2016-06-02, 22:57
Medlem
Det är lite förvirrande här runt brottsrubricering vid olika ålder på BO.
Så här har jag uppfattar det, rätta mig om jag har fel

Det är alltid våldtäkt av barn om barnet (BO) är under 15 år, helt oavsett samtycke/initiativ från (BO) med enda undantag om (GM) är marginellt äldre (har någon några fall så man kan se vad som räknas som marginellt?) och det har varit samtyckt sex.

Det är våldtäkt av barn även om (BO) har varit äldre än 15 (men inte över 18) oavsett samtycke om beroendesituation till (GM) har funnits (tex en släkting, lärare, förmyndare eller på annat sätt någon med starkt inflytande över (BO))

Däremot är det helt OK för en 65åring att ha sex med en 15½åring om samtycke har funnits, OM det inte har förekommit någon beroendesituation?

(jag vet om ett fall där en 35årig man tryckte en misstänkt 16åring som han hade hittat på krogen, hon var definitivt inte över 18 i alla fall, det var tjejen som var aktivast och föreslog sexet, men vi andra tyckte ändå det var skabbigt gjort när vi efteråt fick reda på att dom hade haft sex)

Jag tar det i den här tråden eftersom här verkar folk med kunskaper i ämnet läsa, och dels verkar det ju som att det kan vara ett fall av samtyckt sex med en tjej som har varit minderårig.

Hur ställer sig rätten till om tjejen ifråga aldrig har uppgivit ålder, eller rent av ljugit om sin ålder?
(jag antyder inte alls att så skulle vara fallet här, jag bara resonerar teoretiskt)
Citera
2016-06-02, 23:11
Medlem
Vilken idiot Linndbäck verkar vara.
Bara att bli misstänkt för detta gör honom till idiot.
Att han dessutom förmodligen haft sex med minderårig gör saken värre.

Likheterna med blottar Marcuz är slående.
Importerad , vill ha uppmärksamhet och letar upp minderåriga.
Sedan har ju Lindbäck levt på lånad tid gällande alla rattfyllor.
Han borde sedan länge vara stämplad som alkis.

Det är ju knappast Flashback som stämplat honom.
Han har ju inte direkt gjort det svårt för alla som dömt honom.
Hoppas han försvinner från sporten nu.
Senast redigerad av Vansinnighet 2016-06-02 kl. 23:26.
Citera
2016-06-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Det är lite förvirrande här runt brottsrubricering vid olika ålder på BO.
Så här har jag uppfattar det, rätta mig om jag har fel

Det är alltid våldtäkt av barn om barnet (BO) är under 15 år, helt oavsett samtycke/initiativ från (BO) med enda undantag om (GM) är marginellt äldre (har någon några fall så man kan se vad som räknas som marginellt?) och det har varit samtyckt sex.

Det är våldtäkt av barn även om (BO) har varit äldre än 15 (men inte över 18) oavsett samtycke om beroendesituation till (GM) har funnits (tex en släkting, lärare, förmyndare eller på annat sätt någon med starkt inflytande över (BO))

Däremot är det helt OK för en 65åring att ha sex med en 15½åring om samtycke har funnits, OM det inte har förekommit någon beroendesituation?

(jag vet om ett fall där en 35årig man tryckte en misstänkt 16åring som han hade hittat på krogen, hon var definitivt inte över 18 i alla fall, det var tjejen som var aktivast och föreslog sexet, men vi andra tyckte ändå det var skabbigt gjort när vi efteråt fick reda på att dom hade haft sex)

Jag tar det i den här tråden eftersom här verkar folk med kunskaper i ämnet läsa, och dels verkar det ju som att det kan vara ett fall av samtyckt sex med en tjej som har varit minderårig.

Hur ställer sig rätten till om tjejen ifråga aldrig har uppgivit ålder, eller rent av ljugit om sin ålder?
(jag antyder inte alls att så skulle vara fallet här, jag bara resonerar teoretiskt)
Du har uppfattat det rätt. Åklagaren ska bevisa uppsåt i alla delar dvs även till ålder. Har de haft en lite mer varaktig relation brukar vilken klass man går i komma upp i samtal ifall inte ålder direkt berörts. Har de chattat eller smsat innan är det vanligt att det direkt av chatt framgår att barnet uppgett sin ålder.
Citera
2016-06-02, 23:28
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansinnighet
Att hann dessutom förmodligen haft sex med minderårig gör saken värre.

+1. Samma ocivilisersde djungelbeteende som Dulee Johnson m fl ...
Citera
2016-06-02, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Du har uppfattat det rätt. Åklagaren ska bevisa uppsåt i alla delar dvs även till ålder. Har de haft en lite mer varaktig relation brukar vilken klass man går i komma upp i samtal ifall inte ålder direkt berörts. Har de chattat eller smsat innan är det vanligt att det direkt av chatt framgår att barnet uppgett sin ålder.

Tack, jag har alltid undrat.

Har han träffat jäntan flera gånger (hon påstås ju ha hängt i depån) och blivit intresserad bör han ju i alla fall ha googlat henne, kollat hennes facebook och på så sätt kunnat verifiera hennes ålder
Citera
2016-06-03, 07:37
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansinnighet
Att han dessutom förmodligen haft sex med minderårig gör saken värre.

Fel, att vara misstänkt gör ingen till idiot. Miljontals människor blir misstänkta för allt möjligt hela tiden. Ibland med rätta, ibland felaktigt.
Citera
2016-06-03, 07:40
Medlem
... importerad, djungelbeteende, fylleneger!

Vet inte om det tyder på avundsjuka - Antonio har ju mot alla odds lyckats klättra upp skyhögt inom sin sport - eller om det bara visar er låga IQ - men för faan - låt inte er ruttna människosyn förpesta den här tråden!

Om 4,5 timmar vet vi. Behärska er!
Citera
2016-06-03, 08:00
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Om 4,5 timmar vet vi. Behärska er!

Lägesbeskrivning från kansliet på åklagarkammaren i Falun

Anna Dungen, kanslist på åklagarkammaren i Falun, har uttalat sig i ärendet gällande speedwayåkaren Antonio Lindbäck, anhållen som skäligen misstänkt för våldtäkt mot barn.

Vad första förhör gett eller hur Lindbäck ställer sig till anklagelserna vill Dungen inte kommentera.

- Det får framkomma i en eventuell häktningsförhandling.

Och vad väntar då härnäst?

- När en person är anhållen har åklagaren begränsad tid på sig att begära denne häktad eller ej. Det måste göras senast fredag klockan 12:00 och är nästa steg i kedjan så att säga.

- Man kan då välja att häkta personen, avsluta förundersökningen och släppa honom eller välja att ej hålla honom frihetsberövad även om han fortfarande är misstänkt, säger Dungen.

Anmälan ska ha inkommit i våras för en händelse som ska ha skett 23 februari inom Avesta kommun, där Lindbäck bor. Någon ålder på den person som enligt anmälan ska ha träffat Lindbäck kan inte Dungen kommentera då det är ett åtkomstskyddat ärende.

- Men han är inte dömd för något, bara misstänkt, tillägger hon.

Indianstjärnan misstänkt för våldtäkt
Sydnärkenytt, 1 juni 2016

Åklagarens alternativ

Åklagarens alternativ före klockan 12:00 idag fredag 3 juni är alltså att

1) välja att begära Antonio häktad

eller

2) avsluta förundersökningen och släppa Antonio på fri fot

eller

3) välja att ej hålla Antonio frihetsberövad, även om han fortfarande är misstänkt
Senast redigerad av kafu 2016-06-03 kl. 08:37.
Citera
2016-06-03, 08:22
Medlem
Skäligen = rimligtvis,rimligen,med skäl,på goda grunder,ganska,tämligen, rätt, rätt så.
Synonymer
Citera
2016-06-03, 08:38
Medlem
kafus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Skäligen = rimligtvis,rimligen,med skäl,på goda grunder,ganska,tämligen, rätt, rätt så.
Synonymer

Misstankegrad
Wikipedia
Citera
2016-06-03, 09:00
Medlem
jag har för mig att man kan komma undan med våldtäkt mot barn om BO ljuget om sin ålder och att hon har sett äldre ut än 14. Stämmer detta?
Citera
2016-06-03, 09:06
Medlem
jannestungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTSweden
jag har för mig att man kan komma undan med våldtäkt mot barn om BO ljuget om sin ålder och att hon har sett äldre ut än 14. Stämmer detta?
Inte om det finns skäl att anta att GM borde förstått att BO är minderårig. Finns det skäl att anta att BO har en annan ålder än den biologiska kan man "komma undan", ja...
Senast redigerad av jannestunga 2016-06-03 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in