Citat:
Ursprungligen postat av
Akilles82
Vill man bo bra kommer det alltid att kosta. Som samhället ser ut idag kommer inte priser tex i stockholm att rasa, tänk er alla politiker som ruvar på dessa bostäder och köpt dom för x antal miljoner , inte vill dom att dom ska förlora sitt värde. Amotreringskrav eller ej , det har funnits sen en tid tillbaks , det hindrar inte folk , vill man bo i ett bra område så kostar det pengar , antingen om det är i sthlm lund eller uppsala , vilka i princip toppar sveriges bostadspriser så är det också de bra områdena av dessa städerna som kommer vara attraktiva i framtiden, kranskommuner till dessa städerna är det som får ta smällen först isf. Tillgänglighet och efterfrågan är en stor faktor för priserna, men det är väl knappast nåt nytt.
Tillgänglighet och efterfrågan, skriver du. Av
vad, är min fråga. Det som har drivit upp priserna i Sverige de sista 7-8 åren (efter dippen hösten 2008) är tillgången på billiga krediter. Stryps den tillgången kommer priserna att gå ned. Ökar räntan kommer ett ras då den faktiska efterfrågan minskar. Med faktiskt efterfrågan menar jag det som folk faktiskt har råd med, inte vad de drömmer om.
Jag tillhör de som tror att det inom en snar framtid blir "Cash is King" på bostadsmarknaden och då spelar det ingen roll om det finns 100+ spekulanter som vill ha bostaden om det bara är
en som faktiskt har råd. M.a.o. efterfrågan kan vara fortsatt stor men det kommer inte att hjälpa för att hålla priserna uppe.
//
CC