2016-06-11, 18:48
Medlem
Suertes avatar
Hej!

Håller på att bråka med Telia, och nu vill jag ha lite tips. Har fiber via telia, bor i ett "teliahus"/lägenhet. Det lade av för ett par dagar sedan och Telia vet inte varför. Telia är BOMBSÄKRA på att jag har en fiberkonverter i min lägenhet, den behöver startas om. Jag är ganska säker på att jag -inte- har detta i min lägenhet. Det enda jag har är två små vita täckta uttag, med två uttag för nätverkskabel, ett s.k. fiberuttag misstänker jag. De har inga lampor på sig, och de går definitivt inte att starta om.

Naturligtvis ska jag ringa min hyresvärd på måndag, men jag vill ändå fråga OM det kan vara så att denna konverter sitter i en central någonstans i anslutning till min lägenhet, eller är de alltid, till 100% inuti lägenheten?
Citera
2016-06-11, 19:17
Medlem
NoReplys avatar
Det är inte så att du har ett skåp på väggen i t.ex hallen som det sitter en box i eller ev att du bara ser att det är en numrerad panel med massa kablar inkopplade i?
Ibland kan nämligen fiberkonvertern sitta i ett sånt skåp, i vissa fall dessutom bakom en plåt som måste skruvas ner för att man ska kunna se själva konvertern.
Citera
2016-06-11, 19:18
Medlem
Dropkickeds avatar
Då du bor i lägenhet så brukar man ju inte ha konverteraren i lägenheten. Brukar sitta i källaren då den går ihop från alla andra lägenheter. Kan ju undra vilken stolle du pratade med på Telia.
Det är väl bara snacka med någon vettig och säga ditt mac nr. till routern så ser de om du får fram signal eller ej?
Citera
2016-06-11, 19:25
Medlem
PeterNosters avatar
Fiberomvandlaren kan sitta centralt eller distribuerat till lägenheterna.
Är det centralt kan det dessutom finnas en tjänstedelare i lägenheten för IP-TV, telefoni och data.
Citera
2016-06-11, 19:28
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Det är inte så att du har ett skåp på väggen i t.ex hallen som det sitter en box i eller ev att du bara ser att det är en numrerad panel med massa kablar inkopplade i?
Ibland kan nämligen fiberkonvertern sitta i ett sånt skåp, i vissa fall dessutom bakom en plåt som måste skruvas ner för att man ska kunna se själva konvertern.

Nej, har bara proppskåpet där, inga andra "skumma" skåp eller boxar.

Ingen källare just till detta huset men däremot i grannhuset (samma hyresvärd). Har bott i samma lägenhet i 2,5 år och det är inte direkt 200 m2, tycker jag borde sett om det fanns en konstig låda någonstans..

Telia ville väl bara bli av med mig, det är ett knepigt ärende.
"Jo alltså du har en konverter i din lägenhet"
Jag: Nej det är jag ganska säker på att jag inte har.
Telia: "Jo men du har det"

Är det för att jag är tjej?

....

Det konstiga är, att i fiberuttag 1 som jag normalt använder, pluggade jag in min dator direkt (för att utesluta trassel med routern). Datorn fick kontakt med "unknown network, no internet access" men enligt Felia, oj jag menar Telia, så är det svart hos dem. I fiberuttag nummer två som jag aldrig använder eller någonsin använt, så får min dator noll kontakt. Får inte upp någonting. Men hos Telia så "händer något".

Vadfan liksom?
Citera
2016-06-11, 19:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dropkicked
Då du bor i lägenhet så brukar man ju inte ha konverteraren i lägenheten. Brukar sitta i källaren då den går ihop från alla andra lägenheter. Kan ju undra vilken stolle du pratade med på Telia.
Det är väl bara snacka med någon vettig och säga ditt mac nr. till routern så ser de om du får fram signal eller ej?

Jodå, det förekommer att man drar fiber ända in till lägenheterna. Ingen stolle på Telia men....
Citera
2016-06-11, 19:29
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fiberomvandlaren kan sitta centralt eller distribuerat till lägenheterna.
Är det centralt kan det dessutom finnas en tjänstedelare i lägenheten för IP-TV, telefoni och data.

Det enda jag har, som jag vet, är två vita fiberuttag som är kopplade till varandra, thats it.
Citera
2016-06-11, 19:30
Medlem
Dropkickeds avatar
Citat:
Jodå, det förekommer att man drar fiber ända in till lägenheterna. Ingen stolle på Telia men....
Okej, vet du ungefär i vilken utsträckning? Har vart runt i en hel del lägenheter men aldrig sett det. Är det väldigt ovanligt?
Citera
2016-06-11, 19:32
Medlem
Suertes avatar
Citat:

Okej, så det KAN vara så att den mot förmodan sitter här, men det kan också vara så att den -inte- gör det. Det var väl egentligen mest det jag ville veta. Då behöver jag inte riva ut hela lägenheten innan jag rådfrågat bostadsbolaget på måndag.
Citera
2016-06-11, 19:33
Medlem
NoReplys avatar
Spånade bara, det är olika överallt.

På många ställen sitter fiberkonvertern synlig direkt på väggen i bostaden. Mer eller mindre lättillgängligt. Det kan vara i hallen, ovanför ytterdörren, i vardagsrummet nere vid golvet etc. Ibland i ett skåp fullt synlig, ibland i ett skåp bakom en plåt t.ex.

I villor vet jag att den många gånger sitter i typ källare eller garage.
I huset där jag bor sitter den i garaget.

Men det finns lägenhetshus ffa som har en fiberkonverter i t.ex källare eller på vindsutrymme och sen är det bara draget kablar till nätverksuttag i själva lägenheten.
Citera
2016-06-11, 19:36
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Spånade bara, det är olika överallt.

På många ställen sitter fiberkonvertern synlig direkt på väggen i bostaden. Mer eller mindre lättillgängligt. Det kan vara i hallen, ovanför ytterdörren, i vardagsrummet nere vid golvet etc. Ibland i ett skåp fullt synlig, ibland i ett skåp bakom en plåt t.ex.

I villor vet jag att den många gånger sitter i typ källare eller garage.
I huset där jag bor sitter den i garaget.

Men det finns lägenhetshus ffa som har en fiberkonverter i t.ex källare eller på vindsutrymme och sen är det bara draget kablar till nätverksuttag i själva lägenheten.

Då kommer här en korkad fråga från min sida. Denna konverter, om den nu inte sitter i lägenheten, kan den sitta i ett närliggande lägenhetshus? (Har ej källare eller vind).
Citera
2016-06-11, 19:37
Medlem
ehccas avatar
Stäng av och på huvudströmbrytaren i proppskåpet. Blir det inte bättre så kan du utesluta att konvertern sitter i lägenheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in