2016-06-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Använd tvättservetter eller rövdusch
+ Loperamid vid enstaka tillfällen.
Citera
2016-06-14, 16:45
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Strul med förskrivningen av min ordinarie medicin, jag har en burk elvanse som jag ska överleva på fram tills jag får tillbaka mitt gamla. Hur upplever ni det med ångest? Även på 30mg så känner jag en kraftig ångest när den går ut nu när jag tagit den. Är detta något som försvinner och hur många dagar håller det i sig om man tar sin dagliga dos vid samma tidpunkt/dag?

Så blir det för mig med alla Adhd mediciner. Konstigt nog inte på vanligt gatutjack men tex Elvanse krashar jag på ganska rejält på kvällarna.

Försök sköta kost och allt sånt under dagen, ha rätt dos och sen blir det lättare efter ett tag. Jag kom dock aldrig riktigt i bukt med det där problemet så skulle rekommendera dig att snacka med läkaren om det. Juste! Attentin tycker jag är skönare, mycket lindrigare "AT" för mig iaf.
Citera
2016-06-14, 16:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Så blir det för mig med alla Adhd mediciner. Konstigt nog inte på vanligt gatutjack men tex Elvanse krashar jag på ganska rejält på kvällarna.

Försök sköta kost och allt sånt under dagen, ha rätt dos och sen blir det lättare efter ett tag. Jag kom dock aldrig riktigt i bukt med det där problemet så skulle rekommendera dig att snacka med läkaren om det. Juste! Attentin tycker jag är skönare, mycket lindrigare "AT" för mig iaf.

Det är ju såklart en aspekt också, det där med att äta rätt. Man glömmer så lätt. Men concerta fungerar bra ändå och det är så himla synd att jag fick elvanse men de ströp min concerta när jag skulle byta mottagning. Hoppas det löser sig snart, riktigt trist om man ska behöva åka på något för vårdens tröghet.
Citera
2016-06-16, 00:16
Medlem
T-L-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychedelicDmT
Måste skita 10 gånger per dag, snart får jag sår i röven av allt torkande.
Något man kan göra för att magen ska må bättre?

Vad tar du för dos och vad har du för diet? En lagom dos brukar sällan ge så svåra magproblem om man ser till att äta bra mat och dricka mycket. Sen kan jag rekommendera samarin mot magen, förlänger/förstärker effekten av elvanse på köpet.

Själv sitter man här och har slängt i sig 420mg under dagen; städat satan hela jävla dagen men känns ändå onödigt med så pass hög dos när man behöver medicinen 5 dagar i veckan. 70mg per dag är alldeles för lite för mig och tyvärr är det min ordination tills vidare.

Någon med en idé på hur jag kan lägga upp ett schema? Tills jag har fått ökad dos eller attentin som tillägg... Har 7st 70mg att basunera ut och har inga problem om jag blir helt utan 2-3 dagar så länge resterande dagar känns "rätt".
Citera
2016-06-16, 19:55
Medlem
Måste man testa Concerta först innan man kan få Elvanse? Ska nog gå igenom utredning och sånt snart och undrar.
Citera
2016-06-16, 21:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Måste man testa Concerta först innan man kan få Elvanse? Ska nog gå igenom utredning och sånt snart och undrar.
Varierar.
Citera
2016-06-19, 05:27
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Det beror på, jag fick elvanse direkt! Det gäller att stå på sig, ha kött på benen gällande bieffekter hos andra preparat, det är du som ska käka medicinen liksom.
Citera
2016-06-19, 10:27
Medlem
nosferatuzens avatar
Kommer jag känna något på två 90mg elvanse efter att jag ätit benso? Det var två dagar sen jag tog do, bensona alltså.

Har bara sovit 3 timmmar också, kan det påverka på et negativt sätt? Har även gräs.
Citera
2016-06-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-L-K
Vad tar du för dos och vad har du för diet? En lagom dos brukar sällan ge så svåra magproblem om man ser till att äta bra mat och dricka mycket. Sen kan jag rekommendera samarin mot magen, förlänger/förstärker effekten av elvanse på köpet.
.

Jag äter attentin 15mg+15mg+10mg utspritt under dagen.
Jag är så sjukt dålig i magen och vet inte om jag kan klara att äta medicinen mycket längre om detta ska fortgå.
Jag äter bröd, kött, grönsaker och bönor.

Samarin är de där pulverpåsarna med en jultomte i reklamen?
Citera
2016-06-19, 12:07
Medlem
Citat:

Jag började med Attentin iaf. Men sen har jag vettig läkare.
Citera
2016-06-28, 18:43
Medlem
Jag är ganska ny på elvanse och tar bara 30mg per dag men den medicinen är helt fantastisk för min ADD, på alla sätt, även efter en månad går jag fortf på 30mg, eufori-ruset har ju sänkts men energin är samma, och jag bryr mig inte om att euforin sänks då jag inte vill missbruka medicinen ändå. Det enda jag är orolig över är viktminskningen, jag är gränsfall till underviktig redan innan jag började på medicinen och efter att ha gått på den en månad känns det som jag gått ner även fast jag tvingat i mig mat, så jag äter lika mycket som innan om inte mer.. speciellt på sena kvällar tvingar jag i mig fet mat/snacks (inte middagen, utan efter), chips, dipp osv. Är det någon särskild kost jag borde försöka fokusera på att äta? kanske borde beställa hem sån där Soylent som är drickbara måltider, och kombinera det med riktig mat? Någon som har förslag eller tips?
Citera
2016-06-29, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Jag är ganska ny på elvanse och tar bara 30mg per dag men den medicinen är helt fantastisk för min ADD, på alla sätt, även efter en månad går jag fortf på 30mg, eufori-ruset har ju sänkts men energin är samma, och jag bryr mig inte om att euforin sänks då jag inte vill missbruka medicinen ändå. Det enda jag är orolig över är viktminskningen, jag är gränsfall till underviktig redan innan jag började på medicinen och efter att ha gått på den en månad känns det som jag gått ner även fast jag tvingat i mig mat, så jag äter lika mycket som innan om inte mer.. speciellt på sena kvällar tvingar jag i mig fet mat/snacks (inte middagen, utan efter), chips, dipp osv. Är det någon särskild kost jag borde försöka fokusera på att äta? kanske borde beställa hem sån där Soylent som är drickbara måltider, och kombinera det med riktig mat? Någon som har förslag eller tips?

Ett bra tips är näringsdrycker. Dom är oftast inte äckliga och hjälper dig täcka ditt energibehov utan att behöva äta mycket av konventionell mat. Finns receptfritt på apoteken(även apotekets hemsida funkar för att beställa hem) men det går också oftast att få subventionerat om din läkare skriver ut det åt dig.

Här har du en länk till flera olika smaker och versioner: Här!
Senast redigerad av FlyingVolvo 2016-06-29 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in