2016-06-15, 19:16
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
En förutvarande ockelbobo skulle nog ha råd till att bruka vår orts papper när han går på avträdet, vi andra må nog bli satta på fattighus om vi gjorde det till vana. Finns i och för sig fler än ett pappersbruk här men nu syftade jag på det med holländare i.

Om man är dyslektiker så kanske man skulle bli läskad av det som den omkringliggande bygden är känt för. Vår ort ligger alldeles mitt i det område som nog har rykte i hela Sverige för en viss produkt (nu snackar jag inte längre papper utan något annat, något mer statiskt till sin natur - åtminstone i sitt stelnade tillstånd).

Tumba?
Citera
2016-06-15, 19:19
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Försöker få ledtrådarna att passa in på Montserrat men det lyckas bara delvis. Gissar så i alla fall.
Nej, tyvärr. Kul att du gissar dock! Jag passar på att önska dig en trevlig sommar!

By the way: Är ordet läskad dialektalt? Mitt rättstavningsprogram rödmarkerad det och vägrar kännas vid det. Tänker bara så att alla ska förstå, jag har aldrig reflekterat över utifall det är ett lokalt uttryck.

Nu ledtråd: Jag har en lös skruv i huvudet just nu. Den ligger i en av huvudets håligheter.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2016-06-15 kl. 19:41.
Citera
2016-06-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Tumba?
Hej min vän!

Jag övervägde faktiskt att ta Tumba som fråga, det blev dock ett mer lantligt val.

Även staten skulle nog nog tycka att det sved i skattekistan om de använde detta papper till sedlar. Pappersbruket var dock initierat av just svenska staten från början, de fick tillverka och leverera militära ammunitionsanordningar till marinen - i papper! Den staden som hade behov utav detta militära material var just som i den tidigare frågan länge en stängd stad då den var känslig utifrån ett säkerhetspolitiskt perspektiv (nu menar jag alltså inte vår ort utan en stad som vår orts produkter levererades till).

Är ni less på frågan eller?
Citera
2016-06-15, 19:34
Medlem
atts avatar
Citat:
Hej min vän!

Jag övervägde faktiskt att ta Tumba som fråga, det blev dock ett mer lantligt val.

Även staten skulle nog nog tycka att det sved i skattekistan om de använde detta papper till sedlar. Pappersbruket var dock initierat av just svenska staten från början, de fick tillverka och leverera militära ammunitionsanordningar till marinen - i papper! Den staden som hade behov utav detta militära material var just som i den tidigare frågan länge en stängd stad då den var känslig utifrån ett säkerhetspolitiskt perspektiv (nu menar jag alltså inte vår ort utan en stad som vår orts produkter levererades till).

Är ni less på frågan eller?

Gissar Lessebo!

Och trevlig sommar till dig med!
Citera
2016-06-15, 19:40
Medlem
Citat:
Gissar Lessebo!

Och trevlig sommar till dig med!
Yes! Pang på!

Orten Skruv ligger i Lessebo kommun, förr i tiden stavades det Skruf. Det finns ett snus som heter Skruf då tillverkningen startade där. I dag har tillverkningen flyttats så om man har en skruv lös så kan man tro att det fortfarande kommer från Skruv. Vill ni ha förklaringar till resten, tveka inte att fråga!

Över till att!
Citera
2016-06-15, 20:29
Medlem
atts avatar
Citat:
Yes! Pang på!

Orten Skruv ligger i Lessebo kommun, förr i tiden stavades det Skruf. Det finns ett snus som heter Skruf då tillverkningen startade där. I dag har tillverkningen flyttats så om man har en skruv lös så kan man tro att det fortfarande kommer från Skruv. Vill ni ha förklaringar till resten, tveka inte att fråga!

Över till att!

Tackar. Nästa resmål:

1) namnet är känt sedan ca 850 år
2) och låter som ett färdmedel för småbarn
3) stan har ett energiskt fotbollslag
Citera
2016-06-15, 20:31
Avslutad
Cottbus?
Citera
2016-06-15, 20:32
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Cottbus?

Jawohl! Det gick som blixten, raskt över till dig!

Laget heter FC Energie Cottbus ifall någon undrar.
Citera
2016-06-15, 20:45
Avslutad
Citat:
Jawohl! Det gick som blixten, raskt över till dig!
Jag antog att det rörde sig om FC Energie, och kortbuss på ledtråd 2 lät rimligt. Gott så!

1) hamnstad som inte är lika lugn som huvudstaden
2) här lär bokmalar ha trivts
Citera
2016-06-15, 20:54
Medlem
Alexandria i Egypten?
Citera
2016-06-15, 20:57
Avslutad
Citat:
Alexandria i Egypten?
Här lurar man ingen, snyggt!

Stort bibliotek för länge sedan och Kairo (kaj-ro) är en lugnare hamnstad.
Citera
2016-06-15, 21:05
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Tackar. Nästa resmål:

1) namnet är känt sedan ca 850 år
2) och låter som ett färdmedel för småbarn
3) stan har ett energiskt fotbollslag

Edit.....glöm det....
Citera