Citat:
Okej, det kanske är fel. Dock så står det inget om den objektiva mängden blod, bara "större mängd". Hur mycket exakt är det? När jag skriver att kroppen är nästan tom på blod så menar jag att det är klart under hälften av blodet kvar. Jag kan ha fel, men det låter ju inte direkt som att det är skitmycket blod kvar i kroppen om det rinner ur ena lungsäcken. VB blev stucken i hjärtat, huggen i ryggen ett antal gånger och har fått flera kroppsdelar avkapade. Jag har svårt att tro att det va 4 liter kvar i kroppen vid obduktionen, men visst jag kan ha fel.
Ja, det tycker jag. Du hänvisar till instruktionsboken för ett annat medel. I de förundersökningsprotokoll som jag läst tycker jag att det är tydligt att reagensen ser olika ut beroende på mängden spårämne. Det skulle också följa en ganska enkel kemisk logik (mer spårämne = mer reaktion).
Om du istället tar och kollar upp BlueStar Forensic (det som används av polisens tekniker), så ser du samma sak på deras exempelbilder. Visst, det står i "studier" och instruktioner att reagens och mängd inte måste hänga ihop på vissa ställen, å andra sidan är det tydligt att koncentrationen av hemoglobin hänger ihop med styrkan på reaktionen.
I slutändan skulle jag nog säga att mitt första uttalande håller, nämligen att blodmängd och reagens inte måste hänga ihop, men att starkare reagens oftast tyder på mer blod.
Ja, det tycker jag. Du hänvisar till instruktionsboken för ett annat medel. I de förundersökningsprotokoll som jag läst tycker jag att det är tydligt att reagensen ser olika ut beroende på mängden spårämne. Det skulle också följa en ganska enkel kemisk logik (mer spårämne = mer reaktion).
Om du istället tar och kollar upp BlueStar Forensic (det som används av polisens tekniker), så ser du samma sak på deras exempelbilder. Visst, det står i "studier" och instruktioner att reagens och mängd inte måste hänga ihop på vissa ställen, å andra sidan är det tydligt att koncentrationen av hemoglobin hänger ihop med styrkan på reaktionen.
I slutändan skulle jag nog säga att mitt första uttalande håller, nämligen att blodmängd och reagens inte måste hänga ihop, men att starkare reagens oftast tyder på mer blod.
Håller med dig "större mängd" är ganska diffust formulerat.
Om vi utgår från att hjärtat pumpade när lungorna punkterades
(ryggsticken) så kommer den huvudsakliga blodmängden att hamna i brösthålan.
Det behöver alltså inte ha blött så jäkla mycket när benen frånstyckades.
Vad gäller BlueStar så får det bli ett litet klipp igen.
http://hundforaren.se/Webshop/Utrustning/Chassegraf/Bruksanvisning%20BS.pdf
Citat:
BlueStar Jakt är av samma typ som används för kriminaltekniskt
bruk och avsett för att hitta små kvantiteter av blod,
avstrykningar mot vegetation eller blod som är så utspätt av
regnvatten eller dagg att det inte är synligt för blotta ögat.
På stora, väl synliga fläckar eller pölar av färskt blod ser
du som regel ingen reaktion alls. Det är fullt normalt och
det finns heller ingen anledning att spraya på blod som redan är
fullt synligt för ögat.
bruk och avsett för att hitta små kvantiteter av blod,
avstrykningar mot vegetation eller blod som är så utspätt av
regnvatten eller dagg att det inte är synligt för blotta ögat.
På stora, väl synliga fläckar eller pölar av färskt blod ser
du som regel ingen reaktion alls. Det är fullt normalt och
det finns heller ingen anledning att spraya på blod som redan är
fullt synligt för ögat.