Vilka personer klarar av hanteringen av en död kropp som dessutom är någon de kände väl?
Det var högsommarvärme och ljust även nattetid.
Hur gick deras panikartade tankar?
Tydligt är att det var av största vikt att kroppen aldrig skulle återfinnas.
De var tvungna att komma på den slutgiltiga lösningen.
I annat fall skulle kroppen legat kvar på platsen för överfallet eller placerad som hastigast och övertäckt/nedgrävd. Fokus skulle vara att fly brottsplatsen så fort som möjligt.
En sådan ljus och varmsommarnatt/morgon är man väldigt synlig vid vatten och ljud hörs långt och väl.
Sjukhuset
Sjukhusparkeringen
Vit bil
Vaktmästare
"Koppling" till sjukhuset"
(fanns det krematorium som var i bruk 92?)
Detta har flitigt tagits upp i tråden.
Era tankar idag?
Tja, många anser nog att fallet är "löst". Att alla dessa däremot i nuläget skulle enas om samma GM är nog inte så sannolikt.
Kan vara så att en (ett styck) gm begriper att han inte kan neka längre så han tar på sig skulden helt själv (trots han inte var ensam) bara för att "rädda" sina polare.
Han vill alltså inte vara en golare. Ljuger in i det sista.
Men det han inte förstått är att desto mer han nekar så gräver han sin egna grav djupare, desto mer han ljuger så framstår han ännu mer som en AE-typ.
Knappast populär på kåken alltså. Bara hatad, överallt!
Kan vara så att en (ett styck) gm begriper att han inte kan neka längre så han tar på sig skulden helt själv (trots han inte var ensam) bara för att "rädda" sina polare.
Han vill alltså inte vara en golare. Ljuger in i det sista.
Men det han inte förstått är att desto mer han nekar så gräver han sin egna grav djupare, desto mer han ljuger så framstår han ännu mer som en AE-typ.
Knappast populär på kåken alltså. Bara hatad, överallt!
Kanske inte hatad överallt, jag skrev fel. Den kompisen eller de kompisarna han inte "golade på" lär ju vara tacksamma.
Förutom den/de personerna ser jag inga andra som skulle kunna vara glada att detta brottet ej klaras upp.
Jag måste ta denna väg för att nå en viss källa, då denn* mycket sällan är inloggad. Förhoppningsvis läser h*n tråden ändå.
Tack för att du PM:ade igen med info! Jag behöver komplettera dina uppgifter och har därför PM:at dig. Så jag blir mycket tacksam om du loggar in och skriver igen!
Har läst lite om detta för många år sen, men fick upp intresset för fallet igen efter att ha kollat på Veckans Brott i natt på youtube. Pga den korta sändningstiden hinner de bara skrapa lite på ytan. Förstår om det är irriterande att en amatör kommer in i tråden och ställer frågor, men tråden är så lång och jag ska i sinom tid sätta mig in i detta på riktigt. Har dessa funderingar:
Varför tror man att det finns två mördare? Statistiskt sett brukar väl dessa typer av brott begås av en mördare? Är huvudteorin att det är två inblandade, men att en utför mordet, medan den andra hjälper till med bortförande av kroppen och skyddar mördaren? Är mordet planlagt eller händer något som triggar hennes mördare att döda henne? Här låter det ju som att det är oplanerat då hon var på en fest innan. Även om mördaren höll henne under uppsikt så kunde han ju inte veta hur hon skulle ta sig hem.
Min spontana känsla kring det här fallet är att Helena är bekant med sin mördare. Inte inom den närmaste bekantskapskretsen, men personen finns i hennes liv nånstans. Jag antar att personen var på stadshotellet också och festade eller kom från någon annan fest. Makes no sense att vara ute och köra 02:30 en söndagsnatt annars. Glömd plånbok + att Mariestad är så litet gör att Helena börjar gå hem, men hon blir upplockad på vägen av en person som erbjuder henne skjuts hem. Bilen stannar vid den där lekplatsen. Det känns som ett sånt där fall där mördaren är intresserad av BO och börjar förföra sig på henne. Helena är inte lika intresserad och ger killen nobben. Eftersom lekplatsen är nära hennes hem går hon ur bilen och tänker gå hem sista biten. Gärningsmannen kanske är påverkad av alkohol och uppvisar därmed aggressivt beteende. Han går ur bilen och överfaller henne bakifrån och stryper ihjäl henne. Det är då hon kanske tappar skorna och det är i samma sekund som kvinnoskriket hörs. Eftersom det är mitt i natten har ju mördaren tid på sig att köra undan kroppen och hitta en lämplig plats där hon aldrig återfinns igen. Skulle tro att hon blir nedgrävd i någon skog inom några mils radie från Mariestad.
Har läst lite om detta för många år sen, men fick upp intresset för fallet igen efter att ha kollat på Veckans Brott i natt på youtube. Pga den korta sändningstiden hinner de bara skrapa lite på ytan. Förstår om det är irriterande att en amatör kommer in i tråden och ställer frågor, men tråden är så lång och jag ska i sinom tid sätta mig in i detta på riktigt. Har dessa funderingar:
Varför tror man att det finns två mördare? Statistiskt sett brukar väl dessa typer av brott begås av en mördare? Är huvudteorin att det är två inblandade, men att en utför mordet, medan den andra hjälper till med bortförande av kroppen och skyddar mördaren? Är mordet planlagt eller händer något som triggar hennes mördare att döda henne? Här låter det ju som att det är oplanerat då hon var på en fest innan. Även om mördaren höll henne under uppsikt så kunde han ju inte veta hur hon skulle ta sig hem.
Min spontana känsla kring det här fallet är att Helena är bekant med sin mördare. Inte inom den närmaste bekantskapskretsen, men personen finns i hennes liv nånstans. Jag antar att personen var på stadshotellet också och festade eller kom från någon annan fest. Makes no sense att vara ute och köra 02:30 en söndagsnatt annars. Glömd plånbok + att Mariestad är så litet gör att Helena börjar gå hem, men hon blir upplockad på vägen av en person som erbjuder henne skjuts hem. Bilen stannar vid den där lekplatsen. Det känns som ett sånt där fall där mördaren är intresserad av BO och börjar förföra sig på henne. Helena är inte lika intresserad och ger killen nobben. Eftersom lekplatsen är nära hennes hem går hon ur bilen och tänker gå hem sista biten. Gärningsmannen kanske är påverkad av alkohol och uppvisar därmed aggressivt beteende. Han går ur bilen och överfaller henne bakifrån och stryper ihjäl henne. Det är då hon kanske tappar skorna och det är i samma sekund som kvinnoskriket hörs. Eftersom det är mitt i natten har ju mördaren tid på sig att köra undan kroppen och hitta en lämplig plats där hon aldrig återfinns igen. Skulle tro att hon blir nedgrävd i någon skog inom några mils radie från Mariestad.
Är jag snett ute?
Vi kan nog kalla oss amatörer de flesta av oss (om det inte finns någon brottsutredare här i tråden).
Ja, ofta brukar sådana här brott utföras av en enskild individ. I det här fallet tror många att det var fler än en enda gm; vissa tror att de var två eller tre vid attacken, andra att gm var ensam initialt men att han efteråt hämtade en medhjälpare. Gm måste i alla fall ha haft tillgång till ett fordon för att forsla bort Helenas kropp (levande eller död), egen eller en medhjälpares.
Jag personligen tror inte att det var planerat, utan lutar mer åt ett scenario liknande ditt, men någon variation. Gm ville något Helena inte ville. Det har, vad vi vet, inte kommit fram något som kan antas vara ett motiv, och det är en anledning.
Det är alltid bra när nya personer intresserar sig för fallet. Det kan ge nya perspektiv.
Är jag snett ute?
*
Det var så att ett vittne som var ute och rastade sin hund säger sig ha hört två mansröster och bildörrar som slogs igen i riktning mot lekplatsen vid tiden då man tror att Helena befann sig där. Viss tveksamhet finns dock till detta vittnes trovärdighet och du kan läsa om det i tråden. Vittnet skall också ha hört en kvinnoröst säga nåt i stil med: "Ni får inte göra så...".
Per Jenvén (vid Polisen), som var huvudansvarig för Helena-fallet under ett antal år, tror att Helena jagats längs stigen och hunnits upp i höjd med lekplatsen. Han tror också att det möjligen var mer än en gärningsman. Det som är intressant är att han också säger att sandalerna återfanns i ett läge som tyder på att de inte fallit av när Helena sprang. Någon skall med andra ord ha kastat dem på ömse sidor av stigen. En annan intressant sak är ringarna som återfanns vid lekplatsen. Hur har de hamnat där? Har gärningsmannen möjligen plockat av dem?
Sandalerna och ringarna är några av de verkliga "knäckfrågorna".