Citat:
Ursprungligen postat av
joakim-bausser
Tror du alltså att djur funderar över livet? Eller skojar du bara?
Hursomhelst så är detta du skriver inget argument mot Guds existens.
Djurvärlden, som vi ingår i har sin uppsättning sinnesförnimmelser, så självklart "funderar" djur över livet - var och en efter sin förmåga aatt förnimma det subtila. Vad gäller djurens intuition, ska man nog inte påstå sig veta.
Du ser ju också bland människor, att det förekommer både instinktiv förnimmelse, med mkt stor variationsbredd - liksom mer intuitiv stor variation som avgör beteenden och tankeförmåga/slutsatsförmåga.
Du är en talande människa, och identifierar dig helst med människans tänkesätt, det betyder inte att resterande djurliv därmed inte "funderar", men jag säger hellre att de hanterar existensen.. det är det man gör närman funderar.
Du ser också vilka fruktansvärt irrationella slutsatser mäniskor förmå ta. Dessa logiska felslut, gör inte djuren, att påstå att de stereotypt viljelöst radiostyrda via enbart instinkt, det tror jag inte är hela sanningen.
Det finns mycket man inte vet, som människa - men du tror eventuellt att född människa har som närmaste idientifikationsobjekt Gud, eller hur?
Det är där du bedrar dig och isf visar på din egen irrationalistiska korttänkthet. Dels för att du inte vet vad du ens menar med gud. Gud är obevisad och som sagts, denna tråd annonserar gudsbevis..
Det finns inget underliggande jag sagts som behöver tolkas som därmed "gud finns inte" , men du gör omedelbart den defensiva slutsatsen.
Utifrån, att djur faktiskt kan vara t.o.m smartare än människor! Omman ser hur horder av människor följer mkt underliga religiösa incitament och varthän det för dem... så ses att människor i mångt och mycket är fruktansvärt lättlurade.
Ser man i vilken grad djur inte låter sig ingjutas i mental förvillelse, då kan man säga att djur förutom människor, inte har förmåga att gå så naturvidrigt till väga, som människan.. och detta utifrån att ha helt andra kognitiva förutsättningar, ändå beter sig DJUPT irrationellt i total avsaknad av logik i flera delar av världen.
Men när du ändå påpekade, så ska jag också säga detta : guds existens är så långt ifrån bevisad.. att det i proportion till "trosövertygelser" och "tvärsäkert påstående om hur han sår och rår" blir löjeväckande.
Det är som om jag skulle vara klädförsäljare med tombutik.. där är luftgalgar på luftställningar och där står jag och säljer luft men deklarerar ur djupet av mitt hjärta att det är de finaste kläder du kan köpa av mig.. och du köper.. du provar luftkläderna och häpnar över hur bekvämt de sitter.. det där som är gjort av luften... och jag berömmer hur väl du passar i dessa uuurtjusiga kläder (av luft) .. och du accepterar priset 1000 spänn för en urtjusig kavaj.. i luft och går ut naken...med känslan av att ha på dig något som vi KOMMIT ÖVERENS OM ATT EXISTERA, för att vi tycker och vill... och känslan att veta, väger tyngre än den logik som skulle kunnat kopplats på, som gör att av ren överlevnadsinstinkt, köper man sällan luft.. för att omtalas vara kläder... men somliga gör.. och dessa somliga blev fler och de förslavas.. i den kollektivt baserade luftbubblan där men vill tro intil övertygelsens rand, att det är gud.. att luften som sveper om huden på en, det är "plagg" , bra lite finare än vad man vanligtvis betraktar som plagg.. alla-kan-itne-se-det.. alla-förtjänar-inte-sådan-inkänning..
men det är mentalt slaveri i kraftigt omlopp.