Det har jag delvis skrivit om tidigare. Som dom gör i detta fall fungerar inte och det vet duktiga förhörsledare.
Fyller på lite. Det är lite som med våra diskussioner här, har man taggarna utåt och attackerar så blir det svårt att övertyga sina motståndare eller åtminstone mötas halvvägs, ett fel jag ofta gör. Då är det bättre att ha en lugn ton i både tal och innehåll, att få den andre att känna sig bekväm, få denna att till slut berätta mer än han skulle ha gjort och till slut göra bort sig. Nåja, då jag försöker så blir man här kallad för bedrägligt artig så jag antar att jag inte blir en bra förhörsledare.
Du menar detta som du skrev igår
"Ja, det där är också helt rätt. Inkompetens av polisen i Skövde, inget annat. Hade dom förhört NB med bättre teknik så hade han förmodligen erkänt om han är skyldig. Sexualbrottslingar måste känna sig säkra och trygga, dvs att förhörsledaren till synes kan ha förståelse för handlingen. Som att börja med, "du tog kontakt med henne, hon kanske var elak och det gick över styr, sånt händer hela tiden". Sen matar förhörsledaren på med liknande tills han träffar rätt men utelämnar det värsta i brottet, det tas då MGM erkänt mötet och då knyts säcken ihop. Nu är det bara anklagelser, hat och ett scenario som kanske inte alls stämmer och då blir det ju ännu svårare att erkänna."
Nu har du sett videon av förhöret. Vidhåller du din uppfattning fortfarande?
Eller som du också skrev
[i]"Då är det bättre att ha en lugn ton i både tal och innehåll, att få den andre att känna sig bekväm, få denna att till slut berätta mer än han skulle ha gjort och till slut göra bort sig."
Jag skulle vilja säga att NL följer dina instruktioner om ett Bra förhör ganska bra. Eller?
Jad ser inga anklagelser, hat eller hemska scenarier.
Senast redigerad av Remark 2016-06-16 kl. 01:19.
"Ja, det där är också helt rätt. Inkompetens av polisen i Skövde, inget annat. Hade dom förhört NB med bättre teknik så hade han förmodligen erkänt om han är skyldig. Sexualbrottslingar måste känna sig säkra och trygga, dvs att förhörsledaren till synes kan ha förståelse för handlingen. Som att börja med, "du tog kontakt med henne, hon kanske var elak och det gick över styr, sånt händer hela tiden". Sen matar förhörsledaren på med liknande tills han träffar rätt men utelämnar det värsta i brottet, det tas då MGM erkänt mötet och då knyts säcken ihop. Nu är det bara anklagelser, hat och ett scenario som kanske inte alls stämmer och då blir det ju ännu svårare att erkänna."
Nu har du sett videon av förhöret. Vidhåller du din uppfattning fortfarande?
Jag skulle vilja säga att NL följer dina instruktioner om ett Bra förhör ganska bra. Eller?
Jad ser inga anklagelser, hat eller hemska scenarier.
Så du baserar det på ett förhör och jag på alla dom jag läst i FUP.
Nej, inte här eller hur och det är därför det är släppt, inte sant? Det kanske finns en video från förhören med IB också, gärna då dom slänger fram bilderna på kroppen?
Förhörstekniken fungerar säker bra för ungdommar som stulit en cyckel, mindre bra då man antar att det sitter en sexualsadistisk mördare framför en. Då krävs det lite mer tycker du inte?
Så du baserar det på ett förhör och jag på alla dom jag läst i FUP.
Nej, inte här eller hur och det är därför det är släppt, inte sant? Det kanske finns en video från förhören med IB också, gärna då dom slänger fram bilderna på kroppen?
Förhörstekniken fungerar säker bra för ungdommar som stulit en cyckel, mindre bra då man antar att det sitter en sexualsadistisk mördare framför en. Då krävs det lite mer tycker du inte?
Du menar från förhör när hon befann sig i Litauen? Alla förhör dokumenteras, så det finns säkert förhör på det också.
Eftersom hennes vittnesavgivelse, enligt HR, avvisades och därmed inte har bäring på domslutet, visas det inte. Dels av den anledningen men också med hänsyn till Irinas integritet.
Du menar från förhör när hon befann sig i Litauen? Alla förhör dokumenteras, så det finns säkert förhör på det också.
Eftersom hennes vittnesavgivelse, enligt HR, avvisades och därmed inte har bäring på domslutet, visas det inte. Dels av den anledningen men också med hänsyn till Irinas integritet.
Jag menar att det vore intressant med en video som verkligen visar den generella förhörmetoden, konfrontation, anklagelser och hot. Jag tror inte polisen kommer släppa något som framställer dom i dålig dager. Hat, ja varför inte? Polisen från Skövde var ju mycket känslosamma i detta fall och varför vet jag inte riktigt, poliser brukar ju vara härdade och har sett det mesta. Var det inte poliser som satt och skrattade i domstolen och gjorde sig lustiga över advokaten, ett märkligt beteende som troligen bottnar i något? Detta har troligen smittat av sig på förhörsledarna. Så ja, jag tror att en del av förhörsledarna kände just hat mot den den anklagade för detta sjuka brott mot en ung flicka.
Rent allmänt hur bra tycker ni att bevisningen är i detta fall jämfört med andra mord?
Ja jag tycker rätt person sitter, men är lite störd över alla konspirationsteoretiker som hävdar det ena halsbrytande efter det andra. Någon som har jämförande kunskap nog att kunna gestalta graden i procent eller något sådant måntro?
Är det vanligt att så många ytor och fynd inte undersöks närmare?
-Blont hårstrå i nerijus bil (lisas löshår?)
-golvbeläggningar i boden liksom hår i närheten
-fingeravtryck dunk i boden
-fingeravtryck mjölkpaket
Etc, tycker det kunde vara av värde att binda även bilen (den jättefina sharanen med plastsäckarna på sätena) till brottet. Men det är mest för att täppa truten på alla som inte kan ta emot fakta. Någon annan som funderat i samma banor men har bättre svar? Hårstrån som Hurtig ville skulle tas upp är väl ändå troligen djurhår från transportförpackningen dvs en säck osv.
Men å andra sida blir man heller kanske aldrig nöjd. När är det rimligt att anse bevisen tillräckligt bra och varför (försöker mer få en emotionell förklaring, då nyfikenheten sällan ger sig bland annat om bilen och om den verkligen inte gick att binda till brottet) Små små glassplitter från en krossad iphone som rent tidsmässigt förefaller ha slagits ur funktion nära Ladan i Blomberg.
-Är det ett sjukdomssymptom som är vanligt att man får bara för att man inte gillar alla dessa sanslöst orimliga fabrikationer om alternativa skulder etc? Och just detta faller rymmer mycket av just sådant...
Förhörsledaren säger ju här i förhöret som nyss länkats att i bästa fall brukar man annars
hitta 1 eller 2 DNA-träffar, här i fallet med Lisa Holm var det som rena jackpoten. DNA-bevisning
i överflöd alltså.
Rätt många GM som blivit dömda på betydligt svagare bevisning än NB vågar jag påstå.
Här finns ju också annat av tyngd som tillkommer utöver den tekniska bevisbiten som bekant.
NB är observerad både när han kör till dumpningsplatsen och när han kör därifrån.
Han ville tydligen märkas också så fort och vårdslöst som han for fram på grusvägarna.
Och försöket att skaffa sig ett falskt alibi och göra det, märk väl, medan Lisa fortfarande bara var
försvunnen och inte konstaterad död ännu.
För min personliga del framstår det som närmast obegripligt att det här solklara fallet
ska behöva gå och släpa på en massa konspirationsteorier...sällan har det väl varit mindre
befogat med sånt än just här.
Men så klart; för en konspiratoriskt sinnad person så går det nog att hitta mysterier i
precis allting.
Ps. Sen är det ju naturligtvis att anse som mycket anmärkningsvärt att en person vars
blodspår/DNA kommer att påträffas på offrets kläder i riklig mängd vid möte med folk
som söker efter den försvunna flickan gör ansträngningar i syfte att få söket på platsen
att avbrytas och förläggas till annat håll. En person som ser att man närmar sig en
gammal arbetsbod och en större rishög ett stenkast därifrån och tycker att man inte
behöver kolla upp där för det ska redan vara gjort påstås det bestämt.
Och just i byssjan och rishögen hittar man sedan det man hittar...
Det är inget handfast bevis för skuld, men inte långtifrån...
Angående denna sista punkt så är det ju uppenbarligen på det viset att somliga här tycker
att BS, militären som denna fredag ställt sig till förfogande för Missing People, borde ha
låtit bli att reagera på Nerijus beteende och helt sonika hörsammat hans uppmaning att
inte söka vidare på stället ifråga. Att han borde ha köpt Nerijus maskletarhistoria.
Att han inte borde ha dristat sig till rapportera till polisen om Nerijus och hans bror.
För de var ju där just för att leta mask så de kunde gå och fiska sedan... https://www.youtube.com/watch?v=k_p0PJqC5rM
Senast redigerad av Grandioso 2016-06-16 kl. 03:23.
Förhörsledaren säger ju här i förhöret som nyss länkats att i bästa fall brukar man annars
hitta 1 eller 2 DNA-träffar, här i fallet med Lisa Holm var det som rena jackpoten. DNA-bevisning
i överflöd alltså.
Ps. Sen är det ju naturligtvis att anse som mycket anmärkningsvärt att en person vars
blodspår/DNA kommer att påträffas på offrets kläder i riklig mängd vid möte med folk
som söker efter den försvunna flickan gör ansträngningar i syfte att få söket på platsen
att avbrytas och förläggas till annat håll. En person som ser att man närmar sig en
gammal arbetsbod och en större rishög ett stenkast därifrån och tycker att man inte
behöver kolla upp där för det ska redan vara gjort påstås det bestämt.
Och just i byssjan och rishögen hittar man sedan det man hittar...
Det är inget handfast bevis för skuld, men inte långtifrån...
Angående denna sista punkt så är det ju uppenbarligen på det viset att somliga här tycker
att BS, militären som denna fredag ställt sig till förfogande för Missing People, borde ha
låtit bli att reagera på Nerijus beteende och helt sonika hörsammat hans uppmaning att
inte söka vidare på stället ifråga. Att han borde ha köpt Nerijus maskletarhistoria.
Att han inte borde ha dristat sig till rapportera till polisen om Nerijus och hans bror.
För de var ju där just för att leta mask så de kunde gå och fiska sedan... https://www.youtube.com/watch?v=k_p0PJqC5rM
Maskletarhistorien är ju en synnerligen uppenbar och avslöjande historia och jag förvånas fortfarande över alla infantila påståenden om att Nerijus var seriös i sitt maskletande, att han INTE hade någon hemlig agenda utan han var där just för att leta mask.
Och samtidigt, desperat, försöker förmå sökpersonalen att hoppa över att leta i byssjan.
Hur uppenbart är det inte att det är mördaren som vill förhindra dem från att hitta hans gömda offer?
Hur i helvete kan man tro något annat?
Endera är man makalöst korkad eller så är man totalt verklighetsfrånvänd och i sin iver att försvara mördaren så försvinner sanning, logik och konsekvens och man "inrättar" det ultimata tunnelseendet där all fakta som talar för Nerijus skuld raderas - POFF, det bara försvinner
PS: Nappade det för Nerijus på fisketuren sen? Var ju till fisket han "letade mask".
Ooops, glömde, han gick ju aldrig och fiskade
Ja, det fanns fler besudlingar och ting att testa. Ta dunken i arbetsboden som täckte kroppen och skåpdörren, någon måste ha tagit i den. Skärpet och dess spänne, hur öppnades det? Om det nu var öppet? Kan det vara så att det var oöppnat eftersom det inte nämns någonstans och då kan visa på att byxorna möjligen kan ha åkt av vid transport?
Jag tror att dom avslutade alla provtagningar efter att resultatet från trosorna kom. Då blev det svårt och jobbigt för polisen för tänk om fler underliga spår från frun och brodern dykt upp (eller andra människor). Hur skulle åklagarens historia då lyda? en hel familj med sexualsadister hade nog blivit jobbigt att hantera. Framför allt då alla är ostraffade, ingen har avikande sexuellt beteende och alla nekar till brott.
Dom koncentrerade all kraft från början på NB och då få bevis fanns så försökte dom klumpigt efter lång tid i häkte att få honom att erkänna vilket inte gick så bra. Det tog nästan ett halvår innan åtalet blev av fast dom troligen hade kunnat få resultaten av proverna på tre veckor och åtala efter kanske två månader. För visst hade dom väl kunnat skicka in kläderna dagen efter dom togs av och krävt förtur hos NFC i detta uppmärksammade fall?
DNA-prover, förhörsmetoder, förundersökningar, sexualbrottsforskare, domstolsförhandlingar, kriminalarbete/kriminalteknik....
Listan kan göras lång på dina expertområden där du själv anser att DU har mycket större kunskaper än samlad expertis.
Är det något mer expertområde som skall tillföras i din lista?
DNA-prover, förhörsmetoder, förundersökningar, sexualbrottsforskare, domstolsförhandlingar, kriminalarbete/kriminalteknik....
Listan kan göras lång på dina expertområden där du själv anser att DU har mycket större kunskaper än samlad expertis.
Är det något mer expertområde som skall tillföras i din lista?
Troligtvis paketeringskonst. Jacka och byxor slogs in i pappar. Varför? Varför inte en plastkasse med påsklämma på? Kan det vara att man uppnår vissa fördelar i form av mer kontroll genom att paketera i papper? Varenda vikning hamnar där man vill och stannar där. Det fordras nog en hel del tanke bakom hur en sådan inslagning går till. Hur man skall tänka vet en utbildad kriminaltekniker. Jag tror att enligt vittnesmålet var det "vi" som slog in i papper. Man konfererade alltså medan man paketerade. Den fuskande korrupte polisen i Skövde med sin blodfyllda pipett skall alltså kunna återställa detta. Jag har sagt det förut men säger det igen: kretsen av misstänkta planterande poliser krymper avsevärt.
Edit: Pipetten är inte vilken pipett som helst utan en "micro-pipett" med tanke på de små mängderna som avsattes. Den intresserade googlar detta.
Senast redigerad av X-pert 2016-06-16 kl. 09:21.
Konstellationen sexualmördare med assisterande fru har verkligen förekommit, men måste betraktas som sällsynt bland det sällsynta. Hon förstår nu säkert att det oerhörda verkligen har hänt. Hon anade nog detta från första början men värjde sig mot insikten. Med domsluten tror jag att hon slutat att värja sig och övergått i självömkan och hat mot NB. Tror jag.
Varningssignalerna har såklart funnits där, men hon valde att titta bort. Hon kan gärna känna hat nu, så var det inte tidigare minsann. Då försvarade hon sin man med alla dessa lögner. Till den grad så hon nämner att hon utsatts för psykologisk stress vid förhören, och som Nopomil gärna nämner "tortyr". Då börjar man ju undra hur denna kvinna är funtad, Irinas vittnesutsaga är ett stort skämt. Det roligaste skämtet är dock att några enstaka foliehattar gick på det.
Senast redigerad av henkess 2016-06-16 kl. 10:44.
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Meningen "ingen DNA från okänd" är kristallklar.
Men fler besudlingar borde kanske ha undersökts? Hennes tröja och skärp? Arbetsboden lite bättre? Dunken där? Kanske Lisas skor? Golvet i mjölkutrymmet? Slaktutrymmet? Den misstänkta blodfläcken i Ladan?
Metoden som används här är ganska uppenbar, välj ut några strategiska besudlingar och ting för test, återupprepa tills man är tillfredställd, huvudsaken är att bara rätt DNA finns med och avsluta. Har man fuskat så blir ju den delen lätt. Forsätter man att undersöka så finns risken att annan DNA kommer med och det är inte bra för det kan ge skäl till "rimmlig tvivel". Kristallklart.
Hur vet du att det skulle uppstå spår och DNA från personer som inte har något med fallet att göra, är du säker på det? Att dessa inte skulle ha något med fallet att göra? Är det inte domstolens sak att avgöra och polisens skyldighet att säkra alla möjliga spår, även dom som möjligen kan fria en misstänkt?
Jag kanske misstog mig, men jag fick intrycket att du trodde man vid topsning/provinsamling endast sökt efter DNA från de misstänkta. Bra att du förstår att provinsamlingen sker förutsättningslöst och det är först efter analysen som man ser i databasen om DNA matchar något av referensproverna eller om det ska rapporteras som okänt. Inget okänt DNA har hittats.
Exakt vilka fler besudlingar menar du man skulle undersökt? Med besudlingar avses inte varje smutsfläck utan främst sådant som med ljuskällor och förprövning visar sig kunna komma från människa. Kan du precisera något sådant du menar man förbisett?
Vilken misstänkt blodfläck i ladan menar du som är nämnd, men varken förprövad för humant blod eller analyserad?
På ett flertal ställen i bl.a. förrummet, mellanrummet och slaktrummet har blodliknande besudlingar undersökts. Vissa har vid förprövning visat sig vara icke humana, andra har vid analys visat att DNA som kan jämföras mot person inte kunnat påvisas och på röret hittades blod från NB.
Topsingar vid platsundersökningarna har gjorts av polisens tekniker, likaså tops från kroppen. Kläder, snören mm. har NFCs tekniker topsat när de undersökte insänt material.
Vem är det som, enligt din teori, samordnat tekniker och NFC-personal så de endast testar strategiska besudlingar och ting och förhindrar att de topsar en yta där okänt DNA kan finnas? Har den/de personerna stått bredvid och övervakat varje topsning?
Metoden som använts här är ganska uppenbar, kriminaltekniker och NFC-tekniker har förutsättningslöst belyst, förprövat och topsat besudlingar som kan misstänkas komma från människa samt topsat områden som kan misstänkas ha vidrörts vid brottet på såväl kläder, kropp, ytor och ting. Vissa saker har man valt att ej undersöka, dels för att bevisvärdet av ett svar skulle vara ringa, men också för att i en så stor undersökning måste prioriteringar ske. NFC har analyserat proverna och jämfört DNA-träffar mot referensprover i databasen. Samtliga DNA-fynd har matchat mot LH eller litauerna och inget prov har kommit upp som okänt.
Okänt DNA på ytor i ladan, arbetsboden eller okända håstrån och fingeravtryck på samma ställen hade inte varit oväntat att hitta och knappast förändrat bevisningen mot NB. Blod hade möjligvis bedömts annorlunda och definitivt om okänt DNA i blod hittats på snöre och LHs kläder. NB hade nog dömts ändå, men fler GM hade inte kunnat uteslutas.
Jag vet inte att andra personers DNA skulle ha hittats vid en komplett undersökning av alla ytor på varje cm2, men det är högst troligt.
Ja, det är domstolarna som avgör och självklart ska även spår som kan fria en misstänkt säkras och rapporteras, men om inga sådana spår hittas finns det inget att rapportera.
Har du några som helst belägg för att det har fuskats i den tekniska utredningen?
Senast redigerad av Prudent 2016-06-16 kl. 13:07.