2016-06-12, 11:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Man kan vårda honom lite på någon rättspsykiatrisk avdelning om han är eller blir lite psykotisk.
Livstid ska han ha.

Livstid är sällan livstid i Sverige. Rättspsyk är bättre för frisk lär han aldrig bli.
Citera
2016-06-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Fan vad slut i huvudet folk är.

Alltså det jag menar med att man måste våga analysera offren det är för att hitta orsaken till att tjejer söker sig till dessa killar.

Det finns nämligen tjejer som gör det men ni ser hur kontroversiellt det är. Direkt hugger folk att man inte ska skuldbelägga offret.

Genom att finna orsaker till att det finns kvinnor som söker sig till farliga män kan man förebygga att det händer.

Exempel: Kommer man fram till att det är tjejer som hade dåligt självförtroende i skolan då kan man sätta in resurser redan när de är små. Ok men så mycket resurser finns inte för alla skulle egentligen må bra av att få stöd till starkare självförtroende. Då fortsätter man analysen. Ok det är tjejer som dessutom är rädda för sin pappa. Ok då kan man göra gruppen mindre nu kan man kanske börja hitta rätt tjejer att ge stöd.

Genom att ge dem stöd växer de upp till att bli handlingskraftiga kvinnor som kan ta hand om sig själva.

Fan vilka idioter det finns. Så länge ni finns som skriker "du skyller allt på kvinnorna" kommer dessa kvinnor inte få stöd och de kommer växa upp till individer med låg självkänsla. Det är ni som mördar dessa kvinnor.

Ja, lika kontroverseiellt är det att säga att det hysteriska våldet beror på olika samverkande faktorer, som hade kunnat undvikas. Genast får man höra att man försvarar MGM

Om jag förstår det rätt har MGM vuxit upp med alkoholiserad ensamstående mamma i fattig förort. Något av syskonen har varit i familjehem (fosterhem alltså). Pappan är okänd här åtminstone, verkar inte funnits med i bilden öht, dvs manlig bra förebild saknas.

I äldre ålder har sedan det klassiska mönstret med droger och psykisk ohälsa kommit med i bilden.

Ändå tycker folk att "MGM är ju ett monster" spelar ingen roll hur han blivit det, att fundera på det är bara att försvara MGM. Suck!
Citera
2016-06-12, 11:35
Medlem
Hans belastningsregister är på fem A4-ark:
Citat:
Martin Jonssons våldsamma liv

* Hans storebror är dömd för ett av landets mest uppmärksammade mord.
* Själv våldsdömdes Martin Jonsson, 33, redan en månad efter att han blivit straffmyndig.
* Det blev starten på en våldsspiral som har fortsatt snurra från Hallonbergens skinnskallegäng på 90-talet fram till döds- misshandeln av 41-åriga Lotta för en vecka sedan.
* Ur det långa belastningsregistret växer en bild fram av vilka som faller offer för hans oprovocerade våld - främmande män och kvinnor han ser som sina.

http://www.expressen.se/nyheter/martin-jonssons-valdsamma-liv/
Citera
2016-06-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Bara en snabb koll på GM så inser man att han är ett MYCKET labilt psykfall. Varför är tjejer intresserade av en sån här kille? Finns väl en massa stabila killar med bra jobb osv.

Vårt rättsamhälle är segt och har ej hunnit anpassa sig till dagens kriminalitet... Poliserna är upptagna att ge böter till studenterna istället för att fixa den riktiga brottsligheten. Denna kiille har säkert ett väldigt långt brottsregister och skulle aldrig få vistas i samhället.

BO hade enligt uppgift i tråden bytt jobb en gång per år, de senaste åtta åren. Det tyder ju på någon form av problem med att anpassa sig till andra medarbetare kanske? Vad det bottnar i kan man bara spekulera i. Kanske någon form av inre problematik.
Citera
2016-06-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Fan vad slut i huvudet folk är.

Alltså det jag menar med att man måste våga analysera offren det är för att hitta orsaken till att tjejer söker sig till dessa killar.

Det finns nämligen tjejer som gör det men ni ser hur kontroversiellt det är. Direkt hugger folk att man inte ska skuldbelägga offret.

Genom att finna orsaker till att det finns kvinnor som söker sig till farliga män kan man förebygga att det händer.

Exempel: Kommer man fram till att det är tjejer som hade dåligt självförtroende i skolan då kan man sätta in resurser redan när de är små. Ok men så mycket resurser finns inte för alla skulle egentligen må bra av att få stöd till starkare självförtroende. Då fortsätter man analysen. Ok det är tjejer som dessutom är rädda för sin pappa. Ok då kan man göra gruppen mindre nu kan man kanske börja hitta rätt tjejer att ge stöd.

Genom att ge dem stöd växer de upp till att bli handlingskraftiga kvinnor som kan ta hand om sig själva.

Fan vilka idioter det finns. Så länge ni finns som skriker "du skyller allt på kvinnorna" kommer dessa kvinnor inte få stöd och de kommer växa upp till individer med låg självkänsla. Det är ni som mördar dessa kvinnor.
Det är DU som är slut i huvudet. Du glömmer att aset även misshandlat en man till döds. Ska alla andra normala friska människor rätta sig efter de som inte är det? Ska vi ändra på alla andra och deras sätt att leva för att det finns idioter där ute? Ska vi då låsa in alla kvinnor kanske så kan inte männen mörda, misshandla våldta kvinnor? Ska vi även hålla oss borta från gator för att inte bli påkörda av en rattfyllerist? Ska vi låsa in barn så de inte utsätts för en pedofil? Är det så du vill lösa problemen genom att ändra på det som inte är problemet medan problemet får fortsätta finnas?
Citera
2016-06-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
BO hade enligt uppgift i tråden bytt jobb en gång per år, de senaste åtta åren. Det tyder ju på någon form av problem med att anpassa sig till andra medarbetare kanske? Vad det bottnar i kan man bara spekulera i. Kanske någon form av inre problematik.

Verkligen? Enligt uppgifter i tråden....Trovärdigt värre alltså?!

Och även om det är sant, vad har det att göra med misshandeln?
Citera
2016-06-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Nope.

En cocktail av ADHD och Borderline personlighetsstörning (psykotisk sådan) är som jag skrev tidigare en dödlig kombination.
(Leder oftast till självmord, som i min väns fall.)

GM verkar dock ganska uppenbart ha "levt för" att skada/ha ihjäl andra människor - vilket inte stämmer överens med min uppfattning om just de två diagnoser jag nämnde.

Jag tror att GM har något annat än ADHD med Borderline av den psykotiska varianten.

Låter ju mer som någon Anti-social personlighetsstörning, någon störning som inte omfattar självskadebeteende (typ skära sig i armarna och dylikt) eller suicidalt beteende.

Tror att GM anser att det är "fel på alla andra" och att GM inte verkar vara den typen som avlivar sig själv.

De som tar livet av sig brukar i regel inte hålla sig själva så högt upp i skyarna om du förstår vad jag menar.. de brukar ta all världens skuld, skam, ånger och ångest till den graden att de inte står ut med att leva.
Alltså lägger - för mycket - skuld på sig.
(Varav många inte ens har gjort andra illa över huvud taget i livet)

Till och med min vän hade förmågan att inse sina tillkortakommanden med sina svåra diagnoser.. GM belastar nog inte sig själv med ånger, skam och skuld.. kort sagt.

Med detta menar jag att GM måste ha någon form av narcissistisk störning - pick your choice:
Anti-social personlighetsstörning, Narcissistisk personlighetsstörning, Psykopat.

Typ.

Är ju svårare att "bota" en sådan person som aldrig anser sig ha gjort fel.

Medan många andra som lider av annan svår psykisk ohälsa är "självsanerande".

Ville bara påpeka skillnaden mellan min vän där och GM i detta fallet - trots att de har (hade) många, många gemensamma drag.

Om vi nu ska diskuetra diagnoser lite grann. så har jag en vän med ADHD. Före medicineringen var våldsamhet ett vanligt inslag, kaniner och katter dog på löpande band och även folk i närheten fick käftsmällar. Nu är vederbörande medicinerad med Concerta och lite lugnare, men vid alkoholintag så blir det mycket värre, då blir det ungefär som om personen i fråga inte skulle vara medicinerad alls länge (dessutm bör man tydligen inte ta sin ADHD-medicin vid alkoholintag) och det spelar ingen roll om det är i kombination med Concerata eller inte, personen blir lättretlig och överjävlig, lättantändlig helt enkelt. Ska tillägga att det ligger även personlighetsstörning med empatibrist i bakgrunden.

Man kan också fundera över om MGM är alkoholskadad sedan födseln om hans mamma även drack under sina gravidieteter. Någon Fetal alkohol syndrom är det inte tal om kan man se, men en hjärnpåverkan kan ändå finnas.
Citera
2016-06-12, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobs
Verkligen? Enligt uppgifter i tråden....Trovärdigt värre alltså?!

Och även om det är sant, vad har det att göra med misshandeln?

Jag försökte göra en koppling till varför människor kan dras till andra människor med problem. Har man själv ett stabilt liv så gör man sällan det, utan man söker sig till sina gelikar. Att byta jobb är väldigt drastiskt för de flesta och brukar föregås och följas av livskriser. Att byta jobb årligen låter onekligen märkligt om man nu inte är stefettläkare eller dylikt, så det liksom ingår i jobbet att hoppa runt.
Citera
2016-06-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det är DU som är slut i huvudet. Du glömmer att aset även misshandlat en man till döds. Ska alla andra normala friska människor rätta sig efter de som inte är det? Ska vi ändra på alla andra och deras sätt att leva för att det finns idioter där ute? Ska vi då låsa in alla kvinnor kanske så kan inte männen mörda, misshandla våldta kvinnor? Ska vi även hålla oss borta från gator för att inte bli påkörda av en rattfyllerist? Ska vi låsa in barn så de inte utsätts för en pedofil? Är det så du vill lösa problemen genom att ändra på det som inte är problemet medan problemet får fortsätta finnas?

Vi låser ju in människor, men kanske har vi ett grundproblem i att vi på obestämd tid inte låser in folk som "bara" har personlighetsstörningar (i kombination med missbruk ofta) på Rättspsyk. Dessa människor är ju minst lika farliga som en schizofren typ som löper amok. Skulle vi låsa in personlihetsstörda människor skulle vi ha dem inlåsta länge, då störningen är obotlig.

Jobbar själv med "besvärliga" och ibland våldsamma människor. Nu kan man inte kräva detta av en spärrvakt eller av någon privatperson i ett förhållande, men det finns triggers att som medmänniska lära sig undvika för att inte drabbas av dessa människors farliga vrede, om man nu stöter på dem.

Har jobbat med en kvinna som inte kunde vara kvar för att hon blev blåslagen dagligen på jobbet, främst på armarna som hon sträckte ut medan hon försökte skydda sig och "diskutera" med den som slog henne. Det var förmodligen hennes nervösa läggning som triggade våldet trodde vi alla.
Senast redigerad av Potifar2 2016-06-12 kl. 11:58.
Citera
2016-06-12, 11:57
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caralhos
Ok då är jag med.

Kvinnor måste dock förstå en mycket viktig sak. Jag skyller inte på brottsoffret nu, så ni som läser inte tror det. Men en viktig del i att våldet tillåts att spridas är att kvinnor alltid väljer den starkaste mannen (han har stalkat henne men i andra fall där kvinnan kan välja) och med det valet följer en del risker.

De vill bli beskyddade av en stark man mot hemskheter i världen men de tycks inte reflektera över att våldet sprids vidare om mannen är stark. Det hela är så otroligt uppenbart. Inlägget nedan är så klockrent i sin enkelhet.

Förstår vad du menar och kan tillägga att jag och många i min bekantskapskrets i yngre år har dragits till de unga män som gärna bröstar upp sig eller pysslar med kriminell verksamhet. Det handlar om att lyckas fånga herren på täppan, så att säga.. Stark dragningskraft åt det djuriska, förmodligen aningen biologiskt.

Jag växte upp och tröttnade på drama och lek och började träffa lugna killar som inte krökar och bökar. Möjligtvis förekom lite röka men inga andra kriminella aktiviteter

Någonstans så måste man väl inse att man är en vuxen kvinna och därefter bete sig som en, men det kan vara svårt för de kvinnor som inte får en uppmuntran hemifrån som unga, eller som saknar tydliga föräldrargestalter.

Problemet är nog väldigt komplext med många variabler som spelar in.
Citera
2016-06-12, 12:27
Medlem
satanslillebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2

De kan även vara så att hon fått gå om dom varit tvungen att avskeda folk, kanske vart mobbad på något ställe och valde att gå för att hon inte orkade med det osv måste ju inte vara för att hon haft problem med att anpassa sig.
Citera
2016-06-12, 12:37
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Förstår vad du menar och kan tillägga att jag och många i min bekantskapskrets i yngre år har dragits till de unga män som gärna bröstar upp sig eller pysslar med kriminell verksamhet. Det handlar om att lyckas fånga herren på täppan, så att säga.. Stark dragningskraft åt det djuriska, förmodligen aningen biologiskt.

Jag växte upp och tröttnade på drama och lek och började träffa lugna killar som inte krökar och bökar. Möjligtvis förekom lite röka men inga andra kriminella aktiviteter

Någonstans så måste man väl inse att man är en vuxen kvinna och därefter bete sig som en, men det kan vara svårt för de kvinnor som inte får en uppmuntran hemifrån som unga, eller som saknar tydliga föräldrargestalter.

Problemet är nog väldigt komplext med många variabler som spelar in.

Som femtonårig tjej kan det vara en fjäder i hatten att vara tillsammans med killen som ger styrk åt alla och som alla är rädda för. I vuxen ålder är det en belastning som gör att man hamnar i socialgrupp 3. Därför försöker alla vuxna kvinnor att fly från en sådan relation. Men dom lyckas inte alltid.

GM är ingen typisk symbol för en kvinnomisshandlare. Den typiske kvinnomisshandlaren är betydligt mera väletablerad i samhället. Ofta blir det en chock för grannskapet att han har åkt dit för hustrumisshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in