Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Tycker du och T34Panzer
Har "gafflat" in honom rätt bra.
Är han botbar över huvud taget?
Nope.
En cocktail av ADHD och Borderline personlighetsstörning (psykotisk sådan) är som jag skrev tidigare en dödlig kombination.
(Leder oftast till självmord, som i min väns fall.)
GM verkar dock ganska uppenbart ha "levt för" att skada/ha ihjäl andra människor - vilket inte stämmer överens med min uppfattning om just de två diagnoser jag nämnde.
Jag tror att GM har något annat än ADHD med Borderline av den psykotiska varianten.
Låter ju mer som någon Anti-social personlighetsstörning, någon störning som inte omfattar självskadebeteende (typ skära sig i armarna och dylikt) eller suicidalt beteende.
Tror att GM anser att det är "fel på alla andra" och att GM inte verkar vara den typen som avlivar sig själv.
De som tar livet av sig brukar i regel inte hålla sig själva så högt upp i skyarna om du förstår vad jag menar.. de brukar ta all världens skuld, skam, ånger och ångest till den graden att de inte står ut med att leva.
Alltså lägger - för mycket - skuld på sig.
(Varav många inte ens har gjort andra illa över huvud taget i livet)
Till och med min vän hade förmågan att inse sina tillkortakommanden med sina svåra diagnoser.. GM belastar nog inte sig själv med ånger, skam och skuld.. kort sagt.
Med detta menar jag att GM måste ha någon form av narcissistisk störning - pick your choice:
Anti-social personlighetsstörning, Narcissistisk personlighetsstörning, Psykopat.
Typ.
Är ju svårare att "bota" en sådan person som aldrig anser sig ha gjort fel.
Medan många andra som lider av annan svår psykisk ohälsa är "självsanerande".
Ville bara påpeka skillnaden mellan min vän där och GM i detta fallet - trots att de har (hade) många, många gemensamma drag.