Citat:
Ursprungligen postat av
Vastmanlanning
Jag har inte bestämt mig för något.
Jag ser dock många indicier på att Sydafrika skulle vara inblandat.
Det som är intressant är också hur starkt du och några till alltid dementerar inlägg som rör Sydafrika.
Det gör mig naturligtvis ännu mer intresserad.
Sydafrika är ju inte hela historien, det finns ju också den gruppering som tog initiativet och som stod för informationen om parets vanor och om biobesöket.
Det var en grupp i Sverige som gjorde det, tror jag.
Sydafrikanerna tror jag bara "utnyttjades".
En grupp med personer och kontakter inom polisen samt SÄPO.
Som hade möjlighet att röra sig med WT på stan.
Men vilka var dessa?
Ett mycket intressant vittnesmål är finskornas.
Jag kan inte tro att två tjejer skulle hitta på något sådant.
Det handlar inte om att dementera inlägg om Sydafrika utan ren faktagranskning som alla spår måste utsättas för.
Sten Flygares påstående om
Birgitta Wennerlings utpekande av
Eugene De Kock är ett bra exempel. BWs ser enligt egen utsago en man som stirrar utifrån stirrar in på biografen Grand under
ett par sekunder vid 2115 tiden. Nu sägs BW vara säker på att det är EDK hon sett, men tidigare har hon varit inne på både
Viktor Gunnarsson och
Christer Petterssn.
20mars 1986 skickar
Anders Hellner ett brev till PU från ambassaden i ROM som BW besökt. Det innehåller de numera berömda teckningarna av en ångestladdad man som hon sett utanför Grand. AH nämner också att BW berättat för henne att förutom att hon sett mannen på GRAND hade hon
också sett den stirrande mannen söndagen den andra mars på slussens T-banestation.
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/06/grand-vittne-anders-hellner.html
Därmed skjuts Flygares teori ordentligt i sank , EDK kan inte gärna flygit ut från Arlanda på lördagsmorgonen om ett dygn senare ses åka tunnelbana vid slussen. Redan det faktum att BW gjort sin iakttagelse under bara ett par sekunder, av en okänd man, borde mana till försiktighet för tvärsäkra uttalanden.
För att kunna hävda objektivitet måste andra vittnesmål från en plats vägas in . Vid den tidpunkten BW ser den stirrande mannen under några sekunder gör ett annat vittne iaktagelser av en man under 10-15minuter. Det är den 65-årige Skandiamaskinisten
Hubert Falk som missat bussen och ser en man i 30-35års åldern . "En asketisk hurtbulle" är HFs karaktäristik. Under denna tid pendlar "hurtbullen" mellan att befinna sig i busskuren och åtskilliga gånger kika in i Grandbiografen.
PU bedömde HFs uppgifter så intressanta att han fick göra en fantombild med den tyska signalementsmaskinen. Den har aldrig visats offentligt och därmed kan vi dra slutsatsen att den inte pekar mot vare sig CP; VG eller EDK. Hur fantombilden ser ut är i sig en mycket intressant fråga.
Sydafrikaspåret granskas som alla andra. Först av allt måste det på något sätt bindas till brottsplatsen. Som jag visar med ovanstående vilar huvudargumentet , BWs uttalande, på en mycket mycket svag grund.