2015-12-09, 22:53
Medlem
anteri17s avatar
Herregud. Under höstens CL-spel har jag suttit förundrad över hur illa Roma spelar. Man får ett Hamrénskt Sverige att se defensivt solitt ut. Roma spelar med huvudet under armen. Det finns inget konsekvenstänkt överhuvudtaget. Det är tvåmålsledningar som går upp i rök på ett par minuter, det är en öppet-mål-miss från att bli utslaget från vidare Europaspel, och det av ett gäng vitryssar.

Florenzi och Digne är Serie A:s defensivt sämsta ytterbackspar. Rudiger kan vara, om möjligt, ännu sämre. Pjanic och De Rossi joggar omkring på mitten när deras ben och lungor behövs. Naingolan vill men är för osmart. Salah lallar bort omställningslägen, Dzekos bristfälliga teknik innebär samma konsekvens.

Trots dessa brister från spelarna att faktiskt vilja vinna, så är Garcia den stora syndaren. Han har varit i klubben i över 2 år. Det tredje året förmår han inte sitt lag att spela bättre försvarsspel än att släppa in 16 mål över 6 matcher. På två år i CL har han två segrar. Samma brist i energi, försvarsmässig disciplin och förmåga att vinna har uppvisats återkommande under mer än två år.

Det är inte min uppgift att lösa hans problem. Men jag kan tydligt peka på bristerna. Det håller inte på den här nivån. Roma behöver börja om. Man ska sätta defensiven. Man ska fasa ut De Rossi och Totti. Man måste få in fler karaktärsspelare. Det är klart att junisar som Florenzi, Rudiger och Digne inte står stadigt när det blåser som värst.

Trots feta investerade pengar är bygget ett luftslott. Backlinjen är till tre fjärdedelar underkänd. Attityden är fel över hela planen. Ett kollektivt försvarsspel är knappt urskiljbart. Garcia är den som basar. Garcia är den som har ansvaret. Det går att spela fin och bollhållande fotboll med ett bra försvarsspel. Problemet är att Garcia inte har förmågan att komponera de två delarna. Han har gjort sitt.
Citera
2015-12-09, 23:06
Medlem
JayGatsbys avatar
Hmm, 1 poäng i CL denna vecka...

Nåväl, avancemang för båda. Vi får se hur det lottas på måndag.
Citera
2015-12-09, 23:34
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag har varit för att Garcia skulle dra så långt bort ifrån Roma redan i våras. Det spel Roma har visat upp nu i snart ett helt år, är i klass med den fotboll man presterade under Andreazolli, om någon kommer ihåg hur brutalt jävla illa det såg ut då. Fast vid den tiden brydde man sig inte, för säsongen var redan så gott som över och man väntade bara in sommaren. Idag är vi fast med clownen Garcia, vars idiotiska och skämmiga uttalanden jag har tappat räkningen över. Finns ingen som helst klass över honom.

En oerhört rigid tränare utan någon tillstymmelse till att försöka ändra sin taktik och spelsätt. Utan det är alltid samma skit - 4-3-3 med snabba yttrar. Så här ser ett standard Roma-anfall ut:

Manolas passar Rudiger - passar De Rossi - De Rossi joggar och kollar runt på mittplan - skickar bollen ut mot kanten - alla står stilla och inga lirare tar löpningar in mot boxen - passar bollen tillbaks för att sedan sidledsrulla utanför straffområdet. VARJE JÄVLA MATCH. Fyfan vad jag hatar vad denna sopa har gjort med Roma.

Vad fick folk att tro att Garcia, som visade sig inkapabel till att ändra sitt spel under sex månader förra säsongen, plötsligt skulle ändra sig för denna säsong? Man såg direkt redan vid öppningsmatchen mot Hellas att det här kommer bli en lång jävla säsong.

Nu är det ju så att Roma brister rent kvalitativt vid försvaret också. Men man är inte såpass dåliga försvarsmässigt som man har presterat. Det allra bästa vore ifall Sabatini kan dra sig undan till en roll som talangscout, så att en proper sportchef kan ta över. För seriöst, vad tänkte han med när han valde att ta in en skadad Rudiger och Serie B-liraren Gyomber som back-ups till den inte alls så säkre Manolas och återvändande Castan? Palmieri som inte ens platsade i Palermo? Va, är det här på riktigt?

^^
Inte ett särskilt välstrukturerat inlägg men det är sent och jag är förbannad...
Senast redigerad av SoulAmazin 2015-12-09 kl. 23:40.
Citera
2015-12-09, 23:58
Medlem
snillet_1s avatar
Varför spelar inte Castán? Det kan omöjligt bero på att han inte är i fysisk form som det har hävdats under hösten. Redan på försäsongen sade han själv att han kände sig bättre än någonsin. 'Snack', visst, men det bottnar i något såklart. Nu är vi framme i december och Castán har gjort två insatser så långt. Det är en spelare som massivt hade förstärkt försvaret. Rüdiger är alldeles för fladdrig, på alla sätt och vis (kan inte fatta att han har gjort sju a-landskamper för Tyskland).

Skall García gå? Jag vet inte. Rent poängmässigt ligger vi bra till i ligan men spelet är uselt för det mesta. Det har talats om Spalletti. Jag tror att han hade kunnat fungera bra med det här materialet. Yttrarna finns där och en ordentlig center likaså (Dzeko måste kunna bättre än så här). En Florenzi hade kunnat ta Perrottas roll.
Senast redigerad av snillet_1 2015-12-10 kl. 00:03.
Citera
2015-12-09, 23:58
Medlem
Morganovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Matchen slutar 1-3 och även Cerri gör mål.

Äntligen gör Cerri mål, hoppas på fler mål
Även om han inte är prio 1.

Hur var Cerri mål?

Annars Grande gol av Tello
Senast redigerad av Morganovic 2015-12-10 kl. 00:14.
Citera
2015-12-10, 00:11
Avslutad
Romas största misstag var att släppa Montella.
Citera
2015-12-10, 00:22
Medlem
Morganovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morganovic
Äntligen gör Cerri mål, hoppas på fler mål
Även om han inte är prio 1.

Hur var Cerri mål?

Annars Grande gol av Tello

Letade målet på Youtube, var inget speciellt med det, men kul att se Cerri göra mål. Han behöver det och kanske målet ökar hans självförtroende.
Senast redigerad av Morganovic 2015-12-10 kl. 00:24.
Citera
2015-12-10, 09:30
Medlem
Calogeros avatar
6 poäng. 1-6. -5 i målskillnad. Pinsamt Garcia. Egentligen är det ett totalt jävla fiasko och fransosen skall skatta sig väldigt lycklig att han har en sådan oerhörd tur att Bayer Leverkusen inte lyckas ta vara på chansen när Roma är så usla.
Citera
2015-12-10, 17:03
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Ja, Italien har verkligen skärpt till sig. Den konspiratoriske frågar sig om inte förbundet mutat EL-lagen att prestera; för den helomvändning som skett på några år är makalös.

Veckans skörd var ju riktigt bra.

Juventus-Man City 1-0
Barcelona-Roma 1-6
Club Brügge-Napioli 0-1
Lazio-Dnipropetrovsk 3-1
FC Basel-Fiorentina 2-2

Juventus tog en bra skalp och lär vinna sin grupp.
Roma åkte på en storförlust, men Barca hemma kan man inte vänta sig mycket mer. Lär ändå sluta 2a och gå vidare.
Napoli leder överlägset sin grupp; 15 poäng och 2an har 6 poäng, inte illa .
Lazio leder också sin grupp med 13 poäng mot 2ans 8 poäng och klara segrare.
Fiorentina är 2a i sin grupp på 7 poäng där Basel leder med 10 poäng. Jämn målskillnad så vinner Viola och Basel förlorar så kan man ta gruppsegern. I vilket fall bör man gå vidare.

Britterna har återhämtat sig lite men vi bör återta 3eplatsen snart.

Citerar mitt inlägg från senaste omgången.

Ikväll får vi alltså hoppas på Fiorentinaseger och Baselförlust.
Citera
2015-12-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Citerar mitt inlägg från senaste omgången.

Ikväll får vi alltså hoppas på Fiorentinaseger och Baselförlust.
Det räcker ändå inte till gruppseger då Basel går vidare som etta på inbördes möten om båda slutar på 10 poäng. Fiorentina kan som bäst bli två, vilket iofs inte ska vara några som helst problem. Utvisningen sist var verkligen oerhört onödig.
Citera
2015-12-10, 20:19
Medlem
Ferry31s avatar
Gillar när fotbollsfans har humor. Atalanta fick rösta fram sin MVP för matchen mot Palermo. Marten De Roon tog ganska överlägset hem det, följt av Denis på andraplats och sedan blev såklart Migliaccio 3:a
Citera
2015-12-10, 21:18
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Det räcker ändå inte till gruppseger då Basel går vidare som etta på inbördes möten om båda slutar på 10 poäng. Fiorentina kan som bäst bli två, vilket iofs inte ska vara några som helst problem. Utvisningen sist var verkligen oerhört onödig.
Ja sant. Vi hoppas de klarar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in