2011-10-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganso
Ingen?

börjar som bilmek utan utbildning. erfarenhet är king
Citera
2011-10-18, 14:54
Bannlyst
Det var en som länkade till alla bemmaningsföretag innan som tex finn.no osv kan du/ni länka dom igen? Hittar inte dom nu.
Citera
2011-10-22, 19:46
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorXisteN
Blottat dig vid lekparken lr :P?

Nja, en jävligt fin fylla som slutade med skadegörelse och grov stöld!
Citera
2011-10-23, 03:53
Medlem
Vill gärna åka till norge januari-februari och undrar om det finns något bra kollektiv man kan bo i, vill gärna bo i kollektiv/korridorliknande då jag inte känner ngn som jobbar i norge. Någon som har tips på ett sådant boende och undrar även om det är värt att ta truckkort innan man åker till norge eller om man ska skita i det. Ledsen för meningsbyggnad/stavfel är inte helt nykter.
Citera
2011-10-23, 15:41
Medlem
Bodjos avatar
Vad säger ni, ska man överätta sitt CV till norska eller inte? Är tydligen väldigt delade meningar om detta
Citera
2011-10-23, 16:07
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodjo
Vad säger ni, ska man överätta sitt CV till norska eller inte? Är tydligen väldigt delade meningar om detta

Om du nu kan skriva felfritt på norska så ær det klart att du ska gøra det. Men om du bara kan skriva på svorska så tycker jag att du ska hålla dig till svenska. Alla i Norge ær uppvuxna med svensk TV, radio, svennebananer som extrajobbar under sommarloven - så gott som alla førstår svenska i Norge. Skriv hellre på CV´t att du kan norska bra, skriv också gærna varfør du kan norska bra.
Citera
2011-10-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodjo

Överätta
Skriv På Svenska.
De som rekryterar folk är så vana vid det svenska språket.

Men har du tidigare jobbat i dom västra delarna av norge där dom snackar nynorsk Då tror jag nog att en översättning till nynorsk kan vara bra..
Det är ju fan ett helt annat språk
Citera
2011-10-24, 02:09
Medlem
PoetiskeEddans avatar
Jag funderar lite smått på att spara ihop pengar, skaffa truckkort och försöka få ett lagerjobb i Norge. Problemet är dock att jag är spinkig som satan (173-175 cm och väger 53 kg ), har dock klarat av 35 armhävningar som mest och i gymnasiet klarade jag av att bära en polare på ca 65 kg på det här viset () vad jag menar är att jag är svag men inte helt handikappad och kanske en aning starkare än vad jag ser ut.

För det första är jag osäker på om någon skulle anställa ett benrangel som mig till ett lagerjobb och för det andra så är jag osäker på om jag skulle klara av jobbet, visst jag skulle ha truckkort men det skulle ju säkerligen bli en hel del tunga lyft ändå.

Vad tror ni?
Citera
2011-10-26, 18:22
Medlem
heiss avatar
Bumpar tråden. Vad är egentligen det första man ska göra? Finns det någon punktlista vad man bör göra först?

1. Söka jobb och skriva in sig på hemsidor från Sverige.
2. Maila, ringa runt till lägenheter och boka in visningar.
3?. Åka in till Olso, direkt till skatteetaten för att fixa D-nummer, skattekort och öppna norskt bankkonto. Men krävs inte boende innan? Och för boende, krävs det något mer än pengar t.ex D-nummer?
4. Skriva in sig och besöka bemanningsföretagen.
5. Åka hem till Sverige och vänta.

Hur gjorde ni egentligen?
Citera
2011-10-26, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Bumpar tråden. Vad är egentligen det första man ska göra? Finns det någon punktlista vad man bör göra först?

1. Söka jobb och skriva in sig på hemsidor från Sverige.
2. Maila, ringa runt till lägenheter och boka in visningar.
3?. Åka in till Olso, direkt till skatteetaten för att fixa D-nummer, skattekort och öppna norskt bankkonto. Men krävs inte boende innan? Och för boende, krävs det något mer än pengar t.ex D-nummer?
4. Skriva in sig och besöka bemanningsföretagen.
5. Åka hem till Sverige och vänta.

Hur gjorde ni egentligen?
Om du väl har bestämt dig för att jobba i Norge tycker jag att du ska fixa ett boende först. Jag bodde hon en polare i 3 dagar när jag sökte jobb. När jag väl fick jobb hittade jag inget bra boende så fick bo där ytterligare i 8 dagar. (hade tur som kände någon där). Men visst det är en chansning att skriva på och någon om man sen inte får jobb.

Det första du ska göra är att fixa skattekort direkt för de tar 2-3 veckor att få de. Har du inte det drar dem 50% i skatt på lönen, du kan inte öppna norsk bankkonto (blir avgift att föra över lönen till Svensk varje gång) eller öppna en depositionkonto (du kan ju flytta in men får då vänta med att betala som jag gjorde). Du behöver inte ha norsk adress för att få skattekort men ditt pass.

När du gjort det här går du till Adecco, proffice, manpower, uniflex bemanning (Oslo) och söker som fan.

Busskort kostar 300 Nok om du är under 20, 600 annars.

Citat:
Ursprungligen postat av PoetiskeEddan
Jag funderar lite smått på att spara ihop pengar, skaffa truckkort och försöka få ett lagerjobb i Norge. Problemet är dock att jag är spinkig som satan (173-175 cm och väger 53 kg ), har dock klarat av 35 armhävningar som mest och i gymnasiet klarade jag av att bära en polare på ca 65 kg på det här viset () vad jag menar är att jag är svag men inte helt handikappad och kanske en aning starkare än vad jag ser ut.

För det första är jag osäker på om någon skulle anställa ett benrangel som mig till ett lagerjobb och för det andra så är jag osäker på om jag skulle klara av jobbet, visst jag skulle ha truckkort men det skulle ju säkerligen bli en hel del tunga lyft ändå.

Vad tror ni?
Ta på dig en tröja när du är på intervju så dem inte ser att du är jätte spinknig.
Citera
2011-10-29, 15:06
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21bars
.
Tack! Det som gör en lite orolig är det att jag har ganska många kompisar nu som har åkt dit och flertalet har inte fått jobb än. De har nog bättre cv, i alla fall arbetserfarenhet, än vad jag har är jag helt 100 på, men sen vet jag inte exakt hur intensivt de söker o.s.v dock.
När man väl fixar lägenhet kommer jag och kompisen (vi planerar att bo 2 st) så är vi helt pank efter depositionen och första månadens utgifter och kommer ha skulder om vi inte hittar jobb. Men om man inte hittar jobb i Oslo känns det fanimig som att man inte kan få jobb någonstans.

Är det enkelt att få jobb inom posten tro?
Jag är 19 år, har erfarenhet från reklamutdelning, har b-körkort och truckkort.
Att sedan lära sig ett yrke utifrån norskan känns lite risky också om man inte förstår va de säger ibland. Jag är inte negativt utan försöker bara bereda mig på det värsta.
Citera
2011-10-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Tack! Det som gör en lite orolig är det att jag har ganska många kompisar nu som har åkt dit och flertalet har inte fått jobb än. De har nog bättre cv, i alla fall arbetserfarenhet, än vad jag har är jag helt 100 på, men sen vet jag inte exakt hur intensivt de söker o.s.v dock.
När man väl fixar lägenhet kommer jag och kompisen (vi planerar att bo 2 st) så är vi helt pank efter depositionen och första månadens utgifter och kommer ha skulder om vi inte hittar jobb. Men om man inte hittar jobb i Oslo känns det fanimig som att man inte kan få jobb någonstans.

Är det enkelt att få jobb inom posten tro?
Jag är 19 år, har erfarenhet från reklamutdelning, har b-körkort och truckkort.
Att sedan lära sig ett yrke utifrån norskan känns lite risky också om man inte förstår va de säger ibland. Jag är inte negativt utan försöker bara bereda mig på det värsta.
Ja du behöver nog minst 15000 i fickan när du åker upp. Om du är osäker på att få jobb så åk upp 2,3dagar och sök- åk hem- åk upp o fixa lägenhet om du får jobb. Eftersom du säkert får bo hos dina polare någon natt. Jag hade nog inte pallat gå runt nu i november som jag gjorde i september pga. kylan men det är bara jag.

Jag har tre bekanta som jobbar på posten här i Oslo så verkar vara ganska lätt men det lättaste/bekvämaste är nog att söka genom bemmaningsfirmor.

Angående språket så började jag på ett "kontorsjobb" och klarade av det så du klara nog av lagerjobb.(lättare att "härma" än när man sitter vid datorn). Jag hade varit i norge i 3 dagar så det var lite svårt men språket men dem fattar att du inte kan det så bra. Man får pussla i hop de orden man förstår till en mening, förstår man inte då är det bara att fråga vad dem sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in