• 1
  • 2
2016-06-04, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av Godjayhova
Jag är halvamerikan och bott där större delen av mitt liv och här räknar man alltid 20% som smärtgräns. Någon nämnde 50%? I Sverige borde det väl isåfall vara mer värt att bo någonstans där det är väldigt billigt och sedan gå på bidrag (om man ser det utifrån en medelinkomsttagares perspektiv)

20% efter skatt alltså?
Citera
2016-06-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Frågan är otroligt konstig om jag ska vara ärlig, man tar ett så billigt boende som möjligt som man trivs med helt enkelt? jag betalar ungefär 1/8 av min disponibla inkomst i hyra. Det tycker jag är lagom.

Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ja det har du väl rätt i, att hyra en bostad är obevandrad mark för mig och jag är rädd för att jag råkar göra misstaget att ta en lägenhet med en hyra som är högre än vad jag egentligen har råd med fast att jag tror att jag har råd, så att säga.

Har ingen att prata med om dessa saker så jag söker egentligen alla råd och tips.

Edit: Teoretiskt sätt så skulle jag ju ha "råd" att hyra en lägenhet för 18000 i månaden eftersom det är vad jag har i inkomst men det förstår ju jag med att det inte är en bra idé för då har jag ju inte råd med något annat.
Även jag lägger nästan exakt 1/8 av min lön efter skatt på hyra.
Jag bor i en 1:a, sparar pengar och har det bra.
Citera
2016-06-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
20% efter skatt alltså?

Ja, skattesystemet i USA är lite "komplexare" och man har inte procentuell skatt på samma vis som i Sverige med olika brytpunkter utan här blandas kapital, tjänsteinkomster (finns olika tjänsteinkomstslag) osv in, vilket gör att man alltid pratar om efter skatter.
Citera
2016-06-09, 22:40
Medlem
Hassebosse47s avatar
Jag har ut 21k efter skatt och bor hemma där jag betalar 3.5k.
Jag sparar minst 10k per månad och lever loppan för resten.

Det går inte att räkna hur mycket % man ska lägga av sin lön på hyra, allt är relativt då man kanske hellre lägger en större summa på nöjen istället för en bostad.

För att svara dig så lägger jag alltså 1/6 av min lön på mitt boende.
Citera
2016-06-10, 08:50
Medlem
Givet en hyggligt normal inkomst skulle jag nog se 30% av disp inkomst som ett "tak" när jag letar drömboendet. Sådär generellt så ska man givetvis ta det billigaste möjliga som lever upp till sina lägstakrav... Att spara OCH leva är ju bra mycket roligare än att bo.

Skulle tro jag ligger något högt på 20-25% men så är min transport (bil) inte räknad på min disp inkomst. Skulle jag köra privat bil hade min boendekostnad kanske varit 16-17% mellan tummen och pekfingret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in