2016-05-22, 13:58
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonsson1979
De röda vägarna har bergarten porfyr inblandade i beläggningen.
Så är det nog.

Jag har även för mig att röd granit ger den typ av röd asfalt som är rätt vanlig i till exempel Uppland.
Citera
2016-05-22, 23:52
Moderator
Neksnors avatar
På 80-talet byggdes en röd cykelbana i Kålltorp, Göteborg. Jag har något minne av att den kostade 20 kr mer / kvadratmeter än vanlig asfalt. Gissar att jämförelsen gällde svart asfalt med liknande prestanda.
Den asfalten såg utan att vara färgad och inte gjord av röd sten. Asfalten bleknade efter några år.
Citera
2016-06-01, 09:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonsson1979
De röda vägarna har bergarten porfyr inblandade i beläggningen.
Så har jag också fattat det. Från Älvdalen om jag förstått rätt.

Porfyr bland de hårdaste material som går att finna i naturen. Det går att spränga och krossa, men är oerhört svårt att bearbeta, varför porfyrföremål som t ex ljusstakar blir väldigt dyra.
Citera
2016-06-01, 17:17
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Ganska säker på att det finns korta sträckor med röd asfalt lite här och var i landet, baserat på mina iakttagelser bakom lastbilsratten. De flesta är nog bara ett par 100 meter. Gissningsvis ett test av Vägverket en gång i tiden.
Citera
2016-06-01, 17:30
Medlem
På Åland har vi bara röda vägar 😊
Citera
2016-06-01, 18:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Så är det nog.

Jag har även för mig att röd granit ger den typ av röd asfalt som är rätt vanlig i till exempel Uppland.

Fram till 80-talet var det vanligt med asfalt som hade rosa granit från Bohuslän.
Citera
2016-06-01, 18:25
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
På Åland har vi bara röda vägar 😊

Ja, och inte saltas det om vintrarna heller. Knappt skottas och grusas.
Allvarligt talat så tycker jag att vägarna på Åland är ganska kassa, och många infödingar kan inte köra ordentligt. Om en ålänning kör på en sträcka som till hälften har 90km/t som fartbegränsning och den andra hälften 50km/t så kör ålänningen 75km/t hela sträckan. True story.

Jag har fått för mig att röd asfalt håller längre än svart och således blir billigare att använda i längden, men är inte helt säker på det. Däremot så blir röd asfalt väldigt hal när det regnar, varför det inte används som standard.
Citera
2016-06-01, 23:47
Medlem
Vi använder den lokala bergarter till asfalt och bergkross. Därav färgen, det finns inget alternativ. Egenskaperna skiljer sig inte nämnvärt annat än att jag har förstått att slitstyrka är något högre, varför det exporteras en hel del kross till sverige emellanåt. Har för mig att vissa motorvägssträckor i Uppland som är röda har åländska ballast.
Citera
2016-06-02, 15:21
Medlem
hazzos avatar
Infärgad asfalt används normalt för att urskilja cykelkörfält i gata. Dvs där det inte finns vanliga separerade cykelbanor. Vanligt i Stockholm o tvingades fram av Stella Fare trots motsånd från dåtidens trafikplanerare. Även i London o Rom finns röda cykelfält. Även hållplatserna för stombussar är röda, men där är det infärgad betong om inte missminner mig.

Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Kan tänka mig att det finns både färgad asfalt och asfalt som är röd pga stenen som används i (?)Ovasätt så ser asfalten inte så röd ut efter ett par år när den blivit skitig och sliten av grus och annat.
Citera
2016-06-02, 21:30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
På E18, Norrtäljevägen, fanns under ett antal år en sträcka - flera kilometer lång - där ena filen var vanlig svart asfalt och den andra röd asfalt, där jag har ett rätt klart minne av att det var porfyrkross som gav den röda färgen.

Hur som helst så blev det så, att medan det blev hjulspår i den svarta asfalten efter ett par år så förblev den röda i stort sett opåverkad under mycket lång tid.

(Denna typ av röd asfalt ska inte förväxlas med den röda asfalt som markerar bl a cykelbanor och som väl består av vanlig asfalt med förgämne tillsatt).
Citera
2016-06-03, 17:26
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
På E18, Norrtäljevägen, fanns under ett antal år en sträcka - flera kilometer lång - där ena filen var vanlig svart asfalt och den andra röd asfalt, där jag har ett rätt klart minne av att det var porfyrkross som gav den röda färgen.

Hur som helst så blev det så, att medan det blev hjulspår i den svarta asfalten efter ett par år så förblev den röda i stort sett opåverkad under mycket lång tid.

(Denna typ av röd asfalt ska inte förväxlas med den röda asfalt som markerar bl a cykelbanor och som väl består av vanlig asfalt med förgämne tillsatt).

Fast det beror troligen på att den röda asfalten låg i ytterfilen, det är väldigt stor skillnad i ådt på inner respektive ytterfil på motorväg. Framför allt får du högre laster på innerfilen eftersom i stort sett all tung trafik ligger i den filen. Hjulspåren beror oftast inte på asfaltslagret utan sitter i underliggande obundna lager eller i terrassen. Sen jämnar man ju givetvis av dessa ojämnheter med asfalt.
Citera
2016-06-03, 21:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Fast det beror troligen på att den röda asfalten låg i ytterfilen, det är väldigt stor skillnad i ådt på inner respektive ytterfil på motorväg. Framför allt får du högre laster på innerfilen eftersom i stort sett all tung trafik ligger i den filen. Hjulspåren beror oftast inte på asfaltslagret utan sitter i underliggande obundna lager eller i terrassen. Sen jämnar man ju givetvis av dessa ojämnheter med asfalt.
Det ligger säkert en hel del i det du påpekar. Dock så återkom hjulspåren i den vanliga asfalten när det röda partiet tog slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in