2016-06-06, 17:16
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891PoonStreet
Två tävlingsmatcher mot riktigt bra landslag.
Zlatans enda seger mot ett stort landslag (tävlingsmatch) kom mot Frankrike i EM 2012 och då var Sverige redan utslaget och Frankrike mer eller mindre vidare i turneringen.

Fast vänta nu. Holland var ju redan klara gruppsegrare. Deras förbundskapten Bert Van Marwijk skulle säkert ha klarat av att stänga den matchen om han hade velat. Men trots framgångarna så var han oerhört kritiserad av folket för sin defensiva fotboll. Holländare vill se gladfotboll. Antagligen lät han dem spela ut då matchen inte betydde något.

Spaniens förbundskapten Luis Aragonés hade i det läget ännu inte satt det spel som blev så framgångsrikt sedan. Man glömmer hur extremt hårt ansatt han var i det skedet då folket krävde hans avgång. Matchen innan hade de förlorat mot Nordirland. Det var en tung seger för Sverige men den framstår kanske i efterhand som tyngre än vad den var då Spanien sedan vände det negativa till extrem framgång.
Citera
2016-06-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Spaniens förbundskapten Luis Aragonés hade i det läget ännu inte satt det spel som blev så framgångsrikt sedan. Man glömmer hur extremt hårt ansatt han var i det skedet då folket krävde hans avgång. Matchen innan hade de förlorat mot Nordirland. Det var en tung seger för Sverige men den framstår kanske i efterhand som tyngre än vad den var då Spanien sedan vände det negativa till extrem framgång.
Kul, nedvärdera segern mot Spanien bara för att "guden" Zlatan inte var med.
Citera
2016-06-06, 17:24
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Gruppen vi hamnade i 90 var ännu sämre. Gruppen 2002 var inte så bra heller. Den såg bra ut på papperet. Argentina floppade stort. Nigeria var inget vidare och England var inget världsklasslag heller.

Det är ju just utvecklingen av gruppen 1994 som gör det alldeles unikt. På förhand verkade det som "Dödens grupp" men när sedan Ryssland & Kamerun föll samman fullständigt innan mästerskapet så blev den till något helt annat. Ryssland kom med sitt B-lag då stjärnorna gjorde revolt mot förbundskaptenen. Kamerun bråkade med förbundet om utbetalningar & var på väg att lämna walk over bara kort tid innan avspark mot Sverige. Sedan fick vi ett redan klart Brasilien i sista matchen. Det där är en utveckling som är fullständigt unik. Kan inte jämföras med något annat.
Citera
2016-06-06, 17:27
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Kul, nedvärdera segern mot Spanien bara för att "guden" Zlatan inte var med.

Jag nedvärderar inte segern & jag skiter i vilka som var på planen. Konstaterar bara att den matchen spelades innan Spanien fått ordning på sitt spel & påbörjat sin fantastiska era. Folk krävde Aragonés avgång efter förlusten mot Nordirland i matchen innan.
Citera
2016-06-06, 17:44
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det är ju just utvecklingen av gruppen 1994 som gör det alldeles unikt. På förhand verkade det som "Dödens grupp" men när sedan Ryssland & Kamerun föll samman fullständigt innan mästerskapet så blev den till något helt annat. Ryssland kom med sitt B-lag då stjärnorna gjorde revolt mot förbundskaptenen. Kamerun bråkade med förbundet om utbetalningar & var på väg att lämna walk over bara kort tid innan avspark mot Sverige. Sedan fick vi ett redan klart Brasilien i sista matchen. Det där är en utveckling som är fullständigt unik. Kan inte jämföras med något annat.

Fast Sverige hade gått vidare ändå även om dessa saker inte hade inträffat. Jag är skeptisk till att Ryssland hade sitt B-lag. Det kommer inte jag ihåg i alla fall.
Citera
2016-06-06, 17:47
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Minns du inte den matchen? Oktober 2006, kval till EM 2008. Nästan en klassisk match.

Det var ju 10 år sedan. Jag trodde det var något som låg närmare i tiden.
Citera
2016-06-06, 18:03
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Fast Sverige hade gått vidare ändå även om dessa saker inte hade inträffat. Jag är skeptisk till att Ryssland hade sitt B-lag. Det kommer inte jag ihåg i alla fall.

Det var i praktiken rena B-laget Ryssland kom med. Endast Sergej Gorlukovich hade över 30 landskamper. Endast fem spelare hade över 20 landskamper. Gorlukovich var slut på den nivån & skulle heller egentligen inte platsat. Han höll till i Tysklands andraliga & blev utvisad ganska tidigt mot Sverige. Två stjärnor, Sergej Yuran & Alexander Mostovoi, dök upp i sista stund då de ångrade sin bojkott. Yuran blev dock hemskickad redan efter första matchen pga fylleri & Mostovoi var bänkad i första matchen så relationen var minst sagt spänd.

Massa okända spelare hade kallats in, Oleg Salenko tex spelade ju aldrig med landslaget något nämnvärt varken före eller efter turneringen.
Citera
2016-06-06, 18:08
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Håller med Sodomizer om Henke som är min första och största fotbollsidol men tyvärr överskattad.

Ekdal tycker jag också blev lite för hypad ett tag och Zlatan är även han överskattad.
Många idioter här inne, överskattad betyder inte dålig, Ekdal är grym med svenska mått mätt men hypas, Zlatan får man knappt kritisera och han är gud men med det sagt även vår bästa genom alla tider och jag är glad att jag fått följt hans karriär men han hypas för mycket och oftast av folk med dålig koll på fotboll och av media.
Citera
2016-06-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Man hade flyt med vilka man fick möta.

Rumänien slog Argentina.

Bulgarien struntade inte i 3:e pris matchen, de bliv utskåpade. De slog Tyskland...

Sverige var riktigt bra.

1-1 och 0-1 mot världsmästarna.
Citera
2016-06-06, 18:13
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Man hade flyt med vilka man fick möta.

Hade man något flyt så var det att nästan hela truppen stod på toppen av sin karriär
Citera
2016-06-06, 18:24
Bannlyst
Citat:
Zlatans enda seger mot ett stort landslag (tävlingsmatch) kom mot Frankrike i EM 2012 och då var Sverige redan utslaget och Frankrike mer eller mindre vidare i turneringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Håller med Sodomizer om Henke som är min första och största fotbollsidol men tyvärr överskattad.

Ekdal tycker jag också blev lite för hypad ett tag och Zlatan är även han överskattad.
Många idioter här inne, överskattad betyder inte dålig, Ekdal är grym med svenska mått mätt men hypas, Zlatan får man knappt kritisera och han är gud men med det sagt även vår bästa genom alla tider och jag är glad att jag fått följt hans karriär men han hypas för mycket och oftast av folk med dålig koll på fotboll och av media.
Exakt henke va bra men att man beskriver honom som kung av barcelona e patetiskt. Michael laudrup tex han va kung av barcelona
Och framförallt va henke ingen direkt star i landslaget även om viss media beskriver honom som motorn 1994
Senast redigerad av KungCharles2 2016-06-06 kl. 18:30.
Citera
2016-06-06, 18:32
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Så du poängterar att Frankrike var mer eller mindre vidare (dom var vidare) men skiter i å nämna att Holland även dom var vidare när Sverige slog dom på hemmaplan 2011. Beror väl på hur man vill vinkla det antar jag.

-

Jag nominerar alla svenska landslagsspelare från 1908 och framåt, tråden har fanemig spårat ur såpass mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in