2016-06-14, 08:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
Grov förenkling. Det finns två skolor som, om de används, leverera två olika resultat vad gäller bubbla eller inte. Den ena baserar sina modeller på företag, bankar och individer och används inte bara för nationalekonomiska beräkningar i Sverige utan även USA. Utmanaren, den man inte ska använda räknar även in finansinstitut och är från 2010-talet. Den första från 1950-talet. Intressant nog är att man in 1950-talsmodellen inte kommer fram till att USA hade en bostadsbubbla, eller att vi har det. Använder man 2010-talsmodellen lyser det "ILL-RÖTT". Inte om, utan när bubblan brister. Tillkommer då nuvarande kris med minusräntor, som inte bara leder till ökad belåning utan triggar staten och EU att försöka driva upp inflationen (med höjda räntor som följd). Effekten än så länge är låg av en expansiv politik, men rekylen kommer och vi har en perfekt storm. Ett av världens högst belånade folk. Räntor till 6-9%. Snabbt ökande arbetslöshet. Orkar inte förklara i detalj, men den kommer. Den verklighet vi lever i idag är att människor som inte kan betala sina lån kan vända sig till finansinstitut och ta nya lån för att betala de gamla. Bara ett, av den massiva våg av indikationer som finns, om att vi har en bubbla. Borg hade inte rätt om mycket; men hans prognos om att det smäller 2018 är i nästan i linje med min. Landar i att det bubblan spricker andra halvåret 2017. Vi är det nya Grekland även ifall vi gör vad som helst för att inte låtsas om det. Kvittar. Det är för sent.

Över ett år tills vi kan konstatera att du hade fel. Kunde du inte hittat på ett datum som ligger lite närmre i tiden?

När det smäller. Kommer då tillgångar eller valutan vara det som faller?
2016-06-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så nu när du köpt har du ändrat uppfattning och konstruerar en trolig teori om det fortsatta läget för att rättfärdiga ditt köp och säkerställa din nattsömn?

Men har du en annan mer troligt utgång? Sverige är ett litet export land, vi önskar ett svagt valutan. Nu har vi en av bästa statsfinans i världen, så det enda vi kan göra för att hindra en stark valutan är skapar mer valutor.
Jag tror om en priskorrigering sker i bostadsmarknaden pga högre räntor, så är det kanske till och med önskvärt, för då har riksbanken skäl att skapa ännu mer pengar att stoppa i bostadsobligationer, och sek kan sjunka lite mer, exporten får hjälp och fackföreningar kan begär lite mer lönehöjning i kronor.

Du behöver inte oroa för min skull, jag har gjort min bostadskarriär tjänat en miljon på lägenhetsförsäljning, radhus vi flyttat till sedan förra året har även den gått upp minst halvmiljon. Exakt samma grann radhus med lite bättre skick såldes en miljon mer förra veckan under denna så kallad prisras.
Senast redigerad av lejonhead 2016-06-14 kl. 10:31.
2016-06-14, 10:38
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Så där har jag också varit antal år, kan du och dina messiahs tala om när det här armagedon kommer? För det enda jag ser är negativ ränta, oändligt QE och nu diskuterar helikopter pengar. Bara för du tycker saker borde vara ett sätt, innebär inte det blir det.
För skall jag vara ärligt med dig, ser jag mer och mer skulder skapas i inte bara i Sverige utan hela världen, och alla drar till stack att uppehålla denna system. Risken är betydligt större pengar blir helt värdelösa än din "cash is king".

Hej Lejonhead

Självklart kan ingen tala om när armagedon kommer. Hade vi vetat det hade armagedon aldrig inträffat. Jag "tycker" heller ingenting utan jag drar slutsatser från mina egna kunskaper och erfarenheter. Ibland har jag rätt, ibland har jag fel. Detta är väl ett forum där man kan ventilera sina tankar och åsikter och få nya insikter och kunskaper, eller har jag fel där?

Jag ger dig helt rätt i att mer skulder håller på och skapas idag, både i Sverige och utomlands. Delar av Kina ligger också taskigt till på den fronten t ex. Många kommer att försöka försvara och upprätthålla detta "skuldsystem" men det kommer inte att gå i längden. Antingen slutar man försvara vissa mindre delar, dvs sakta pyser ut eller omfördelar skulderna (ex Grekland) eller så kommer det bli en "psykologisk" kollaps (för det är det allt kommer att handla om, inte rationellt beteende) där allt brakar ihop för när väl en börjar kommer många att följa efter och det blir kaos. Då är det inte "cash is king" som kommer att gälla utan då är det "guns is king" som blir "verkligheten". Visst finns risken då att pengar blir värdelösa, som du skriver.

Jag tror dock inte att det kommer att ske i första taget. Däremot tror jag att det kommer bli tuffare med krediter framöver då både politiker och banker börjat inse att vi måste börja begränsa skuldökningen. Det innebär att det blir svårare att få lån och då är det den som sitter på kapital som kommer att vara vinnaren och kan bjuda högst (kopplat till bostadsmarknaden som denna tråd handlar om). Det är det jag menar med att "cash is king".

// CC
2016-06-14, 10:44
Medlem
Citat:
Men har du en annan mer troligt utgång? Sverige är ett litet export land, vi önskar ett svagt valutan. Nu har vi en av bästa statsfinans i världen, så det enda vi kan göra för att hindra en stark valutan är skapar mer valutor.
Jag tror om en priskorrigering sker i bostadsmarknaden pga högre räntor, så är det kanske till och med önskvärt, för då har riksbanken skäl att skapa ännu mer pengar att stoppa i bostadsobligationer, och sek kan sjunka lite mer, exporten får hjälp och fackföreningar kan begär lite mer lönehöjning i kronor.

Du behöver inte oroa för min skull, jag har gjort min bostadskarriär tjänat en miljon på lägenhetsförsäljning, radhus vi flyttat till sedan förra året har även den gått upp minst halvmiljon. Exakt samma grann radhus med lite bättre skick såldes en miljon mer förra veckan under denna så kallad prisras.

Om du har stoppat in vinsten i det nya boendet har du väl inte tjänat en spänn?

Sen att vi skulle ha de starkaste stadsfinanserna i världen? Du lyssnar för mycket på våra politiker låter det som
2016-06-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Lejonhead

Självklart kan ingen tala om när armagedon kommer. Hade vi vetat det hade armagedon aldrig inträffat. Jag "tycker" heller ingenting utan jag drar slutsatser från mina egna kunskaper och erfarenheter. Ibland har jag rätt, ibland har jag fel. Detta är väl ett forum där man kan ventilera sina tankar och åsikter och få nya insikter och kunskaper, eller har jag fel där?

Jag ger dig helt rätt i att mer skulder håller på och skapas idag, både i Sverige och utomlands. Delar av Kina ligger också taskigt till på den fronten t ex. Många kommer att försöka försvara och upprätthålla detta "skuldsystem" men det kommer inte att gå i längden. Antingen slutar man försvara vissa mindre delar, dvs sakta pyser ut eller omfördelar skulderna (ex Grekland) eller så kommer det bli en "psykologisk" kollaps (för det är det allt kommer att handla om, inte rationellt beteende) där allt brakar ihop för när väl en börjar kommer många att följa efter och det blir kaos. Då är det inte "cash is king" som kommer att gälla utan då är det "guns is king" som blir "verkligheten". Visst finns risken då att pengar blir värdelösa, som du skriver.

Jag tror dock inte att det kommer att ske i första taget. Däremot tror jag att det kommer bli tuffare med krediter framöver då både politiker och banker börjat inse att vi måste börja begränsa skuldökningen. Det innebär att det blir svårare att få lån och då är det den som sitter på kapital som kommer att vara vinnaren och kan bjuda högst (kopplat till bostadsmarknaden som denna tråd handlar om). Det är det jag menar med att "cash is king".

// CC

OK, vissa svar har jag gett i min förra inlägg, du kan se min tankegången där, och varför jag tror Sverige har minimal chans att få en räntechock igen.
Men jag håller med dig också i sak att viss broms i bostadspris kommer bli framöver, mest pga det är redan höga priser. Men om det ökar bara 5% på 5 miljoner, så är det fortfarande en stor ökning nominellt. Jag menar, idag kan vara mer risk att stanna utanför bostadsmarknaden än vara inne.
2016-06-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Stockholms bostadsmarknad är på många sätt unik. Jag har skrivit det i någon tidigare tråd, men hittar den inte just nu. Sammanfattningsvis är det följande förutsättningar som gör att Stockholms bostadspriser har väldigt svårt för att falla:

1. Det byggs knappt nya bostäder i Stockholmsregionen. När det gäller Stockholm stad är läget ännu mer extremt. Att det inte byggs mer beror dels på det geografiska - det finns ingen plats. Men att man inte bygger på höjden beror på olika stadsplaneringsrestriktioner. Bristen på nya bostäder beror också på hyresreglering, som gör att nya hyresrätter inte riktigt lönar sig för ägarna, och dels på att ägarlägenheter är en väldigt ny företeelse (med många restriktioner) vilket gör att i princip ingen köper i spekulationssyfte. I England köpte många lägenheter under boomen för att hyra ut till hyresgäster.

2. "Non collateral loans" finns inte i Sverige. Alltså, till skillnad från USA, så är man här skyldig att betala tillbaka lånet även om värdet på lägenheten minskat när du säljer. Det gör att man här, till skillnad från i USA, inte kan välja att lämna in nyckeln till banken och tacka för sig om räntorna rusar och värdet minskar. Det gör att tapp på bostadsmarknaden snabbt bromsas. Man kan ta förra året som exempel. Räntorna var höga, och man märke ett tapp på bostadsmarknaden... Men så fort människor inte längre fick mer eller lika mycket för sina lägenheter än vad de först köpte dem för, så valde de att inte sälja. Det ströp tillgången på marknaden, vilket pressade upp priserna igen. Givetvis förhindras sådant genom att tillgången ökar i takt med efterfrågan, som i alla andra länder, men av diverse anledningar byggs det inte i takt med efterfrågan här i Stockholm. Det gör att tillgången på bostäder nästan uteslutande styrs av hur mycket av det befintliga beståndet som ligger till salu. I princip den enda gången folk säljer med rejält förlust, är när de faktiskt inte KAN betala. När månadskostnaden överstiger inkomsten. Och det ska mycket till innan så sker. Många lever hellre som råttor i något år, bara de kan betala räntor och avfgifter, eftersom de vet att alternativet är att inte ha någon bostad alls och dessutom vara skyldig mellanskillnaden till banken!

3. När det gäller hus (som du nämner) ser mekanismerna lite annorlunda ut, men i princip är det detsamma som gäller. Skillnaden är väl att det inte ens finns alternativ att bygga på höjden.

Håller med till viss del. Det finns däremot en "#4."

Den är följande:
Räntan stiger och folk har helt enkelt inte råd att bo kvar, det har nu varit knapert i 6 månader och sms-lånen har det börjats med för att täcka utgifterna. När det här händer för många människor samtidigt så läggs det ut för många objekt på marknaden samtidigt. Och säljare som är tvingade att sälja pga att kronofogden står och knackar på dörren pga av alla de där obetalda sms-lånen...
Och köparna, jo dom vet hur läget är - en jävla buffé på lägenheter för vrakpriser, och inte fan tänker de betala överpris nu.
Krasch.

Summerat i en väldigt kort mening:

När säljarna är tvingade till att sälja så kraschar det. Inte innan.

För oss här som har varit inne på marknaden i 20 år så vet vi hur räntan kan vara, förstagångsköpare just nu har aldrig sett en "hög" - med dagens mått, ränta. Du nämner 3 miljoner, vi kan räkna på det. Säg att räntan stiger till 5.5%, vilket jag till och med har betalat för mina lån för ca 12-13 år sedan. Din månadskostnad kommer att gå ifrån 2743(ränta) + 5000 till 9143(ränta) + 5000 (avgift/el/internet). Så från 7700 kronor till 14000kr - nästan en dubblering av din bostadskostnad.
Om man anser att en normal svensk lägger 40% av sin lön på bostad så rusade det här precis till 80% - då kraschar skiten.

Uträkningen baseras på räntaavdrag och belåningsgrad på 95%.

Så vad är det politikerna försöker göra? Jo de försöker försämra läget för köparna inte för säljarna - fast indirekt försämrar de för säljarna såklart. Detta för att folk inte ska exponera sig mot onödig risk och vi inte ska hamna i en djup kris. Det finns stora samhällsekonomiska problem med att folk blir tvingade till att lägga 80% av sin lön på boende - då blir det inte mycke slantar som åker omkring i samhället. Samhället är i stort behov av att slantar snurrar omkring.

EDIT: Det ligger väldigt mycket i riksbankens händer och det är ett problem när de blir pressade till att hålla låga räntor för att folk har agerat som idioter. Även om de kanske egentligen skulle behöva höja räntorna för att inflationen blir för hög. Men vad vet jag, vi får se vad som händer. Intressant kommer det bli. Ett till problem är självklart att det här gifter sig fruktansvärt dåligt med invandring på 160,000 personer / år - och alla problem det skapar.
Senast redigerad av Macatho 2016-06-14 kl. 11:01.
2016-06-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om du har stoppat in vinsten i det nya boendet har du väl inte tjänat en spänn?

Sen att vi skulle ha de starkaste stadsfinanserna i världen? Du lyssnar för mycket på våra politiker låter det som

Jag menar bara jag sover inte dåligt pga mitt husvärde kommer krascha.
Med statsfinans menar jag, Sverige har statsskuld/BNP 43%, UK 80%, US 106%, Japan 218%.
2016-06-14, 11:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Med statsfinans menar jag, Sverige har statsskuld/BNP 43%, UK 80%, US 106%, Japan 218%.
Varför använder någon ens en så irrelevant siffra som statsskuld/BNP?

Jag vill vet räntekostnad/BNP. Hur stor skulden(värdet) är spelar egentligen ingen roll om man skall mäta den mot omsättning(BNP).
2016-06-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Varför använder någon ens en så irrelevant siffra som statsskuld/BNP?

Jag vill vet räntekostnad/BNP. Hur stor skulden(värdet) är spelar egentligen ingen roll om man skall mäta den mot omsättning(BNP).

Ok, vad är det skall mätas då? I samtliga ekomonomiska sidor när statsfinansen diskuteras, är debt/bnp det som nämns. Jag är ingen national ekonom, det kanske du kan upplysa mig om annat faktor?
2016-06-14, 11:46
Medlem
CC75s avatar
Citat:
OK, vissa svar har jag gett i min förra inlägg, du kan se min tankegången där, och varför jag tror Sverige har minimal chans att få en räntechock igen.
Men jag håller med dig också i sak att viss broms i bostadspris kommer bli framöver, mest pga det är redan höga priser. Men om det ökar bara 5% på 5 miljoner, så är det fortfarande en stor ökning nominellt. Jag menar, idag kan vara mer risk att stanna utanför bostadsmarknaden än vara inne.

Hej Lejonhead

Att det varit bättre att ha varit inne på bostadsmarknaden än att stå utanför den, därom råder absolut ingen tvekan. Har själv tjänat bra på min bostad även om det än så länge bara är på pappret. Frågan är dock om jag skulle gå in just idag... där är jag personligen inte lika säker. Det finns mycket osäkerhet på marknaden just nu och det "känns" som om att räntan har nått sin botten och att det kommer bli tuffare att låna framöver även om räntan inte stiger. Detta borde åtminstone stabilisera priserna. Visst 5% på 5 mille ger en kvarts miljon eller 21 tkr i månaden. Inga dumma pengar alls. Jag personligen tror dock inte på det scenariot framöver och där gör du och jag olika bedömningar. Vi får se vem som får rätt...

Angående räntechock... jag erkänner mina bristande kunskaper där men vad jag har förstått är RBs ränta inte enbart det som styr utlåningsräntan till kund/låntagare. Det finns andra faktorer och om de stiger så ökar kostnaden för lån = folk får låna mindre = press ned på priserna för bostäder. Bifogar en fil som du kan läsa om du vill. Den har några år på nacken men är intressant när det gäller räntediskussionen.

http://nationalekonomi.se/filer/pdf/37-7-mkhskw.pdf

// CC
2016-06-14, 11:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ok, vad är det skall mätas då? I samtliga ekomonomiska sidor när statsfinansen diskuteras, är debt/bnp det som nämns. Jag är ingen national ekonom, det kanske du kan upplysa mig om annat faktor?
Att siffran är så vanlig är problemet. Det är i praktiken desinformation i syfte att lura massorna.

Problemet är att man mäter ett fast värde mot löpande omsättning. Effekten blir äpplen/päron.

Löpande siffror som omsättning, kostnad och inkomst inkomst går bra att jämföra med varandra.

Fasta värde, tillgångar och skulder kan man jämföra med varandra.

Ska man mäta ett värde mot en löpande siffra så behöver man räkna om det först. Vanligtvis kan man använda kreditkostnaden för att utföra en omberäkning.
2016-06-14, 15:49
Avslutad
Citat:
Svenska statsskulden är låg internationellt sett. Problemet är att sveriges befolkning är världens näst mest skuldsatta (endast slagna av Japan). Det är där skon klämmer.

Det är i ett europeiskt perspektiv lustigt att tänka på alla indignerade kommentarer från svensk press men även vanliga svenskar visa sociala medier sist greklands skuldkris var på tapeten. "Grekerna är dumma i huvet, hur kan de tro att de kan finansiera offentliga löner och pensioner med lånta pengar", "Skulder måste förr eller senare betalas tillbaka, se bara på grekland", "ja så går det när man bara lånar och lånar och bränner slantarna" etc. Samtidigt som sveriges befolkning lånar som aldrig förr, vi har satt rekord efter rekord i privat skuldsättning år efter år och köpt flotta bilar, åkt på semester, livsstilsrenoverat våra bostäder och köpt massvis med specialglass till hunden.

Vi lever i en kreditfinansierad konsumtionsekonomi, det kommer inte hålla så mycket längre. Frågan är bara när det spricker och hur hårt vi landar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in