2016-06-10, 14:30
Medlem
hejLarss avatar
Skalade av min portfölj lite idag, investeringstips i dessa ovissa tider? Funderar på råvaror för att hedga lite mot mina övriga aktier. Guld kanske?
Citera
2016-06-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejLars
Skalade av min portfölj lite idag, investeringstips i dessa ovissa tider? Funderar på råvaror för att hedga lite mot mina övriga aktier. Guld kanske?
Cat bonds

Finns exempelvis via Entropics hos Avanza
Citera
2016-06-10, 15:02
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Lite guld sitter kanske inte fel, inte hela portföljen bara.
15 % kanske?
Sitta på Cash är inte heller fel i dessa tider. Kul att ha pengar så man kan köpa på REA sedan.
Citera
2016-06-10, 15:07
Medlem
Newas avatar
har int så mycket pengar men behöver hjälp med börsen. vet nån hur jag ska göra? kan inte så mykcet om
Citera
2016-06-10, 15:09
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newa
har int så mycket pengar men behöver hjälp med börsen. vet nån hur jag ska göra? kan inte så mykcet om

Att börja månadsspara i en bred fond med låga avgifter som typ Avanza Zero ger en bra grund att stå på.
Nyckeln till ett bra månadssparande är att ha låga avgifter och att köpa varje månad oavsett vad. Om man fegar ur och slutar köpa när det går dåligt så får man mycket sämre avkastning på sikt.
Citera
2016-06-10, 15:10
Medlem
hejLarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Lite guld sitter kanske inte fel, inte hela portföljen bara.
15 % kanske?
Sitta på Cash är inte heller fel i dessa tider. Kul att ha pengar så man kan köpa på REA sedan.

Ja det låter inte som en dum idé, då kommer följdfrågan vad ska man exponera sig i? Kikat lite på barrick gold. Även uran har jag kikat lite på, fick nys om detta från sparpodden tror jag det var.
Senast redigerad av hejLars 2016-06-10 kl. 15:18.
Citera
2016-06-10, 15:38
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ja det låter inte som en dum idé, då kommer följdfrågan vad ska man exponera sig i? Kikat lite på barrick gold. Även uran har jag kikat lite på, fick nys om detta från sparpodden tror jag det var.

Uran kan jag inte uttala mig om, har aldrig titta närmare ur investeringsyfte på det.

När det kommer till guld handlar allt om hur paranoid man är, de som är riktigt hardcore nöjer sig ju bara med att köpa fysiskt guld och låsa in i källaren. Detta är ju dock extremt ineffektivt då man betalar en enorm spread i fysiska guldaffärer.

Jag är inte lika paranoid och tror inte att världen kommer totalkollapsa så jag är nöjd med att köpa lite guldcertifikat hos min nätmäklare, utan/liten hävstång.

En annan klassiker är ju så klart att köpa guldgruvor, finns många bolag speciellt utomlands, men då tar men ju en valutarisk. Den valutarisken kan man kanske vilja ta, speciellt om man är rädd för att små valutor som SEK tar stryk i oroliga tider, det hände ju inte så värst förra gången men denna gången verkar det som om vår kreditexpansion kommer få ett abrupt slut och Sverige kan bli hårdare påverkat än vid förra sättningen 2007-2009 då hade ju en amerikansk guldgruva suttit fint både guld och USD, finns säkert någon ETF som man kan köpa så att man inte riskerar att köpa en dålig gruva utan köper ett helt gäng i taget.
Citera
2016-06-10, 16:35
Medlem
hejLarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Uran kan jag inte uttala mig om, har aldrig titta närmare ur investeringsyfte på det.

När det kommer till guld handlar allt om hur paranoid man är, de som är riktigt hardcore nöjer sig ju bara med att köpa fysiskt guld och låsa in i källaren. Detta är ju dock extremt ineffektivt då man betalar en enorm spread i fysiska guldaffärer.

Jag är inte lika paranoid och tror inte att världen kommer totalkollapsa så jag är nöjd med att köpa lite guldcertifikat hos min nätmäklare, utan/liten hävstång.

En annan klassiker är ju så klart att köpa guldgruvor, finns många bolag speciellt utomlands, men då tar men ju en valutarisk. Den valutarisken kan man kanske vilja ta, speciellt om man är rädd för att små valutor som SEK tar stryk i oroliga tider, det hände ju inte så värst förra gången men denna gången verkar det som om vår kreditexpansion kommer få ett abrupt slut och Sverige kan bli hårdare påverkat än vid förra sättningen 2007-2009 då hade ju en amerikansk guldgruva suttit fint både guld och USD, finns säkert någon ETF som man kan köpa så att man inte riskerar att köpa en dålig gruva utan köper ett helt gäng i taget.

Tack för svar, blev ett köp i Barrick Gold, går i Soros fotspår.
Citera
2016-06-17, 13:39
Medlem
Vilka aktier skulle ni säga har påverkats mest av Brexit-oron som råder just nu?
Citera
2016-06-17, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volkspolizist
Vilka aktier skulle ni säga har påverkats mest av Brexit-oron som råder just nu?
Kar inte kollat men ett snabbt och spontant svar så borde det vara banker och företag som exporterar till UK. Kan ha fel.
Citera
2016-06-17, 14:57
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volkspolizist

Svenska Handelsbanken har ju sjunkit som en sten.
Amerikanska Hedgefonder blankar friskt i den aktien för tillfället (förstasidan på Di.se just nu)
Citera
2016-06-18, 07:01
Medlem
Citat:
Tack för svar, blev ett köp i Barrick Gold, går i Soros fotspår.

FCX är annars ett bra guldgruvebolag om man vill handla i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in