2016-06-07, 08:12
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
....... Är dagens SAP villiga att undertrycka eller rentav förbjuda publicerande av eventuella avhemliganden av s.k. Barbrogrupper eller andra WT-bärare. Eller rent av förbjuda utredande av vissa avsnitt. Kan man rentav tänka sig att man använder Säpo i det arbetet. En myndighet direkt under Regeringens och Statsministens kontroll. För visst verkar just dessa WT ha någon form av koppling till makten och därmed till SAP....
.
Jag tror SAP liksom varje regering vi haft sedan statskuppen är totalt maktlös i den här frågan. Så som IC måst inse då han plötsligt bestämde sig för att avgå så är konspirationen mellan vissa hemligtjänster och myndigheter överlägsen varje demokratiskt anordnad arbetsgrupp eller utredning om saken. PU har alla och tillräckligt samlade uppgifter men vågar inte ens inbördes resonera fram den rimligaste slutsatsen eftersom ingen enskild kan vara säker på vilka exakta tysthetslöften och lojalitetskrav som gäller för nytillkomna vänner eller fiender i gruppen.
Citera
2016-06-07, 08:55
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror inte jag och Ivan von Birchan har så mycket gemensamt. Men jag har alltid tyckt att han uppgifter har avfärdats väl lättvindigt. Bevisligen förvarnade han Ingrid Båvner om ett förestående attentat mot Olof Palme.

Båvner levde ihop med Leif Gustafsson på socialdemokratiska partihögkvarteret så även på sveavägen 68 bör man haft kännedom om detta. Tyvärr frågar inte Lars Borgnäs i sin intervju med LG om han kände till IVBs uppgifter, LB hade fullt upp med turerna runt "Norrköpingsmötet".

PU fick tips om IVBs inblandning i MOP och han undersöktes av SÄPO, avskrevs -87. Man kan tycka att det PU också kunde lagt manken till och identifierat "Charles Morgan", nån rök måste det finnas i elden.

Likaså är Lev Morozovs utpekande av IVB för mordet på Peter Imre Virag tankeväckande. I synnerhet att han kände till PUs bulgarpärm. Kriminella bulgarer fanns det i Sverige runt MOP och man kan vara tämligen säker på att de har en eller annan Koppling till Sovjets hemliga tjänster. Annars kunde man knappast penetrera järnridån, i synnehet inte som krimininell.

IVB är med sin intensiva svada sin egen värsta fiende trovärdighetsmässigt. Att han skulle bara skulle gissat ett förestående attentat mot OP tror jag dock inte på. Någon form av indikation har han fått.
Både du och BS har visat särskilt intresse liknande mitt för IvB fast vi alla fyra har helt olika förhållningssätt i allmänhet och samtidigt råkat närma oss saken från helt olika håll. Mänskligt sett är vi trots allt inte så olika som skvallercentralen hos Säpo velat göra gällande. Då IvB och jag inte kan tas på allvar är det ändå inte vårt problem i första hand.
I all svada från både BS och IvB ser jag en självbevarelsedrift och en röd tråd som knyter an till både dig och mig som ingen annan än delar av Säpo kunnat hålla i. En dialog mellan åtta ögon blir nu en omöjlighet men skulle absolut ge bättre resultat än vad PU och eviga debatten här kunnat ge gissar jag.
Citera
2016-06-07, 09:05
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Jag tror SAP liksom varje regering vi haft sedan statskuppen är totalt maktlös i den här frågan. Så som IC måst inse då han plötsligt bestämde sig för att avgå så är konspirationen mellan vissa hemligtjänster och myndigheter överlägsen varje demokratiskt anordnad arbetsgrupp eller utredning om saken. PU har alla och tillräckligt samlade uppgifter men vågar inte ens inbördes resonera fram den rimligaste slutsatsen eftersom ingen enskild kan vara säker på vilka exakta tysthetslöften och lojalitetskrav som gäller för nytillkomna vänner eller fiender i gruppen.

Visst är det tänkbart att SAP och andra Regeringar styrdes/styrs av andra i just denna frågan. Utan tvekan har det skett hemligstämplanden och mörkläggningar från många håll. Där Säpo och militär utredde sig själva. Där marinen inte ens kunde utreda att det var Nato-båtar i svenskt farvatten. Det måste andra utreda. Samtidigt som man efteråt förnekar efter att Weinberger och Speed erkänt.

Då måste man fråga sig vem eller vilka som står bakom dessa hemligtjänster eller myndigheter. Och vem som styr vem. Som får politiker att böja sig liksom säden för vinden. Och där det i sammanhanget är viktigt att inse att SAP efter långt regeringsinnehav hade sina vasaller på centrala platser sedan länge, liksom att de hade sina kraftigaste motståndare i de delar man inte behärskade. Där Lidboms utredande av Säpo är en konsekvens av detta. Men där man aldrig utredde marinen eller militär säkerhetstjänst. Undrar varför.

Där det knappast var Sydafrika, Chile, RAF, Christer Pettersson, Victor Gunnarsson, PKK eller en ensam galning som styrde vad som hände efteråt. Eller en Barbrogrupp eller frilansande poliser. Eller för den delen Åke J. Ek och andra högerextrema poliser. Det är en sak att utföra ett mord, men en helt annan sak att kunna mörklägga och styra en utredning i 30 år. Där dessa element verkar överleva trots att deltagarna från 1986 i stort sett försvunnit.

Och som vanligt är det Holmer som är spindeln i nätet. Mannen som drog upp riktlinjer som än idag till stora drag följs. Det finns ingen sosse som idag pratar om Lisbets två gärningsmän. Liksom att man inte pratar om att hon ursprungligen inte ens såg deras ansikten eftersom de befann sig på för stort avstånd. Och inte ens dagen efter kunde beskriva GÄRNINGMANNENS ansikte.

Där frågan återigen måste ställas. Vem var Holmers uppdragsgivare egentligen. Där hans inbjudan till Washington i ett senare skede sticker i ögonen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-07 kl. 09:20.
Citera
2016-06-07, 10:04
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
I den konspiratoriska verklighet vi här talar om måste dock finnas utrymme för hur många gm och agendor som helst. Ingen kan avgöra......
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Vem är du att avgöra att ingen kan avgöra? Just det synsättet skapar ju alla teorier och en hel del okunskap då många hellre gissar, tro på desinformation, andras "agendor" osv. .....
Det är just denna uppfattning hos central myndighet som själv velat ha tolkningsföreträde för hur andra tänker jag vill varna för. Det var uppenbarligen från denna sorts central man plötsligt bestämde att Holmer bara skulle ägna sig åt ETT scenario med EN möjlig gm åt gången. Han fick inte lov att undersöka samband på högre nivå utan hålla sig till det PKK-spår Säpo från början lagt ut. Trots detta lyckades han ringa in Baresic som huvudmisstänkt då Seppo och Durai visade sig vara aningslösa mellanhänder till både Säpo och väktarkår.....
I detta forum skall vi väl ändå ha rätt att vara öppna för alla möjligheter utan att på olika sätt bli censurerade eller avstängda från vidare dialog?
Citera
2016-06-07, 10:12
Medlem
Från det ena till det andra.

En film som handlar om det som jag påpekat tidigare. Varför valde paret Palme att gå hem. En lönehelg med 13 fyllskallar på dussinet. Ett beslut som aldrig kunde förutses. Där man på sätt och vis kan påstå att Palme själv valde mordplatsen via sitt beteende och gångriktning och Lisbets byte av sida.

Där en person spekulerar om vad som skulle hänt om de inte hade gjort det. Utan tagit den mest logiska vägen hem.

https://www.youtube.com/watch?v=A5mUSjVXWF4
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-07 kl. 10:19.
Citera
2016-06-07, 10:26
Medlem
Citat:
Det är just denna uppfattning hos central myndighet som själv velat ha tolkningsföreträde för hur andra tänker jag vill varna för. Det var uppenbarligen från denna sorts central man plötsligt bestämde att Holmer bara skulle ägna sig åt ETT scenario med EN möjlig gm åt gången. Han fick inte lov att undersöka samband på högre nivå utan hålla sig till det PKK-spår Säpo från början lagt ut. Trots detta lyckades han ringa in Baresic som huvudmisstänkt då Seppo och Durai visade sig vara aningslösa mellanhänder till både Säpo och väktarkår.....
I detta forum skall vi väl ändå ha rätt att vara öppna för alla möjligheter utan att på olika sätt bli censurerade eller avstängda från vidare dialog?

Menar du förundersökningsledningen nu, eller Palmegruppen, vad?

Ja öppenhet så gott det går. Dock är det lätt att fastna i kringspår har man märkt. Och det kanske inte är så konstigt, även om jag personligen försökt värja mig mot sådant så mycket jag bara kan. Bl a genom min syn som jag beskrev. Att liksom inte godta andras slutsatser, utan dra egna av en helhet.
Citera
2016-06-07, 10:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Från det ena till det andra.

En film som handlar om det som jag påpekat tidigare. Varför valde paret Palme att gå hem. En lönehelg med 13 fyllskallar på dussinet. Ett beslut som aldrig kunde förutses. Där man på sätt och vis kan påstå att Palme själv valde mordplatsen via sitt beteende och gångriktning och Lisbets byte av sida.

Där en person spekulerar om vad som skulle hänt om de inte hade gjort det. Utan tagit den mest logiska vägen hem.

https://www.youtube.com/watch?v=A5mUSjVXWF4
Varför skulle inte de som en längre tid studerat paret Palme kunna förutsäga hans beteende med viss säkerhet? De betedde sig säkerligen vanemässigt snarare än att de irrade omkring till synes planlöst.

T.o.m. inbrottstjuvar studerar ibland sina offers vanor en tid innan de slår till.
Citera
2016-06-07, 10:55
Medlem
Den här filmen har säkert tidigare presenterats i tråden men för nytillkomna trådläsare som mig själv som inte orkar plöja alla personliga stridigheter i tråden, så tycker jag den är jätteintressant.

17/8 1995 skrivs på löpsedlarna att Kjell-Olof Feldt som då läst Poutiainens sedan 6 mån. utkomna bok "Inuti Labyrinten", kräver en tredje kommission att utreda polisspåret ordentligt. Under natten tar sig därefter "två studenter" upp på Ingvar Carlssons tak men grips. Carlsson själv avgår morgonen efter som statsminister vid en presskonferens(på kyckor).
Var statsministern utsatt för riktade trakaserier? Låg Säpos "Civilgrupper" bakom?
https://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.jallai.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F10%2F18aug19952.jpg&img refurl=http%3A%2F%2Fwww.jallai.se%2F2013%2F01%2Fla ndsforradarsparet-stay-behind%2F&docid=7_P43P2BMGDbzM&tbnid=JQJx6ZAkFgTTy M%3A&w=502&h=695&bih=731&biw=1440&ved=0ahUKEwj36sK 5tpXNAhXjDZoKHYcsBz8QMwgkKAgwCA&iact=mrc&uact=8

Den visar också hur Säpo´s Alf Karlsson fyra dagar efter mordet planterar PKK-spåret hos journalisten Charlie Nordblom som sedan i Lektyr publicerar en reportageserie efter att Alf Karlsson låtit honom under en dag läsa hemligt PKK-material uppe på Säpo´s kontor.

Filmen visar också en skarp och tydlig sekvens frammifrån av Viktor Gunnarsson gåendes på en trottoar. Detta spår hade kört fast när PKK lanserades. Idag kan man anta att det var Kegö / Barrlings PKK-material som Nordblom fick läsa.

Filmlänken: https://www.tubeid.net/watch/download-video/BfHwdxpc0Bx/kjell-olof-feldt-kr%C3%A4ver-sanningen-om-polissp%C3%A5ret.html

Någon som vet vilka andra uppdrag Carlsson (då 61 år) avgick ifrån? Han lämnade sin riksdagsplats men var han efteråt verksam i Partisyrelsen eller VU, Verkställande Utskottet? Skedde någon riktningsförändring i politiken efter avhoppet?
Citera
2016-06-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför skulle inte de som en längre tid studerat paret Palme kunna förutsäga hans beteende med viss säkerhet? De betedde sig säkerligen vanemässigt snarare än att de irrade omkring till synes planlöst.

T.o.m. inbrottstjuvar studerar ibland sina offers vanor en tid innan de slår till.

Paret Palme gick enligt Lisbets utsago på bio kanske två gånger om året. Hur många år krävs det då för att kartlägga ett beteende en kall och mörk lönefredag i februari.

Samtidigt som man struntade i att OP regelmässigt gick obevakad mellan bostaden och kanslihuset måndag till fredag. Borde det inte varit enklare att studera det beteendet än beteendet vid biobesök. Och varit mer säkra på utfallet när man förutsåg.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-07 kl. 11:14.
Citera
2016-06-07, 11:06
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Visst är det tänkbart att SAP och andra Regeringar styrdes/styrs av andra i just denna frågan.....
Och som vanligt är det Holmer som är spindeln i nätet. Mannen som drog upp riktlinjer som än idag till stora drag följs. Det finns ingen sosse som idag pratar om Lisbets två gärningsmän. Liksom att man inte pratar om att hon ursprungligen inte ens såg deras ansikten eftersom de befann sig på för stort avstånd. Och inte ens dagen efter kunde beskriva GÄRNINGMANNENS ansikte.
Där frågan återigen måste ställas. Vem var Holmers uppdragsgivare egentligen. Där hans inbjudan till Washington i ett senare skede sticker i ögonen.
Holmer fick säkert mandatet från Palme direkt då man redan på ett tidigt stadium visste vad som var på gång men omöjligt kunde bevisa ursprunget till eller i bästa fall måste betrakta som en totalförsvarsövning. Att Lisbet och Feldt låtit sig luras med i komplotten som lyckades var det sista någon skulle kunna föreställa sig. Om IC nu måst inse att så varit fallet är han ändå bunden av ett evigt tysthetslöfte gentemot partiet, staten och Palme personligen.
Frågan är om den fingerade övningsledare som Lisbet känt igen från mordplatsen skall kunna kallas gm. Han såg ju bara till att överenskomna regler följdes och att inga oskyldiga kom till skada.
Washingtons inblandning var nog precis som från frimurares och ryssens sida att man mot full insyn i regeringsansvarigas göranden och låtanden inte skulle avslöja eller blanda sig i skeendena bland folk. Om man då gemensamt velat tro på en CIA räddningsplan som Dammegård beskrivit och t o m Lidbom verkade lita på så är det ändå lite rörande vackert tänkt.
Vem vet kanske MOP och nedtystandet av NATOs verksamheter i maskopi med GRU ändå blev avgörande för järnridåns avskaffande och ett mindre kärnvapenhotat Europa så som Palme mest av allt önskade! Vad som blir följden i de konspiratoriska sammanhangen kan man ju aldrig veta....
Citera
2016-06-07, 11:12
Medlem
Citat:
Paret Palme gick enligt Lisbets utsago på bio kanske två gånger om året. Hur många år krävs det då för att kartlägga ett beteende en kall och mörk lönefredag i februari.

Samtidigt som man struntade i att OP regelmässigt gick mellan bostaden och kanslihuset måndag till fredag. Borde det inte varit enklare att studera det beteendet än beteendet vid biobesök. Och varit mer säker på utfallet när man förutsåg.

Paret pratade väl I telefon med någon om detta, var det inte så?
Telefonen var då kanske avlyssnad.
Sent på kvällen efter bion är en battre tidpunkt än när OP gick mellan bostaden och kanslihuset.
Citera
2016-06-07, 11:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Menar du förundersökningsledningen nu, eller Palmegruppen, vad? .....
Nej den centrala myndighet jag ständigt har i åtanke och försökt sätta namn på är på högsta tänkbara infonivå med makt över allt och alla. De hemliga arvtagare som avslöjade IB fortsatte i militär regi och överordnade sig all säkerhets och utrikespolitik där folk och folkvalda inte längre har minsta talan. SPF, SSI, FRA, FBU, UB, MSB osv har jag märkt alla är samma totalitära andas barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in