Citat:
Ursprungligen postat av
highfive
Dina utsagor hindrar inte möjligheten att hon levde längre än till 4/5. Däremot kanske man inte kan utesluta att likstelhet fanns kvar om benen förvarats på is eller i snö.
Jag tycker att huden som legat mot ex is rimligtvis borde ha haft t o m synliga förändringar i någon form. I synnerhet om det är som du skriver att det varit ifråga om is som smälter.
Det påstår jag inte heller, men likstelheten går inte, som vissa postare påstått, använda som argument för död efter 4/5 utan vetskap om hur kroppen förvarats. Längre än så tyckte jag inte det fanns skäl att dra diskussionen.
Har du svårt att acceptera den informationen eller hävdar du (utan vetskap om hur kroppen förvarats) att kvarvarande likstelhet i både torso och ben kan användas som argument för död senare än 4/5 trots rättsläkarens uttalande och min källhänvisning att det är fullt möjligt med partiell likstelhet efter sexton dyng vid låg temperatur (upp till 28 dygn vid +4°C)?
Förlorade kroppsdelar liksom organ som ska transplanteras förvaras i isvatten (samma temperatur som smältande is) för att skydda mot skada innan operation (men givetvis inte i sexton dygn).
Kan du beskriva de typiska och synliga förändringar som skulle uppstå av att huden legat mot smältande is (dvs över fryspunkten för vatten) och som går att särskilja från förvaring på annan plats?
Jag gör absolut inte anspråk på att veta hur eller var VBs kvarlevor förvarats innan de hittades.
Edit.
Min erfarenhet av förvaring av kött- och fläskprodukter just ovan fryspunkten är att det inte blir några typiska synliga förändringar på ytan på grund av enbart temperaturen.
En levande kropp får vävnadsskador från långvarig exponering av fukt och kyla, men du får nog precisera med källa eller liknande hur förloppet ser ut på en död kropp om det ska ha någon tillämpning på faställande av hur VBs kvarlevor förvarats.
(Du kanske sitter på kunskaper som kan lära rättsläkarna, kriminaltekniker och intresserade i tråden något nytt)