Citat:
Ursprungligen postat av
flirk
Om man är kristen är det att kasta sten i glashus ja. Men om man är agnostiker eller ateist är det fine, jag vill inte ha någon religion i politiken.
Sen tycker jag fortfarande att Nya Testamentet i sig är en trevligare bok än Koranen och sunnan. Dock är Gamla testamentet vedervärdigt.
Finns mycket skit i NT med man har en slavmentalitet där man skall vara förnöjsam över sin lott i livet och acceptera denna för belöningen kommer i himlen.
Tänket återspeglas t.ex i att kristna kungar är utsedda av guds nåd som användes flitigt av kungar och kyrka så att all opposition mot de härskande blev en handling mot Gud.
Jesus hävdar att de mosaiska lagarna gäller.
Paulus inser att han kan inte bygga en massrörelse av detta så han omformulerar det hela så han kan bygga upp en kyrka.
Osv.
Det är så jävla lätt att tro kristendomen är så mycket bättre än islam om man inte satt sig in i vad som faktiskt står i bibeln och hur detta har används genom tiderna om man bara ser till hur urvattnat på principer och hur avskild kyrkan är idag från dess källa.
Idag är ju t.ex Svenska kyrkan en i mångt och mycket rätt reko och human institution.
Men hur mycket reformation och bråk har det inte varit innan de kommit dit?
Frågor som kvinnliga präster och samkönade äktenskap är fortfarande kontroversiella frågor än idag på vissa håll och det är bara två frågor i nutid som var ett jäkla stort trätoämne när debattens vågor gick som värst.
Det är ju genom ett långt och fasiken så jobbigt reformarbete som sträcker sig faktiskt tusentals år tillbaka i tiden om än främst från 1500-1600-talet och framåt som lett oss till var vi är idag.
Så man kan ju med fog vara lite försiktig med att utföra ett vem är bäst test mellan olika religioner generellt med det menar jag inte att saklig kritik inte skall framföras mot islam för det finns delar av den som är bedrövlig som deras kvinnosyn t.ex. För islam kommer att reformeras å det grövsta då den i sin nuvarande form inte passar in i ett modernt samhälle och det är ju därför du ser länder som Tunisien som verkar välja en helt sekulär väg in i framtiden och det faktum att religiositeten hos många muslimer verkar minska då många knappt besöker en moské här i väst utom vid högtider som bröllop mm. Så själv är jag helt övertygad om att islam som vi ser den i nyheterna idag enbart är de sista dödsryckningarna innan den börjar reformeras på allvar och dess betydelse inom politiken mest försvinner helt.