2016-06-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
För en sekund eller två, så bör vi njuta av att Moscardelli fortfarande spelar kvar i Lecce. Fint som fan!

Jag har älskat Foggia sedan Zemanlandia. Och de var länge Cagliaris enda vänner. Tills de drabbades av ekonomiska bekymmer och vägrade släppa Sau... De gick åt råttorna och Sau hamnade såklart på den vackra ön där han hör hemma. Hans fullständiga svacka de senaste två åren har inte med saken att göra...

Foggia försvann ner till amatörligorna, men har sedan ”trollats” upp igen. Jag har inte koll på alla turer. Men deras resa upp är onaturligt snabb. Men nu kan de åter kanske ta sig till Serie B. Jag anser inte att de är riktigt redo.

Oavsett har jag kvar känslor för Foggia. Men låt oss konstatera att Pisa tränas av Gattuso! Den alldeles underbara krigaren Gattuso.

https://slyvi-tstorage.s3.amazonaws.com/r0_tml1617778685697_183003010261_1464543372497395. jpg

Även Pisa flyttades ned till Serie D 2009. Gick upp till Lega Pro direkt, men har sedan kämpat där. Nu kan de vara redo för nästa steg. Med gattuso tror jag att de är redo. Jag gillar honom som spelare och som person.

Jag har såklart läst Pirlos bok, och andra artiklar samt böcker som avhandlar honom. Men jag tror att de missar väsentliga bitar. Lätt att göra sig lustig över Gattuso som stereotyp, men han är mer än så. Han är en kämpe som förstår Calcio. Han har kämpat sig till en position i världens bästa lag utan att vara bland världens bästa fotbollspelare rent tekniskt. Det betyder att du måste förstå spelet. Jag hoppas att han kan bli en fin tränare, och han har valt helt rätt väg. Han kämpar och bevisar sig från smålag. Inte olikt t ex Allegri...

Kommer att bli två fina matcher.
Gattusos Pisa vann första matchen med 4-2. Ser bra ut för Pisa men det kan bli en spektakulär returmatch.

(Sitter mellan flyg och tummar på en mobil, så jag är lite begränsad)
Citera
2016-06-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Äntligen! Har gått åtta år sedan Fernando Couto lade ner nu. Någonting har saknats i Serie A.

Sjukt vilka vidriga mittbackar Serie A hade ett tag, Mihajlovic, Materazzi, Couto och Montero; var det frustration över allt filmande från anfallarna eller var det bara övertända vinnarskallar?.

Även om man "officiellt" sett inte vill se sådana på plan så blir det ju mer drama i matcherna.
Citera
2016-06-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Sjukt vilka vidriga mittbackar Serie A hade ett tag, Mihajlovic, Materazzi, Couto och Montero; var det frustration över allt filmande från anfallarna eller var det bara övertända vinnarskallar?.

Även om man "officiellt" sett inte vill se sådana på plan så blir det ju mer drama i matcherna.
Alldeles fantastiskt underbart vidriga.

Personligheter. Behövs absolut inom Calcio. Även Conti var den typen. Stenhård som tog rekordmånga gula kort, som älskades av de sina och inte var så populär hos motståndarna.

Ikväll spelar Gli Azzurri mot Finland....

Azzurri (3-4-3) Sirigu, Barzagli, Bonucci, Chiellini, Candreva, Parolo, Motta, Giaccherini, El Shaarawy, Zaza, Immobile
Citera
2016-06-06, 20:41
Medlem
Citat:
Alldeles fantastiskt underbart vidriga.

Personligheter. Behövs absolut inom Calcio. Även Conti var den typen. Stenhård som tog rekordmånga gula kort, som älskades av de sina och inte var så populär hos motståndarna.

Azzurri (3-4-3) Sirigu, Barzagli, Bonucci, Chiellini, Candreva, Parolo, Motta, Giaccherini, El Shaarawy, Zaza, Immobile

Festligt, hade tänkt se den, är halvfinne så man satt och hoppades på Finland fått lite blodad tand efter Belgien-matchen och kanske kunde passa på och gå för vinst då Italien -liksom Belgien- skall spela EM och kanske inte kör stenhårt.
Men nu visar du den startelvan som ser väldigt offensiv ut och borde fungera utmärkt mot Finland oavsett motivationsnivå, får sänka förhoppningarna till ett kryss och något mer vore ju helt fantastiskt.
Citera
2016-06-06, 22:40
Medlem
Citat:
...
ITALIA (3-5-2): Buffon; Barzagli, Bonucci, Chiellini; Candreva, Florenzi, De Rossi, Giaccherini, Darmian; Pellè, Eder.

Fantastiskt försvar, stabilt spel utan någon offensiv kreativitet. Och mycket riktigt hade inte Skottland en enda avslutning på mål... Gli Azzurri vann med 1-0.
...
Och dagens match:
Citat:
...

Motta som regista... Vafan i helvete.

Insigne får väl ses som den enda kreativa spelaren som kan skapa något offensivt, men kom inte in. Conte gjorde sex byten, men Insigne kom inte in...

Oavsett kan jag köra en direktkopiering från mitt inlägg från mötet med Skottland (se ovan). ”Fantastiskt försvar, stabilt spel utan någon offensiv kreativitet. Och mycket riktigt hade inte Skottland(Finland! Min ändring) en enda avslutning på mål...”

Gli Azzurri vann med 2-0.
Citera
2016-06-06, 22:41
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Motta som regista... Vafan i helvete.
Haha, vem blir förvånad längre...

Kommer bli lika kul att se Italien-Sverige i EM som att kolla på färg som torkar.
Citera
2016-06-07, 19:43
Medlem
B-Dawks avatar
Giampiero Ventura blir alltså Gli Azzurris nästa förbundskapten. Knappast någon skräll för de som följt nyhetsflödet de senaste veckorna.

Francesco Totti har skrivit på för ett år till i Roma och det ska vara den sista säsongen för honom.
Citera
2016-06-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
---

I övrigt så har Cagliari lyckats locka till sig hårdingen Bruno Alves. Lite lätt random sådär.

Kollar upp statistik på Bruno Alves. 103 varningar och endast 6 utvisningar, på 409 klubbmatcher.

Han har en bit kvar till Contis 185 gula och 14 röda, på 465 matcher.

Det de har gemensamt är att de är skickliga, elaka och spelar med stort hjärta. Hoppas innerligt att Alves har mer att ge. Och vilken jävla erfarenhet han bidrar med. Kan bli riktigt bra. Åtminstone om detta är ett sätt att våga stsa på talanger samtidigt.
Citera
2016-06-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Giampiero Ventura blir alltså Gli Azzurris nästa förbundskapten. Knappast någon skräll för de som följt nyhetsflödet de senaste veckorna.
...

Vad har Ventura, Ranieri och Allegri gemensamt? Visst har de kanske varit de italienska tränarna som fått störst rubriker denna säsong. Men alla har de varit framgångsrika och kanske framförallt populära i Cagliari. Det har funnits många tränare genom tiderna i Cellinos Cagliari, men inte så många som faktiskt varit framgångsrika och populära.
Citera
2016-06-07, 22:53
Medlem
Mot Skottland:
Citat:
...
ITALIA (3-5-2): Buffon; Barzagli, Bonucci, Chiellini; Candreva, Florenzi, De Rossi, Giaccherini, Darmian; Pellè, Eder.
...

Mot Finland:
Citat:
...

Jag tror att laget blir mer som i matchen mot Skottland. Med möjliga ändringar i offensiven...

Ett hånat och bespottat lag. Ingen briljans, inga lysande stjärnor. Tvärtom.

Oavsett så släppte man inte till ett enda avslut på mål under dessa två matcher. Fantastiskt försvar, samt defensivt och hårt arbetande mittfält. Ingen individuell briljans utan stenhårt lagarbete av spelare som förstår taktik.

Påminner en del om 2006, förutom att man hade kreativ och offensiv briljans som Pirlo, Totti, Del Piero, Gilardino. Pippo, Luca Toni osv...Men Conte kan detta med att svetsa samman ett lag och få dem till vinnare... Det blir kanske inga vackra vinster, men...
Citera
2016-06-07, 23:39
Medlem
Värdering av lagen i EM enligt Transfermarkt:

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/06/06/11/34F8A8C300000578-0-image-a-2_1465207348613.jpg

Italien kommer efter lag som Portugal, Kroatien osv...
Citera
2016-06-08, 18:59
Medlem
Calogeros avatar
Ventura är ett utmärkt val, men jag håller med Wilbacher och Borell om att det är märkligt att komma med beskedet strax före EM. Man undrar ju hur det är med fingertoppskänslan egentligen, Tavecchio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in