2016-07-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Moplp syftar på SE. Intressant tanke men jag är tveksam om en van skrivare och grafiker kan skriva så slarvigt även om han vill Det som stämmer är att de båda vill gärna trycka på orden , i Skelle brevet genom att stryka under , SE i brevet till sven aner genom att skriva mkt utropstecken osv.
Brevet som SE skrev till SA var väl maskinskrivet ? annars får man kontakta SA och se om han kan lägga ut originalet.

Vem är SE?
Jag tror att de brev Anders Leopold menar är VG som skrivit även är skrivna av Skelleftehamnsmannen.
Citera
2016-07-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Svaret är ju simpelt. Av samma anledning som skumma affärer skedde i det området. Dvs att det är nära allt men ändå lite undanskymt.
Perfekt ställe att locka Palme till för att kunna mörda honom.
Planerat möte tror jag på.
Citera
2016-07-01, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Vem är SE?
Jag tror att de brev Anders Leopold menar är VG som skrivit även är skrivna av Skelleftehamnsmannen.
Jo vet att Leopold anser det , men jag tycker inte alls breven känns VG.

Mitt svar var att detta inlägget syftar på SE (Stig E/Skandiamannen) , och att han har skrivit ett brev till Aner som man kunde jämföra med detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag delar din uppfattning till stora delar, möjligen med undantag av skribentens ålder. Baserat på vissa ord ("resande" exempelvis) får jag känslan av en något äldre person.

"patologisk lögnare", "vane-ljugare", eller varför inte mytoman.

När jag tidigare som hastigast studerat handstilen, så har jag bedömt den som naturlig, dvs inte förställd, men när jag nu tittar på den igen så slår det mig att den omväxlande mellan breven har inslag av först framåtlutad stil, och sedan bakåtlutad. Det är anmärkningsvärt, och kan betyda att den egentligen är förställd. Kan det vara mördaren som har skrivit breven, med baktanken att leda polisen in på en wild goose hunt? Dagarna efter mordet var det mycket spekulationer ifall det låg en ensam galning bakom, eller om det rörde sig om en större konspiration. Om nu mördaren verkligen var en ensam galning, så fanns allt att vinna på att underblåsa tankar på ett WT-kommunicerande mördarkommando. Och jäklar vilken skruv det i så fall tog!

Inom parentes noterar jag också att skribenten ideligen tittar på sin klocka. Känns bekant.

Det finns för övrigt en viss sannolikhet för att även övriga kända brev är författade av samma person.

En (typo-)grafiskt intresserad person, van att fabulera, kan teckna och som uppenbart njuter av uppmärksamhet kan inte vara svår att hitta i utredningen. Jag har min uppfattning klar.

Hans brev till Sven Aner :
Citat:
Citat:
Täby den 9 januari 1990

Till Sven Anér!

Efter ditt första brev med relevanta frågor runt Palme-mordet kände jag mig mycket motiverad och skrev samma vecka ner

tjugofyra A-4 sidor utan att ens ha hunnit halvvägs. Men, julen närmade sig och jag blev tvungen att prioritera annat.

Eftersom jag ville leva upp till din egen ambition i ämnet, så skrev jag några rader till dig om att jag ville utnyttja

mellan-dagarna till en fortsättning.

Sedan kom kallduschen i form av ditt nästa brev, strax innan du for söderut. Du ifrågasatte inte bara om jag verkligen hade

varit på platsen vid tillfället, utan du påstod t.o.m. att jag ljugit ihop en massa. Ingen som känner mig skulle nånsin påstå

något sådant. Så kategorisk som du var i din formulering så kändes det helt meningslöst att fortsätta mitt skrivande runt

dina frågor.

Endast en kort summering: Jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme och ända fram till att man hade spärrat

av området med rödvita band. Samt, jag var inte på Åland vid det tillfälle som du påstår. Om du nöjer dig med hustrun och

grannarna som alibi.

I ditt intressanta forskningsprogram vill jag ändå ge dig några intressanta motfrågor att fundera på: Av vad jag kan förstå

så tror du mera på Söderström och Anna Hage än på mig? Har det inte slagit dig att just dessa två försöker kamouflera ett

felaktigt handlande i något så känsligt som sin egen yrkesroll!?! Söderström stod kvar framför sin polisbil 25 m bort. Ändå

kunde han se på Palmes ögon ”att det var kört”. Men han kunde inte se mig trots att jag stod mellan honom och mordplatsen!?

Dessutom har han ju hört mig eftersom det är jag som ropar flyktvägen till piket-poliserna. Stackars Söderström var inte i

form. Snart härefter skulle ha bli sjukpensionerad för dålig rygg och andra förslitningar. Visserligen var Lisbet upprörd men

det vara bara Söderström hon svor åt. Jag vet varför.

Åsså har vi lilla Anna Hage med hjärtmassage på en person som hade andningsvägarna fyllda med blod. Då hjälper ingenting. Och

hon var inte sjuksköterska, nej, inte ens undersköterska eftersom hon just hade börjat en undersköterske-utbildning. Innan

dess är man sjukvårdsbiträde och då bäddar man sängar och tömmer bäcken. I Hovrätten fick man ta paus för hennes skull när

hon inte kunde skilja på vad hon sett och vad hon läst sig till. Det finns en lång artikel om henne i ett tidigare nummer av

LO-tidningen. Kanske har du fått något att fundera på nu, Sven?

Hälsningar Stig Engström
Senast redigerad av sulfint 2016-07-01 kl. 15:35.
Citera
2016-07-01, 16:02
Medlem
hehehos avatar
här ett system som gissar anonyma författare efter exempel (s.k. authorship attribution) :

http://www.aicbt.com/authorship-attribution/online-software/

-bör användas på engelska
-inte att förväxlas med ett proffssystem i prestanda

Ifall någon vill forska kring olika texter i MOP-sammanhang som eventuellt delar författare och som som ni har i elektronisk form.

[[[Obs, bryter förstås mot reglerna att användas direkt på inlägg i flashback om nu nån tänkte så, samt efterforskning mot källskydd men det är ju inte det vi pratar om här.]]]
Citera
2016-07-01, 16:09
Medlem
Prov ur SE´s brev till Sven Anér:

http://runeberg.org/palmenytt/1999/0171.html
Citera
2016-07-01, 16:47
Medlem
[quote=sulfint|57732767]Jo vet att Leopold anser det , men jag tycker inte alls breven känns VG.

Menar du att SE kan vara Skelleftehamnsmannen?
Det tror inte jag. De skriftspråken är för olika.
Citera
2016-07-01, 16:58
Medlem
[quote=Cianneli|57733401]
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jo vet att Leopold anser det , men jag tycker inte alls breven känns VG.

Menar du att SE kan vara Skelleftehamnsmannen?
Det tror inte jag. De skriftspråken är för olika.
Jag menar att Moplp tror det Själv tror jag att det är random mytoman , men man kan ju aldrig vara säker.
Citera
2016-07-01, 17:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
I svenska Marinen var det inofficiella gästofficerare från USA. När diplomatbuggningen genomfördes fanns det expertis ifrån CIA, inblandat.

Vapenhandlaren Östlings beskyddare kan förklara mycket, med kontakter i väst. Västtyska MP5 är ett vapen som köptes in till svenska polisen av Östling, först utan tillstånd senare av andra helt legalt.
Östling fick anställning i det tyska företag som tillverkade brandsläckningsutrusning till Stridsbåt 90.

Något som även vore intressant att ta reda på är huruvida Ingemar Somberg har en del i historian.
Somberg tog värvning i Hitlers armé, mest p.g.a hans brinnande intresse för vapen. Efter kriget arbetade han på ett regemente i norra Sverige som vapentekniker. Inte helt osannolikt att han hade många kontakter kvar bland vapensmederna i Västtyskland.

Jaha, så Ingemar Somberg skulle alltså börja prata om sina år i Waffen-SS med Bosse Schön för att dra ögonen på sig samtidigt som han på något okänt sätt hittade vapen till palmemördarna. förstår jag dig rätt då?
Citera
2016-07-01, 18:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Svaret är ju simpelt. Av samma anledning som skumma affärer skedde i det området. Dvs att det är nära allt men ändå lite undanskymt.

Knarkspan medger att dom finns i området och observationerna i Tunnelgatan/sveavägen runt kl 21 härrör sannolikt till dessa. Sedan tillkommer ett antal iakttagelser som kommer in till PU efter Hans Holmer efterlyst WT-iakttagelser.

Ulla Strömbäck-Larsson kommer med sina WT-gubbar före HHs utspel. Hon är fortfarande det mest intressanta WT-vittnet. Inte minst med tanke på det kvalificerande ljugande och trixande som bland annat åklagaren Jörgen Almblad gjorde sig skyldig till när han skulle förminska Ullas berättelse.
Citera
2016-07-01, 18:20
Medlem
[quote=andersaanderssona|57729937]
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke Svaret är ju simpelt. Av samma anledning som skumma affärer skedde i det området. Dvs att det är nära allt men ändå lite undanskymt.[/QUOTE

Alltså en naturlig plats för de som inte hade som mål att mörda Palme. Man var alltså där i andra ärenden. Precis som man tidigare varit där när man läser om Barbro och FMN prePalme. Precis som narkotikaspanarna var där naturligt gällande Christers kran innan aktionen avblåstes 22,30.

Utan att ens nämna Dahlgrens berättelse, även fast jag jag gjorde det till slut.

Granskar vi det finns det tre förklaringar till närvaro som har spridits. Kanske den ursprungligt tänkta coverstoryn för olika deluppdrag ifall man blev igenkänd/uppmärksammad.

Sådana som DF kan dölja det under spaningsuppdrag för en enhet inom Säpo som han ursprungligen uppgav. Antytt som spaning mot Bulgarer.

En spaningsgrupp (civila och ej i tjänst varande Poliser som kunnat bli observerade av kollegor men ej tillhörande hemlig verksamhet) skulle förklaras med privat narkotikaspaning för föräldraföreningen.

Hitgruppen som var beväpnade skulle förklara att de höll på men någon slags hemlig kuppövning.

Det vi får ny är en slags blandning av dessa tre ursprungliga coverstorys.
Senast redigerad av boboslacke 2016-07-01 kl. 18:26.
Citera
2016-07-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Håller med, psykologiskt passar han på VG men inte ordval och stil. Men VG hade ju för vana att skriva denna "typ" av brev.

När man bedömer ålder får man ju tänka på hur det såg ut -86 och hur olika åldrar uttryckte sig då och då tror jag han blir rätt så ung...

De kan ju vara ett teamarbete eller riktigt smart "deception" men innehållet är knappast viktigt nog för det...

Överens i din analys. Med andra ord ointressant att dra slutsatser kring.
Citera
2016-07-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Perfekt ställe att locka Palme till för att kunna mörda honom.
Planerat möte tror jag på.

Nej ett möte är allt för riskabelt. Den som i sådant fall bokar det måste räkna med att OP garderat sig på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in