2016-06-03, 20:30
Medlem
[quote=Achtung Panzer|57461328]Mannen vid Arlanda som bär liknande trenchcoat och ser ut att ev. vara i sällskap med den som liknar Eugene De Kock, har ju skotsk-rutig keps och tackar på svenska när passet återlämnas.
Skulle möjligtsvis den mannen kunna vara Jan Robert Wennerstrand (alias sydafrika-spionen "Bengt") som eskorterar EDK ut ur landet?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22281627.ab
Flygare har profilbild på sin ansiktsbokssida:
https://www.facebook.com/Kinnehill-Publishing-325423804330557/
Även någon som på profilbild mycket liknar CG Östling finns med där i beige tröja i Arlandakön.

Östling på andra bilder:
http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20110727192822/palmemordet/images/thumb/f/f5/Cg%C3%B6.jpg/367px-Cg%C3%B6.jpg
http://www.jallai.se/2013/01/landsforradarsparet-stay-behind/

Har de tva mannen pa Arlanda exakt samma slags rock - samma farg, samma axelknappen, samma skarning...? Det ar ju ratt markligt.
Citera
2016-06-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Ja du.....

Jag har följt med sedan dagen efter mordet, och läst denna tråden från början. Plus övrig litteratur. Där denna saken diskuterats i tråden ett otal gånger utan framgång för SA-anhängarna.

Du verkar mest ha ägnat dig åt att bli förtrollad av Flygares bok. Utan att ha tänkt en enda kritisk tanke. Innan SFs hemsida försvann kunde man läsa följande.

Citat.

"Drygt två och ett halvt år efter mordet, publicerade nyhetsmedia för första gången i samband med tingsrättens dom, bild på Christer Pettersson. En tidning publicerade den så kallade fantombilden och en porträttbild på Pettersson intill varandra. Den bilden på Petterssons ansikte påminde en hel del om den personen som totalt stirrat ut mig på hotellet. Det var utseendedetaljer som tjockt hår, bred panna, markerade kindknotor och rektangulär avlång ansiktsform. Jag berättade också av en ren tillfällighet min historia för en vän till mig som vid den tiden var journalist på samma kvällstidning. Han tände på historien och det resulterade i ett reportage om att personen jag mött med den stirrade blicken på hotellet var antingen Pettersson eller hans dubbelgångare. "

Några år senare kom han på att det var EDK efter att CP friats. Där han på fullt allvar idag påstår att Ondskan själv, en professionell hitman, morgonen efter sitt mord på Palme lämnade landet full öppet och lät sig till på köpet filmas. Inte ens en full och drogad CP hade agerat så.

Flygares historia påminner starkt om målet mot CP. Det enda s.k. beviset var Lisbets utpekande. Liksom att det enda s.k. beviset mot EDK är vittnet Flygare som pekade ut EDK. Trots att han inte ens befann sig på mordplatsen. Han befann sig på hotellet Lord Nelson och stirrade precis som CP tidigare gjort. Låter som en titel på en Bondfilm. For your Eyes only.

Dessutom har SF under åren kommit med fler historier och varianter. För mig är detta inte dugg trovärdigt. Hur många historier eller anekdoter han än kommer med från Afrika. Hur många kopplingar det än finns till CIA och Säpo i andra sammanhang. Hur många resor vissa polismän än gjorde till Sydafrika. För i slutändan är det så att Sten är det enda vittnet som vittnar om att EDK befann sig i Sverige vid tiden för mordet. Samtidigt som du verkar tro att EDK enbart talade sanning i Sanningskommissionen, men samtidigt tror du att han ljög när han påstod att han inte var i Stockholm, och skyllde på Craig Williamsson i stället. Där han vittnade om hur mycket Craig hatade Sverige.

Sedan har vi Anders Leopold. En man som är övertygad om att Viktor Gunnarsson är skyldig till mordet, samtidigt som Sydafrika också är det. Alltså måste dessa kopplas ihop. Med tilläggen Chile och CIA. Men där det lappandet och lagandet i slutändan inte heller blir trovärdigt. Verkar snarare vara en lightprodukt av Dammegård. Alla är skyldiga till allt från JFK, via Palmemordet till 9/11.

Dessutom skulle makten aldrig mörka SA om de var skyldiga eller inblandade. Sanningen är att de hade varit den ultimata lösningen. Mycket bättre än syndabockarna PKK och CP.

Efter 30 år kan vi nu i stället konstatera att det är WT-bärarna som är knäckfrågan och den enda framkomliga vägen. Där ursprunget inte var Sydafrikaner som pratade om Das auto. Man hjälpte inte vare sig PKK, CP eller EDK. Det handlar om helt andra saker.

Saker som en person i din värld varken vill diskutera eller höra talas om. För då faller ju hela din världsbild.

Du har fel.
Makten skulle visst vilja mörka Sydafrikaspåret, om det skulle peka tillbaks på dem.
Anstiftarna som gett uppdraget till Sydafrikanerna, och hjälpt dem med information, lär ju vara svenska.
Citera
2016-06-03, 22:19
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Du har fel.
Makten skulle visst vilja mörka Sydafrikaspåret, om det skulle peka tillbaks på dem.
Anstiftarna som gett uppdraget till Sydafrikanerna, och hjälpt dem med information, lär ju vara svenska.
Anstiftarna behöver inte vara svenskar, men de som hjälpt till med information - som du säger - kring paret Palmes vanor lär ha varit svenskar.

Har Palmeutredarna frågat om familjen Palme hade framförhållning kring biobesöken. Besöket kan ha diskuterats långt i förväg, speciellt som Olof Palme varit erbjuden en roll i filmen Bröderna Mozart av regissören Susanne Osten. Det där om att det bestämde sig i sista sekunden tror jag inte mycket på.
Citera
2016-06-03, 22:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Enkelt och tydligt, vi kör såklart!

Man kanske kan markera WT med en färg, vittnen till WT med en annan?
Uppgiftslämnarna till WT-iaktagelserna kan ju vara intressant att se var dom hållit hus.
Och sedan vittnen till mordet i ytterligare en färg?
OBS bara förslag...

Jag har dåligt med tid just nu, återkommer!
Det får ta den tid det tar.

Man bestämmer färg, position och eventuell rörelse för personer och fordon.
Varje objekt beskrivs på ett speciellt sätt i en vanlig fil och den filen läses av programmet när det startas.
Citera
2016-06-04, 07:16
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Du har fel.

Visst har jag fel om det är som du skisserar.

Problemet är att det idag inte finns någonting som pekar mot att svenska anstiftare skulle använt sig av sydafrikanska krafter. Förutom vissa inte så speciellt trovärdiga skribenter och författare som jag tidigare kommenterat.

Dessutom är det slående att EDK pekar ut Craig Williamson som anstiftare. Inte svenskar. Nu när det ändå var en sanningskommission där ett utpekande av svenskar i sammanhanget inte varit någon nackdel i hans rannsakande och hopp om lägre straff. Jag personligen är övertygad om att EDK inte hade en susning om mordets deltagare, utförare eller ursprung. Liksom den utpekade Williamson.

Men om vi nu ändå ska gå på din linje.

Först måste det då utredas om det ens fanns några anstiftare. Enligt mig är det fullt möjligt att mordet utfördes av en liten grupp som passade på när tillfället gavs, utan förberedelser. Men om de nu ändå fanns så måste det utredas vilka de i så fall kunde vara vara. Och vilka som i praktiken hade möjligheten att hyra in utländska experter från SA. Där det i så fall krävs en logistik med inte så få personer inblandade. Dessutom kunde man mobilisera ett antal personer med WT som understödjare till denna inhyrda hitman. Samtidigt som dessa anstiftare efter mordet hade full kontroll över både PU och mörkläggning. Har mycket svårt att se HH som en BOSS i det sammanhanget.

Efter 30 års tragglande om detta SA-spår så återstår idag ingenting med substans. Det bidde en tummetott efter ett ursprungligt ett löfte om en hel kostymlösning i denna tråden.

Men om jag nu ändå har fel som du påstår vore det klädsamt om du presenterade fakta, eller åtminstone indicier, som leder i den riktningen. Som inte har sitt ursprung i Flygares förvirrade kommersiella produkt om 4 stirrande ögon i 2 ansikten och en Arlandaresenär med skotskrutig golfkeps. Som villigt lät sig filmas som ett proffs på både mord och att undkomma utan spår.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-04 kl. 08:04.
Citera
2016-06-04, 10:22
Medlem
[quote=lailala|57465444]
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Mannen vid Arlanda som bär liknande trenchcoat och ser ut att ev. vara i sällskap med den som liknar Eugene De Kock, har ju skotsk-rutig keps och tackar på svenska när passet återlämnas.
Skulle möjligtsvis den mannen kunna vara Jan Robert Wennerstrand (alias sydafrika-spionen "Bengt") som eskorterar EDK ut ur landet?
Även någon som på profilbild mycket liknar CG Östling finns med där i beige tröja i Arlandakön.

Östling på andra bilder:
http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20110727192822/palmemordet/images/thumb/f/f5/Cg%C3%B6.jpg/367px-Cg%C3%B6.jpg

Har de tva mannen pa Arlanda exakt samma slags rock - samma farg, samma axelknappen, samma skarning...? Det ar ju ratt markligt.

Kanske köptes in samtidigt inför resan till det kyliga Sverige? Helt klart en indikation på möjlig koppling männen emellan.

Ang Eugene De Kock skrev jag tidigare att jag trodde Craig Williamson var "lägre" i tjänsteställning än denne men har nu undersökt bättre och förhållandet var det motsatta i operationen vid sprängningen av ANC kontor i London där Craig ledde den och EDK var med som närskydd utifall man skulle stöta på vakter. EDK hade ju avrättat hundratals människor och vid en attack i afrika beskriver han hur hans grupp ryckte fram mot ett hus i mörkret och stötte på en vakt. EDK som utgjorde efterpatrull och chef för styrkan, trängde sig längst fram och sköt vakten med tre skott på nära håll. Allt enligt den förra året nyutkomna boken "Sydafika och Olof Palme" skriven av Flygare.
Dessa uppgifter är EDK egen berättelse inför sanningskommissionen.

EDK har två gånger skadats av trampminor och har en haltande gång. Fysik lär han trotts sin kroppshydda också haft eftersom han är specialutbildad i fallskärmshoppning, dykning mm och fått sitt smeknamn "Pure Evil" efter att hänsynslöst utmärkt sig i olika strider.

Själv bedömmer jag det som minst 50% chans att det är EDK på Arlanda.
Vad jag hunnit läsa i boken är Flygare extremt trovärdig och saklig.
Alla som gräver i mordet har många gånger haft fel. Misstaget man gör är nog att framställa allt som klappat och klart innan all bevisning ligger framme. Det bådar senare för att få kritik.
Tänk på att bland alla dessa "misstag" så döljer sig förmodligen sanningen någon stans. Dessa spår har i varje fall mer substans än Christer Pettersson-spåret.

Om det var EDK på Arlanda finns två alternativ:
A. Som operationsledare och ej skytt kunde han visa sig utan risk så han ej själv varit intill Palme.
Detta alternativ motsägs av att han inte är utpekad av vittnen samt att skytten uppträdde omaskerad. Hade maskering använts kunde man inte få utredarna att tro att mordet var oplanerat av en "ensam galning" som en impuls. Ett okännt ansikte som aldrig mer skulle dyka upp i Sverige var då en förutsättning för skytten.
B. Som skytt kan han skyllt sin närvaro på ANC-kongressen eller Ambasadbesök i ärende om säkerhetsskydd el. dylikt.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2016-06-04 kl. 10:45.
Citera
2016-06-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Visst har jag fel om det är som du skisserar.

Problemet är att det idag inte finns någonting som pekar mot att svenska anstiftare skulle använt sig av sydafrikanska krafter. Förutom vissa inte så speciellt trovärdiga skribenter och författare som jag tidigare kommenterat.

Dessutom är det slående att EDK pekar ut Craig Williamson som anstiftare. Inte svenskar. Nu när det ändå var en sanningskommission där ett utpekande av svenskar i sammanhanget inte varit någon nackdel i hans rannsakande och hopp om lägre straff. Jag personligen är övertygad om att EDK inte hade en susning om mordets deltagare, utförare eller ursprung. Liksom den utpekade Williamson.

Men om vi nu ändå ska gå på din linje.

Först måste det då utredas om det ens fanns några anstiftare. Enligt mig är det fullt möjligt att mordet utfördes av en liten grupp som passade på när tillfället gavs, utan förberedelser. Men om de nu ändå fanns så måste det utredas vilka de i så fall kunde vara vara. Och vilka som i praktiken hade möjligheten att hyra in utländska experter från SA. Där det i så fall krävs en logistik med inte så få personer inblandade. Dessutom kunde man mobilisera ett antal personer med WT som understödjare till denna inhyrda hitman. Samtidigt som dessa anstiftare efter mordet hade full kontroll över både PU och mörkläggning. Har mycket svårt att se HH som en BOSS i det sammanhanget.

Efter 30 års tragglande om detta SA-spår så återstår idag ingenting med substans. Det bidde en tummetott efter ett ursprungligt ett löfte om en hel kostymlösning i denna tråden.

Men om jag nu ändå har fel som du påstår vore det klädsamt om du presenterade fakta, eller åtminstone indicier, som leder i den riktningen. Som inte har sitt ursprung i Flygares förvirrade kommersiella produkt om 4 stirrande ögon i 2 ansikten och en Arlandaresenär med skotskrutig golfkeps. Som villigt lät sig filmas som ett proffs på både mord och att undkomma utan spår.

* Flera WT-observationer där flera vittnen, oberoende av varandra har hört WT-män tala tyska, schweizertyska och holländska, samt sett män med centraleuropeiskt utseende.
* ANC-kongressen i Stockholm medförde att CW och troligen även EdK var i Stockholm.
* Motivbilden för Sydafrikanerna var mycket , mycket stark, De hatade OP som var en stor stöttare och bidragsgivare till ANC. Man behövde alltså inte betala CW för att planera och utföra detta dåd, det räckte att hjälpa honom med lämplig tidpunkt och ge rätt information och kanske lite understöd med WT mm.
* EdK har själv medgivit att han skaffat fram vapnet och angivit att CW planerat detta dåd. Efter det har han mystiskt försvunnit och ingen vill säga var han är.

Om du har en bättre teori med starkare indicier eller tom bevis, då är jag jätteglad.
Citera
2016-06-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det får ta den tid det tar.

Man bestämmer färg, position och eventuell rörelse för personer och fordon.
Varje objekt beskrivs på ett speciellt sätt i en vanlig fil och den filen läses av programmet när det startas.

Kan vi bidra på nåt sätt? Det fanns förresten en komplett animering av mordet på http://www.animaps.com tidigare, men nu hittar jag den inte. Den började sju minuter innan och slutade 30 minuter efter. Innehöll alla vittnen, polisbilar och annat, dock inte WT.
Citera
2016-06-04, 13:22
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Kan vi bidra på nåt sätt? Det fanns förresten en komplett animering av mordet på http://www.animaps.com tidigare, men nu hittar jag den inte. Den började sju minuter innan och slutade 30 minuter efter. Innehöll alla vittnen, polisbilar och annat, dock inte WT.

Det vore fint, om det går, med en klocka som visar tiden, samt en informationsruta som visar namn och andra uppgifter. Jag vet inte hur svårt det är att utföra.

Jag tycker vi kör, Iesho, Harfager verkar direkt positiva, Boboslacke verkar inte direkt mot förslaget.
Det gäller att inte börja bråka om småsaker, vi måste nog utgå från att vi alla är stridsbenägna och håller "vårt eget scenario" högst. Vi samarbetar!
Citera
2016-06-04, 13:50
Medlem
Citat:
* Flera WT-observationer där flera vittnen, oberoende av varandra har hört WT-män tala tyska, schweizertyska och holländska, samt sett män med centraleuropeiskt utseende.

Hur många vittnen har hört WT-män med dessa språk? För ett otränat öra är det lätt att ta fel på tyska och holländska, men att blanda ihop språk som afrikaans, flamländska och holländska gör nog de flesta. Av det jag känner till om observationerna så utgår jag ifrån att det är ett och samma språk som talas, men att vittnen blandar ihop språken.
Citera
2016-06-04, 14:15
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Det kan ha varit hehehos animering.
Citera
2016-06-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Mannen vid Arlanda som bär liknande trenchcoat och ser ut att ev. vara i sällskap med den som liknar Eugene De Kock, har ju skotsk-rutig keps och tackar på svenska när passet återlämnas.

Östling på andra bilder:

EDK kanske kallades "Ondskan själv" (Prime Evil) men jag har fått uppfattningen att han som överste hade en chefsroll/organisatör än som utförare/skytt. Om EDK ej sköt borde han ju kunna lämna landet lite mer öppet än skytten som kanske fick ta en annan väg? Som omaskerad kan det ju inte rört sig om en svensk tycker jag?

Sydafrikas underrättelsechef i europa, John Adams rapporterar hem:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10217417.ab
Säpochefens vän"Arne" kallas i rapporten "en ömsesidig vän".
"Arne" har bett "Bengt" att snabbt skaffa information som visar på befrielserörelsen ANC:s kommunistkontakter

"Säpochefen" antas i artikeln vara Sven-Åke Hjälmroth men här kan ett missförstånd uppstått längs vägen. Rapporten är nämnligen skriven 24 februari 1987 innan PG Näss sommaren 1987 avgår officiellt som följd av Stig Berglings rymning och säpos ansvar däri. Att avsätta PG Näss som burat in och avslöjat så många sovjetiska spioner av denna orsak är ej troligt. Kanske avsätts Näss för att det är han som är den svenske säpochef som det egentligen handlar om? Det är ju betydligt troligare att Näss är den som har operativa kontakter med någon som heter Arne"?

Ett alternativ kan ju vara att det med "säpochefen" avses Hjälmroth och att "Arne" är PG Näss?
Det intressanta är ju att det inom säpo beviserligen efterfrågas bevis för att ANC är en kriminell organisation, samtidigt som dess kontor attackeras och representanter mördas runt om i världen.
Det olämpliga i detta är ju att dessa delar av säpo för en egen svensk utrikespolitik och därför får både Näss och Frånstedt gå som en start på den stora säporensningen som just då startat efter MOP.

Som jag ser det finns det många alternativ och enda lösningen att komma frammåt är att gå till grunden med samtliga spår. Därför är allas ståndpunkter och faktasamlande, en god gärning.

Ang Walkie-Talkies (WT), så har vi fortfarande ingenting som binder dem till någon speciell organisation annat är hörsägen. Det kan likagärna utgöras av minst två grupper som håller koll på varandra. En Säpo eller en SSI-del som spanar kan lika gärna vara avslöjade av ryssarna som har koll på dem i sina register, vilket sedan gör att avlyssningen av Neshjinskij visar att han känner till att något är i görningen.

Gagga mindre på varandra och gräv mer!

Ang "knattegrupper" så använde jag ordet lite slarvigt men av mina tidigare inlägg som tycks passerats spårlöst i tråden, så visar dokumenten att dessa civilgruppers verksamhet expanderade till utanför subversivroteln på Säpo under åttiotalet. Det är helt fel att utpeka WT-personerna som tillhöriga 70-talsBarbro eller IB intills dess mer fakta finnes. Mer troligt enligt de oficiella dokumenten är (i nuläget med stor osäkerhet) Säpos "Civilgrupper"). Den ena spanande på ryssarna och den andra spanande på vad?

Betänk att både gamla IB-rester och en del av Säpo låg i fejd och skyllde på varandra.

Det skall i CWs nätverk finnas en man som talar flytande svenska.
Kanske inte så dumt att ha med på ett sådant här uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in