Citat:
Ursprungligen postat av
Deadwood
Psykopati är vida känt att det inte går att behandla. Det enda man kan göra är att hålla sig på långt avstånd. Det går aldrig att få en psykopat att "ändra" sig eftersom de fullkomligt saknar insikt. Gäller inte bara de djupt störda och direkt farliga psykopaterna, utan även vardagspsykopaterna, dvs folk i din omgivning. T ex många chefer.
Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att träffa på en som jag (lekman) skulle sortera in i det begreppet.
Min närmaste liknelse med den människan är den där kvicksilverliknade roboten i Terminator.
Man förgör honom och han återuppstår i ny skepnad med samma uppdrag, sprida död och kaos omkring sig.
Jag håller med om att det enda man kan göra är att undvika, fly, inte konfrontera, igen undvika, gå undan, stänga av telefonen, byta ort, undvika.
Det går inte att "vinna", det går inte att "bota".