• 1
  • 2
2016-06-03, 18:12
Hej!

Precis som titel så undrar jag hur mycket hyra som är vettigt att betala i förhållande till sin inkomst om man satsar på ett långsiktigt sparande och att ha relativt hög disponibel inkomst och alltså inte nödvändigtvis värderar att bo så dyrt som möjligt utan att man faktiskt ska kunna bo och även spara och spendera.

Jag har hört att en tumregel är att hyran bör max vara 1/3 av nettolön för att man ska kunna leva gott och för att hyran inte ska kunna anses äta för stor del av ens inkomst. Alltså där gränsen går för att man ska kunna bo så dyrt som möjligt i förhållande till sin inkomst om man värderar bostad högt.

Om man då satsar på att även kunna spara och spendera och inte vill bo så dyrt som möjligt utan är villig att betala lite mindre hyra än vad man har råd med för att kunna spara och spendera, då tänker jag mig att man bör ligga lite under den tumregeln.

Jag har i dagsläget en inkomst på 23000 vilket motsvarar en lön på ca 18000 efter skatt och då jag satsar på ett långsiktigt sparande och att ha relativt hög disponibel inkomst så satsar jag på ett boende där jag max betalar 5000 i månaden så att jag får 13000 över för att spara och spendera, bör jag försöka hamna ännu lägre? Tänker jag rätt som satsar på 5000 i hyra?
Senast redigerad av Sickmyduck 2016-06-03 kl. 18:31.
Citera
2016-06-03, 18:14
Medlem
GanjaFarfars avatar
Frågan är otroligt konstig om jag ska vara ärlig, man tar ett så billigt boende som möjligt som man trivs med helt enkelt? jag betalar ungefär 1/8 av min disponibla inkomst i hyra. Det tycker jag är lagom.
Citera
2016-06-03, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Frågan är otroligt konstig om jag ska vara ärlig, man tar ett så billigt boende som möjligt som man trivs med helt enkelt? jag betalar ungefär 1/8 av min disponibla inkomst i hyra. Det tycker jag är lagom.

Ja det har du väl rätt i, att hyra en bostad är obevandrad mark för mig och jag är rädd för att jag råkar göra misstaget att ta en lägenhet med en hyra som är högre än vad jag egentligen har råd med fast att jag tror att jag har råd, så att säga.

Har ingen att prata med om dessa saker så jag söker egentligen alla råd och tips.

Edit: Teoretiskt sätt så skulle jag ju ha "råd" att hyra en lägenhet för 18000 i månaden eftersom det är vad jag har i inkomst men det förstår ju jag med att det inte är en bra idé för då har jag ju inte råd med något annat.
Senast redigerad av Sickmyduck 2016-06-03 kl. 18:29.
Citera
2016-06-03, 20:03
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hej!

Precis som titel så undrar jag hur mycket hyra som är vettigt att betala i förhållande till sin inkomst om man satsar på ett långsiktigt sparande och att ha relativt hög disponibel inkomst och alltså inte nödvändigtvis värderar att bo så dyrt som möjligt utan att man faktiskt ska kunna bo och även spara och spendera.

Jag har hört att en tumregel är att hyran bör max vara 1/3 av nettolön för att man ska kunna leva gott och för att hyran inte ska kunna anses äta för stor del av ens inkomst. Alltså där gränsen går för att man ska kunna bo så dyrt som möjligt i förhållande till sin inkomst om man värderar bostad högt.

Om man då satsar på att även kunna spara och spendera och inte vill bo så dyrt som möjligt utan är villig att betala lite mindre hyra än vad man har råd med för att kunna spara och spendera, då tänker jag mig att man bör ligga lite under den tumregeln.

Jag har i dagsläget en inkomst på 23000 vilket motsvarar en lön på ca 18000 efter skatt och då jag satsar på ett långsiktigt sparande och att ha relativt hög disponibel inkomst så satsar jag på ett boende där jag max betalar 5000 i månaden så att jag får 13000 över för att spara och spendera, bör jag försöka hamna ännu lägre? Tänker jag rätt som satsar på 5000 i hyra?
Yes. Rätt tänkt, tycker jag.
30 % av disponibel inkomst.
Citera
2016-06-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hej!

Tycker du tänker helt rätt. Jag lägger ca 15% av min lön på boendet men det beror på att jag blivit sambo och därför delar på hyran som motsvarar 30% av min lön.
Citera
2016-06-03, 22:25
Medlem
mutemes avatar
Får in 10800/mån, betalar 4200 i hyra.

Tycker själv att det blir rätt mastigt.
Citera
2016-06-03, 22:58
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muteme
Får in 10800/mån, betalar 4200 i hyra.

Tycker själv att det blir rätt mastigt.

75% tjänst på donken? 4200 är en bra hyra för en normal inkomst men du har väldigt låg inkomst.

20-30% känns väl rimligt beroende på omkostnader i övrigt.
Citera
2016-06-04, 00:21
Medlem
mutemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
75% tjänst på donken? 4200 är en bra hyra för en normal inkomst men du har väldigt låg inkomst.

20-30% känns väl rimligt beroende på omkostnader i övrigt.

Sjukersättning.
Citera
2016-06-04, 01:27
Medlem
revodnebs avatar
Det historiska snittet på hyra/inkomst har tidigare varit 28% på ett ungefär. Med den senaste tidens helt vansinniga rusningar i bopriser så verkar folk acceptera uppåt 50%, kanske t.o.m. mer vilket jag ser som rena galenskapen. Du tänker helt rätt och det ger dig möjligheter att forma din framtid om du följer det.
Citera
2016-06-04, 05:07
Medlem
Jag lägger själv ca 14% av min inkomst i hyra. Har ut ca 25000 och hyra på ca 3500. Känns lagom. Vill skaffa större men då blir det ju dyrare. Så det får bli framöver.

Förstår mig inte på folk som lägger halva lönen eller mer på boende. Finns inga måsten. Ren idioti.
Citera
2016-06-04, 09:51
Medlem
Jag är halvamerikan och bott där större delen av mitt liv och här räknar man alltid 20% som smärtgräns. Någon nämnde 50%? I Sverige borde det väl isåfall vara mer värt att bo någonstans där det är väldigt billigt och sedan gå på bidrag (om man ser det utifrån en medelinkomsttagares perspektiv)
Citera
2016-06-04, 10:31
Medlem
1/3 i hyra är ju väldigt betungande om man har ett netto på 12000 men plättlätt att avvara om man tjänar 60 papp, så ett generellt mått är alltså helt missvisande. Man får bestämma själv vad man tycker är rimligt.
Själv skulle jag tycka att 5000 i hyra är klart rimligt och överkomligt. Sen är du grymt duktig om du lyckas spara 5000 i månaden utöver det, det blir snabbt en stor summa. Se till att du gör nåt bra av dem och inte sparar på nollräntekonto bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in