2016-06-12, 10:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som jag sade så är det korrekt att jämföra med familjer, men med en familj som har ett upproriskt barn som ljuger och förstör för dom andra i familjen, där barnet kanske t.o.m. begår brott och hamnar i fängelse.

Nix; 'gud' som förälder är en falsk analogi.

Citat:
Ja "slita för ditt bröd i ditt anletes svett", men Adam och Eva hade ett arbete att göra även innan avfallet. Dom skulle ta hand om trädgården, djuren och föröka sig, och sprida ut sig över hela jorden. Men detta arbete skulle inte vara tungt, utan lustfyllt tack vare att Gud hade ordnat till det för dom.

Alltså m.a.o. zombier.

*

Lär dig elementär (akademisk) logik.
2016-06-12, 10:15
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ja Gud är ironisk när dom står där i sina kläder av skinn:

"Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont."(1 Mose 3:22 Folkbibeln)

Det verkar väldigt konstigt att en varelse som Gud skulle vara ironisk eller hånfull vid ett så viktigt ögonblick. Det står också i följande verser.

Citat:
Må han nu icke räcka ut sin hand och taga jämväl av livets träd och äta, och så leva evinnerligen.» 23Och HERREN Gud förvisade honom ur Edens lustgård, för att han skulle bruka jorden, varav han var tagen. 24Och han drev ut mannen, och satte öster om Edens lustgård keruberna jämte det ljungande svärdets lågor, för att bevaka vägen till livets träd.

Adam har kunskap om gott och ont och har därigenom blivit som Gud. Detta enligt vad Gud säger i bibeln (om det inte var ironi). Enligt bibeln kör Gud ut Adam för att han inte ska äta av livets träd och bli odödlig. Så man kan säga att det berodde på att A&E inte lydde Gud att de fick lämna paradiset. Det är dock inte vad som faktiskt står i bibeln.
2016-06-12, 10:17
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Nej. Det är ingen som tror att Adam och Eva funnits på riktigt och ingen tror att de pallade äpplen och pratade med en snok. Visa mig en enda människa som tror det.

Alla bokstavstrogna kristna?
2016-06-12, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Det verkar väldigt konstigt att en varelse som Gud skulle vara ironisk eller hånfull vid ett så viktigt ögonblick. Det står också i följande verser.

Adam har kunskap om gott och ont och har därigenom blivit som Gud. Detta enligt vad Gud säger i bibeln (om det inte var ironi). Enligt bibeln kör Gud ut Adam för att han inte ska äta av livets träd och bli odödlig. Så man kan säga att det berodde på att A&E inte lydde Gud att de fick lämna paradiset. Det är dock inte vad som faktiskt står i bibeln.

Detta skulle innebära att Satan talade sanning. Och det skulle innebära att Gud skapade en magisk frukt som kunde förvandlade en människa till gud, det tror jag inte på.

Och om nu Adam och Eva blev som Gud, och hade all världens kunskap om gott och ont, varför misslyckades dom med uppfostran av deras barn, som blev en mördare?

Varför misslyckades hela mänskligheten om nu Adam och Eva hade fått all kunskap om gott och ont? Och det skulle i princip innebära att alla människor är som gudar, med all kunskap om gott och ont, vilket inte stämmer.
Senast redigerad av ttsp 2016-06-12 kl. 10:27.
2016-06-12, 10:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Detta skulle innebära att Satan talade sanning. Och det skulle innebära att Gud skapade en magisk frukt som kunde förvandlade en människa till gud, det tror jag inte på.

Kan du specicificera vad det är du inte tror på i detta sammanhang?

Citat:
Och om nu Adam och Eva blev som Gud, och hade all världens kunskap om gott och ont, varför misslyckades dom med uppfostran av deras barn, som blev en mördare?

Men BLEV A & E som 'gud'?
2016-06-12, 10:36
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Som jag sade så är det korrekt att jämföra med familjer, men med en familj som har ett upproriskt barn som ljuger och förstör för dom andra i familjen, där barnet kanske t.o.m. begår brott och hamnar i fängelse.

Jo, men i de flesta (eller många) familjer uppstår med tiden en situation där barnen kommer på kant med föräldrarna. De vill även göra saker som inte är lämpligt att göra i familjehemmet. Detta gäller ofta främst att ha sex och skaffa egna barn. Minns jag sett någonstans att "äta av frukten" symboliskt innebär att ha sex. Ser man till vad Gud sa om att "ha blivit som en av oss", kan det syfta till att ha möjligheten att frambringa liv. Kollar man i djurriket så tvingas ungar också lämna flocken när de blir fertila.

Så berättelsen i första mosebok kan säkert tolkas på många sätt och symbolisera olika saker. En tolkning som du verkar ha fog bakom sig, är dock att den handlar om att bli vuxen. Adam och Eva har inget ansvar och tas om hand i paradiset. När de väljer att inte lyda Gud körs de ut och får klara sig själva. Att arbete är Adams straff och att föda barn Evas, är ytterligare belägg för detta.

Citat:
Ja "slita för ditt bröd i ditt anletes svett", men Adam och Eva hade ett arbete att göra även innan avfallet. Dom skulle ta hand om trädgården, djuren och föröka sig, och sprida ut sig över hela jorden. Men detta arbete skulle inte vara tungt, utan lustfyllt tack vare att Gud hade ordnat till det för dom.

Lustfyllt ja som en lek. Paradiset var en "skyddad verkstad" där Adam och Eva kunde "arbeta" utan ansvar eller konsekvens. När de helt eller delvis fått samma förmågor som Gud, var det dock dags att lämna boet.
2016-06-12, 10:41
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:

Varför misslyckades hela mänskligheten om nu Adam och Eva hade fått all kunskap om gott och ont? Och det skulle i princip innebära att alla människor är som gudar, med all kunskap om gott och ont, vilket inte stämmer.

Jag är inte säker men det beror kanske på att det är en symbolisk berättelse som inte verkligen inträffat.

Angående det du skriver kan man lika gärna fråga varför Gud misslyckades med att skapa en perfekt värld utan ondska? Har Gud verkligen alla de attribut som tillskrivs honom så borde han kunnat det.
2016-06-12, 10:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är inte säker men det beror kanske på att det är en symbolisk berättelse som inte verkligen inträffat.

Angående det du skriver kan man lika gärna fråga varför Gud misslyckades med att skapa en perfekt värld utan ondska? Har Gud verkligen alla de attribut som tillskrivs honom så borde han kunnat det.

Kritiken av demiurg-teologi har svarat på detta i flera tusen år.
2016-06-12, 10:49
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Ingen har någonsin svarat på detta på ett bra nog sätt. Annars hade detta inte setts som ett problem idag. Ett argument är att ondska krävs för att godhet ska finnas eller är en naturlig följd av det godas uppkomst.

Typ att någon föds är bra (gott) men det innebär också att personen kommer dö (ont). Att känna njutning innebär också att frånvaro av densamma blir möjlig. Att älska medför risken att förlora kärleken. Så rent generellt kan kanske sägas att allt bra medför något dåligt.
Senast redigerad av Gameplayer 2016-06-12 kl. 10:53.
2016-06-12, 10:52
Medlem
Citat:
Jo, men i de flesta (eller många) familjer uppstår med tiden en situation där barnen kommer på kant med föräldrarna.

Det är inte min upplevelse, vi pratar alltså om att ett barn kommer så pass i kant med föräldrarna att föräldrarna sparkar ut barnet, det tror jag inte handlar om de flesta, eller ens många.

Citat:
De vill även göra saker som inte är lämpligt att göra i familjehemmet. Detta gäller ofta främst att ha sex och skaffa egna barn.

Varför skulle det vara olämpligt för vuxna barn att ha sex och skaffa egna barn i familjehemmet? Detta sker dagligen över hela jorden, jag tror du har bara Sverige som perspektiv. Och även i Sverige idag tvingas ungdomar att stanna i familjehemmet, och göra det "olämpliga".

Citat:
Minns jag sett någonstans att "äta av frukten" symboliskt innebär att ha sex.

Men det stämmer inte, Gud sade till Adam och Eva att föröka sig, hur skulle dom kunna göra det utan sex?

"Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden" (1 Mose 1:27,28 Bibel2000)

Citat:
Adam och Eva har inget ansvar och tas om hand i paradiset.

Men detta stämmer ju inte heller:

"Herren Gud tog människan och satte henne i Edens trädgård att bruka och vårda den."(1 Mose 2:15 Bibel2000)
2016-06-12, 10:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ingen har någonsin svarat på detta på ett bra nog sätt.

Enligt vilka "bra nog" kriterier?

Gnosticismen har t.ex. presenterat en tämligen legitim demiurg-kritik.
2016-06-12, 11:02
Medlem
Citat:

Men du verkar vara säker eftersom du förkastar och argumenterar emot mina förklaringar.

Citat:

Gud skapade en perfekt värld utan ondska, men vissa individer ville inte göra det goda, utan valde det onda.

Du får återigen jämföra med en familj, där barnet väljer droger framför familjen. Är det alltid familjens misslyckande som driver ett barn att göra onda saker, eller kan det handla om att barnet väljer detta med sin fria vilja?

Och på vilket sätt kan Gud skapa en individ som alltid gör rätt, och samtidigt har en fri vilja och möjlighet att göra fel? Den skapelsen skulle inte vara till Guds avbild, utan vara någon slags robot som inte kan tänka fritt. Hur roligt skulle du tycka en sådan värld skulle vara, där dina barn eller dina föräldrar automatiskt säger "jag älskar dig", inte av fri vilja, utan av tvång/styrning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in