2016-06-09, 15:11
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Tja, många anser nog att fallet är "löst". Att alla dessa däremot i nuläget skulle enas om samma GM är nog inte så sannolikt.

Så är det nog bland oss amatörer på tråden.
Det är väl även så att det finns olika uppfattningar om vad som hänt och eventuell GM
bland dom olika professionella utredarna inom polisen, som varit delaktiga i utredningen genom åren.
Även dom mer eller mindre välgrundade.
Citera
2016-06-09, 15:26
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Hehe, är det ågon speciell du tänker på, (säger bara Volvo 740.)?

Jo som sagt, det är bättre att ta tid på sig och "bearbeta" tips som kanske kommer in via pm och även på tråden så det är bara dumt att komma med syrliga kommentarer om att det inte skrivs tillräckligt mycket tillräckligt fort.
Våran fetning.

Vi tänker väl så också.
Det kan ju till och med vara så att vissa uppgifter lämnas vidare till åklagare / utredare.
Citera
2016-06-10, 03:53
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vi kan nog kalla oss amatörer de flesta av oss (om det inte finns någon brottsutredare här i tråden).

Ja, ofta brukar sådana här brott utföras av en enskild individ. I det här fallet tror många att det var fler än en enda gm; vissa tror att de var två eller tre vid attacken, andra att gm var ensam initialt men att han efteråt hämtade en medhjälpare. Gm måste i alla fall ha haft tillgång till ett fordon för att forsla bort Helenas kropp (levande eller död), egen eller en medhjälpares.

Jag personligen tror inte att det var planerat, utan lutar mer åt ett scenario liknande ditt, men någon variation. Gm ville något Helena inte ville. Det har, vad vi vet, inte kommit fram något som kan antas vara ett motiv, och det är en anledning.

Det är alltid bra när nya personer intresserar sig för fallet. Det kan ge nya perspektiv.

Ja, att ett fordon finns med är väl närmare 100% säkert, men om vi ska tänka oss ett möjligt scenario så säger väl inget att de måste ha varit två? En bil och en spade samt några timmar på sig tills anhöriga slår larm räcker ju för att göra sig av med kroppen. Alternativt att GM är en båtägare och istället tar sig ut på Vänern och dumpar henne i sjön. Eftersom det är så sent är det möjligt att göra det utan vittnen, men det skulle såklart innebära en risk. Om hon slängs ifrån kanten borde väl kroppen ha hittats eftersom jag antar att delar av sjön längs kusten genomsöktes omgående? Tror en medhjälpare kan underlätta vid undanröjandet av kroppen. Förutsätter vi att det skulle vara en helt ensam mördare så borde han rimligtvis bli stressad och känna panikångest. Två personer som samarbetar kan nog lättare styra upp det.

Om det saknas en motivbild så kan man väl utgå ifrån att motivet är sexuellt eller känslobaserat. Brukar vara så om unga kvinnor mördas. Eller det kan snarare vara motivet initialt till att gärningsmannen försöker sexuellt ofreda, våldta osv och sen kanske det spårar ur ordentligt när brottsoffret gör motstånd, vilket leder till dråp. Det är något sånt jag tror i det här fallet. Det innebär också att mord är oplanerat och motivet delvis eller helt är känslobaserat, då jag fortfarande utgår ifrån att HA är bekant med gärningsmannen. Det finns såklart en möjlighet att mördaren är en random galning, men man får nog börja där det är logiskt. Följande tror jag om gärningsmannen, men det mesta är spekulationer:

Det är väl också det här fallets problem. Svårt att inringa en specifik mördare då det säkert finns många unga män som skulle kunna vara tänkbara mördare och den skyldiga kan lika gärna vara en normal guy. Många var säkert bekanta med HA om hon var en vanlig, social ung kvinna. En festkväll innebär dessutom att många saknar alibi.

La ner en stor del av min fritid att följa mordet på Lisa Holm förra sommaren. Får kanske blir ett cold case den här gången. Ändrar säkert uppfattning om mycket hur djupare jag sätter mig i det.
Citera
2016-06-10, 04:07
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
*
Det var så att ett vittne som var ute och rastade sin hund säger sig ha hört två mansröster och bildörrar som slogs igen i riktning mot lekplatsen vid tiden då man tror att Helena befann sig där. Viss tveksamhet finns dock till detta vittnes trovärdighet och du kan läsa om det i tråden. Vittnet skall också ha hört en kvinnoröst säga nåt i stil med: "Ni får inte göra så...".
Per Jenvén (vid Polisen), som var huvudansvarig för Helena-fallet under ett antal år, tror att Helena jagats längs stigen och hunnits upp i höjd med lekplatsen. Han tror också att det möjligen var mer än en gärningsman. Det som är intressant är att han också säger att sandalerna återfanns i ett läge som tyder på att de inte fallit av när Helena sprang. Någon skall med andra ord ha kastat dem på ömse sidor av stigen. En annan intressant sak är ringarna som återfanns vid lekplatsen. Hur har de hamnat där? Har gärningsmannen möjligen plockat av dem?
Sandalerna och ringarna är några av de verkliga "knäckfrågorna".

Intressant. Vittnen får man såklart alltid ta med en nypa salt dock eftersom de ofta minns fel, men däremot tror jag också det finns fler än en skyldig inblandad i detta.

Det konstiga är väl att det inte riktigt finns någon anledning till att slänga iväg sånt? Ringarna kan väl glida av fingrarna? slitits av i ett bråk? tagit av sig sen innan och haft i fickan? Sandalerna trodde jag hade åkt av om hon försökt sparka sig loss i en dödskamp med sin mördare. Däremot svårare att förklara om de inte hittats på naturliga platser. Om de nu kastats undan har ju mördaren/mördarna haft dem i handen. Varför tar man inte med dem? Varför lämna spår frivilligt? Är väl inte så att fler tillhörigheter återfunnits? Hennes lilla ryggsäck har de i så fall tagit med.
Citera
2016-06-11, 00:06
Medlem
Skurtrasans avatar
Tror numera inte att GM (en eller flera) är bekant med Helena och inte heller från trakten. Det finns något i detta som säger mej att GM inte hade kännedom om området alls.
GM visste nog inte att "skogen" hon gick in, i själva verket var en skogsdunge nära ett villaområde, annars hade GM aldrig vågat följa efter.
Citera
2016-06-13, 09:41
Medlem
Jourhavandes avatar
Är 24 år sen idag och närmare sanningen har man inte kommit men gm är garanterat nämnd i tråden och att detta ska lösas är väl minimal.
Citera
2016-06-13, 10:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Som sagt, i kväll/natt har det gått 24 år sedan Helena försvann. Tänker på Helenas familj och vänner! <3

Det finns någon som ska ha sett vad som hände, i alla fall en del av skeendet. Jag förstår om du känner skam för att du inte berättat tidigare. Men du har inte gjort något fel, vilken anledning du än haft för detta, och det är aldrig försent! Du verkar ha en vilja att berätta; hör av dig till polisen och berätta det du sett. Det kan vara av betydelse!!!

Snälla du, om du läser detta, gör Helenas familj denna tjänst! Du kände ju delar av denna.
Citera
2016-06-13, 22:33
Medlem
Bickans avatar
Det har inatt gått 24 år av ovisshet för Helenas föräldrar om vad som hände ett av deras älskade barn.
Två systrar förlorade en älskad syster.
Våra tankar finns hos dem.

Vad vi alla kan bidra med på olika sätt är att påminna dom - som har som arbete att skingra denna ovisshet - att Helenas försvinnande inte är glömt.

Vi kan också alla hjälpas åt att stödja familjens vädjan om att utredningen tillförs de resurser som krävs för att finna lösningen.

Oavsett vad som hände skall GM aldrig känna sig trygg.
Citera
2016-06-14, 11:50
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Som sagt, i kväll/natt har det gått 24 år sedan Helena försvann. Tänker på Helenas familj och vänner! <3

Det finns någon som ska ha sett vad som hände, i alla fall en del av skeendet. Jag förstår om du känner skam för att du inte berättat tidigare. Men du har inte gjort något fel, vilken anledning du än haft för detta, och det är aldrig försent! Du verkar ha en vilja att berätta; hör av dig till polisen och berätta det du sett. Det kan vara av betydelse!!!

Snälla du, om du läser detta, gör Helenas familj denna tjänst! Du kände ju delar av denna.

Bra skrivit men det lär inte få gm att höra av sig nu när han inte gjort det på 24 år och med stor säkerhet är han nämnd i tråden och det är inte många som är intressanta utan det lutar åt att någon av dom få är inblandade.
Citera
2016-06-14, 12:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Bra skrivit men det lär inte få gm att höra av sig nu när han inte gjort det på 24 år och med stor säkerhet är han nämnd i tråden och det är inte många som är intressanta utan det lutar åt att någon av dom få är inblandade.

Nej, gm lär inte höra av sig. Men detta är riktat till ett vittne som ska ha sett en del i skeendet. Jag hoppas att personen läser detta och kontaktar polisen för att berätta vad h*n såg den aktuella kvällen/natten. Det kan vara iakttagelser som är viktiga.
Citera
2016-06-14, 19:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM omnämnd i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator

Nej GM kommer aldrig att ge sig tillkänna - tyvärr.

Håller med dig att GM är med stor sannolikhet omnämnd i tråden men längre går knappast att komma.
Citera
2016-06-15, 01:45
Medlem
Ankias avatar
Citat:

Det finns någon som ska ha sett vad som hände, i alla fall en del av skeendet. Jag förstår om du känner skam för att du inte berättat tidigare. Men du har inte gjort något fel, vilken anledning du än haft för detta, och det är aldrig försent! Du verkar ha en vilja att berätta; hör av dig till polisen och berätta det som du sett. Det kan vara av betydelse!!!

*
Är detta "officiella" uppgifter, dvs något som polisen gått ut med till media t ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in