2016-06-15, 17:20
Medlem
I Göteborg fortsätter priserna upp.
Citera
2016-06-15, 17:24
Medlem
Wayaheads avatar
Jag har sålt vid årsskiftet och sitter nöjd. Jag vill gärna se att jag har rätt, så låt korthuset rasa!
Citera
2016-06-15, 17:32
Medlem
Beaver14s avatar
Meningslöst blogginlägg. Det framgår inte hur många dagar i juni som han tittat på men oavsett så är det ju få objekt jämfört med hela månader.

En nedgång i juni är inte heller konstig vilket diagrammet i bloggen också visar. Undantaget är förra juni när det var hets även då pga hot om amortering.

Det blir ingen krasch, man kan åtminstone inte ropa varg baserat på en veckas försäljning.
Citera
2016-06-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Nej. Banken kommer inte gå in och värdera om din bostad för att få upp belåningsgraden.
Den amorteringsplan som är fastställd fortsätter att gälla.

Skönt att höra. Då är det väl räntan som blir största problemet. Får hippas att den inte höjs för mycket tills nästa somman när jag ska binda om lånen
Citera
2016-06-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
http://cornucopia.cornubot.se/2016/06/kraftigt-nedat-for-lagenhetspriser-i.html

Kommer priserna återhämta sig till hösten eller ser vi nu slutet på den svenska bostadsbubblan?

Är det bara den initiala reaktionen på ammorteringskravet som spökar eller är det början på en nedåtgående trend?

Ni som är inne i köpa/sälja bostads-karusellen, har ni märkt någonting senaste månaden? Vet att många objekt såldes innan visning i Stockholmsområdet för inte så länge sen, är det fortfarande så?

Ingenting lär hända bo bostadsmarknaden innan räntan stiger. Ingen vill höja räntan, allra minst eliten. Riksbanken lär till are pris se till att räntan inte höjs vilket gör att när man väl är tvungen att höja räntan så tvingas man höja rejält!
Citera
2016-06-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Jag har sålt vid årsskiftet och sitter nöjd. Jag vill gärna se att jag har rätt, så låt korthuset rasa!

Grattis! Antar att du bor i tält nu då.
Citera
2016-06-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Har laddat upp med Cola, chips och godis och satt mig bekvämt i skinnfåtöljen.

Det här kommer att bli riktigt kul!
Jag gör dig sällskap!
Citera
2016-06-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08-4-ever
Skönt att höra. Då är det väl räntan som blir största problemet. Får hippas att den inte höjs för mycket tills nästa somman när jag ska binda om lånen

Det du ska vara rädd för är bostadsrättsföreningen! Denna kan gå i konkurs om räntan höjs så pass mycket att bostadsrättsföreningen inte har råd att betala sina lån. Sker detta så förlorar du din lägenhet vare sig du vill det eller ej!
Citera
2016-06-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
Det du ska vara rädd för är bostadsrättsföreningen! Denna kan gå i konkurs om räntan höjs så pass mycket att bostadsrättsföreningen inte har råd att betala sina lån. Sker detta så förlorar du din lägenhet vare sig du vill det eller ej!

Har en villa med 1.4M i lån kvar, höjd ränta på det skulle kännas
Citera
2016-06-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08-4-ever
Har en villa med 1.4M i lån kvar, höjd ränta på det skulle kännas

Räkna med en ränta på minst 15-20% när det väl brakar ihop... Så ja, du lär tyvärr inte klara dig om du inte har ett stort sparande alternativt har en mycket hög lön!
Citera
2016-06-15, 17:51
Medlem
Stigmata01s avatar
Alla dessa dommedagsprofetior. Tidningarna målar upp svarta rubriker om att marknaden sjunker. Ser man till staden jag bor i har priset på bostäder historiskt sett sjunkit april, maj, jun, så även iår, inga tidningar har skrivit svarta rubriker om detta tidigare år. Inte konstigt att juni blir en iskall månad på bostadsmarknaden då försäljningen slog rekord under maj pga amorteringskravet, alla skyndade på sina affärer.

Vad gäller amorteringskravet har folk drabbats av panik. Att amortera 2% är inget konstigt, skulle folk få panik om deras boränta steg 2%? Amortering är ett sparande.
Citera
2016-06-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxxxxxxxxxxxx
]Räkna med en ränta på minst 15-20% när det väl brakar ihop.[/b].. Så ja, du lär tyvärr inte klara dig om du inte har ett stort sparande alternativt har en mycket hög lön!

Hahaha, det var det dummaste! Varför inte en ränta på 100%, när vi ändå är igång.
Men, men, eftersom räntan sätts som inflation + en riskprocent (avkastning), så ska vi alltså ha en inflation på 10-15%. Då slipper ialla fall Riksbanken kämpa för att komma upp i två-procentsmålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in