Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-06-13, 06:59
  #71737
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej, det har hon inte. För hon har själv sagt att beslut om åtal beror på vad som kommer fram i förhören. Hon har alltså inte bestämt sig för att åtala än. Och därför blir det avigt att kräva den misstänkte häktad och i svenskt förvar bara för att förhöras. Ska han måsta avsäga sig sin asyl bara för att hjälpa åklagaren att bestämma sig för om hon vill åtala eller ej? När blev det hans plikt att hjälpa henne att utföra hennes välbetalda jobb utan att själv få ett enda öre i ersättning?

Det kan anses vara en plikt av samhällsmedborgaren att uppfylla sin del av samhällskontraktet, nämligen att ställa upp på det demokratiskt inordnade rättssystemet. Detta innebär att man ställer sig till förfogande för förhör, rättegång, straff osv.

Är man på rymmen (JA är det även om vi vet var han befinner sig) så får man givetvis också själv bära alla konsekvenser av detta. Om JA infinner sig till häktning så kommer han att få sjukvård, solljus, promenader, besök etc. och även om han skulle få ett kortare fängelsestraff så skulle han kunna räkna med att vara helt fri därefter. Hade han kommit till Sverige direkt när EAW:n blev giltig så hade han varit en fri man för flera år sedan. Det är oerhört märkligt att han valt att fängsla sig själv istället för att ta ett ev. kort straff och få saken ur världen. Det här måste få ett slut. Ecuador är i högsta grad medskyldiga.
Citera
2016-06-13, 09:02
  #71738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
JA kan gå ut från ambassaden när han vill. OBS även att han och advokatkadern sagt att han inte kommer att lämna ambassaden även om häktningen faller.

Förresten säger JA upprepat i media att han inte har sett solljuset på 4 år. Så hans framträdanden på balkongen gjordes via en dubbelgångare?

Hur var det? Du ville bli tagen på allvar. Ändå skriver du dessa upprepningar som du redan skrivit många 10-tals gånger. Upprepningar om vad alla anser är idiotier.

JA kan gå ut från ambassaden när han vill. Du vet lika bra som alla andra de omedelbara konsekvenserna. Du vet också UNWGADS utsslag. Vad vill du uppnå med att upprepa detta påstående 10-tals? Eller är det 100-tals gånger. Anser du detta vara så vital information och information som bara du förstår att dessa upprepningar är helt nödvändiga? Hoppas att du i dina nästa 10 upprepningar kan försöka få med info om ditt skäl till varför du anser att det är så viktigt att tjata om detta.

Andra saker som går att göra
- Skriva MLA ansökningar som följer minsta gemensamma nämnaren till alla andra MLA som Sverige utfärdat
- Förhöra de personer som behöver förhöras
- Följa UNWGADs utslag och inte bete sig som en skurkstat
Citera
2016-06-13, 09:07
  #71739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det kan anses vara en plikt av samhällsmedborgaren att uppfylla sin del av samhällskontraktet, nämligen att ställa upp på det demokratiskt inordnade rättssystemet. Detta innebär att man ställer sig till förfogande för förhör, rättegång, straff osv.

Är man på rymmen (JA är det även om vi vet var han befinner sig) så får man givetvis också själv bära alla konsekvenser av detta. Om JA infinner sig till häktning så kommer han att få sjukvård, solljus, promenader, besök etc. och även om han skulle få ett kortare fängelsestraff så skulle han kunna räkna med att vara helt fri därefter. Hade han kommit till Sverige direkt när EAW:n blev giltig så hade han varit en fri man för flera år sedan. Det är oerhört märkligt att han valt att fängsla sig själv istället för att ta ett ev. kort straff och få saken ur världen. Det här måste få ett slut. Ecuador är i högsta grad medskyldiga.

Vilket samhällskontrakt? Svenskt? Saudiarabiskt? Amerikanskt?

JA är ingen svensk medborgare. Du är (troligtvis) inte amerikansk medborgare. Läser man dina inlägg så verkar amerikanska samhällskontraktet ligga dig närmast om hjärtat. Eftersom du anser att Snowden skall utlämnas av Sverige till USA. En åsikt som inte kan betraktas annat än som landsförräderi (om du är svensk) eftersom Snowden gjort både Sverige och Europa stora tjänster och inte brutit några svenska/europeiska lagar.
Citera
2016-06-13, 09:39
  #71740
Medlem
duqus avatar
Ödets ironi....
2010 släpper JA/Wikileaks "helikoptervideon" med "crazy Horse"..
2016, samma helikopter-modell från samma land skjuter skarpt vid Utö:s kobbar....
En B-52 drar förbi med luckorna öppna, den hade faktiskt 4 stridsspetsar ombord ifall att.....
Detta vet jag iom att jag fick besök av amerikanska vänner som dök upp med 12 tim varsel. De är övertygade om att Sverige blir indraget i en storkonflikt inom 18-24 månader.

Hade jag lagt ut denna bild 2010 hade vi fått regeringskris....
http://www.ladda-upp.se/bilder/ifqpoyuhodek/
Citera
2016-06-13, 11:17
  #71741
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
JA kan gå ut från ambassaden när han vill. OBS även att han och advokatkadern sagt att han inte kommer att lämna ambassaden även om häktningen faller.
Alldeles sant, det kan han, men med ytterst osäkra konsekvenser i nuläget. Därför är det ett helt rimligt försiktighetsmått från hans sida att inte göra det. Precis lika sant är det att Marianne kan dra tillbaka häktningen när hon vill. Men Marianne är paranoid och livrädd över att Assange ska fly. Så hon vill inte. Jag tycker en rimlig bedömning är att Assanges försiktighet är långt mer motiverad än Mariannes överdrivna flyktparanoia, som inte alls gällde så länge han befann sig i Sverige och vänligt frågade om han kunde åka utomlands. Absolut ingenting hindrar honom att åka utomlands, var i princip vad nu så paranoida Mariannes sa då. Men sen svängde hon kappan, några timmar innan han kom med planet, och anhöll honom (i hemlighet, så paranoid är hon, Marianne) och började två veckor senare yra om häktningeframställan, som det sedan tog henne yterligare drygt fem veckor att förverkliga. På den tiden var hon nästan skyndsam!

Kort och gott: Marianne kan dra tillbaka häktningen när hon vill. Det verkar inte finnas några tvingande själ att låta den kvarstå, och den utgör bara ett oöverkomligt hinder för slutförandet av förundersökningen, nu när det kan anses tvivelaktigt om förhöret har något värde när det utförs av en åklagare som håller honom olovligt frihetsberövad enligt internationell konsensus.

Citat:
Förresten säger JA upprepat i media att han inte har sett solljuset på 4 år. Så hans framträdanden på balkongen gjordes via en dubbelgångare?
Det beror väl på till hur många decimaler man avrundar. Har han varit inne på ambassaden i cirka 34920 timmar, och vistats utomhus kanske en eller två av dessa timmar (jag vet inte hur många minuter hans utomhusframträdanden varat) så har han till 99,99 % vistats inomhus. Avrunda till en decimal så får du, simsalabim, 100,0 %.

Om Marianne blir dömd till sex års fängelse så borde hon inte få en endaste sekund utomhus. Men för mörkrets furstinna borde det inte göra någon skillnad alls.
Citera
2016-06-13, 11:22
  #71742
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det kan anses vara en plikt av samhällsmedborgaren att uppfylla sin del av samhällskontraktet, nämligen att ställa upp på det demokratiskt inordnade rättssystemet. Detta innebär att man ställer sig till förfogande för förhör, rättegång, straff osv.

Är man på rymmen (JA är det även om vi vet var han befinner sig) så får man givetvis också själv bära alla konsekvenser av detta. Om JA infinner sig till häktning så kommer han att få sjukvård, solljus, promenader, besök etc. och även om han skulle få ett kortare fängelsestraff så skulle han kunna räkna med att vara helt fri därefter. Hade han kommit till Sverige direkt när EAW:n blev giltig så hade han varit en fri man för flera år sedan. Det är oerhört märkligt att han valt att fängsla sig själv istället för att ta ett ev. kort straff och få saken ur världen. Det här måste få ett slut. Ecuador är i högsta grad medskyldiga.
Det gäller väl även Marianne att hon ska ställa upp på det demokratiskt inordnade rättssystemet och föga sig efter UN WGADs beslut att hon i nuläget håller en misstänkt olovligt frihetsberövad. Något som bara går helt i linje med den kritik Sverige ideligen får för sina tortyrliknande häktesförhållanden. Det är Marianne som skamligt rymmer från sin plikt, det vet alla. När kommer hon att ställa sig till förfogande för förhör, rättegång och straff? Hon gör ju allt för att föhala förundersökningen så att hon aldrig själv ska riskeras utredas, inte innan hon gått i pension och flyttat långt utomlands till ett land som inte lämnar ut henne till banamonarkin Sverige. Hon kommer att klara sig lika fint som Pinochet.
Citera
2016-06-13, 12:05
  #71743
Medlem
Nickelodions avatar
Enligt Dagens Juridik nu:

Uppgifter om Assange kan skada rikets säkerhet eller Säpos arbete mot terrorism

En journalist på Sveriges Radio (?) har begärt att få ta del av Säkerhetspolisens allmänna handlingar om Julian Assange och Wikileaks. Säpo vägrade dock att svara på om det överhuvudtaget existerar några sådana handlingar.

Journalisten överklagade beslutet till Kammarrätten i Stockholm.

Kammarrätten går nu helt på Säkerhetspolisens linje.
Citat:
Domstolen slår fast att det råder sekretess för "uppgift om huruvida någon anteckning om Julian Assange eller Wikileaks finns hos Säkerhetspolisen i dess verksamhet för att förebygga, förhindra eller upptäcka brott mot rikets säkerhet eller terrorbrott, eftersom det inte står klart att en sådan uppgift kan röjas utan att syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas eller den framtida verksamheten skadas."

Postivt i alla fall att det verkar som en journalist har börjat gräva.
Citera
2016-06-13, 12:19
  #71744
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Vilket samhällskontrakt? Svenskt? Saudiarabiskt? Amerikanskt?

JA är ingen svensk medborgare. Du är (troligtvis) inte amerikansk medborgare. Läser man dina inlägg så verkar amerikanska samhällskontraktet ligga dig närmast om hjärtat. Eftersom du anser att Snowden skall utlämnas av Sverige till USA. En åsikt som inte kan betraktas annat än som landsförräderi (om du är svensk) eftersom Snowden gjort både Sverige och Europa stora tjänster och inte brutit några svenska/europeiska lagar.

I Sverige gäller svensk lag och tillhörande samhällskontrakt, även för besökare som JA. I UK gäller deras, även för JA.

Varför ljuger du hela tiden? Jag anser inte alls att JA ska lämnas ut eftersom:
1. JA är inte i Sverige
2. Ingen begäran om utlämning har kommit från USA
3. OM begäran kommer från USA och JA är i Sverige, om begäran är legitim och inte står i strid med folkrätten, ja då ska han självfallet utlämnas, inga specialregler gäller för JA. Vill du att JA ska omfattas av specialregler? Är du emot principen om likhet inför lagen?
Citera
2016-06-13, 12:21
  #71745
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Enligt Dagens Juridik nu:

Uppgifter om Assange kan skada rikets säkerhet eller Säpos arbete mot terrorism

En journalist på Sveriges Radio (?) har begärt att få ta del av Säkerhetspolisens allmänna handlingar om Julian Assange och Wikileaks. Säpo vägrade dock att svara på om det överhuvudtaget existerar några sådana handlingar.

Journalisten överklagade beslutet till Kammarrätten i Stockholm.

Kammarrätten går nu helt på Säkerhetspolisens linje.


Postivt i alla fall att det verkar som en journalist har börjat gräva.

Ett helt självklart och korrekt svar från Säpo, samma svar gäller oavsett vem man frågar om, även om man frågar om sig själv.
Citera
2016-06-13, 12:28
  #71746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Enligt Dagens Juridik nu:

Uppgifter om Assange kan skada rikets säkerhet eller Säpos arbete mot terrorism

En journalist på Sveriges Radio (?) har begärt att få ta del av Säkerhetspolisens allmänna handlingar om Julian Assange och Wikileaks. Säpo vägrade dock att svara på om det överhuvudtaget existerar några sådana handlingar.

Journalisten överklagade beslutet till Kammarrätten i Stockholm.

Kammarrätten går nu helt på Säkerhetspolisens linje.

Postivt i alla fall att det verkar som en journalist har börjat gräva.

Det måste väl tolkas i klartext som att det FAKTISKT EXISTERAR sådana handlingar hos säkerhetspolisen eftersom det torde stå klart bortom allt rimligt tvivel att röjandet av uppgiften ATT DET INTE EXISTERAR några anteckningar om Julian Assange eller Wikileaks hos Säkerhetspolisen knappast kan anses motverka SÄPO:s syfte eller framtida verksamhet.
Citera
2016-06-13, 12:29
  #71747
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Ett helt självklart och korrekt svar från Säpo, samma svar gäller oavsett vem man frågar om, även om man frågar om sig själv.

Tänk, nu blev det helt fel igen. Vad förvånad jag blir ;o
Varför sitter du och hittar på saker hela tiden?!
Citera
2016-06-13, 12:35
  #71748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tänk, nu blev det helt fel igen. Vad förvånad jag blir ;o
Varför sitter du och hittar på saker hela tiden?!

Snälla, inte tusen inlägg där ni utan att lyckas ska försöka få trollet att erkänna att det hade fel nu bara. Om man överhuvudtaget ska bry sig om dess inlägg tycker jag bara det ska vara för att kort och koncist påpeka hur det är egentligen.

T.ex. i detta fall: Här berättar SÄPO hur man begär utdrag ur deras register.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in