2016-05-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Källa på det? Annars kan du se här.

http://www.rema.no/artikler/ledige-stillinger/
https://ica.easycruit.com/
https://kiwi.no/Informasjon/Ledigestillinger1/?id=27&epslanguage=no

Det kryllar ju för fan av jobb i matbutiker i Norge.

Efter en snabb titt på dessa sidor kan jag konstatera att de annonser som inte var för chefer/köpmän/ägare så är det i stort sett deltidsanställningar och sommarjobb som ligger ute.
Så skulle nog inte direkt säga att det kryllar av dem nej, ivartfall inte om man vill ha det som huvudsyssla.
Citera
2016-05-16, 15:19
Medlem
Om någon sitter och funderar på att föra hem pengar till Sverige så ska ni kunna få minst 1:1 i växlingskurs just nu!
Citera
2016-05-22, 15:23
Medlem
Ephedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Tänkte åka över och jobba en period eventuellt. Troligen sommarperioden/jobb.

Hur är det I dagsläget? Är det värt att ta outbildade jobb, lager, servitör, vårdbiträden, butik osv för att spara/tjäna pengar? Jämfört med kostnader att bo och leva?

Har hittat några säsongsjobb där man erbjuds boende. Något ni kan tipsa om?

Jag drar iväg om 2v på säsongsjobb minimum 173h på slakteri. Bor på hotell för 150kr natten. Gratis wi-fi. Bar resturang pooler vattenrutschbana. Har 8.7/10 på nå omdömena sida om hotell. Så för mig är de värt det.
Citera
2016-05-22, 15:26
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ephedrine
Jag drar iväg om 2v på säsongsjobb minimum 173h på slakteri. Bor på hotell för 150kr natten. Gratis wi-fi. Bar resturang pooler vattenrutschbana. Har 8.7/10 på nå omdömena sida om hotell. Så för mig är de värt det.

Då måste det väl vara din arbetsgivare som subventionerar boendet? Helt orealistiskt att hitta något sådant boende i i hela Europa för det priset.

Ändå förvånande eftersom ett slakterijobb inte har krav på någon högre utbildning. Det kanske ligger väldigt avlägset?
Citera
2016-05-22, 15:48
Medlem
Ephedrines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Då måste det väl vara din arbetsgivare som subventionerar boendet? Helt orealistiskt att hitta något sådant boende i i hela Europa för det priset.

Ändå förvånande eftersom ett slakterijobb inte har krav på någon högre utbildning. Det kanske ligger väldigt avlägset?
Ja det stämmer. Att jobbet har fixat nån deal.

Jag har många års erfarenhet av livsmedelindustri. O man slaktat inte bara på ett slakteri. Vem som helst kan packa, prismärka, stapla backar på en pall.
Senast redigerad av Ephedrine 2016-05-22 kl. 15:55.
Citera
2016-05-23, 17:16
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iron11
Efter en snabb titt på dessa sidor kan jag konstatera att de annonser som inte var för chefer/köpmän/ägare så är det i stort sett deltidsanställningar och sommarjobb som ligger ute.

Så skulle nog inte direkt säga att det kryllar av dem nej, ivartfall inte om man vill ha det som huvudsyssla.

De svenskar som kommer hit vill fortfarande jobba en kortare period och spara ihop pengar till en jorden runt eller studier i Sverige. Då kan man jobba deltid. Det skadar inte. Men vi som är färdig med skolan och som inte vill ha en paraplydrink i handen i 6 månader söker heltidstjänster men det kryllar inte av dom precis som du säger, inte inom detaljhandeln i alla fall. Det är väldigt mycket 70-80% tjänster inom detaljhandeln. Utbetalt 17-18 efter skatt i månaden på en sån tjänst här.

Detaljhandeln i Norge är som i Lidl i Sverige. Man sparar pengar på att bara ha butikschefer och ass. butikschefer på heltid. Golvpersonal jobbar 25-50%.
Citera
2016-06-13, 18:06
Medlem
Den Norska arbetsförmedlingen börjar nu skicka Norska ingenjörer till Sverige

https://www.nrk.no/telemark/norske-ingeniorer-rekrutteres-til-sverige-1.12995801
Citera
2016-06-16, 03:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Tjänar nu mer i Sverige än vad arbetsgivare i Oslo kunde tänkas sig betala efter lite förhandling i telefpn igår. Blev ganska paff faktiskt. Är det enbart inom vård och hälsa det kan se ut såhär? 3700 mindre i månaden erbjuds. Deddutom är ju kronkursen plusminus.
Citera
2016-06-16, 08:21
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tjänar nu mer i Sverige än vad arbetsgivare i Oslo kunde tänkas sig betala efter lite förhandling i telefpn igår. Blev ganska paff faktiskt. Är det enbart inom vård och hälsa det kan se ut såhär? 3700 mindre i månaden erbjuds. Deddutom är ju kronkursen plusminus.

Inom vissa yrken är lönen ganska lik men inom vården så är norge en god bit över svenska löner. Vad för jobb gällde det?
Citera
2016-06-16, 09:13
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Inom vissa yrken är lönen ganska lik men inom vården så är norge en god bit över svenska löner. Vad för jobb gällde det?
Ssk kommun i Oslo.
Citera
2016-06-16, 09:17
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ssk kommun i Oslo.

Ssk ligger väl inte ens på 30 i sverige? Min sambo jobbar som uska och har nästan 32 (plus ca 5000 i skifttillägg, ej nattjobb) och ssk har några tusen mer än det. Så då har du antingen haft tur i sverige eller otur i norge, sommaren är ju känd för att betala rätt bra i sverige.
Citera
2016-06-16, 09:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Ssk ligger väl inte ens på 30 i sverige? Min sambo jobbar som uska och har nästan 32 (plus ca 5000 i skifttillägg, ej nattjobb) och ssk har några tusen mer än det. Så då har du antingen haft tur i sverige eller otur i norge, sommaren är ju känd för att betala rätt bra i sverige.
Ligger och ligger, i Sverige är det väl mer en förhandlingsfråga, i Norge mer en facklig fråga. Har själv 32700 :- i landstinget. Fast ansställd. Så visst ligger jag högt, men nog trodde jag att Norge skulle bjuda över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in