Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-06-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut men nu visade sig även att en viss James Wesley Howell greps igår med vapen och sprängämnen samt planer på att anfalla pride paraden i Los Angeles, hade han lyckats så hade Trump fått enorma problem då det hade snarare visat upp ett problem där homosexuella är utsatta för ett större hot av homofober eller religiösa fanatiker (kristna som muslimska) så jag säger det igen, ta inte ut vinsten i förskott.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3637859/Police-arrested-man-assault-rifles-possible-explosives-said-headed-L-Pride-parade.html

Inga uppgifter just nu pekar ut Howell som religiös fanatiker. Han verkar själv vara gay.

Kristna terrordåd i en sådan skala som skedde i Orlando är väldigt osannolikt. Medan det finns gott om exempel på islamistiska terrordåd i den storleken i Väst.

Vi kan lika gärna spekulera om vänsterextrema terrordåd och hur det skulle påverka Hillary.
2016-06-13, 14:59
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Nej. Hade det skett ett till terrordåd hade det enbart bevisat ytterligare en gång vad Trump har sagt hela tiden, nämligen att USA är väldigt splittrat och behöver en stark ledare som sätter stopp för alla, främst islamska, terrorhot.

Det hade även visat på att det finns ett problem som inte endast är från islamism utan som berör homofobi men hur som.

Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det är helt absurt hur du resonerar egentligen. Ett terrordåd på bögar gynnar Trump men ifall det sker två skulle alltså nu allt fokus hamna på just bögarna som offer och alla skulle glömma säkerhetsaspekten i det hela? Bara sådär?

Nej, antingen är jag otydlig eller så missar du poängen, det skulle peka på något som många progressiva har visat upp i flera år och det är att det existerar inhemsk terrorism som oftast ligger på den yttersta högerkanten (men som även finns på vänsterkanten och bland de gröna) och att det inte bara är islamister som är en fara för USA.
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-06-13 kl. 15:08.
2016-06-13, 15:23
Medlem
Citat:
Det hade även visat på att det finns ett problem som inte endast är från islamism utan som berör homofobi men hur som.

USA har inte haft problem med kristna grupper som tar på sig att söka upp och avrätta homosexuella, likt IS. Även de mest böghatande kristna som den lilla sekten Westboro Baptist Church låter sina åsikter om homosexuella stanna vid ord.

När det väl händer något från kristet håll så är det någon som pangar mot en abortklinik, inte homosexuella. Betydligt mer småskaligt än de islamistiska terrordåd som skett i västvärlden. Tror det rör sig om typ åtta personer som dödats i anti-abortvåld i USA sedan 1990. Inget tyder på att det just nu ska dyka upp kristna fanatiker som kommer utföra dåd som hamnar bland de blodigaste terrordåden i USA:s historia.

Citat:
Nej, antingen är jag otydlig eller så missar du poängen, det skulle peka på något som många progressiva har visat upp i flera år och det är att det existerar inhemsk terrorism som oftast ligger på den yttersta högerkanten (men som även finns på vänsterkanten och bland de gröna) och att det inte bara är islamister som är en fara för USA.

Och än så länge har de fel. De blodigaste terrordåden i USA utförs av islamister.
2016-06-13, 16:53
Bannlyst
Dags för DN igen att sprida lite dynga, denna gången från utrikeskommentatorn Michael Winiarski med rubriken: ”IS och Trump jublar i kapp över massmordet”

Citat:
- Det är en märklig allians som vi nu ser konturerna av: Islamiska staten och Donald Trump jublar i kapp över massmordet på en gayklubb i Florida. Men egentligen är det inte så förvånande, eftersom båda lever på splittring och hat. Trump kunde inte avhålla sig från att göra vågen: ”Jag uppskattar gratulationerna för att ha haft rätt om radikal islamisk terrorism”, twittrade han.

Ett ganska grovt påstående att Trump skulle jubla över detta bara för att han får politiska poänger. Visst är han säkert glad över att fler sällar sig till hans sida pga dådet men hallå, "jublar ikapp"?

Angående tweeten så har nästan uteslutande alla medier i Sverige undanlåtit att skriva ut hela tweeten som är: "Appreciate the congrats for being right on radical Islamic terrorism, I don´t want congrats, I want toughness & vigilance. We must be smart!"

Typiskt svensk mediemanér att utelämna vissa vitala delar av ett citat för att skapa en osann inkomplett bild.

Citat:
- När en stor tragedi drabbar ett land brukar politiska ledare mana till nationell enighet tvärs över partigränserna, men Trump agerar precis tvärtom. Det dröjde inte många minuter innan han försökte dra politisk nytta av massakern. Han chansar på att skräck och kaos efter ett terrordåd av denna storlek kan vara hans bästa chans att vinna valet i november.

Folk är fan i mig less på tomma plattityder & floskler från politiker när nått sånt här händer. Man vill inte ha regnbågsfärger och "förståelse", ingenting blir bättre av det, snarare värre, och det är ett hån mot de anhöriga att tramsa på det viset. Trump är rakt på sak, inget skitsnack, och det uppskattas! Men DN ska givetvis utmåla honom som hin håle själv. Jag önskar dessa "journalister" allt ont.

http://www.dn.se/ekonomi/is-och-trump-jublar-i-kapp-over-massmordet/
2016-06-13, 16:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Folk är fan i mig less på tomma plattityder & floskler från politiker när nått sånt här händer. Man vill inte ha regnbågsfärger och "förståelse", ingenting blir bättre av det, snarare värre, och det är ett hån mot de anhöriga att tramsa på det viset. Trump är rakt på sak, inget skitsnack, och det uppskattas!

Håller delvis med men vad skall man göra för att stoppa alla potentiella hot? (har inte sett Trumps tall så kan inte uttala mig om det)
2016-06-13, 17:04
Bannlyst
Citat:
Håller delvis med men vad skall man göra för att stoppa alla potentiella hot? (har inte sett Trumps tall så kan inte uttala mig om det)

Jag har inte heller sett talet. Men ett självklart första steg bör ju vara att hårdbevaka muslimska samhällen, moskeér osv och införa inreseförbud för vissa grupper. Visst det är politiskt inkorrekt och många kommer bli sura, men vem bryr sig egentligen?

Vad gäller striktare vapenlagar så är jag kluven, även om Obama skulle få som han vill skulle Orlando galningen kunnat köpt sina vapen ändå eftersom han hade licens för dom, så det hade inte spelat någon roll, och kommer antagligen inte spela så stor roll eftersom galningar får tag på vapen oavsett. Skillnaden skulle bli marginell.

Men det absolut viktigaste: USA SKA INTE LÄGGA NÄSAN I BLÖT I MELLANÖSTERN!!!
2016-06-13, 17:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Och än så länge har de fel. De blodigaste terrordåden i USA utförs av islamister.
9/11 är värst och genomfördes av islamister, men tvåa kommer Oklahoma City med 168 döda, genomförd av högerextremister, och därefter är det en ytterst blandad samling förövare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_the_United_States#Deadliest_attacks
2016-06-13, 17:46
Bannlyst
Man måste ju ändå beundra Trumps taktiska sinne. I hans statement efter dådet säger han:

Citat:
- If Hillary Clinton, after this attack, still cannot say the two words 'Radical Islam', she should get out of this race for the presidency.

Det han gör här är att pressa in Hillary i ett hörn hon inte kan ta sig ur. Om hon undviker att använda termen så uppfattar folk henne som feg, svag, och apologetisk. Om hon å andra sidan skulle använda termen så uppfattar folk det som att Trump kontrollerar henne och ligger steget före. Och det är precis det som hände nyss.

Tweet för 45 min sen:

Citat:
- I have been hitting Obama and Crooked Hillary hard on not using the term Radical Islamic Terror. Hillary just broke-said she would now use!

Hahahah, masterful!
Can´t stump the Trump!
2016-06-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
9/11 är värst och genomfördes av islamister, men tvåa kommer Oklahoma City med 168 döda, genomförd av högerextremister, och därefter är det en ytterst blandad samling förövare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Terrorism_in_the_United_States#Deadliest_attacks

Vissa av attackerna på listan utfördes på 1800-talet. Kollar man 2000-talet så är topp 3 islamistiska dåd.
2016-06-13, 19:23
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jag har inte heller sett talet. Men ett självklart första steg bör ju vara att hårdbevaka muslimska samhällen, moskeér osv och införa inreseförbud för vissa grupper. Visst det är politiskt inkorrekt och många kommer bli sura, men vem bryr sig egentligen?

Vad gäller striktare vapenlagar så är jag kluven, även om Obama skulle få som han vill skulle Orlando galningen kunnat köpt sina vapen ändå eftersom han hade licens för dom, så det hade inte spelat någon roll, och kommer antagligen inte spela så stor roll eftersom galningar får tag på vapen oavsett. Skillnaden skulle bli marginell.

Men det absolut viktigaste: USA SKA INTE LÄGGA NÄSAN I BLÖT I MELLANÖSTERN!!!

Jag känner mig lite osäker på vad Trump vill här?

Vill han ha en starkare stat, där säkerhetstjänst och polis får ökade befogenheter att övervaka, kontrollera och ingripa mot folk?

Eller vill han ha en svagare stat, där folket får större möjligheter att beväpna- och försvara sig själva utan statlig inblandning?
2016-06-13, 19:41
Medlem
Citat:

Grejen är att inhemsk terrorism från högerkanten står för en bråkdel av alla dåd och attentat som islam står för.

Du tror alltså på riktigt att ifall terrordådet som blev förhindrat hade skett så skulle det vara till nackdel för Trump. Även ifall det hade varit en högerextrem person som dödat bögar skulle det inte varit en särskilt big deal. Detta av flera skäl, det första skälet är att den dödsskjutning som skedde i Orlando var den med flest dödsoffer i USA's historia, det blir alltså väldigt svårt att "toppa" den. Ett annat skäl är att islamiska terrordåd har blivit allt mer frekvent, både i USA och i Europa. De senaste åren har vi sett en trend där det ofta sker flera terrordåd per år och där gärningsmännen är muslimer. Detta till skillnad från högerextrema dåd som inte alls är lika vanliga, lika utbredda och framförallt inte är lika dödliga.

Det finns ingen utbredd inhemsk terrorism i USA som härstammar från högerkanten. Visst kan det hända att väldigt många "högermänniskor" ogillar bögar/hbtqixyz-folk överlag, men de ger aldrig utlopp för sina känslor i form av terrorattentat. Till skillnad från islam och muslimer.
2016-06-13, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Vissa av attackerna på listan utfördes på 1800-talet. Kollar man 2000-talet så är topp 3 islamistiska dåd.
Jag är inte fullt så ung att jag vill räkna bort 1900-talet som kommer mellan 1800-talet och 2000-talet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in