2016-06-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Jo, men seriöst alltså utan att trolla med varandra. En masskjutning är 4-5 döda eller fler, ofta inkl gärningsmannen.

Sen att du får det till en död och 1 skadad eller 2 skadade och det ändå är en masskjutning får du försöka lura i någon annan.

Nej. Det finns ingen guldstandard.
Jag har läst siffror på allt från 130 till 600 masskjutningar på år. Vilken siffra man får beror på hur man räknar, och alla räknar olika.

Hur det rent språkligt definieras spelar ingen roll. Statistik som olika myndigheter tar fram är något helt annat.
Citera
2016-06-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är intressant att FBI klassar detta dåd som ett terrorbrott, men inte Elliot Rodgers dåd(killen som inte kunde få tjejer) som dödade 6 personer på ett campus. Jag kan komma med fler dåd utförda av vita människor som inte har klassats som terrordåd.

Rodgers var halvasiat. Alltså lika mycket vit som Obama.
Citera
2016-06-12, 22:39
Medlem
Vintergrisens avatar
På tal om det aktuella fallet, är det någon som hört något om läget för de skadade? Är det stabilt för de flesta eller förväntas antalet döda komma att öka de närmaste dagarna?
Citera
2016-06-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är siffror mellan 5-15 som brukar gälla vid masskjutningar i skolor, köpcentra osv.
Här är 50 offer.
Så här definieras mord som sker vid samma tillfälle:

Ett mord: mord
Två mord: dubbelmord
Tre mord: trippelmord
Fyra - hur många som helst: massmord.
Citera
2016-06-12, 22:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Så om fler än 15 dör så heter det inte masskjutning längre utan??

Jag menar bara att det inte är jämförbart med masskjutningar i övrigt, och bör faktiskt inte ens räknas till den generella statistiken för masskjutningar som har sin grund i mental ohälsa, hat, eller bara vansinne, även det som skett de facto bär prägeln av en masskjutning.
Bataclan kallas terrorattentat. Jag kallar detta för detsamma.
Citera
2016-06-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vad jag vill är att vi inte alienerar de mer moderata muslimerna som respekterar grundläggande mänskliga rättigheter. Problemet uppstår bara när extremister på båda sidor vill tvinga andra att leva efter sina värderingar och ser ner på alla som inte gör det.

Din taktik har försökts i 2 decennier och det fungerar uppenbarligen inte.
Snarare bör vi kartlägga de med radikala åsikter och skicka de till arbetsläger alternativt avrättning.
Detta handlar om att upprätthålla civilisationen och försvara de värderingar som våra förfäder offrade sina liv för. Det har vi fått lära oss den hårda vägen, att det inte kan upprätthållas genom att bjuda in en del av värden som inte gått genom upplysningstiden, och sedan bara hoppas på att allt trillar på plats.
Tyvärr är det enbart drastiska lösningar som kommer att hjälpa och ju längre tid vi väntar, desto mer dramatiska kommer dessa lösningar tvingas att vara. Ni kommer alla att vakna upp till detta faktum en dag.
Citera
2016-06-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
På tal om det aktuella fallet, är det någon som hört något om läget för de skadade? Är det stabilt för de flesta eller förväntas antalet döda komma att öka de närmaste dagarna?
Enligt senaste nytt är dödssiffran fortfarande 50. Men kan dock stiga lite eftersom flera är svårt skadade. Ibland kan det dröja mer än en vecka innan döden inträffar efter skottskada. Sedan kan vissa vara i koma, och att man förr eller senare tvingas stänga av respiratorn. Jag skulle gissa på att det slutar med 53 döda.
Citera
2016-06-12, 22:46
Medlem
alexdahls avatar
Helt sjukt nu vill man bara sitta i källaren och trycka
Någon som tror detta händer i sverige snart?
Citera
2016-06-12, 22:46
Medlem
ChopperZeds avatar
Självklart kan han köpt delar och byggt om en AR-15 till fully automatic, men iom att den var nyköpt tror jag att han kört semi auto läge och haft ett trött pekfinger.

Det jag menar är att det är rätt lägligt att det händer just nu.

Dock gick snacket här direkt på morgonen att det var fredens religion som slagit till, och på jobbet i morse stämplades det rätt fort som religiöst förtecken snarare än hat mot HBTQ.

Lite otäckt med mordbranden härom dagen, sedan skjutningen av hon tjejen från the voice och sedan detta.
Citera
2016-06-12, 22:48
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det stora problemet är att en global elit har hittat på att man skall blanda alla folkslag för att skapa en gränslös värld. Det vi ser pågå är resultatet av detta mastodontprojekt.

När muslimer ock kristna levde åtskilda fanns inget större problem men när vi nu skall dela land med människor som är totalt olika så uppstår kulturkrockar som blir så allvarliga att det kan sluta med en global systemkollaps och världskrig.

Islam är inte kompatibel med den västerländska kulturen och våra kulturer skall hållas åtskilda med gränser.

Ja jag håller med om detta (se inlägget ovan). Men nu är läget som det är och då måste v i hålla huvudet kallt så vi inte spelar IS i händerna och radikaliserar fler. Därför är det mycket viktigt att vi bildar en allians med en så stor grupp muslimer som möjligt mot extremister på båda sidor. Att hävda att islam är inkompatibelt med ett modernt samhälle och dra alla muslimer över en kam är att ge upp. Då blir situationen bara värre.
Senast redigerad av DickeFix 2016-06-12 kl. 22:50.
Citera
2016-06-12, 22:49
Medlem
Det sker masskjutningar varje dag i USA där gm är vit man eller kvinna. Men inte anklagar man deras religion eller tar upp deras religion! Fyfan åt västlänningar!
Citera
2016-06-12, 22:49
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Enligt senaste nytt är dödssiffran fortfarande 50. Men kan dock stiga lite eftersom flera är svårt skadade. Ibland kan det dröja mer än en vecka innan döden inträffar efter skottskada. Sedan kan vissa vara i koma, och att man förr eller senare tvingas stänga av respiratorn. Jag skulle gissa på att det slutar med 53 döda.

Ja, det låter inte helt osannolikt. Med tanke på att över 50 ska vara skadade känns det som att det finns en ganska överhängande risk att det inte ens stannar på 53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in