Citat:
Sd låg högre i opinionen tidigare och har nu sjunkit. Det var innan värdlands-sveket. Oavsett vad man tycker om NATO så står det klart att Sd är ett parti som säger en sak och gör en annan. De har upprört kanske hälften av sina väljare. Hade de istället valt att rösta mot värdlandsavtalet skulle NATO-förespråkarna inte bli nämnvärt missnöjda, då de ändå inte hade förväntat sig att Sd skulle rösta för.
Sd's viktigaste väljare är kärnväljarna. Dessa röstar inte bara, utan opinonsbildar också. I läget vi är idag är det faktiskt flera kärnväljare som opinionsbildar mot Sd, som en konsekvens av värdlands-omröstningen. Det här är något jag inte tror kommer glömmas bort, då svensk självständighet och alliansfrihet är centrala frågor för nationalister. Jag tror inte att fd moderatväljare kommer ägna sig åt hängivna kampanjer på internet för att få fler Sd-väljare. De röstar bara själva och tids nog går en del av dem tillbaks till M.
Med sina egna kärnväljare mot sig blir det svårt att driva en hängiven valrörelse. Sd kan därför riskera att tappa allt de vunnit i opinionen och på sikt mer.
Sd's viktigaste väljare är kärnväljarna. Dessa röstar inte bara, utan opinonsbildar också. I läget vi är idag är det faktiskt flera kärnväljare som opinionsbildar mot Sd, som en konsekvens av värdlands-omröstningen. Det här är något jag inte tror kommer glömmas bort, då svensk självständighet och alliansfrihet är centrala frågor för nationalister. Jag tror inte att fd moderatväljare kommer ägna sig åt hängivna kampanjer på internet för att få fler Sd-väljare. De röstar bara själva och tids nog går en del av dem tillbaks till M.
Med sina egna kärnväljare mot sig blir det svårt att driva en hängiven valrörelse. Sd kan därför riskera att tappa allt de vunnit i opinionen och på sikt mer.
Jag tror du slår huvudet på spiken här och att detta är något SD-ledningen underskattar. Visst kan man dra till sig en och annan väljare om JÅ gör ett bra framträdande i TV, men de tusentals öppna kärnväljare som diskuterar/propagerar för sin omgivning, släkt, vänner, arbetskamrater är viktigare. Det är dessa som "normaliserat" SD, inte partiledningen. Om kärnväljarna börjar bli besvikna är man mao illa ute.