2016-06-03, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Samtliga siffror var väl lägre än dem du redovisade?
Aftonbladet 21 vs. 14 procent
Med andra ord fick Sveriges överlägset största tidning 33 procent lägre förtroendesiffror i SOM-institutets undersökning.
Den siffran var lite för hög i dn/ipsos, men trots allt handlar det om en skillnad på sju procentenheter.
Det var ju hursomhelst lite bättre än Avpixlats fyra procent...
Citera
2016-06-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåtå
Läs det igen så märket du att jag inte nämner att det inte skulle finnas pengar som försvinner.
Därför att allt du kan prata om är strukturer och det verkar som att högkontoret är de ändå som kan övertyga dig med argumentation och fakta.
Det jag förklarade för dig är den helt centrala faktorn.
Citera
2016-06-03, 23:56
Medlem
Blåtås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Det jag förklarade för dig är den helt centrala faktorn.

Det man måste göra om man jobbar som distributör är att sänka utgifterna, vilket i huvudsak blir "medarbetare", för att den stora industrin konkurreras ut av internet. Men tidningar förlorar inte bara abonnenter p.g.a. av folk tycker det blir mer ekonomiskt att läsa sin dagliga konsumtion av nyheter vid en skärm, för folk förlorar samtidigt förtroendet för tidningar framför allt p.g.a. invandringsdebatten. Så kan du förstå nu att det är en bidragande faktor?
Senast redigerad av Blåtå 2016-06-03 kl. 23:58.
Citera
2016-06-04, 01:36
Medlem
Citat:
Den siffran var lite för hög i dn/ipsos, men trots allt handlar det om en skillnad på sju procentenheter.

14 + 50 procent = 21

"lite för hög", 7 procentenheter är väldigt mycket i det här fallet, närmare bestämt 50 procent mer än vad SOM-institutet kom fram till.

Citat:
Det var ju hursomhelst lite bättre än Avpixlats fyra procent...
Du får försöka läsa och förstå texten som jag citerade i mitt förra inlägg. Jag hyser dock ingen förhoppning om att du kommer att förstå dess innebörd, det verkar som att även den sista meningen i texten stämmer:

"Vänstern och proportioner går inte ihop, det är ungefär som att försöka lära en dövstum att sjunga opera."

Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Kan det vara denna länk/källa S tänker på?
Citat:
Journalister hamnar allra längst ner på listan när svenska folket får klassa sitt förtroende för olika yrkesgrupper, enligt den senaste nätbaserade SOM-undersökningen som presenterades i dag.
Bara 24 procent har förtroende för journalister. I topp på listan, med förtroendesiffror på runt 80 procent, finns sjuksköterskor, läkare, forskare och domare.

http://www.journalisten.se/nyheter/journalister-har-lagst-fortroende

Självklart är det låga förtroendet för journalister en bidragande faktor som kommer att skynda på tidningsdöden.
Jag känner ett pensionärspar som nyligen sa upp SvD p.g.a. att Ivar Arpi slutade att skriva (han är/var pappaledig).
De vill ha en papperstidning och är villiga att betala för den, korsordet och Arpi var det som höll dem kvar som prenumeranter. När den enda skribenten som de hade högt förtroende för slutade att skriva kom de fram till att korsordet inte var värt 6000 kr per år.
Citera
2016-06-05, 15:01
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Var och handlade på Ica Maxi i Almedal i Göteborg för några dagar sedan. Det är en väldigt stor Ica-butik vid gränsen mellan Göteborg och Mölndal.

Frågade kassörskan vilken dag de sålde mest kvällstidningar på, hon svarade lördagar. Sen frågade jag hur många kvällstidningar hon trodde de sålde på en lördag, hon gissade på runt 350.
Citera
2016-06-07, 09:06
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Journalistnätverket ICIJ, som koordinerade den internationella granskningen av Panamadokumenten, säger upp tre personer och flyttar till billigare lokaler för att skära kostnader.

http://journalisten.se/nyheter/icij-tvingas-spara
Citera
2016-06-07, 20:31
Medlem
Vad tror ni om att skanna in några Bonnier tidningar varje månad framöver och släppa dom online? Skulle det påverka företaget något?
Citera
2016-06-07, 21:21
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikalen
Vad tror ni om att skanna in några Bonnier tidningar varje månad framöver och släppa dom online? Skulle det påverka företaget något?
Sannolikt skulle de inte få någon större spridning eftersom det skulle innebära ett upphovsrättsbrott som är ganska enkelt att få stopp på. Om du har businessen utomlands kanske det skulle funka ett tag.
Citera
2016-06-07, 22:17
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Det släpps redan svenska tidningar t.ex. här:
http://www.pdfmagaz.in/language/swedish/
Citera
2016-06-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Sannolikt skulle de inte få någon större spridning eftersom det skulle innebära ett upphovsrättsbrott som är ganska enkelt att få stopp på. Om du har businessen utomlands kanske det skulle funka ett tag.
Att ladda upp dom på olika trackers eller ha en hemsida hostad på en server som ger blanka fan i Sveriges lagar är inga konstigheter för mig. Men det jag frågar är alltså ifall det är värt att lägga ner pengar och energi på det.

Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Det släpps redan svenska tidningar t.ex. här:
http://www.pdfmagaz.in/language/swedish/
Nu gör ju dock denna sida exakt det jag vill göra.
Citera
2016-06-07, 23:53
Medlem
Att sprida deras material är väl inte ens önskvärt? Det gör tidningarna mer kända och lästa. Bästa sättet att få död på gammelmedias propaganda är att läsa från andra nyhetskällor som förstår att vara neutrala och sakliga.
Citera
2016-06-08, 00:02
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musikalen
Nu gör ju dock denna sida exakt det jag vill göra.
Ok, men det funkade inte för mig. Vad står det i Bilsport?

Om det inte funkar på första försöket kommer man aldrig tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in