2016-06-17, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Mycket intressant! Vi får hoppas att Kyrö, eller någon som
arbetar åt/samarbetar med honom är här inne och läser detta ....

Snälla, kolla domen, den sistnämda, HR alltså. Rättsläkaren, den danska gumman, fick "kritik" där.
Ingen fara "kyrö" m m har insett detta, går att läsa i resningsansökan likaså i bilagorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Hamilkar är tveklöst trådens mest kunnige på området.......
Nix denne är förlegad. Såklart man på ett forum tänker, ett forum där minoriteten inte ens kan tänka ändå tänker att gubben är smart.

Jag tror du har bättre koll jag fastän du är amatör, dock en bättre sådan. Så sägetr min sängkamrat som inte föddes på 50-60 talet och framförallt har "kamraten" jobbat och på vis utvecklats gällande 2016
Senast redigerad av LKVN 2016-06-17 kl. 09:53.
Citera
2016-06-17, 09:45
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyzz
Kanske verkligen är dags att kolla upp vad MB ville med det samtalet eller undersöka wesabs kundregister..

Finns säkert någon naturlig förklaring till detta, men 2-3/5 var det en stegrande kommunikation mellan MB och VB. Det står även beskrivet i Fup att "dö, döda" var vanligt förekommande sökord i MBs kommunikation, vilket i sig är lite märkligt. Nåja. Frågan är vad han ville Wesab just den 3/5? Wesab hade förutom utbildning i fordon och maskiner en uthyrningsdel. På deras hemsida (2013-2014) fanns även en Nissan Navara att hyra. Däremot finns det inget som säger att MB hyrde någon Nissan, men dagen efter börjar vittnen se en svart Nissan vid Flottiljvägen. 11/5 skriverier i lokalpressen om att en svart, större pch nyare Nissan stod inbackad mot ödehuset.

MBs egen Nissan Terrano var avställd och inte besiktigad i maj 2013. När jag personligen passerade MBs bostad 19/5 2013 stod denna svarta Terrano med stripes i rött och (silver?) inbackad mot en garagedörr med lite byggmaterial på huven och en vit mindre pickup stod parkerad framför.

Man ska hata slumpen. Kanske har polisen kollat detta med samtalet till Wesab och svaret finns i slasken eller sidomaterialet?
Citera
2016-06-17, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Över ett dygns diskussion om likstelhet.
Rättsläkaren säger att likstelheten inte hade släppt helt i benen och att det är fullt möjligt vid låg temperatur trots att det gått sexton dygn.
Jag tror ni kan släppa erat scoop att rättsläkaren har fel och att det snarare skulle tala för ett senare dödsdatum.

En enkel googling visar att rättsläkaren vet vad hon talar om. Kvarvarande likstelhet efter sexton dygn är länge, men absolut inget extremt om kroppen förvarats svalt, till exemel i ett värn med is (smältande is har en temperatur på 0°C)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15541589
Citat:
We studied the persistence of rigor mortis by using physical manipulation. We tested the mobility of the knee on 146 corpses kept under refrigeration at Torino's city mortuary at a constant temperature of +4 degrees C. We found a persistence of complete rigor lasting for 10 days in all the cadavers we kept under observation; and in one case, rigor lasted for 16 days. Between the 11th and the 17th days, a progressively increasing number of corpses showed a change from complete into partial rigor (characterized by partial bending of the articulation). After the 17th day, all the remaining corpses showed partial rigor and in the two cadavers that were kept under observation "à outrance" we found the absolute resolution of rigor mortis occurred on the 28th day. Our results prove that it is possible to find a persistence of rigor mortis that is much longer than the expected when environmental conditions resemble average outdoor winter temperatures in temperate zones. Therefore, this datum must be considered when a corpse is found in those environmental conditions so that when estimating the time of death, we are not misled by the long persistence of rigor mortis.

Vid +4°C hade samtliga 146 lik i studien fortfarande full likstelhet efter 10 dygn (ett lik i 16 dygn) i knäleden.
Efter 17 dygn hade alla kroppar fortfarande kvar partiell likstelhet och som längst satt den kvar i 28 dygn.
Senast redigerad av Prudent 2016-06-17 kl. 11:45.
Citera
2016-06-17, 11:52
Medlem
highfives avatar
Citat:
Nästan ett dygns diskussion om likstelhet.
Rättsläkaren säger att likstelheten inte hade släppt helt i benen och att det är fullt möjligt vid låg temperatur trots att det gått sexton dygn.
Jag tror ni kan släppa erat scoop att rättsläkaren har fel och att det snarare skulle tala för ett senare dödsdatum.

En enkel googling visar att rättsläkaren vet vad hon talar om. Kvarvarande likstelhet efter sexton dygn är länge, men absolut inget extremt om kroppen förvarats svalt, till exemel i ett värn med is (smältande is har en temperatur på 0°C)

Vid +4°C hade samtliga 146 lik i studien fortfarande full likstelhet efter 10 dygn (ett lik i 16 dygn) i knäleden.
Efter 17 dygn hade alla kroppar fortfarande kvar partiell likstelhet och som längst satt den kvar i 28 dygn.

Så med detta som grund har torso förvarats varmare betydligt längre tid och inte på is/eller i snö, medan benen förvarats på is eller i/på snö. Det fanns kvar snö i skuggiga partier till mitten av maj 2013. Norr om Boden något längre.

Om benen legat ex på is ex två veckor borde inte detta synts ganska tydligt på den delen av huden som legat mot isen?
Citera
2016-06-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Så med detta som grund har torso förvarats varmare betydligt längre tid och inte på is/eller i snö, medan benen förvarats på is eller i/på snö. Det fanns kvar snö i skuggiga partier till mitten av maj 2013. Norr om Boden något längre.

Om benen legat ex på is ex två veckor borde inte detta synts ganska tydligt på den delen av huden som legat mot isen?

Eller så har de förvarats på samma svala ställe fram tills utplaceringen. Torson placerades sedan utomhus i rimligtvis högre temperatur och därför släppte sista likstelheten snabbare där. Benen hittades inomhus.
Jag vet inte hur kroppen förvarats eller när den flyttats, men konstaterar att rättsläkaren har fullt stöd för sitt påstående att partiell likstelhet kan kvarstå efter sexton dygn vid låg temperatur och diskussionen som varit sista dygnet om att kvarvarande likstelhet talar för senare dödsdatum saknar därmed bäring.

Huruvida låg temperatur (men inte frysning) vid förvaringen skulle synas på huden jämfört med annan förvaring har jag ingen uppfattning om, men kan inte minnas att jag läst eller hört att det skulle gå att särskilja utifrån hudens utseende enbart.
Senast redigerad av Prudent 2016-06-17 kl. 12:28.
Citera
2016-06-17, 12:36
Medlem
highfives avatar
Citat:
Eller så har de förvarats på samma svala ställe fram tills utplaceringen. Torson placerades sedan utomhus i rimligtvis högre temperatur och därför släppte sista likstelheten snabbare där. Benen hittades inomhus. Dessutom är låret en stor muskel och det tar därför längre tid för det att värmas upp samt för likstelheten att släppa helt där jämfört med övriga extremiteter.
Jag vet inte hur kroppen förvarats eller när den flyttats, men konstaterar att rättsläkaren har fullt stöd för sitt påstående att partiell likstelhet kan kvarstå efter sexton dygn vid låg temperatur och diskussionen som varit sista dygnet om att kvarvarande likstelhet talar för senare dödsdatum saknar därmed bäring.

Huruvida låg temperatur (men inte frysning) vid förvaringen skulle synas på huden jämfört med annan förvaring har jag ingen uppfattning om, men kan inte minnas att jag läst eller hört att det skulle gå att särskilja utifrån hudens utseende enbart.

Dina utsagor hindrar inte möjligheten att hon levde längre än till 4/5. Däremot kanske man inte kan utesluta att likstelhet fanns kvar om benen förvarats på is eller i snö.

Jag tycker att huden som legat mot ex is rimligtvis borde ha haft t o m synliga förändringar i någon form. I synnerhet om det är som du skriver att det varit ifråga om is som smälter.
Citera
2016-06-17, 13:03
Medlem
Citat:

Om torso.
FUP 408.
"Likstelheten har i stort sett släppt".
Citera
2016-06-17, 13:42
Medlem
Citat:
Dina utsagor hindrar inte möjligheten att hon levde längre än till 4/5. Däremot kanske man inte kan utesluta att likstelhet fanns kvar om benen förvarats på is eller i snö.

Jag tycker att huden som legat mot ex is rimligtvis borde ha haft t o m synliga förändringar i någon form. I synnerhet om det är som du skriver att det varit ifråga om is som smälter.

Det påstår jag inte heller, men likstelheten går inte, som vissa postare påstått, använda som argument för död efter 4/5 utan vetskap om hur kroppen förvarats. Längre än så tyckte jag inte det fanns skäl att dra diskussionen.
Har du svårt att acceptera den informationen eller hävdar du (utan vetskap om hur kroppen förvarats) att kvarvarande likstelhet i både torso och ben kan användas som argument för död senare än 4/5 trots rättsläkarens uttalande och min källhänvisning att det är fullt möjligt med partiell likstelhet efter sexton dyng vid låg temperatur (upp till 28 dygn vid +4°C)?

Förlorade kroppsdelar liksom organ som ska transplanteras förvaras i isvatten (samma temperatur som smältande is) för att skydda mot skada innan operation (men givetvis inte i sexton dygn).
Kan du beskriva de typiska och synliga förändringar som skulle uppstå av att huden legat mot smältande is (dvs över fryspunkten för vatten) och som går att särskilja från förvaring på annan plats?

Jag gör absolut inte anspråk på att veta hur eller var VBs kvarlevor förvarats innan de hittades.

Edit.
Min erfarenhet av förvaring av kött- och fläskprodukter just ovan fryspunkten är att det inte blir några typiska synliga förändringar på ytan på grund av enbart temperaturen.
En levande kropp får vävnadsskador från långvarig exponering av fukt och kyla, men du får nog precisera med källa eller liknande hur förloppet ser ut på en död kropp om det ska ha någon tillämpning på faställande av hur VBs kvarlevor förvarats.
(Du kanske sitter på kunskaper som kan lära rättsläkarna, kriminaltekniker och intresserade i tråden något nytt)
Senast redigerad av Prudent 2016-06-17 kl. 14:20.
Citera
2016-06-17, 13:59
Medlem
Citat:

Stort tack. BRA!
Citera
2016-06-17, 14:30
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Studien är utförd vid +4°C konstant temperatur. Denna period varierade temperaturen mellan -1°C till +25,5°C med en medeltemperatur de sista dagarna på ca +16°C.

Källa: http://www.temperatur.nu/boden-egen_graf.html?datum=2013-05-04&datum2=2013-05-22&tid1=14&tid2=14&saved

EDIT: Av vad vi vet om kroppens skick när den hittades, kan vi med stor säkerhet utesluta att den legat på någon av fyndplatserna särskilt länge.
Senast redigerad av zero73 2016-06-17 kl. 14:33.
Citera
2016-06-17, 14:51
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Det här är onekligen intressant, vill jag påstå.

Åklagaren menar att VB mördades 4-5 maj. Och var likstel när kroppen undersöktes, typ 16 dagar senare.
Om man kombinerar det du säger med det rättsläkaren säger - att likstelheten uppkommer under första dygnet som död - så kommer man generöst fram till att stelheten ska vara borta efter 5 dygn.
VB ska alltså varit stel ytterligare 11 dygn.

Det går ju faktiskt helt sakligt inte ihop.
Även om man är extra generös och antar att likstelheten höll i sig rekordlänge och slänger på några extra dygn... Då återstår ändå en hel vecka.

Är det verkligen realistiskt?

Här menar jag att försvaret borde ta reda på om det någonsin i mänsklighetens historia har funnits likstelhet på en kropp efter 16 dygn.
Är svaret nej, då har åklagarens tidslinje inget som helst värde.

Just precis, och den samma problematik gäller "spyflugor ägg/larver på likdelarna" omständigheterna som inte heller hänger ihop ALLS!
Jag har tidigare skrivit en hel del inlägg angående dessa två problematiker.

Ny duktig och oberoende rättsläkare och retsentomolog borde hyras inn och kolla upp dessa två problematiker, gärna någon från tillex UK eller US.
Citera
2016-06-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Cykelbanan går 100 meter väst om Sävastklinten och ca 200 meter från Lasergame. Det kallar jag för samma område.

De sökte endast efter cykelvägen och var inte ens i närheten där man sedan hade sök i olika segment in mot nämnda klinten och lasergame området, alltså en bra bit från platsen där han bl.a. tankade ur en burk för att sedan slänga ner den från bergssidan.

Nu tror jag inte att hon har befunnits där temporärt utan hon har transporterats via bostadsområdet där f-hemmet är beläget. Sen finns det en bakväg till forten som bara en väl invigd känner till och KJ är en av dem, det är hans lekplats sen barnsben. Jag vill göra det högst sannolikt att styckplatsen finns mellan f-hemmet via denna väg mot forten, där finns sannolikt även de saknade kläderna och händer väl nedgrävda, han har inte gått över ån efter vatten. Han har rört sig i områden han kan som hand i handsken, det är min fasta övertygelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in