2011-10-01, 15:36
Medlem
Ni får rätta mig om jag har fel här.

Det var väl dessutom så att en inledningsvis intressant person anmälde sin vita bil stulen. Det här har redan ältats och om jag inte minns fel så befann sig ägaren på annan ort. Frågan är ju vart bilen befann sig den natten även om ägaren har alibi?
Citera
2011-10-01, 16:33
Medlem
Sumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller med dig; det låter konstigt om gm inte gör sig av med en bil som det skulle kunna finnas spår kvar i. Sedan vad han gjort med den, det är en annan sak. I dag - drygt 19 år senare - skulle jag bli förvånad om den går att hitta. Men, man ska väl aldrig säga aldrig....

Nä, bilen går sannolikt inte att hitta men bilregistret bör ha kvar av- och nyregistreringar från tiden efter den 14 juni 1992. Kan man koppla en avregistrering i Mariestadstrakten till någon av initialerna här i tråden så har man minst sagt en het träff.
Dessutom lär spårvidden och vissa däckmönster ha säkrats av polisen vid lekplatsen.
Är bilen dumpad i något kärr eller sjö så bör ju en avställning ske inom ett år. Besiktigas inte en bil blir det körförbud.

Så tips till Polisen:
Bilregistret!
Kolla detta noga och med eftertanke. Kolla gärna också vilka bilar i Mariestadtrakten som av en eller annan anledning fick körförbud efter Helenas försvinnande.
Där kan finnas en viktig pusselbit.

Citera
2011-10-01, 16:59
Bannlyst
Personligen börjar jag alltmer och mer tro att bilen inte har med fallet att göra, det är som sagt inte hugget i sten att en bil är inblandad.
Men att hitta en alternativ förklaring är i och för sig lite krångligare, men det verkar vara så många och svåra turer kring bilen, att jag börjar ana troll.
jag vete fan hur, men det verkar ändå med alla omständigheter vi kommer på här inne att Gm sitter närmare än vi anar.
Fast nu börjar det bli jobbigt att hålla i sär alla verkliga kopplingar till Helena, vi har snart avverkat halva Mariestad (med över drift).
Så realistiska kopplingar till Helena och hennes försvinnande, blir allt mer suddiga.
Jag har läst i tråden närmast kusliga beskrivningar på hur Helena skulle kättats och sänkts i havet, strypt med läderremar osv, att man nästan tror Gm sitter här och vill berätta men inte vågar.
Eller så är vissa bara duktiga på att målande beskrivningar ändå.
Citera
2011-10-01, 18:18
Medlem
Sumpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balkongman
Personligen börjar jag alltmer och mer tro att bilen inte har med fallet att göra, det är som sagt inte hugget i sten att en bil är inblandad.
Men att hitta en alternativ förklaring är i och för sig lite krångligare, men det verkar vara så många och svåra turer kring bilen, att jag börjar ana troll.
jag vete fan hur, men det verkar ändå med alla omständigheter vi kommer på här inne att Gm sitter närmare än vi anar.
Fast nu börjar det bli jobbigt att hålla i sär alla verkliga kopplingar till Helena, vi har snart avverkat halva Mariestad (med över drift).
Så realistiska kopplingar till Helena och hennes försvinnande, blir allt mer suddiga.
Jag har läst i tråden närmast kusliga beskrivningar på hur Helena skulle kättats och sänkts i havet, strypt med läderremar osv, att man nästan tror Gm sitter här och vill berätta men inte vågar.
Eller så är vissa bara duktiga på att målande beskrivningar ändå.
Balkongman, du vill kanske själv lätta ditt hjärta!?

Din luddiga utsaga om att en bil inte är inblandad hör väl till de mera unika här på FB. Kan du inte var så snäll och utveckla din fantastiska "teori" lite närmare och då gärna koppla till de fynd som gjordes i Kohagen och på lekplatsen? Att du känner "troll" inför bilen är väl ingen speciellt logisk slutsats.

Beträffande läderremmar och kättingar så kan du faktiskt ha en poäng. Gm kan ha upptäckt att han hade snökedjor i bilen när han tog ut kroppen ur bagageutrymmet. För att ordna ett sänke kan han ha virat dessa kedjor runt kroppen.
Beträffande läderremmar så ligger det kanske nära till hands att en gm av misstag fått tag i den läderrem som Helena kan ha haft har runt halsen. Och sedan dragit åt för att få tyst på hennes skrikande.
Jag har tidigare uppmärksammat att hon hade en ganska grov läderrem på sig på ett foto taget i Grekland (tror jag) några veckor innan försvinnandet.
Bilden går att se på ett inslag från 1992 av SVT (ca 50 min in i inslaget).

http://svtplay.se/v/2304392/veckans_brott/forsvunna_helena_andersson_

Din slutkläm att någon gm skulle sitta här på FB och lätta sitt hjärta har jag svårt att förstå. Sitter gm och surfar på nätet så tror jag nog inte att han vill påminnas om det som han gjort Helena.

Citera
2011-10-01, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumping
Balkongman, du vill kanske själv lätta ditt hjärta!?

Din luddiga utsaga om att en bil inte är inblandad hör väl till de mera unika här på FB. Kan du inte var så snäll och utveckla din fantastiska "teori" lite närmare och då gärna koppla till de fynd som gjordes i Kohagen och på lekplatsen? Att du känner "troll" inför bilen är väl ingen speciellt logisk slutsats.

Beträffande läderremmar och kättingar så kan du faktiskt ha en poäng. Gm kan ha upptäckt att han hade snökedjor i bilen när han tog ut kroppen ur bagageutrymmet. För att ordna ett sänke kan han ha virat dessa kedjor runt kroppen.
Beträffande läderremmar så ligger det kanske nära till hands att en gm av misstag fått tag i den läderrem som Helena kan ha haft har runt halsen. Och sedan dragit åt för att få tyst på hennes skrikande.
Jag har tidigare uppmärksammat att hon hade en ganska grov läderrem på sig på ett foto taget i Grekland (tror jag) några veckor innan försvinnandet.
Bilden går att se på ett inslag från 1992 av SVT (ca 50 min in i inslaget).

http://svtplay.se/v/2304392/veckans_brott/forsvunna_helena_andersson_

Din slutkläm att någon gm skulle sitta här på FB och lätta sitt hjärta har jag svårt att förstå. Sitter gm och surfar på nätet så tror jag nog inte att han vill påminnas om det som han gjort Helena.

Ja käre sumping !

Jag vill lätta mitt hjärta, jag är innerligt trött på falska ryktesspridare, sanning håller länge.
Inte minst i sammanhang som dessa så är sanning viktig, att utmåla halva staden som gärningsmän är långt från sanningen.
Jag sa INTE att en bil inte är inblandad, jag sa att jag BÖRJAR tro att det inte är fallet.
MEN jag har ingen annan hållbar teori att ersätta med, läser man så slipper man missförstånd.
Faktum är att INGEN bil är bevisad sammankopplad med Helena, så därför BÖRJAR jag ana troll i denna utsago om en ljus bil.

Endel skribenter är så duktiga på att måla upp en bild, att man nästan tror att det är Gärningsmannen själv.

Läs bakåt i tråden och begrunda, läs även dina PM du fått av "vissa" skribenter, begrunda det också

Du behöver inte skriva med fientlig inställning varje gång du skriver här, alla är inte tvungna att följa en teori.
jag kanske inte tycker som du, men jag har orsaker till det.
Citera
2011-10-01, 19:13
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ja käre sumping !

Jag vill lätta mitt hjärta, jag är innerligt trött på falska ryktesspridare, sanning håller länge.
Inte minst i sammanhang som dessa så är sanning viktig, att utmåla halva staden som gärningsmän är långt från sanningen.
Jag sa INTE att en bil inte är inblandad, jag sa att jag BÖRJAR tro att det inte är fallet.
MEN jag har ingen annan hållbar teori att ersätta med, läser man så slipper man missförstånd.
Faktum är att INGEN bil är bevisad sammankopplad med Helena, så därför BÖRJAR jag ana troll i denna utsago om en ljus bil.

Endel skribenter är så duktiga på att måla upp en bild, att man nästan tror att det är Gärningsmannen själv.

Läs bakåt i tråden och begrunda, läs även dina PM du fått av "vissa" skribenter, begrunda det också

Du behöver inte skriva med fientlig inställning varje gång du skriver här, alla är inte tvungna att följa en teori.
jag kanske inte tycker som du, men jag har orsaker till det.

Så fort några infödda namngavs som gm blev det ett djävla liv men innan när frekvent förekommande initialer nämndes var det tyst.Luktar dubbelmoral lång väg.
Citera
2011-10-01, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Så fort några infödda namngavs som gm blev det ett djävla liv men innan när frekvent förekommande initialer nämndes var det tyst.Luktar dubbelmoral lång väg.
Förklara
Citera
2011-10-01, 19:40
Medlem
Citat:

Det är samma personer som KK12 har dividerat om i flera veckor...

För mig är inte dessa intressanta på annat sätt än att det finns vissa kopplingar till andra personer/person som jag finner betydligt mer intressant/intressanta i detta fall.

Jag skulle önska att vi för varje person som är aktuell sammanställer en lista på indicier, sedan kan trådens medlemar skjuta hål på en indicie eller styrka den samma samt ev bygga på med mer fakta.

Jag åtar mig att fixa en indicielista på BW som jag trots allt ser som intressant i detta fallet.

Kan någon annan åta sig att sammanställa lista/or på andra intressanta personer vore det bra.

Jag tror att vi för att nå framgång bör vara lite mer sakliga och faktabaserade på tråden.
Citera
2011-10-01, 19:42
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Förklara

vi har friskt ventilerat diverse suspekta initialer under en tid och nu helt plötsligt är alla förbannade när bilder och nya namn dyker upp varför?
Det är fel och hur skulle du tycka om ditt namn dök upp i tråden skrev någon.Vad jag menar är att nu helt plötsligt är det fel men innan när personer kläddes av var det ingen som tugga emot.
För att komma lösningen närmare kanske vissa får stå ut med en granskning inte annorlunda än tidigare i tråden.
PS tycker Knugen gör en bra research
Citera
2011-10-01, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Det är samma personer som KK12 har dividerat om i flera veckor...

För mig är inte dessa intressanta på annat sätt än att det finns vissa kopplingar till andra personer/person som jag finner betydligt mer intressant/intressanta i detta fall.

Jag skulle önska att vi för varje person som är aktuell sammanställer en lista på indicier, sedan kan trådens medlemar skjuta hål på en indicie eller styrka den samma samt ev bygga på med mer fakta.

Jag åtar mig att fixa en indicielista på BW som jag trots allt ser som intressant i detta fallet.

Kan någon annan åta sig att sammanställa lista/or på andra intressanta personer vore det bra.

Jag tror att vi för att nå framgång bör vara lite mer sakliga och faktabaserade på tråden.
Nu börjar det likna något, vore intressant att se hållbara indicier.
Jag tycker att en sammanställning av indicierna mot BW är väldigt intressant.
Citera
2011-10-01, 19:54
Bannlyst
Citat:
vi har friskt ventilerat diverse suspekta initialer under en tid och nu helt plötsligt är alla förbannade när bilder och nya namn dyker upp varför?
Det är fel och hur skulle du tycka om ditt namn dök upp i tråden skrev någon.Vad jag menar är att nu helt plötsligt är det fel men innan när personer kläddes av var det ingen som tugga emot.
För att komma lösningen närmare kanske vissa får stå ut med en granskning inte annorlunda än tidigare i tråden.
PS tycker Knugen gör en bra research
Då vill jag bara säga att jag inte håller med, den research kk12 far med visar sig NU vara grundad i hans egen bekantskapskrets.
Att kk12 skickar runt falska anklagelser till höger och vänster är kanske inte så bra. de flesta namn givna Initialer är ju kk12´s egen vänskapskrets.
men faktum är att han visade färg när han kopplar i hop flera av er användare som GM i olika PM.
Citera
2011-10-01, 20:06
Medlem
Xeitums avatar
Tycker att OM den bil som grabbarna i bilen på Hällristn.v. ser, och förmodligen är den som lämnat spår vid lekplatsen, är inblandad i fallet så är det ju ett av de hetaste spåren som finns i fallet.

Man får ju verkligen hoppas att polisen utrett detta grundligt. Är väldigt nyfiken på hur stor kunskap de har ang.vilken bilmodel det var. Något som är märkligt är ju att de visade så stort intresse för den där vita volvo 740'n i Braxbolet (lr na f-n det hette). Stämmer ju inte riktigt med Opel Kadett o Peugot 205???????

Beträffande skjutsteorierna o skeendet i kohagen så känns det möjligt både med skjuts till lekparken och alternativet till stigens början vid Ekuddenvägen. Hon kan dock även ha gått, ev. tillsammans med GM som i så fall rel. snabbt kunde få tillgång till bil (egen lr kompis med bil). Gick hon genade hon säkert höger direkt efter bron, typ oxvägen o sen korsa tegelv. Det är med största säkerhet GM lr ev. medhjälp som slängt in skorna på ömse sidor o vägen. H har ev. tappat lr sparkat av sig skorna på stigen vid ett flyktförsök, MEN de kan ocså vara helt o hållet ditplacerade.

Det känns inte helt uteslutet att samtliga prylar skulle kunna vara utplacerade o själva brottet i så fall utspelat sig någon annanstans, ex.vis BW's bostad.

Håller också med om att Vänern känns som troligaste slutdestination, mellanlagring kan dock ha skett på annan plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in