Citat:
Ursprungligen postat av
Suerte
Nej, har bara proppskåpet där, inga andra "skumma" skåp eller boxar.
Ingen källare just till detta huset men däremot i grannhuset (samma hyresvärd). Har bott i samma lägenhet i 2,5 år och det är inte direkt 200 m2, tycker jag borde sett om det fanns en konstig låda någonstans..
Telia ville väl bara bli av med mig, det är ett knepigt ärende.
"Jo alltså du har en konverter i din lägenhet"
Jag: Nej det är jag ganska säker på att jag inte har.
Telia: "Jo men du har det"
Är det för att jag är tjej? :whoco5:
....
Det konstiga är, att i fiberuttag 1 som jag normalt använder, pluggade jag in min dator direkt (för att utesluta trassel med routern). Datorn fick kontakt med "unknown network, no internet access" men enligt Felia, oj jag menar Telia, så är det svart hos dem. I fiberuttag nummer två som jag aldrig använder eller någonsin använt, så får min dator noll kontakt. Får inte upp någonting. Men hos Telia så "händer något".
Jag antar/gissar att det ser ut lite likt bilden av denna?:
http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/539389/5100865
Är det sk "infällt" dvs sladdarna gömda i väggen?
Eller motsatsen. "Utanpåliggande"? Så bör du kunna följa vart sladdarna leder.
Sitter detta dubbel-uttag ganska nära bostadens ytterdörr?
Eller placerad i vardagsrummet, som ett tv-antenn-uttag. Har du ett sådant förresten?
Jag gissar att Felia har lite rätt i detta fallet - Uttaget du brukar använda, går till en fiberkonverter som behöver startas om.
Det andra är till för en annan tjänst: "Bredbands-TV"/"-telefon", som du förmodligen inte är kund på (Låt dem inte locka dig till det förresten!! ;)
Visst är det möjligt att fiberkonvertern har monterats i en annan byggnad och då centralt för många/alla lägenheter. Men kabelsträckan måste vara med marginal under 100m, vilket motsvarar ca 50m "fågelvägen".