2016-06-08, 13:47
Medlem
Brunbeverns avatar
Finns detta? Om inte, varför gör det inte det i dagens informationssamhälle?

Låt säga att man inte läst nyheterna särskilt seriöst på över ett halvår, man vill dock bekanta sig med vad som hänt låt säga det senaste året för att få en helhetsbild. Sedan i den mån man har lust kan man istället googla på detaljer om sakerna man vill fördjupa sig lite mer om. Detta kan vara allt från vad som hänt inom politiken i landet och stora saker utrikes som stått i fokus. Hur går man tillväga egentligen?

Man vill ju förstås inte behöva fiska i flera dagar för information som egentligen inte skulle behöva ta mer än någon timma att förtära. Det måste ju gå att få någon form av kronologi på saker och ting om ni förstår vad jag menar. Det måste ju trots allt finnas människor som plockat ut det viktiga från tidningar och samlat på något ställe på ett bra sätt.
Citera
2016-06-08, 13:48
Medlem
Brunbeverns avatar
Låt säga, jag vill ha en lista på förslag, beslut och "större" saker som hänt inom svensk politik sedan början av 2015. Varför ska detta vara en svår sak att få tag i?
Citera
2016-06-08, 13:52
Medlem
lampross avatar
Läs böcker, är mitt vänliga råd. Typ Arnstberg/Sandelins Invandring och mörkläggning del 1 & 2, Julia Caesars böcker, Jan Tullbergs invandringsbok osv. Där kan man i bästa fall få överblickar över policies och beslut.

De nämnda är iofs alla åt högerhållet men iaf.

OT: Jag använder själv denna metod när jag skaffar överblick över ett nytt fält. När jag läst X iofs upplysande webbsidor i ämnet så frågar jag mig, var är syntesen, var är överblicken? Svar: i goda böcker i ämnet.
Citera
2016-06-08, 14:00
Medlem
yggdrazils avatar
Det är i princip omöjligt att sammanställa något sådant utan ordentlig vridning.
Citera
2016-06-08, 14:03
Medlem
oberoendemedias avatar
Du får nog definiera vad du är ute efter. Vid årsskiftet summerar samtliga redaktioner nyhetsåret baserat på vad man anser ha varit viktigt / trendigt.

Wikipedia sammanfattar år och decennium:

https://sv.wikipedia.org/wiki/2015
https://sv.wikipedia.org/wiki/2010-talet
Citera
2016-06-08, 16:21
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Läs böcker, är mitt vänliga råd. Typ Arnstberg/Sandelins Invandring och mörkläggning del 1 & 2, Julia Caesars böcker, Jan Tullbergs invandringsbok osv. Där kan man i bästa fall få överblickar över policies och beslut.

De nämnda är iofs alla åt högerhållet men iaf.

OT: Jag använder själv denna metod när jag skaffar överblick över ett nytt fält. När jag läst X iofs upplysande webbsidor i ämnet så frågar jag mig, var är syntesen, var är överblicken? Svar: i goda böcker i ämnet.

Problemet med böcker är att det är så fokuserat på ett begränsat område och ofta i detalj. Inte minst tar det ganska lång tid. Det passar inte mig eftersom jag vill snudda på ytan på flera olika områden och kunna få en överblick.

Har man en lista på saker i stil med:
A
B
C
D
...
Z

Så kan man plocka ut saker och ta reda på själv om sakerna i den mån man känner för. Problemet nu är att jag har inte en aning om hur denna lista ser ut, i dagens läge. Vad letar man efter? Hade man vetat vad man ska leta efter till att börja med, så hade det varit enklare att bilda sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Det är i princip omöjligt att sammanställa något sådant utan ordentlig vridning.

Vridning är ok, bara man får någon rubrik eller sammanfattning över vad som händer, bara av organisatoriska skäl. Tänk er att leta bilder på Instagram utan taggar, det förväntas då att ni redan vet var/vad ni letar efter.

Personer som jag som har noll koll på alla krig, politiska händelser och dylika saker och inte har lust att vara aktiv deltagare av sakerna heller, brukar uppskatta någon överblick. Tänk er ungefär som att ni inte skulle vilja följa tv-serier, för det är jobbigt att kolla ett nytt avsnitt varje vecka av flera serier... Istället sparar ni serierna och maratontittar på dem under några dagar istället. Då slipper ni hålla er insatt dagligen i flera år vad som kommer och kan istället titta på en lista över alla välansedda serier som kommit ut osv och välja utifrån det.

Tänk exempelvis en person som inte förstår vad bankkrisen är all about, det är väl ändå något trendigt nuförtiden. Just den saken kan man dra en googling om och få massor av information. Fast var får man reda på vad som är trendiga koncept/händelser från första början så man vet vad som ska sökas på till att börja med? Det är det jag är ute efter kan man säga.

Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Du får nog definiera vad du är ute efter. Vid årsskiftet summerar samtliga redaktioner nyhetsåret baserat på vad man anser ha varit viktigt / trendigt.

Wikipedia sammanfattar år och decennium:

https://sv.wikipedia.org/wiki/2015
https://sv.wikipedia.org/wiki/2010-talet

Det är ungefär såna där jag är ute efter. Där kan man tydligt se "Oh Migrationskrisen i Europa, det är något jag behöver ta reda på så jag söker på det". Synd dock att det står så mycket våldsbrott och sådant som inte gör en mer bildad dock.

Ser man på listan verkar det hända rätt få saker dock, fastän de tar med smärre händelser också. Hmm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in