Citat:
Ursprungligen postat av
Butters
Ska du använda Stellan som källa så kan jag meddela att han har förutspått att marknaden ska krascha inom 6 mån sedan slutet av 90-talet. Han hoppas så innerligt få rätt. Men det kommer inte ske denna gång heller.
Samma kille vill ha statligt garanterade lån så att även de som inte har råd ska kunna låna till sin bostad. Hur det inte kommer att elda på priserna vet jag inte.
Det finns inte heller något i artikeln som underbygger hans argument att svenskar tecknar sig för bostäder de inte tänker behålla när de blir klara. Kanske är det så - kanske inte.
Påstår du att han och alla andras synpunkter på spekulationsköp i Sverige inte stämmer?
Anser du även att Cornucopia har fel med siffrorna från JM?
Det där var två exempel från en snabb googling, kan hitta fler om du så vill.
Citat:
Däremot kan det såklart förekomma att man gör sin bostadskalkyl baserat på att priserna alltid kommer att öka och att det alltid kommer vara möjligt att göra en exit på plus. Men det tror jag inte heller är särskilt vanligt. De jag pratar med som köper bostäder 2016 (i Sveriges dyraste områden) talar istället om oro för att man köpt för dyrt. Men det gjorde de även 1999.
Hur många som nyss köpt lägenhet hör man inte säga
"joo, priserna är väl höga, men de kommer bara gå upp! Det är sån bostadsbrist i Sverige och någonstans måste man ju bo".
Jag vill påstå att även detta är en form av spekulation då man tar enorma risker utifrån det faktum att "priserna kommer gå upp". Det spelar ingen roll att lägenheten kostar 2 miljoner och man
knappt har råd med den rekordlåga räntan, än mindre amortera, för man kommer garanterat sälja med fet vinst om några år