2016-06-06, 15:55
Medlem
Gällande moraliska frågor, så är det förvisso sant att ingen i absolut bemärkelse är ansvarig för sitt handlande. Detta bestrider dock inte det faktum att vi människor (för det mesta) önskar att leva i fred och frihet, vilket gör att normer och lagar spelar en fortsatt roll i samhället. Däremot är det en förlegad kvarleva från förr att tänka i former av "straff" och "synd" snarare än i form av rehabilitering och att det, även utan fri vilja, är nödvändigt att reagera adekvat (t.ex. med fängelsestraff) på kriminalitet, för att skydda fredliga människor.

Visst, många är kanske inte redo att gå över till en sådan syn, men att en viss brottslings beteende t.ex. berodde på en mindre tumör i hjärnan, som orsakade svårigheter med impulskontroll, snarare än på att vederbörande av "fri vilja" "valde" sitt beteende, är en desto mer rättvisande bild - som dessutom har möjlighet att eliminera hämnd- och hatkänslor hos den klarsynte.
Citera
2016-06-06, 16:16
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Den som stillar sitt sinne och är uppmärksam på hur man själv fungerar kommer att kunna bevittna hur tankar och benägenheter att göra någonting uppstår helt spontant, från en plats utanför den medvetna sfären. Medvetandet luras till ett hypnosliknande tillstånd av att tro sig ha fri vilja genom att rakt av köpa att ageranden är självstyrda enbart för att de sammanfaller med de begär som sedan innan också uppstått helt spontant.

(Med utgång från tidigare exempel i tråden)

1. Ett sug efter pizza uppstår i medvetandet.
2. Tankar om att äta pizza uppstår i medvetandet.
3. En pizza äts.

Eftersom hela händelseförloppet är konsekvent med det ursprungligen planterade begäret, tas tankarna och agerandet som egenproducerade. Genom att studera hur detta sker inom oss själva kommer vi samtidigt som upplösningen av illusionen av fri vilja sker kunna bli kvitt en totalt ogynnsam egocentrism, samt en mental bundenhet till begär. På alla plan är det en desto lyckligare tillvaro.

Din vilja är inte fri om du går till pizzabagaren och beställer en pizza.
Visst det går att fantisera om att äta en pizza.

Kom ihåg; det var inte du som kom på pizzan; det var inte du som bakade pizzan.
Det du gör är att bygga en ide eller händelse; samt får någon att utföra jobbet att baka pizzan.!!

!! skrev jag för att pizzabagaren måste även bestämma att baka en pizza till dig.
Det räcker inte att det är du som vill köpa/äta en pizza även pizzabagaren måste vilja det; utföra handlingen.

Din första tanke om att äta en pizza; Kan ses som deterministiskt av vissa.
Därför att de som kom på det tidigare än dig angående att just baka en pizza inte var du.

Hela idén är gammal.

Vad tycker du om det ?
Senast redigerad av Bertil85 2016-06-06 kl. 16:23.
Citera
2016-06-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim-bausser
Det finns ingen "slump" i kvantmekaniken. Partiklar existerar i energivågor innan observation. Men du kanske kallar dessa energivågor för "slump". Du hittar partikeln någonstans i detta fältet, är det slump? Nej, snarare en bekräftelse.
Enligt de experiment som gjorts inom kvantfysik så är slutsatsen att du bekräftar verkligheten, och att du bekräftar något är absolut ingen slump, utan ett val av ditt Medvetande (som är immateriellt).

Efter ett val så följer en kedja av det deterministiska händelser. Så viss determinism håller jag med om.
Nu hänger jag inte riktigt med.

Som jag förstått det så tappar man fasinformationen vid transformation från frekvensrummet till hilbertrummet, vilket manifesterar sig som ett delta i heisenbergs osäkerhetsprincip. Utfallet inom detta delta anses vara äkta slump. Anser du att detta är fel?

Annars har vi möjligheten att en radioaktiv isotop sönderfaller slumpmässigt, skickar iväg en neutron som träffar din hjärna och får ett ja att tippa över till ett nej. Och då styrs din vilja av kausala händelser med slumpmässiga begynnelsevillkor.
Citera
2016-06-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Nu hänger jag inte riktigt med.

Som jag förstått det så tappar man fasinformationen vid transformation från frekvensrummet till hilbertrummet, vilket manifesterar sig som ett delta i heisenbergs osäkerhetsprincip. Utfallet inom detta delta anses vara äkta slump. Anser du att detta är fel?

Annars har vi möjligheten att en radioaktiv isotop sönderfaller slumpmässigt, skickar iväg en neutron som träffar din hjärna och får ett ja att tippa över till ett nej. Och då styrs din vilja av kausala händelser med slumpmässiga begynnelsevillkor.

Detta är offtopic, men Heisenbergs osäkerhetsprincip bygger på just osäkerheten kring en partikels egenskaper innan observation. Från Wikipedia:

"Osäkerhetsprincipen är förknippad med ett annat kvantmekaniskt fenomen känt som vågfunktionskollaps i vilket själva observationen av en partikel tycks ändra ekvationerna som beskriver partikeln. Osäkerhetsprincipen anger att en partikel saknar ett fixerat värde för rörelsemängd och position, men att en partikel vid observation tycks inta ett distinkt värde för den kvantitet som mäts."

Därför är det svårt att prata om slump när kvantmekaniken närmast falsifierar materialism. Slutsatsen en kan dra från detta är att det inte finns någon slump, då ett möjligt utfall alltid blir 100%. "Slump" finns inte, däremot finns potential till olika resultat.
Citera
2016-06-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Den som stillar sitt sinne och är uppmärksam på hur man själv fungerar kommer att kunna bevittna hur tankar och benägenheter att göra någonting uppstår helt spontant, från en plats utanför den medvetna sfären. Medvetandet luras till ett hypnosliknande tillstånd av att tro sig ha fri vilja genom att rakt av köpa att ageranden är självstyrda enbart för att de sammanfaller med de begär som sedan innan också uppstått helt spontant.

(Med utgång från tidigare exempel i tråden)

1. Ett sug efter pizza uppstår i medvetandet.
2. Tankar om att äta pizza uppstår i medvetandet.
3. En pizza äts.

Eftersom hela händelseförloppet är konsekvent med det ursprungligen planterade begäret, tas tankarna och agerandet som egenproducerade. Genom att studera hur detta sker inom oss själva kommer vi samtidigt som upplösningen av illusionen av fri vilja sker kunna bli kvitt en totalt ogynnsam egocentrism, samt en mental bundenhet till begär. På alla plan är det en desto lyckligare tillvaro.

Jag har inget sug efter en viss maträtt. Jag väljer mellan olika alternativ, ett av de är pizza.

Jag väljer pizza av alternativen. Varför gör jag det? Jo, för att jag VILL och KAN. Ingen annan anledning.
Citera
2016-06-06, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Vad är det som du inte förstår? Det spelar ingen roll vad som orsakade big bang, du kan ändå inte förklara hur fri vilja skulle vara möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Men det är ju ändå väldigt uppenbart att det finns ett orsakssamband från och med att big bang hände så det spelar ingen roll vad eller vad som inte orsakade det. Just nu existerar vi i ett deterministiskt universum oavsett om big bang hade en orsak eller inte.

Nu resonerar ni konstigt: "Vi vet inte, men du har fel".
Citera
2016-06-06, 17:27
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Nu resonerar ni konstigt: "Vi vet inte, men du har fel".
Eller så är det du som inte förstår dig på resonemangen. Det skulle inte förvåna mig med tanke på hur dina resonemang ser ut: "Jag väljer pizza av alternativen. Varför gör jag det? Jo, för att jag VILL och KAN. Ingen annan anledning."

Vid diskussioner kring fri vilja brukar man säga "Du kan välja vad du vill, men du kan inte välja vad du ska vilja."
Citera
2016-06-06, 17:37
Medlem
Citat:
"Osäkerhetsprincipen är förknippad med ett annat kvantmekaniskt fenomen känt som vågfunktionskollaps i vilket själva observationen av en partikel tycks ändra ekvationerna som beskriver partikeln. Osäkerhetsprincipen anger att en partikel saknar ett fixerat värde för rörelsemängd och position, men att en partikel vid observation tycks inta ett distinkt värde för den kvantitet som mäts."
Det distinkta värdet som uppstår vid observationen fanns inte innan. Utfallet är slumpmässigt.

Det behöver inte vara en människa som gör en "observation". Ett radioaktivt sönderfall är också en kvantmekanisk observation.
Citera
2016-06-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det distinkta värdet som uppstår vid observationen fanns inte innan. Utfallet är slumpmässigt.

Det behöver inte vara en människa som gör en "observation". Ett radioaktivt sönderfall är också en kvantmekanisk observation.

Ett radioaktivt sönderfall kan absolut hända, men vi vet inte förrän vi observerar det, och då är chansen 100% oavsett om det fallit sönder eller om det är intakt.

Jag vet att detta är svårt att ta in men, DU, ditt medvetande, måste bekräfta sönderfallet, för att det ska ha inträffat.
Citera
2016-06-06, 17:45
Medlem
Citat:
Eller så är det du som inte förstår dig på resonemangen. Det skulle inte förvåna mig med tanke på hur dina resonemang ser ut: "Jag väljer pizza av alternativen. Varför gör jag det? Jo, för att jag VILL och KAN. Ingen annan anledning."

Vid diskussioner kring fri vilja brukar man säga "Du kan välja vad du vill, men du kan inte välja vad du ska vilja."

Du kommer inte med några bevis mot fri vilja. Det är blott en tro du har i din naturalistiska världsbild.
Citera
2016-06-06, 17:56
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Du kommer inte med några bevis mot fri vilja. Det är blott en tro du har i din naturalistiska världsbild.
Det har jag aldrig heller påstått. Jag har bara lagt fram den mest sannolika versionen av fenomenet.

Du har inte bevisat att fri vilja existerar om du tror det. Därutöver duckar du i princip alla resonemang som förts fram.
Citera
2016-06-06, 18:06
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig heller påstått. Jag har bara lagt fram den mest sannolika versionen av fenomenet.

Du har inte bevisat att fri vilja existerar om du tror det. Därutöver duckar du i princip alla resonemang som förts fram.

Tagga ner lite nu.

Jag tror inte att jag bevisat någonting. Jag säger att det mest realistiska är att vi har fri vilja. Jag säger också att bevisbördan ligger oss er, eftersom att ni så kraftigt går emot folks känsla av att kunna välja.

Ni står för bevisen, och ni har inte svarat på min fråga varför jag valde pizza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in