2016-06-12, 16:36
  #2269
Medlem
Medvallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Psykopati är vida känt att det inte går att behandla. Det enda man kan göra är att hålla sig på långt avstånd. Det går aldrig att få en psykopat att "ändra" sig eftersom de fullkomligt saknar insikt. Gäller inte bara de djupt störda och direkt farliga psykopaterna, utan även vardagspsykopaterna, dvs folk i din omgivning. T ex många chefer.
Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att träffa på en som jag (lekman) skulle sortera in i det begreppet.
Min närmaste liknelse med den människan är den där kvicksilverliknade roboten i Terminator.
Man förgör honom och han återuppstår i ny skepnad med samma uppdrag, sprida död och kaos omkring sig.

Jag håller med om att det enda man kan göra är att undvika, fly, inte konfrontera, igen undvika, gå undan, stänga av telefonen, byta ort, undvika.
Det går inte att "vinna", det går inte att "bota".
Citera
2016-06-12, 16:36
  #2270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Diagnosen antisocial personlighetsstörning skiljer sig gentemot begreppen psykopat/"sociopat".

återigen, prata med den delen av publiken som inte är medveten, och rikta ej fler inlägg till mig. jag är fullt medveten om att begreppen skiljer sig åt, men detta rör ''folkmun''

aspd används dock av icd och dsm manualerna för att ''täcka'' eftersom karaktären är likartad.
Citera
2016-06-12, 16:42
  #2271
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
"Psykopat" varken är eller har varit en diagnos. Personer som vill bli tagna på allvar bör undvika tramsbegreppet.

Edit:

Diagnosen antisocial personlighetsstörning skiljer sig gentemot begreppen psykopat/"sociopat".

Det är en grövre variant i antisocial personlighetsstörning, så visst kan man förknippa psykopat med detta. Nej, diagnosen finns inte men personlighetsstörningen finns. Du upprepar det du påpekat i Vallåkra ser jag.
Citera
2016-06-12, 16:48
  #2272
Medlem
satanslillebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Fast det är en diagnos, och den går att bearbeta.

Oavsett vilket så saknar det relevans då vi inte vet vilka personlighetsstörningar och diagnoser Lotta led av. Eller vilka Martin kan tänkas ha, förutom ADHD:n då.

Jaja.

Vadå finns det något som tyder på att hon skulle ha något sådant?
Citera
2016-06-12, 16:48
  #2273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att träffa på en som jag (lekman) skulle sortera in i det begreppet.
Min närmaste liknelse med den människan är den där kvicksilverliknade roboten i Terminator.
Man förgör honom och han återuppstår i ny skepnad med samma uppdrag, sprida död och kaos omkring sig.

Jag håller med om att det enda man kan göra är att undvika, fly, inte konfrontera, igen undvika, gå undan, stänga av telefonen, byta ort, undvika.
Det går inte att "vinna", det går inte att "bota".

Frågan är bara vad man då gör i Lottas situation iakttagande hur dåligt vårt samhälle fungerar. Jag tror min slutsats är att man hittar ett sätt att ta ihjäl personen ifråga utan att själv åka dit. Det måste ju vara enda sättet att få trygghet igen.
Citera
2016-06-12, 16:50
  #2274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Dejla gärna med dig av tips om dessa "triggers".
Jag beter mig likadant runt sådana här element som jag gör med hundar av kamphundstyp: jag tittar inte på dem, dvs utmanar/provocerar dom inte.

Vad annat kan man göra än att inte ens titta på dem?
Det handlar ju inte alltid om att inte ingripa/gå emellan.
En del av hans attacker har ju handlat om helt oprovocerade attacker mot för honom främmande personer.

http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonssons-valdsamma-liv/

Triggers är ofta att ifrågasätta, konfrontera, omedvetet "attackera" människans person (varför gör du så här?) och helst i samband med att titta intensivt i ögonen, vilket gör att personen känner sig trängd och får ett utbrott. Att kräva saker som personen inte klarar av är också triggers, t ex att prata om och reda ut saker i en trängd situation, dvs det normala människor ofta vill göra. För en människa som då inte kan sätta ord på saker, utan där knytnävarna far fram på impuls händer i så fall just det. Viktigast av allt är kanske att backa undan, men samtidigt behålla en utstrålning som visar att du fast du backar undan är trygg i dig själv och att du backar undan av någon slags "respekt" och inte rädsla.

Det svåra är att i en sådan situation stryka medhårs (jag förstår att du blir arg) och manipulera fram ett "samförstånd" (visst blir det bra att vi gör så här), backa undan och undvika intensiv ögonkontakt. Detta beteende verkar ofta fungera, även om det finns enstaka dårar som han på häktet som totalt oprovocerat slog ihjäl en personal så fort hon klev in i cellen och vem vet, MGM kanske var just en sådan dåre.
__________________
Senast redigerad av Potifar2 2016-06-12 kl. 16:58.
Citera
2016-06-12, 16:55
  #2275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Psykopater tar inte mediciner eftersom psykopati inte är en diagnos.

Har f.ö hetat antisocial personlighetsstörning de senaste åren. Personlighetsstörningar är f.ö mycket svårbehandlade, även om kognitiv beteendeterapi funkar för vissa och borderlinetjejerna brukar växa ifrån sin störning som till stor del verkar bero på någon slags omognad i hjärnan.
Citera
2016-06-12, 16:56
  #2276
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanslillebror
Jaja.

Vadå finns det något som tyder på att hon skulle ha något sådant?
Haha, nej, inte vad jag känner till. Finns det något som utesluter att hon skulle lida av någon neuropsykiatrisk störning eller liknande?
Citera
2016-06-12, 16:57
  #2277
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är en grövre variant i antisocial personlighetsstörning, så visst kan man förknippa psykopat med detta. Nej, diagnosen finns inte men personlighetsstörningen finns. Du upprepar det du påpekat i Vallåkra ser jag.
Nej, du bör förkovra dig inom det akademiska ämnet om du motförmodan skulle vara intresserad. Att det mindre seriösa HAREs screenings-test inte är direkt kopplat ("täcker") till antisocial personlighetsstörning. Eller varför inte googla "personlighetsstörning" till att börja med.
__________________
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-06-12 kl. 17:02.
Citera
2016-06-12, 17:03
  #2278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvalls
Sen gäller det ju att se till att medicinen tas också.
Läste att han hade medicinering, sen om det var för hans ADHD eller nåt annat tror jag inte framgick, men han hade ställt till rabalder när han var intagen för att han inte fick sin medicin.


Ur domen 151015

Martin Jonsson yrkar att beslutet om varning enligt 12 kap. l § fängelselagen
(2010:610) ska upphävas.
Som grund anför han bl.a. att rapporterna bygger i vissa delar på händelser som är starkt överdrivna av Kriminalvården.
Hans ADHD gör honom mer lättretlig än "normala" personer, vilket i kombination med hans utseende leder till att människor som träffar honom oftast direkt utgår ifrån att han är arg, hotfull och farlig fastän han är lugn.

När det gäller rapporten om hot och våld mot tjänsteman den 2 juli 2015 anför han att händelsen skedde vid deltagande i IDAP-programmet som vänder sig till personer med våldsproblematik i nära relationer och som han är tvungen att delta i.

Syftet med programmet är att bearbeta sina sämsta sidor. Det är en stor påfrestning och att få känsloutbrott måste vara tillåtet, likaså måste programledarna kunna hantera detta.

Angående rapporten från den 3 juli om olämpligt uppträdande vid förhör anför han att han av sin kontaktman blev hyschad som ett litet barn. Trots att han är intagen ska han inte behöva tåla vad som helst utan har också ett människovärde.

Hans uttalande den 3 juli om att frånvaro av medicin innebär problem och att fel saker då kan hända är inte ett hot utan ren information av stort värde för att kunna undvika missöden bland annat i form av okontrollerad aggression.

Han sa dessutom att det inte var riktat mot personalen men att han inte kan kontrollera sin aggression utan.medicin.
Händelsen skedde sent på fredagen och under helgen finns det ingen personal från sjukvården närvarande, vilket skulle medföra att han skulle vara utan medicin hela helgen.

Låter som att han av någon orsak blivit utan Concerta som brukar vara bra mot aggressionerna, frågan är om han nu blandat annat med Concerta då han setts på beroendepsyk, min egen erfarenhet är att Concerta i kombination med alkohol i vart fall är en jättedålig kombination, för det verkar delvis ta bort Concertas lugnande effekt. Har han tagit anabola och Concerta eller börjat strunta i sin Concerta, är det givetvis förödande.
Citera
2016-06-12, 17:09
  #2279
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Låter som att han av någon orsak blivit utan Concerta som brukar vara bra mot aggressionerna, frågan är om han nu blandat annat med Concerta då han setts på beroendepsyk, min egen erfarenhet är att Concerta i kombination med alkohol i vart fall är en jättedålig kombination, för det verkar delvis ta bort Concertas lugnande effekt. Har han tagit anabola och Concerta eller börjat strunta i sin Concerta, är det givetvis förödande.


Var står det om Concerta? Jag läser IDAP som ska vara till för de här typerna i Kriminalvårdens behandling. Har det hjälpt? Dom resonerar ändå så att kvinnorna provocerar så dom måste slå.
Det är lite typiskt för just den här sorten. Hans medicinering har han väl inte missat i alla dom 5 A4 ark som finns i brott? Trams!
Citera
2016-06-12, 17:16
  #2280
Medlem
satanslillebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Haha, nej, inte vad jag känner till. Finns det något som utesluter att hon skulle lida av någon neuropsykiatrisk störning eller liknande?

Okej. Nä inte vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in