2016-06-16, 10:58
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
ett sätt att hålla uppe priserna på borätt är att införa marknadshyror på hyresrätt
tror regeringen/bankerna kommer göra allt för att hålla uppe bomarknaden
även kommunerna hjälper till som köper in borätter till flyktingar
DET, om något, kommer att påverka bostadsrättspriserna i attraktiva områden negativt.
Citera
2016-06-16, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Cornucopia är snarare en av Sveriges största, om inte den största, privata bloggen inom ämnet ekonomi.

I övrigt så förstår jag inte riktigt vad du snackar om. Prisfallet i ditt inlägg är dubbelt så stort som prishöjningen.

Om nu är siten är så stor kanske du kan säga vad det blir för netto %-ökning om du tar med prishöjning i beräkningar som är hälften av prisfallet?

Siffrorna är helt jävla fel, pucko. denna tråd är värd papperskorgen.
Citera
2016-06-16, 11:05
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Ska du använda Stellan som källa så kan jag meddela att han har förutspått att marknaden ska krascha inom 6 mån sedan slutet av 90-talet. Han hoppas så innerligt få rätt. Men det kommer inte ske denna gång heller.

Samma kille vill ha statligt garanterade lån så att även de som inte har råd ska kunna låna till sin bostad. Hur det inte kommer att elda på priserna vet jag inte.

Det finns inte heller något i artikeln som underbygger hans argument att svenskar tecknar sig för bostäder de inte tänker behålla när de blir klara. Kanske är det så - kanske inte.

Påstår du att han och alla andras synpunkter på spekulationsköp i Sverige inte stämmer?
Anser du även att Cornucopia har fel med siffrorna från JM?
Det där var två exempel från en snabb googling, kan hitta fler om du så vill.

Citat:
Däremot kan det såklart förekomma att man gör sin bostadskalkyl baserat på att priserna alltid kommer att öka och att det alltid kommer vara möjligt att göra en exit på plus. Men det tror jag inte heller är särskilt vanligt. De jag pratar med som köper bostäder 2016 (i Sveriges dyraste områden) talar istället om oro för att man köpt för dyrt. Men det gjorde de även 1999.

Hur många som nyss köpt lägenhet hör man inte säga "joo, priserna är väl höga, men de kommer bara gå upp! Det är sån bostadsbrist i Sverige och någonstans måste man ju bo".
Jag vill påstå att även detta är en form av spekulation då man tar enorma risker utifrån det faktum att "priserna kommer gå upp". Det spelar ingen roll att lägenheten kostar 2 miljoner och man knappt har råd med den rekordlåga räntan, än mindre amortera, för man kommer garanterat sälja med fet vinst om några år
Citera
2016-06-16, 11:05
Medlem
Citat:
DET, om något, kommer att påverka bostadsrättspriserna i attraktiva områden negativt.

nja tror inte kommunerna köper in de attraktivaste och dyraste lägenheterna till flyktingarna
Citera
2016-06-16, 11:09
Medlem
tror nästa stora ekonomiska kris snart kommer och brexit kan vara det som utlöser den blir spännande att se om Storbritannien går ur, jag hoppas på det
Citera
2016-06-16, 11:28
Avslutad
Det är kraftiga hävstänger när vi talar om bostadsrätter. På 90-talet kunde man få en bostadsrätt gratis, eftersom månadsavgiften låg i nivå med hyrorna. I dagens deflationssamhälle, där allt blivit otroligt billigt och effektivt kan vi mycket väl hamna där igen, dvs den som är beredd att ta på sig att betala månadsavgiften får bostaden gratis. På en marknad där det finns 11 familjer men 10 bostäder kan priserna stiga till himlen, men när det finns 12 bostäder och 11 familjer, kan de falla till noll. Hävstångseffekterna är alltså gigantiska och likaväl som att priserna i Stockholm och Göteborg stigit med 200% på tio år, så kan de snabbt falla tillbaka med 50% eller mer. Ett fall på 50% vore bara en återgång till nivåerna kring år 2010.
Senast redigerad av PresidentBahama 2016-06-16 kl. 11:37.
Citera
2016-06-16, 11:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ska du använda Stellan som källa så kan jag meddela att han har förutspått att marknaden ska krascha inom 6 mån sedan slutet av 90-talet. Han hoppas så innerligt få rätt. Men det kommer inte ske denna gång heller.

Samma kille vill ha statligt garanterade lån så att även de som inte har råd ska kunna låna till sin bostad. Hur det inte kommer att elda på priserna vet jag inte.

Det finns inte heller något i artikeln som underbygger hans argument att svenskar tecknar sig för bostäder de inte tänker behålla när de blir klara. Kanske är det så - kanske inte.

Däremot kan det såklart förekomma att man gör sin bostadskalkyl baserat på att priserna alltid kommer att öka och att det alltid kommer vara möjligt att göra en exit på plus. Men det tror jag inte heller är särskilt vanligt. De jag pratar med som köper bostäder 2016 (i Sveriges dyraste områden) talar istället om oro för att man köpt för dyrt. Men det gjorde de även 1999.

När priserna ligger 20 procent över genomsnittliga historiska realpriser så har de sjunkit inom några få år runt 15 gånger de senaste 400 åren. Endast en gång har bubblan varat i runt 20 år och en gång låg priserna under de genomsnittliga historiska realpriserna i över 100 år.

http://financialfollies.blogspot.lu/2010/12/cult-of-property.html
Senast redigerad av Gullegubben 2016-06-16 kl. 11:47.
Citera
2016-06-16, 11:48
Medlem
Butterss avatar
Citat:
nja tror inte kommunerna köper in de attraktivaste och dyraste lägenheterna till flyktingarna
Men nu pratades ju marknadshyror. Vad har köp med det att göra?
Citera
2016-06-16, 11:52
Medlem
Citat:
Men nu pratades ju marknadshyror. Vad har köp med det att göra?

? pratades väl egentligen om borätts priser . skulle hyreslägenheterna gå upp med 100% skulle borätterna bli dyrare
Citera
2016-06-16, 12:05
Medlem
Dmitris avatar
Och alternativet för er som hamnar i kläm är att hitta något på en havererad planekonomisk hyresmarknad.

Citat:
Jag kände en gammal ombudsman som arbetat hela sitt liv på Hyresgästföreningen.

Han hade gått i pension och han var lite alkad, han behövde en del efter jobbet för att kunna koppla av sa han, det var skönt att få pension.

Han var riktigt trött på gnällande jobbiga människor. Han som en gång varit aktiv kommunist hade fått nog. Han kallade hyresgästföreningen för "Rättshaveristernas klubb"

"I varje hus finns en eller kanske två individer som har jobbigt med livet, med sig själv och som behöver leva ut sin ångest genom att gnälla. Dom är våra medlemmar och dom ringer ofta om allt möjligt mest tok. Dessutom är några snälla gamla tanter medlemmar men dom märks inte."

Han hade t.o.m. själv sagt upp sitt medlemskap när han gått i pension.
Citera
2016-06-16, 12:13
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
När priserna ligger 20 procent över genomsnittliga historiska realpriser så har de sjunkit inom några få år runt 15 gånger de senaste 400 åren. Endast en gång har bubblan varat i runt 20 år och en gång låg priserna under de genomsnittliga historiska realpriserna i över 100 år.

http://financialfollies.blogspot.lu/2010/12/cult-of-property.html

Vet inte om du argumenterar mot mig eller för, men jag vill göra tydligt att jag inte diskuterar huruvida det finns en "bubbla" eller inte. Vissa har ju tjatat om att denna finns och kommer att spricka snart (se Stellan) sedan slutet av 90-talet, vilket f ö var då statliga SBAB började låna ut bottenlån till 100% av köpeskillingen till marknadens lägsta räntor... och nu vill han att staten ska garantera lånen för de som kanske inte har råd att låna för att motverka klyftor på bostadsmarknaden.

Om vi kan få igång ett byggande av bostäder på allvar i Sverige kan jag också tänka mig en mer utbredd spekulation även bland privatpersoner. Men vi har ju sån "tur" att svensk politisk byråkrati kommer sätta käppar i hjulen för detta under lång tid framåt.
Citera
2016-06-16, 12:21
Medlem
Butterss avatar
Citat:
? pratades väl egentligen om borätts priser . skulle hyreslägenheterna gå upp med 100% skulle borätterna bli dyrare
Ledsen men så enkelt fungerar inte utbud och efterfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in