2016-06-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El.Farruco
Utmynnar detta i en friande dom finner jag stor anledning antaga fulspel bakom kulisserna, han är ju tydligen stenrik kinesen/mördaren/anstiftaren. Leder tankarna till t.ex. den uppenbara O.J - Simpsonmanipulationen.
Ja du...I OJ fallet fanns det DNA på brottsplatsen, vad finns det här? Detta är ett indiciemål, ska som sagt bli intressant att se vad som händer nu

Sedan svarade ingen (det kanske inte finns något svar heller?) på min fråga vad som händer med nämndemannen nu?
Citera
2016-06-02, 17:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Varför tror du det?

Vad händer med nämndemannen nu förresten? Har de fått riktlinjer för att absolut inte kommentera som den har gjort?

Det verkar inte klart än, men han kommer säkert att stängas av eller ännu troligare kommer han och hans parti överens om han skall sluta innan det blir aktuellt.

Angående Ralf G Larsson så har jag svårt att se att någon inte kan hålla med om att han inte är opartisk i frågan om nämndemän och alltså själv är jävig vad gäller att bedöma nämndemän.

Om man googlar honom är hans attacker på nämndemannasystemet och önskan att avskaffa det uppenbar och det måste förstås påverka hans förmåga att bedöma sådana frågor neutralt och inte känslomässigt. Han har också dokumenterade problem med minoritetspartier som han fruktar skall politisera rättsväsendet. I själva verket är det ju därigenom dessa fördomar och det sätt de spelar in i hans domargärning så att han själv politiserar domar.

Man kan läsa om det nämndemansproblem han ser överallt på hans twitter: https://twitter.com/ralf_larsson

Andra artiklar:

Citat:
– Jag måste säga att okunnigheten är det värsta. Jag tycker att jag vid varje överläggning tillsammans med nämndemän känner mig som en lärare. Jag måste undervisa dem om systemet och det är tidsödande, säger Ralf G Larsson, lagman i Lunds tingsrätt.

Ralf G Larsson är en av dem som tycker att nämndemannasystemet borde avskaffas helt.

Om inte det är möjligt borde antalet nämndemän minskas och de som blir kvar borde få en utbildning i juridik och mer tid att läsa in sig på fallet de ska döma i.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14133684.ab

Citat:
Ralf G Larsson, lagman vid Göteborgs tingsrätt tycker det är fel att partierna ska utse nämndemän.

– De ska inte utse personer som sitter i våra domstolar, säger han.

Ralf G Larsson menar att det är lätt att nämndemännen tar med sig partipolitik in i rättssalen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/chefen-vid-goteborgs-tingsratt-vill-avskaffa-namndeman

Citat:
Ralf G Larsson är orolig för att Sverigedemokraterna tänker politisera Lunds tingsrätt och andra domstolar.
– Då är man ordentligt ute på hal is. Vårt system med nämndemän som partierna utser har fungerat hittills, säger Ralf G Larsson.
– Nämndemännen sitter inte i tingsrätten för att representera sitt parti. Hittills har vi sluppit folk som misskött sig, om man bortser från någon enstaka representant för Ny demokrati. Det är även viktigt att man dömer likadant i olika delar av landet.

Osv, osv

http://www.skd.se/2011/03/15/lagman-kritisk-mot-namndeman-fran-sd/
Citera
2016-06-02, 17:44
Medlem
Vad hände förresten med hennes son?
Citera
2016-06-02, 18:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Bra fråga. Jag tycker mig minnas ha läst att han växt upp i Sverige och inte med fadern.
Citera
2016-06-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bra fråga. Jag tycker mig minnas ha läst att han växt upp i Sverige och inte med fadern.
I så fall var ju mordet meningslöst från faderns sida.
Citera
2016-06-02, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ja du...I OJ fallet fanns det DNA på brottsplatsen, vad finns det här? Detta är ett indiciemål, ska som sagt bli intressant att se vad som händer nu
Sedan svarade ingen (det kanske inte finns något svar heller?) på min fråga vad som händer med nämndemannen nu?

Nämnde Simpsonfallet enbart med tanke på hur det manipulerades för att få "rätt" jurymedlemmar.

I detta mord finns inte utrymme för någon alternativ gärningsman/anstiftare.
Citera
2016-06-02, 20:01
Medlem
Citat:
Nämnde Simpsonfallet enbart med tanke på hur det manipulerades för att få "rätt" jurymedlemmar.

I detta mord finns inte utrymme för någon alternativ gärningsman/anstiftare.
Och det har manipulerats här också?

Inget utrymme för någon alternativ gärningsman/anstiftare?
Säger polisen ja
Citera
2016-06-02, 20:31
Bannlyst
Citat:
Och det har manipulerats här också?

Inget utrymme för någon alternativ gärningsman/anstiftare?
Säger polisen ja

Har det?

Säger polisen?
Citera
2016-06-02, 20:39
Medlem
Citat:
Har det?

Säger polisen?
Det är ju du som antyder det
Citera
2016-06-02, 20:41
Bannlyst
Citat:
Det är ju du som antyder det

Nä ...
Citera
2016-06-09, 23:03
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Han slutar självmant så man slipper att besluta om att eventuellt stänga av honom.

http://www.dagensjuridik.se/2016/06/namndeman-slutar-javade-ut-hela-ratten-i-mordrattegang

Påpekas skall fortfarande att egentligen ansvarig för att 6 miljoner går i papperskorgen är Ralf G Larsson som är den som jävade ut hela rättegången i onödan - domen hade blivit densamma utan nämndemannen - pga att han inte gillar nämndemannasystemet. Han var tillika jävig själv och borde inte ha fått döma i en fråga som nämndemannajäv där han har förutfattade meningar och inte är opartisk.
Citera
2016-06-10, 08:36
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Han verkar ha vuxit upp hos Veronicas föräldrar.

Här är en sorglig bild på sonen med morföräldrar från ett reportage:

http://x.cdn-expressen.se/images/67/ee/67eef2c997c9d78a3987d6be5293445f/760.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in