2016-06-11, 19:37
Medlem
Dropkickeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Spånade bara, det är olika överallt.

På många ställen sitter fiberkonvertern synlig direkt på väggen i bostaden. Mer eller mindre lättillgängligt. Det kan vara i hallen, ovanför ytterdörren, i vardagsrummet nere vid golvet etc. Ibland i ett skåp fullt synlig, ibland i ett skåp bakom en plåt t.ex.

I villor vet jag att den många gånger sitter i typ källare eller garage.
I huset där jag bor sitter den i garaget.

Men det finns lägenhetshus ffa som har en fiberkonverter i t.ex källare eller på vindsutrymme och sen är det bara draget kablar till nätverksuttag i själva lägenheten.
Då du nämner ovanför ytterdörren, du menar inte själva dosan då? För det är ingen konverterare, enbart ett uttag. Konverteringsdelen lär ju knappt få plats ovanför ytterdörren.
Citera
2016-06-11, 19:39
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehcca
Stäng av och på huvudströmbrytaren i proppskåpet. Blir det inte bättre så kan du utesluta att konvertern sitter i lägenheten.

RIKTIGT bra tips, det tackar jag för! Ska genast testa.
Citera
2016-06-11, 19:40
Medlem
NoReplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dropkicked
Då du nämner ovanför ytterdörren, du menar inte själva dosan då? För det är ingen konverterare, enbart ett uttag. Konverteringsdelen lär ju knappt få plats ovanför ytterdörren.

Fiberkonverterare eller mediabox har jag för mig dom kallade dosan när jag pratade med min operatör sist, antog bara att det var olika benämning på samma grej?
Var en dosa med lampor på, därifrån var det sen kopplat kablar som gick till ett nätverksuttag i väggen i vardagsrummet.
Citera
2016-06-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suerte
Nej, har bara proppskåpet där, inga andra "skumma" skåp eller boxar.

Ingen källare just till detta huset men däremot i grannhuset (samma hyresvärd). Har bott i samma lägenhet i 2,5 år och det är inte direkt 200 m2, tycker jag borde sett om det fanns en konstig låda någonstans..

Telia ville väl bara bli av med mig, det är ett knepigt ärende.
"Jo alltså du har en konverter i din lägenhet"
Jag: Nej det är jag ganska säker på att jag inte har.
Telia: "Jo men du har det"

Är det för att jag är tjej? :whoco5:

....

Det konstiga är, att i fiberuttag 1 som jag normalt använder, pluggade jag in min dator direkt (för att utesluta trassel med routern). Datorn fick kontakt med "unknown network, no internet access" men enligt Felia, oj jag menar Telia, så är det svart hos dem. I fiberuttag nummer två som jag aldrig använder eller någonsin använt, så får min dator noll kontakt. Får inte upp någonting. Men hos Telia så "händer något".

Jag antar/gissar att det ser ut lite likt bilden av denna?:
http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/539389/5100865

Är det sk "infällt" dvs sladdarna gömda i väggen?
Eller motsatsen. "Utanpåliggande"? Så bör du kunna följa vart sladdarna leder.

Sitter detta dubbel-uttag ganska nära bostadens ytterdörr?
Eller placerad i vardagsrummet, som ett tv-antenn-uttag. Har du ett sådant förresten?

Jag gissar att Felia har lite rätt i detta fallet - Uttaget du brukar använda, går till en fiberkonverter som behöver startas om.
Det andra är till för en annan tjänst: "Bredbands-TV"/"-telefon", som du förmodligen inte är kund på (Låt dem inte locka dig till det förresten!! ;)

Visst är det möjligt att fiberkonvertern har monterats i en annan byggnad och då centralt för många/alla lägenheter. Men kabelsträckan måste vara med marginal under 100m, vilket motsvarar ca 50m "fågelvägen".
Citera
2016-06-11, 23:28
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag antar/gissar att det ser ut lite likt bilden av denna?:
http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/539389/5100865

Är det sk "infällt" dvs sladdarna gömda i väggen?
Eller motsatsen. "Utanpåliggande"? Så bör du kunna följa vart sladdarna leder.

Sitter detta dubbel-uttag ganska nära bostadens ytterdörr?
Eller placerad i vardagsrummet, som ett tv-antenn-uttag. Har du ett sådant förresten?

Jag gissar att Felia har lite rätt i detta fallet - Uttaget du brukar använda, går till en fiberkonverter som behöver startas om.
Det andra är till för en annan tjänst: "Bredbands-TV"/"-telefon", som du förmodligen inte är kund på (Låt dem inte locka dig till det förresten!!

Visst är det möjligt att fiberkonvertern har monterats i en annan byggnad och då centralt för många/alla lägenheter. Men kabelsträckan måste vara med marginal under 100m, vilket motsvarar ca 50m "fågelvägen".

Mnja på ett ungefär, samma typ. En dosa helt enkelt. Ja, den sitter nära teleuttaget och tvuttaget sitter också där i krokarna. Ej nära ytterdörren. Som jag sa ovan så ligger sladden utanpå och enda vägen den går är till den andra identiska dosan. Det är alltså två dosor som bara har kontakt med varandra (utåt sett vad jag kan se) Har tv via Felia som också går via min router, det är ett gemensamt paket. Den funkar naturligtvis inte heller nu..

Gjorde som jag fick tips om ovan och bröt strömmen helt i min lägenhet, ingen förbättring. Talade också med en granne som förvisso har sagt upp sitt abonnemang med Felia, men han hade inte heller någonsin sett något som skulle kunna vara en konverter, i sitt hem. Så, jag är nu ganska säker på att denna konverter inte sitter i mitt hem. Tror att "moderskeppet" kan sitta i huset rakt över gården alternativt i förrådet bredvid min lägenhetslänga.
Citera
2016-06-11, 23:32
Medlem
Suertes avatar
Telia har ju redan presenterat en lösning på problemet, så nu hoppas jag att en tekniker inte behöver klia huvudet i en vecka för att komma på vad felet är, utan att de kan skicka ut någon lite kvickt som kan trycka på knappen eller hur sjutton det nu går till.

Varför inträffar såna här problem, förresten? Det har funkat kanon hela tiden jag haft det. Sade det i något av mina samtal, att jag haft det i snart 2,5 år utan problem. Sen pratade vi om annat. En stund senare kläcker han ur sig "Hmm ja..har det varit igång och fungerat innan?"
Citera
2016-06-11, 23:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Okej, vet du ungefär i vilken utsträckning? Har vart runt i en hel del lägenheter men aldrig sett det. Är det väldigt ovanligt?

Jadu, när jag skrev i en tråd att det var ovanligt så blev jag påhoppad av de som skrev att det är det vanligaste i nybyggen.
Citera
2016-06-12, 01:24
Medlem
butterbocks avatar
Citat:
Okej, vet du ungefär i vilken utsträckning? Har vart runt i en hel del lägenheter men aldrig sett det. Är det väldigt ovanligt?

Det är relativt vanligt. T.ex. är det ftth i alla allmännyttiga lägenheter i Göteborg via itux/framtidens bredband.

TS, du fick troligtvis prata med någon mupp som inte hade koll. Ett generellt tips oavsett vilken support du ringer är att ringa upp på nytt om du känner att handläggaren inte har koll. Speciellt vid kontakt med större företag, jobbar säkert ett par hundra personer på supporten och en del är säkerligen muppar.
Citera
2016-06-12, 02:03
Medlem
libbens avatar
Du har redan fått svar, men skriver ändå vad jag gjorde när min dog

För ett år sedan dog min fiberkonverter i lägenheten, sitter i en egen plåtlåda snyggt uppskruvad i hallen med en fiberkonverter inkopplad bakom sig så man får använda en skruvmejsel.

Gick till grannen som jag visste inte använder internet och bytte hennes fiberkonverter till min trasiga. Sedan när det kom ut en tekniker för att ersätta min konverter så bad jag om att sätta upp den själv samt fick en uppgraderad en som klarar gigabit istället för de gamla 10/100 mbit.

Det är väldigt vanligt med synliga uppmonterade lådor i stockholm iaf brevid proppskopen i hallen i äldre bostäder.

Sett det hos många jag varit hos. De kan helt enkelt dö ibland på grund av överhettning eller dåligt ex.
Citera
2016-06-12, 07:58
Medlem
Citat:
Varför inträffar såna här problem, förresten? Det har funkat kanon hela tiden jag haft det.
Saker går sönder. Om vi nu antar att du nu inte har fiber till din lägenhet, utan att det är koppar (jag tycker jävligt synd om telias support om de inte kan kolla upp detta) så är det vanligast att något av uttagen måste bytas eller 'kronas om', eller att patchkabeln blivit dålig. Andra vanligaste är kundfel, det finns ganska många som säger precis som du gör här, och när teknikern kommer dit så har de en fiberkonverter, eller så är kabeln inte i kopplad, eller så har de sparkat sönder skiten och ljugit om det för att det blir enklare eller något annat som de kan fixa själv. Sedan är åskan också jättebra på att förstöra saker, allt i från switchar till kundutrustning.

Finns också några roliga fall då teknikern kommit dit, och upptäckt att det brunnit där, vet ett fall då en av våra tekniker träffade på polisen som var där och utredde. Ingen kunden tänkte på att nämna.
Citera
2016-06-12, 09:31
Medlem
Suertes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohya
Saker går sönder. Om vi nu antar att du nu inte har fiber till din lägenhet, utan att det är koppar (jag tycker jävligt synd om telias support om de inte kan kolla upp detta) så är det vanligast att något av uttagen måste bytas eller 'kronas om', eller att patchkabeln blivit dålig. Andra vanligaste är kundfel, det finns ganska många som säger precis som du gör här, och när teknikern kommer dit så har de en fiberkonverter, eller så är kabeln inte i kopplad, eller så har de sparkat sönder skiten och ljugit om det för att det blir enklare eller något annat som de kan fixa själv. Sedan är åskan också jättebra på att förstöra saker, allt i från switchar till kundutrustning.

Finns också några roliga fall då teknikern kommit dit, och upptäckt att det brunnit där, vet ett fall då en av våra tekniker träffade på polisen som var där och utredde. Ingen kunden tänkte på att nämna.

Jag har fiber, det har det aldrig varit något tvivel om, det är inte det som är problemet.
Jag satt i godan ro och surfade när tv:n började hacka (det var det första som hände), och sedan lade internet ner. Jag kan garantera att jag inte gjort ett smack från det att det fungerade tills dess att det slutade fungera, det gjorde nämligen det när jag satt still. Inte heller någon åska här i helgen..

Har bara ett proppskåp, finns nada annat någonstans. Och även -om- det skulle funnits så skulle den ju startats om när jag bröt strömmen....

Någon sa att det finns en och annan tomte på kundtjänst och att jag ska ringa igen. Det är precis det jag har gjort. Har själv jobbat på kundtjänst i annat företag och vet precis hur oärliga vissa medarbetare är när det kommer en kund med ett svårt problem.
Citera
2016-06-27, 21:11
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Jag har fiber, det har det aldrig varit något tvivel om, det är inte det som är problemet.

Nej det har du inte. Du har en LAN/Ethernet/stadsnät-tjänst levererad via koppar till lägenheten. Sluta kalla ditt nätverksuttag för fiberuttag så kanske felsökningen går bättre.

Någonstans i fastigheten sitter en central fiberswitch med fiber in och vanlig datakabel (cat-kabel) till varje lägenhet. Det kan ha gått sönder en port i den switchen, det händer. Eller så har någon klämt din kabel, eller du har ryckt i sladden vid dammsugning, etc etc.

Att du har 2 uttag samt ett längre in är ganska vanligt, det ena har en inkommande ledning och en vidarekopplad inåt till nästa uttag, så att man kan koppla LAN-sidan vidare inåt, eller bygla första uttaget och koppla routern på det andra stället i lgh.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in