2016-06-15, 01:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RWP
Det gamla ordspråket "Talangerna följer pengarna" kommer osökt för mig. Innebär gratistrenden att bara de absolut sämsta kommer att vilja bli journalister i framtiden? Kommer journalistyrket att bli födkrok för de som inte ens klarar av ett städjobb?

Det låter ju ganska illavarslande, jag har väl på ett halvår eller så övergått till att bara läsa rubrikerna i Aftonbladet Expressen DN och SvD, GP kan jag läsa nån artikel i ännu. Radio har jag också slutat med sista halvåret (SR)

Tidning har jag aldrig prenumererat till normalpris, och inte alls sen 20 år. Brukade ibland gå till biblioteket och läsa tidningar förr i tiden. Numera läser jag som sagt bara förstasidorna... Så flashback har tagit över det mesta intresset numera. Är det flera som gör som mig, så ser det nog väldigt mörkt ut för msm, alternativa sidor brukar jag inte läsa heller.

Msm ser jag nog mera och mera som nån sorts grönköpings veckoblad.
Citera
2016-06-15, 01:28
Medlem
Totalt meningslös diskussion om "slavlöner" inom frilansandet. Lönen blir den vad personen tar ut från sitt företag. Det är ingen skillnad på om det är ett rörmokarföretag, ingenjörskonsultföretag eller om det är en journalist som driver ett företag.

De undermåliga slås ut enligt de marknadsekonomiska principerna. Sunt och rationellt. Allt onödigt och det som inte efterfrågas ska bort. I en bortre förlängning står alla där som vinnare. Resurserna allokeras rätt.

Inte är journalism en bransch som ekonomiskt skulle avvika från den principen.
Senast redigerad av Konrad 2016-06-15 kl. 01:30.
Citera
2016-06-15, 04:39
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det låter ju ganska illavarslande, jag har väl på ett halvår eller så övergått till att bara läsa rubrikerna i Aftonbladet Expressen DN och SvD, GP kan jag läsa nån artikel i ännu. Radio har jag också slutat med sista halvåret (SR)

Tidning har jag aldrig prenumererat till normalpris, och inte alls sen 20 år. Brukade ibland gå till biblioteket och läsa tidningar förr i tiden. Numera läser jag som sagt bara förstasidorna... Så flashback har tagit över det mesta intresset numera. Är det flera som gör som mig, så ser det nog väldigt mörkt ut för msm, alternativa sidor brukar jag inte läsa heller.

Vad du inte verkar inse är att diskussionen kring olika nyheter på flashback nästan alltid grundar sig på källhänvisningar till mainstream media. Utan msm inga nyheter på flashback.
Citera
2016-06-15, 05:47
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Otroligt klokt skrivet! Jag kan instämma helt och mitt handlingsmönster är i det närmaste identiskt med ditt i förhållningssättet till MSM. Jag tror inte vi är ensamma på något sätt. Själv förebrår jag mig mest för jag inte i tillräcklig grad propagerar i min omgivning för vår sätt att söka nyheter. Fortfarande är det känsligt hur man uttrycker sig. Tiden jobbar ändå för oss.
Citera
2016-06-15, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Vad du inte verkar inse är att diskussionen kring olika nyheter på flashback nästan alltid grundar sig på källhänvisningar till mainstream media. Utan msm inga nyheter på flashback.

Dagstidningar i Sverige gräver inte fram speciellt mycket egna nyheter längre, de har i första hand gått in för rollen som enklare informationsmäklare och trendspanare. Väldigt mycket av det som säljs in som lokaljournalistik, politikbevakning eller kulturjournalistik handlar om pressreleaser från politiska partier, kommuner, ministrar, rapporter från olika PR-firmor, politiker, tankesmedjor, nätverk och institut osv - alltihop ompackat och sålt som "hard news" men med minimalt eget grävande från tidningarna. Man ser massor med nyheter i dagspressen som är skrivna enligt modellen "grupp/parti/ politiker X anmäler B eller skickar ut en kritisk rapport om B, och twittrar eller talar om saken - tidningen hälsar på och låter X prata på i deras spalter också, helt utan granskning". Det här råmaterialet som man packar om är dessutom ofta redan från början skrivet med sikte på att få fram någon slags riktade budskap, vilket tidningarna ofta okritiskt accepterar.

Eller så handlar det om ren textreklam - vanligt inte minst på kultur- och nöjessidorna och inom "livsstilsjournalistiken" (för att inte tala om sporten). Utfyllt med krönikor, listor och klipp på söta kattungar från Youtube. Ja, och de utländska nyheterna är till stor del rewrites och omtugg av material från engelskspråkiga tidningar och tv-kanaler.

I nuläget går mycket av detta material via dagstidningarna, men det finns inget som hindrar att det skulle kunna ta andra vägar. Tidningarna och mycket av MSM är i längden redundanta (överflödiga) om de´inte kan komma med någon egen input av värde, dvs egna framarbetade nyheter. Du kanske har hört om hur arga tidningarna är på Facebook och Google?
Senast redigerad av HepCat-X 2016-06-15 kl. 07:02.
Citera
2016-06-15, 06:39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:

Så är det ju till viss del, men numera klickar jag aldrig på länken, ofta har jag redan läst rubriken till artikeln, och då bildat mig en uppfattning om vad det kan tänkas stå, detta gör att det egentligen räcker med att den person som först skriver om nyheten här på flashback läser artikeln. Blir ju inte många klick på artikeln på detta vis, jag brukar inte läsa unvisit länkar heller numera. Är artikeln dåligt presenterad här, går det ju att be någon som läst den förtydliga.

Jag har börjat med lite poddar istället för SR, och kanske börjar läsa någon utländsk tidning som inte är så pk skadade som svenska tidningar är, både ledare och nyheter. En del sådana tidningar nämns ibland här, och räcker inte flashback till, så blir det snarare en utländsk tidning före en inhemsk.

Mitt beteende kan möjligen förändras när nästa valkampanj startar, men det återstår att se.
Senast redigerad av Enydrion 2016-06-15 kl. 06:51.
Citera
2016-06-15, 07:16
Medlem
Vet inte om denna info postats tidigare men hursom helst är den värd uppmärksamhet igen.

"Under 2017 och 2018 måste Mittmedia spara sammanlagt 133 miljoner kronor, skriver na.se.

Besparingarna innebär att cirka 90 tjänster kommer att försvinna från mediekoncernens 28 tidningar. Enligt Medievärlden handlar det om 90 redaktionella tjänster och 40 tjänster från övriga avdelningar, alltså 130 tjänster totalt.

Efter nedbemanningen kommer koncernen att ha kvar drygt 560 journalister."
http://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/mittmedia-ska-spara-133-miljoner-kronor-6426354
Senast redigerad av avec 2016-06-15 kl. 07:20.
Citera
2016-06-15, 07:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RWP
Det gamla ordspråket "Talangerna följer pengarna" kommer osökt för mig. Innebär gratistrenden att bara de absolut sämsta kommer att vilja bli journalister i framtiden? Kommer journalistyrket att bli födkrok för de som inte ens klarar av ett städjobb?
Det hela är ju tveeggat. Tidningarna har ju kunnat skära i kostnaderna genom att anlita unga entusiaster som närmast jobbar gratis för att få sprida sin ideologi. Men samtidigt har ju allt fler tröttnat på politiseringen & den sjunkande kvalitén & därför slutat köpa tidningar. Så det är ju ett komplicerat förlopp.
Citera
2016-06-15, 08:05
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
"Upsala Nya Tidning skär ned på antalet egna film- och albumrecensioner. I stället ska tidningen köpa in mer från TT än tidigare. Förändringen är en av ett flertal besparings*åtgärder som mediehuset genomför."

Besparingarna fortsätter.

http://journalisten.se/nyheter/farre-egna-recensioner-i-unt
Citera
2016-06-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det hela är ju tveeggat. Tidningarna har ju kunnat skära i kostnaderna genom att anlita unga entusiaster som närmast jobbar gratis för att få sprida sin ideologi. Men samtidigt har ju allt fler tröttnat på politiseringen & den sjunkande kvalitén & därför slutat köpa tidningar. Så det är ju ett komplicerat förlopp.

Jo men till sist är det alltid ekonomin som styr det hela. Det båtar föga hur mycket man än arbetar gratis. Även en "journalist" tvingas ibland att äta kall rå blodpudding och skölja ner den smakfulla anrättningen med ett glas kylskåpskallt rödvin.

Branscher, även förment högteknologiska, har även tidigare brutalt slagits ut utan att det egentligen har bekymrat eller egentligen drabbat oss särskilt mycket. Vem har bekymrat sig över att räknestickan försvann? Möjligen stortillverkaren Faber-Castell under en kort tid men vi andra har inte drabbats speciellt hårt av detta.

Det finns alltid något att sälja om efterfrågan finns där. God journalistik, för den finns, kommer alltid att ha en kundkrets. Undermålig journalistik kommer att slås ut utan att någon egentligen kommer att sakna den.
Citera
2016-06-15, 09:32
Medlem
Citat:

Det är ett viktigt påpekande som många missar. Just Flashback har i och för sig hänvisningar till domstolsprotokoll och liknande ibland men nyheter i mainstreammedia är fortfarande utgångspunkten. Personligen tycker jag också Flashback är tidskrävande. Femtio poster med strunt och oväsentligheter och en med ny information, när det gäller nyhetshändelser.

Avpixlat, Nyheter Idag, Fria Tider m.fl. bygger också nästan allt sitt material på innehåll från gammelmedia. De fungerar ju mer som en slags nyhetstjänster/mediekritiker med länkar till andra, även utländsk media och landsortspress, men producerar mycket litet själva. Det är svårt att tänka sig att de skulle lyckas generera pengar på en sådan nivå att de (och motsvarigheter på vänstersidan) utgör ett realistiskt alternativ när gammelmedia lägger ner.

Ett alternativ för framtiden om det visar sig att kommersiellt driven journalistik totalkraschar ekonomiskt skulle kunna bli ett breddad public servicebegrepp där inte ett enda företag (SR/SVT/UR-kolossen) får hela kakan utan den fördelas till aktörer som uppfyller vissa kriterier. Helst objektiva kriterier och helst utformade så alla politiska åsiktsyttringar finns representerade i rimliga proportioner. Risken att allt bara blir en förlängning av dagens vänsterjournalistik är uppenbar men det är i varje fall en tanke.
Senast redigerad av Varglig 2016-06-15 kl. 09:42.
Citera
2016-06-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
"Upsala Nya Tidning skär ned på antalet egna film- och albumrecensioner. I stället ska tidningen köpa in mer från TT än tidigare. Förändringen är en av ett flertal besparings*åtgärder som mediehuset genomför."

Besparingarna fortsätter.

http://journalisten.se/nyheter/farre-egna-recensioner-i-unt

Kan det vara så att TT egentligen är Sveriges största tidning i antal publicerade artiklar multiplicerat med räckvidd? Jag tror det. Även public service serverar TT-nyheter. Jag har aldrig räknat men en avsevärd mängd artiklar i pressen är TT-producerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in