2016-05-12, 15:08
Bannlyst
Tjena! Jo, var nyss och åkte lite bil och en väg har röd asfalt. Vilket fick mig att fundera litet. Vad är det för skillnad mellan röd asfalt och svart asfalt? Är den röda dyrare eller billigare?
Senast redigerad av Kuk-Herbert 2016-05-12 kl. 15:49.
Citera
2016-05-12, 15:30
Medlem
Röd asfalt springer man på.
Citera
2016-05-12, 15:35
Medlem
Röd lär vara dyrare men det är snyggt i rätt omgivning. Dock tror jag inte att den håller sig röd så jätte länge utan blir rätt tråkig efter ett par vintrar med sandning och annat slitage.
Citera
2016-05-12, 15:39
Medlem
hippilis avatar
När jag var en liten parvel och bodde i stan, hade vi grön asfalt på parkeringen och när det regnade blev den knallgrön.
Citera
2016-05-12, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MySocks
Det stämmer. Det finns även på vägar: http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiFoto/Aland%202010/slides/100_2411.html

http://www.forumbilder.se/DCQIE/dsc-0441
Citera
2016-05-12, 16:02
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuk-Herbert
Tjena! Jo, var nyss och åkte lite bil och en väg har röd asfalt. Vilket fick mig att fundera litet. Vad är det för skillnad mellan röd asfalt och svart asfalt? Är den röda dyrare eller billigare?

Den röda är grövre och klarar av dubbarna bättre på vintern. Alltså den slits mindre. Men, eftersom den är grövre samlas mer vatten på den vilket inte är någon fördel.
Citera
2016-05-12, 16:05
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySocks

Citat:
Ursprungligen postat av gutz
Röd lär vara dyrare men det är snyggt i rätt omgivning. Dock tror jag inte att den håller sig röd så jätte länge utan blir rätt tråkig efter ett par vintrar med sandning och annat slitage.

Alltså, den röda asfalt som tråden handlar om är inte färgad av röd färg, utan den får sin röda färg pga stensorten som används i asfaltsblandningen.
Citera
2016-05-12, 16:19
Medlem
Bulkninjas avatar
Det är beroende på vart man hämtar gruset.
Citera
2016-05-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Alltså, den röda asfalt som tråden handlar om är inte färgad av röd färg, utan den får sin röda färg pga stensorten som används i asfaltsblandningen.

Kan tänka mig att det finns både färgad asfalt och asfalt som är röd pga stenen som används i (?)Ovasätt så ser asfalten inte så röd ut efter ett par år när den blivit skitig och sliten av grus och annat.
Citera
2016-05-12, 18:46
Medlem
Xer0s avatar
Den är oftast gjord på krossad granit.
Tror det håller lite bättre än vanligt grus.
Senast redigerad av Xer0 2016-05-12 kl. 18:48.
Citera
2016-05-12, 18:54
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Den är oftast gjord på krossad granit.
Tror det håller lite bättre än vanligt grus.
Ja det är granit. Granit består av tre olika färgade stenarter, ibland är det väldigt mycket fältspat i graniten, då blir den grön.

Sedan kan de variera kompositionen av asfalten, har man ett lager mer ren sten i ytan blir asfalten väldigt slitstark (om "klistret" är bra)
Citera
2016-05-12, 20:17
Medlem
De röda vägarna har bergarten porfyr inblandade i beläggningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in