2016-06-02, 17:07
Medlem
Tillssons avatar
Mycket twittrande om att SDF på bred front går mot Manbij.

Bl a går man med båtar över Eufrat i höjd med den av IS delvis sprängda bron vid Qara Qwazak.

Karta: https://twitter.com/ChuckPfarrer/status/738150276809396224

Bron: https://twitter.com/mutludc/status/738365283111337984
Citera
2016-06-02, 21:30
Medlem
http://www.aljazeera.com/news/2016/06/russian-ground-operation-syria-160602094724997.html

Russian ground operation in Syria 'under discussion'

Kremlin insider tells Al Jazeera that Moscow is considering sending special forces to fight against Syrian rebel groups.

Får man ta Al Jazeera för vad det är, men intressant om det ligger något bakom detta
Citera
2016-06-03, 05:10
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
http://www.aljazeera.com/news/2016/06/russian-ground-operation-syria-160602094724997.html

Russian ground operation in Syria 'under discussion'

Kremlin insider tells Al Jazeera that Moscow is considering sending special forces to fight against Syrian rebel groups.

Får man ta Al Jazeera för vad det är, men intressant om det ligger något bakom detta
Bra, det kan bli något. Det kommer iaf inte att möta officiell amerikansk motintervention, inte från US Army, Air Force eller Navy. Kanske från Blackwater eller annan firma men det är försumbart då det ju är ett inofficiellt hobbyklubbsstöd.

Putin pekar med hela handen medan USA är klavbundet, dess försvarsmakt går inte längre med på interventioner, sägs det. Enough is enough liksom efter Irak 2.0.
Citera
2016-06-03, 06:12
Medlem
Tillssons avatar
SDF påbörjar reparationer av den av IS delvis sprängda bron vid Qara Qwazak.

Bron går över Eufrat.

https://twitter.com/UniteKurdistan/status/738510937758543872
Citera
2016-06-03, 10:58
Medlem
humanlifes avatar
Israel stöder terrororganisationen Jabhat al-Nusra, det är ingen hemlighet längre. De har länge velat bli av Assad som är kritisk till Israels förtryck av palestinierna.

Egentligen borde Västs stöd till terrorn i Syrien tvinga fram sanktioner från FN, FN:s resolutioner vad gäller terrorgrupper ger stöd för detta.
Jag skulle tro att om Säkerhetsrådet hade majoritetsbeslut istället för enhälliga beslut, så skulle de vidta skarpare åtgärder. Situationen i Syrien är orimlig, då mer krigare och mer vapen hela tiden fylls på från Turkiet.

Detta strider mot de särskilda avtal som träffats för att få slut på kriget i Syrien. Väst har skrivit under på att stödet till terrorgrupperna skall upphöra, men tydligen är det bara tomma löften.

Västs terror mot enskilda länder måste upphöra!
Citat:
“Israel’s Alliance with Al-Qaeda: Get a Grip and Some Perspective”

“Efraim Halevy says he is not concerned that Israel treats fighters from Al-Nusra Front, which is Al-Qaeda's Syrian branch. In his words, "It's always useful to deal with your enemies in a humane way. I didn't say there's no tactical consideration. I said the main consideration, the immediate consideration is humane."

Halevy also says he would not support the treatment of wounded Hezbollah fighters because Israel had been targeted by Hezbollah, but "not specifically targeted by Al-Qaeda".”

“1- No one in the West is furious and sanctimonious about this latest confession and scandal.”
“2- Israel’s involvement in the war on Syria is never reported by corporate media.”
“3- Israel is not playing a “humanitarian” role in the war.”

“A newly-declassified Pentagon report says Western intelligence agencies were aware, as far back as August 2012, that ISIL could arise and they wanted it to happen.”
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950313000877
Senast redigerad av humanlife 2016-06-03 kl. 11:01.
Citera
2016-06-03, 14:48
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Handen på hjärtat jag litar varken på Ryssar, Amerikaner, EU eller några mänskliga rättsorganisationer. Jag säger inte att du har fel men jag tror heller inte det behöver vara rätt för att FN säger en sak. Halva min familj har varit inblandade i krig och de har varit direkt på plats vid olika slag under balkankriget(Jugoslavienkriget) och de har skrattat varenda gång någon "FN rapport" kommit. Oftast är FN rapporten delvis rätt men uppblossad av media och de som vill fortsätta kriget. Så jag tar allt med nypa salt
Det är sunt tänk, vilket jag respekterar och beundrar. Jag måste erkänna att jag delar din skepsis till FN, men min bedömning grundar sig på flertals källor som pekar på att Assadregimen låg bakom det. Jag tror, likt dig, att det kan vara fel, men hittils finns inga troväridga uppgifter som pekar på det motsatta, förutom smutskastning mot FN, USA, och andra människorättsorganisationer, vilket kan vara befogade, men de är helt irrelevanta och värdelösa om smutskastningen inte följs av trovärdiga belägg.
Citera
2016-06-03, 14:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Israel stöder terrororganisationen Jabhat al-Nusra, det är ingen hemlighet längre. De har länge velat bli av Assad som är kritisk till Israels förtryck av palestinierna.

Egentligen borde Västs stöd till terrorn i Syrien tvinga fram sanktioner från FN, FN:s resolutioner vad gäller terrorgrupper ger stöd för detta.
Jag skulle tro att om Säkerhetsrådet hade majoritetsbeslut istället för enhälliga beslut, så skulle de vidta skarpare åtgärder. Situationen i Syrien är orimlig, då mer krigare och mer vapen hela tiden fylls på från Turkiet.

Detta strider mot de särskilda avtal som träffats för att få slut på kriget i Syrien. Väst har skrivit under på att stödet till terrorgrupperna skall upphöra, men tydligen är det bara tomma löften.

Västs terror mot enskilda länder måste upphöra!

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950313000877
Återigen, behandlingen av stridande (även om de är terrorklassade) är inte olagligt under folkrätten. Tvärtom, Röda Korset har vårdar alla sårade parter. Du bör lära dig mer om folkrätten och internationell rätt, pajas.
Citera
2016-06-03, 17:52
Medlem
Tillssons avatar
Enligt denna tweet påstås SDF nu vara 6 km från Manbij

Om kartan stämmer kan man se att de går grundligt tillväga och inte gör någon spjutspetsattack.

Karta: https://twitter.com/miladvisor/status/738753604350300160
Citera
2016-06-03, 19:14
Medlem
Antar att ni följer Jaysh al-faths offensiv runt Khan Touman. Lyckats ta flera områden runt omkring. Börjar närma sig enda vägen in i regimens del av centrala Aleppo. Tror det kommer avstanna nu dock. Intressant om de lyckas hålla det.
Citera
2016-06-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Antar att ni följer Jaysh al-faths offensiv runt Khan Touman. Lyckats ta flera områden runt omkring. Börjar närma sig enda vägen in i regimens del av centrala Aleppo. Tror det kommer avstanna nu dock. Intressant om de lyckas hålla det.

För djävla dåligt att SAA och dess milis att de inte kan hålla sina positioner, händer gång på gång. Kan inte komma som någon direkt överraskning att "motståndarna" kommer försöka dra fördel av att SAA kör igång offensiver i andra områden.
Citera
2016-06-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
För djävla dåligt att SAA och dess milis att de inte kan hålla sina positioner, händer gång på gång. Kan inte komma som någon direkt överraskning att "motståndarna" kommer försöka dra fördel av att SAA kör igång offensiver i andra områden.

Går väl inte superbra för SAA i DeZ heller? IS verkar vara på offensiven
Citera
2016-06-04, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Går väl inte superbra för SAA i DeZ heller? IS verkar vara på offensiven

Skillnaden där är att i Dez så är de omringade och numerärt underlägsna, tack vare bra försvarspositioner, kapabelt befäl samt bra moral så har de lyckats hålla stånd där i en evighet.

Vad försvararna i södra Aleppo gör vetifan dock, dålig moral och ledarskap är en katastrof :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in