Citat:
Ursprungligen postat av
Cianneli
Vem är SE?
Jag tror att de brev Anders Leopold menar är VG som skrivit även är skrivna av Skelleftehamnsmannen.
Jo vet att Leopold anser det , men jag tycker inte alls breven känns VG.
Mitt svar var att detta inlägget syftar på SE (Stig E/Skandiamannen) , och att han har skrivit ett brev till Aner som man kunde jämföra med detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag delar din uppfattning till stora delar, möjligen med undantag av skribentens ålder. Baserat på vissa ord ("resande" exempelvis) får jag känslan av en något äldre person.
"patologisk lögnare", "vane-ljugare", eller varför inte mytoman.
När jag tidigare som hastigast studerat handstilen, så har jag bedömt den som naturlig, dvs inte förställd, men när jag nu tittar på den igen så slår det mig att den omväxlande mellan breven har inslag av först framåtlutad stil, och sedan bakåtlutad. Det är anmärkningsvärt, och kan betyda att den egentligen är förställd. Kan det vara mördaren som har skrivit breven, med baktanken att leda polisen in på en wild goose hunt? Dagarna efter mordet var det mycket spekulationer ifall det låg en ensam galning bakom, eller om det rörde sig om en större konspiration. Om nu mördaren verkligen var en ensam galning, så fanns allt att vinna på att underblåsa tankar på ett WT-kommunicerande mördarkommando. Och jäklar vilken skruv det i så fall tog!
Inom parentes noterar jag också att skribenten ideligen tittar på sin klocka. Känns bekant.
Det finns för övrigt en viss sannolikhet för att även övriga kända brev är författade av samma person.
En (typo-)grafiskt intresserad person, van att fabulera, kan teckna och som uppenbart njuter av uppmärksamhet kan inte vara svår att hitta i utredningen. Jag har min uppfattning klar.
Hans brev till Sven Aner :
Citat:
Citat:
Täby den 9 januari 1990
Till Sven Anér!
Efter ditt första brev med relevanta frågor runt Palme-mordet kände jag mig mycket motiverad och skrev samma vecka ner
tjugofyra A-4 sidor utan att ens ha hunnit halvvägs. Men, julen närmade sig och jag blev tvungen att prioritera annat.
Eftersom jag ville leva upp till din egen ambition i ämnet, så skrev jag några rader till dig om att jag ville utnyttja
mellan-dagarna till en fortsättning.
Sedan kom kallduschen i form av ditt nästa brev, strax innan du for söderut. Du ifrågasatte inte bara om jag verkligen hade
varit på platsen vid tillfället, utan du påstod t.o.m. att jag ljugit ihop en massa. Ingen som känner mig skulle nånsin påstå
något sådant. Så kategorisk som du var i din formulering så kändes det helt meningslöst att fortsätta mitt skrivande runt
dina frågor.
Endast en kort summering: Jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme och ända fram till att man hade spärrat
av området med rödvita band. Samt, jag var inte på Åland vid det tillfälle som du påstår. Om du nöjer dig med hustrun och
grannarna som alibi.
I ditt intressanta forskningsprogram vill jag ändå ge dig några intressanta motfrågor att fundera på: Av vad jag kan förstå
så tror du mera på Söderström och Anna Hage än på mig? Har det inte slagit dig att just dessa två försöker kamouflera ett
felaktigt handlande i något så känsligt som sin egen yrkesroll!?! Söderström stod kvar framför sin polisbil 25 m bort. Ändå
kunde han se på Palmes ögon ”att det var kört”. Men han kunde inte se mig trots att jag stod mellan honom och mordplatsen!?
Dessutom har han ju hört mig eftersom det är jag som ropar flyktvägen till piket-poliserna. Stackars Söderström var inte i
form. Snart härefter skulle ha bli sjukpensionerad för dålig rygg och andra förslitningar. Visserligen var Lisbet upprörd men
det vara bara Söderström hon svor åt. Jag vet varför.
Åsså har vi lilla Anna Hage med hjärtmassage på en person som hade andningsvägarna fyllda med blod. Då hjälper ingenting. Och
hon var inte sjuksköterska, nej, inte ens undersköterska eftersom hon just hade börjat en undersköterske-utbildning. Innan
dess är man sjukvårdsbiträde och då bäddar man sängar och tömmer bäcken. I Hovrätten fick man ta paus för hennes skull när
hon inte kunde skilja på vad hon sett och vad hon läst sig till. Det finns en lång artikel om henne i ett tidigare nummer av
LO-tidningen. Kanske har du fått något att fundera på nu, Sven?
Hälsningar Stig Engström