2016-06-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Okej, det kanske är fel. Dock så står det inget om den objektiva mängden blod, bara "större mängd". Hur mycket exakt är det? När jag skriver att kroppen är nästan tom på blod så menar jag att det är klart under hälften av blodet kvar. Jag kan ha fel, men det låter ju inte direkt som att det är skitmycket blod kvar i kroppen om det rinner ur ena lungsäcken. VB blev stucken i hjärtat, huggen i ryggen ett antal gånger och har fått flera kroppsdelar avkapade. Jag har svårt att tro att det va 4 liter kvar i kroppen vid obduktionen, men visst jag kan ha fel.

Ja, det tycker jag. Du hänvisar till instruktionsboken för ett annat medel. I de förundersökningsprotokoll som jag läst tycker jag att det är tydligt att reagensen ser olika ut beroende på mängden spårämne. Det skulle också följa en ganska enkel kemisk logik (mer spårämne = mer reaktion).

Om du istället tar och kollar upp BlueStar Forensic (det som används av polisens tekniker), så ser du samma sak på deras exempelbilder. Visst, det står i "studier" och instruktioner att reagens och mängd inte måste hänga ihop på vissa ställen, å andra sidan är det tydligt att koncentrationen av hemoglobin hänger ihop med styrkan på reaktionen.

I slutändan skulle jag nog säga att mitt första uttalande håller, nämligen att blodmängd och reagens inte måste hänga ihop, men att starkare reagens oftast tyder på mer blod.

Håller med dig "större mängd" är ganska diffust formulerat.

Om vi utgår från att hjärtat pumpade när lungorna punkterades
(ryggsticken) så kommer den huvudsakliga blodmängden att hamna i brösthålan.
Det behöver alltså inte ha blött så jäkla mycket när benen frånstyckades.

Vad gäller BlueStar så får det bli ett litet klipp igen.

http://hundforaren.se/Webshop/Utrustning/Chassegraf/Bruksanvisning%20BS.pdf

Citat:
BlueStar Jakt är av samma typ som används för kriminaltekniskt
bruk och avsett för att hitta små kvantiteter av blod
,
avstrykningar mot vegetation eller blod som är så utspätt av
regnvatten eller dagg att det inte är synligt för blotta ögat.
På stora, väl synliga fläckar eller pölar av färskt blod ser
du som regel ingen reaktion alls. Det är fullt normalt och
det finns heller ingen anledning att spraya på blod som redan är
fullt synligt för ögat.
Citera
2016-06-01, 14:05
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Kriminaltekniker DL uppskattade mängden till "ett större näsblod" i tingsrätten. Inga konkreta mängder har mig veterligt angetts i utredningen.
Citera
2016-06-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Kriminaltekniker DL uppskattade mängden till "ett större näsblod" i tingsrätten. Inga konkreta mängder har mig veterligt angetts i utredningen.

Nu har jag inte kollat, men vill minnas att han sa, här snackar vi inte
näsblod, det är mer än så, om jag nu minns rätt.

Han fick det nästan att låta som en sådan blodförlust dör man av,
även om det inte sas rätt ut.

Det är den minnesbilden jag har, utan att nu faktakolla.

Citera
2016-06-01, 17:56
Medlem
Citat:

Citat:

DL vågade inte specifikt uttala sig om volymen, men gör en bred uppskattning.
Han sa om det skulle komma från en person som blöder näsblod så är det väldigt mycket och senare i förhöret att det är en betydligt större mängd än vad som är det förväntade från en person som blöder näsblod. Blödning från ett finger är uteslutet och om det skulle komma från en besudlad väska krävs det att den är rejält nerblodad, inte bara några droppar. Han säger vidare att det dock är ganska lite blod om man har en person som förlorat ben och händer och kroppen inte är emballerad.
Slutsatsen är att fynden av blod och dess placeringar är förenligt med vad som kan förväntas vid läckage från emballaget kring en styckad kropp som transporterats i bagaget och lyfts/dragits över bagagerumskanten/listen

DL ger inte intryck av att det var några större volymer blod, men definitivt mer än vad som skulle kunna komma från besudling av näsblod, fingerskada, blodig tröja eller väska osv.
Citera
2016-06-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
DL vågade inte specifikt uttala sig om volymen, men gör en bred uppskattning.
Han sa om det skulle komma från en person som blöder näsblod så är det väldigt mycket och senare i förhöret att det är en betydligt större mängd än vad som är det förväntade från en person som blöder näsblod. Blödning från ett finger är uteslutet och om det skulle komma från en besudlad väska krävs det att den är rejält nerblodad, inte bara några droppar. Han säger vidare att det dock är ganska lite blod om man har en person som förlorat ben och händer och kroppen inte är emballerad.
Slutsatsen är att fynden av blod och dess placeringar är förenligt med vad som kan förväntas vid läckage från emballaget kring en styckad kropp som transporterats i bagaget och lyfts/dragits över bagagerumskanten/listen

DL ger inte intryck av att det var några större volymer blod, men definitivt mer än vad som skulle kunna komma från besudling av näsblod, fingerskada, blodig tröja eller väska osv.

Ok, tack, jag va inte helt fel ute då

Det gjordes tester av tråddeltagare som visade att det kunde räcka
med något kryddmått eller om det va tesked blod för att få samma resultat som polisens tekniker
hade fått.
Så nog hade det kunnat räcka med näsblod alltid.
Citera
2016-06-01, 21:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Ett välmenat tips till samtliga skribenter i tråden: Kolla upp fakta innan ni rättar andra tråddeltagare, så höjer vi kvaliteten på tråden några snäpp.

Nåväl, åter till frågan:

DL sa att han såg blodet på listen med blotta ögat men det syns knappt på fotografierna, så mängden blod på listen var definitivt begränsad. Utöver det syntes inte blodet på bagagerumsmattan utan DL kunde enbart se reaktionen med Bluestar. Sammantaget gör det att han inte kunde avgöra blodmängden, men trots det sa han i TR:

David Lindblom i TR:
Citat:
Så mycket kan man säga att om vi har en person som blöder näsblod så är det här väldigt mycket blod, men har vi en person som har förlorat båda benen och händerna, då är det inte så mycket blod.

DL antydde inte att man dör av blodförlusten. (Märk väl att DL även påstod att blodet kom från VB, men enligt punkt 168 i resningsansökan har spår S80-84 har aldrig undersökts.)

Punkt 158 i resningsansökan behandlar dilemmat:
Citat:
I förundersökningsprotokollet s. 306 finns ett fotografi på bagageutrymmet med Bluestar sedan det har tömts. Bilden ar ett fotomontage genom att tre olika bilder har satts i ihop genom s.k. PhotoShopping.[120] Förfarandet är ytterst tveksamt på grund av att det har vilselett rätten beträffande mängden blod. På bilden syns riklig mängd BlueStar på tre platser. Detta innebär inte att de blå områdena gett utslag for blod. Till höger inne i bagageutrymmet syns ett mindre område med BlueStar, spår S38. SKL, som har analyserat hela mattan avseende blodbesudlingar har inte kunnat påvisa blod på det markerade spåret.[121] Förekomsten av BlueStar på bilden ger således ingen anvisning om 1) det finns blod eller inte, utan bara en indikation på att så kan vara fallet eller, 2) hur mycket blod det kan vara fråga om.

Vilket leder till punkt 159:
Citat:
I detta fall har bilden dessutom manipulerats för att vilseleda rätten. Bifogat finns den ursprungliga bilden som borde ha redovisats. På denna samt på förstoringar på området ser man dessutom klart att spåret har en riktning från höger till vänster.
Detta talar för en plantering.

Tidigare i tråden genomförde jag ett litet experiment, där jag tog intorkat blod i en papperstuss som jag senare fuktade med lite vatten och smetade av papperstussen på ett plastlock som jag sedan behandlade med Bluestar. Plastlocket sken blått och ju mer man sprayade desto mer blått lyste det. Och ja, det var Bluestar forensic som användes.

Citat:
Eftersom folk i tråden uppenbarligen inte begriper hur lite blod det är i KJs bagageutrymme, ägnades gårdagskvällen åt ett litet test med Bluestar och en papperstuss näsblod...

Bild 1: http://imageshack.com/a/img827/7610/pmuz.jpg
Bild 2: http://imageshack.com/a/img202/5901/nw2x.jpg

Blodmängden är uppskattad till max 1 ml, dvs ett kryddmått.

Detta väcker en del frågor:

1) Kan blodet ha kommit från VBs träningsväska?
2) Är det är rimligt att anta att Vatchareeya Bangsuan har förvarats/fraktats i bagageutrymmet?
3) Kan blodet ha planterats?

Således kan vi konstatera att DLs uppskattning i TR av blodmängden, saknar väsentligt stöd.
Senast redigerad av zero73 2016-06-01 kl. 21:55. Anledning: Letade reda på min tidigare post med experimentet
Citera
2016-06-01, 21:44
Medlem
Citat:

med något kryddmått eller om det va tesked blod för att få samma resultat som polisens tekniker
hade fått.

Ja, jag minns det experimentet. Postaren försökte visa hur lite blod det behövs för att få en BlueStar-reaktion.
I KJs fall hittades det mesta blodet utan hjälp av BlueStar. Blodet på bagagekanten/listen, bagageluckan, påsen och handskarna var synligt för blotta ögat utan blodframkallning. Blodet på mattan hittades dock efter behandling med BlueStar.

Enligt DL var fynden inte förenliga med vanligt näsblod.
Kaxigt av dig att utifrån några lågupplösta bilder i FUP samt en anonym fb-postares experiment i hobbyrummet våga påstå dig kunna bedöma blodfynden i KJs bil bättre än erfaren tekniker som var på plats vid undersökningen.

Edit.

I förhöret säger DL att trots att blodet på listen inte syns på fotografierna så var det lätt att se på plats med blotta ögat.
Senast redigerad av Prudent 2016-06-01 kl. 21:47.
Citera
2016-06-01, 21:52
Medlem
judenhetens avatar
Citat:

Vad gäller BlueStar så får det bli ett litet klipp igen.

http://hundforaren.se/Webshop/Utrustning/Chassegraf/Bruksanvisning%20BS.pdf

BlueStar Jakt och BlueStar Forensic är återigen inte samma produkt. Du kan sluta försöka diskutera BlueStar Jakt för det har inte med saken att göra.

Citat:

hade fått.

Om teknikern säger att det va mer än normalt näsblod så är det nog så.
Citera
2016-06-01, 22:03
Medlem
judenhetens avatar
Citat:

DL sa att han såg blodet på listen med blotta ögat men det syns knappt på fotografierna, så mängden blod på listen var definitivt begränsad. Utöver det syntes inte blodet på bagagerumsmattan utan DL kunde enbart se reaktionen med Bluestar. Sammantaget gör det att han inte kunde avgöra blodmängden, men trots det sa han i TR:

David Lindblom i TR:

DL antydde inte att man dör av blodförlusten. (Märk väl att DL även påstod att blodet kom från VB, men enligt punkt 168 i resningsansökan har spår S80-84 har aldrig undersökts.)

Tidigare i tråden genomförde jag ett litet experiment, där jag tog intorkat blod i en papperstuss som jag senare fuktade med lite vatten och smetade av papperstussen på ett plastlock som jag sedan behandlade med Bluestar. Plastlocket sken blått och ju mer man sprayade desto mer blått lyste det. Och ja, det var Bluestar forensic som användes.

Således kan vi konstatera att DLs uppskattning i TR av blodmängden, saknar väsentligt stöd.

Att blodet inte går att se på fotografierna betyder inte att det va lite blod på listen. Blodet kommer från VB, och spår 80-84 behöver inte undersökas eftersom blodet på bagageluckans kant redan testats och kommer från VB. Att BlueStar inte skulle gå att lita på som medel är inte särskilt troligt med tanke på hur mycket och av vilka det används. Om du fått ett konstigt resultat så beror det nog mer på att du gjort fel.
Citera
2016-06-01, 22:10
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Att blodet inte går att se på fotografierna betyder inte att det va lite blod på listen. Blodet kommer från VB, och spår 80-84 behöver inte undersökas eftersom blodet på bagageluckans kant redan testats och kommer från VB. Att BlueStar inte skulle gå att lita på som medel är inte särskilt troligt med tanke på hur mycket och av vilka det används. Om du fått ett konstigt resultat så beror det nog mer på att du gjort fel.

Normalt betyder det att när man inte ser en sak, är det lite utav den.

Testar man inte spår, kan man inte påstå att de är något man inte vet.

Nej, resultatet är inte konstigt, utan snarare logiskt.
Citera
2016-06-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ett välmenat tips till samtliga skribenter i tråden: Kolla upp fakta innan ni rättar andra tråddeltagare, så höjer vi kvaliteten på tråden några snäpp.
Det har du rätt i....

Citat:

David Lindblom i TR:
Citat:
Så mycket kan man säga att om vi har en person som blöder näsblod så är det här väldigt mycket blod, men har vi en person som har förlorat båda benen och händerna, då är det inte så mycket blod.
Därför påpekade DL i TR-förhöret att trots att blodet inte syns på bilderna i FUP så var det väl synligt för blotta ögat vid undersökningen och det upptäcktes innan man använde BlueStar.
På bagageluckans insida syns en rödbrun blodliknande besudling som överensstämmer med stämpelavtryck från den blodbesudlade gummilisten.

Citat:
Helt riktigt, där missade han lite i sitt svar, S80-S84 testades för humant blod, men inte för DNA. Däremot DNA-analyserade man stämpelavtrycket från gummilisten på bagageluckans vänstra insida. 2 tops, +4 blod/DNA från VB

Citat:
Citat:
I förundersökningsprotokollet s. 306 finns ett fotografi på bagageutrymmet med Bluestar sedan det har tömts. Bilden ar ett fotomontage genom att tre olika bilder har satts i ihop genom s.k. PhotoShopping.[120] Förfarandet är ytterst tveksamt på grund av att det har vilselett rätten beträffande mängden blod. På bilden syns riklig mängd BlueStar på tre platser. Detta innebär inte att de blå områdena gett utslag for blod. Till höger inne i bagageutrymmet syns ett mindre område med BlueStar, spår S38. SKL, som har analyserat hela mattan avseende blodbesudlingar har inte kunnat påvisa blod på det markerade spåret.[121] Förekomsten av BlueStar på bilden ger således ingen anvisning om 1) det finns blod eller inte, utan bara en indikation på att så kan vara fallet eller, 2) hur mycket blod det kan vara fråga om.
DL säger i förhöret att på bagagerumsmattan är det fläcken till vänster som är blod.

Citat:
Citat:
I detta fall har bilden dessutom manipulerats för att vilseleda rätten. Bifogat finns den ursprungliga bilden som borde ha redovisats. På denna samt på förstoringar på området ser man dessutom klart att spåret har en riktning från höger till vänster.
Detta talar för en plantering.
Om bildmontaget på BlueStar reaktionen är vilseledande gällande blodmängden så är det ju bra att DL var tydlig med att det rörde sig om förhållandevis små mängder blod trots allt.
(Det är dessutom knappast första gången HR stöter på användning av BlueStar)

Citat:
Tidigare i tråden genomförde jag ett litet experiment, där jag tog intorkat blod i en papperstuss som jag senare fuktade med lite vatten och smetade av papperstussen på ett plastlock som jag sedan behandlade med Bluestar. Plastlocket sken blått och ju mer man sprayade desto mer blått lyste det.
Därmed har du visat att osynligt blod och små mängder blod kan påvisas med BlueStar samt att en BlueStar-reaktion i sig inte säger något om mängden blod.
Inget nytt i det.

Citat:
DL verkar ha rätt goda stöd för sin uppskattning: Mer än näsblod och besudling från väska, mindre än från en styckad kropp utan emballage. Förenligt med läckande emballage.
Senast redigerad av Prudent 2016-06-01 kl. 23:05.
Citera
2016-06-01, 22:17
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Normalt betyder det att när man inte ser en sak, är det lite utav den.

Testar man inte spår, kan man inte påstå att de är något man inte vet.

Nej, resultatet är inte konstigt, utan snarare logiskt.

Nej, att man inte ser något betyder att man inte ser det. Några slutsatser om eventuell mängd går i slutändan inte att dra. Dessutom sa DL att blodet syntes, men att det inte syns på fotografierna. Att det också stämmer är tydligt eftersom teknikerna markerat blodet med pilar innan BlueStar-undersökningen.

Spåret är testat i och med att blodet på bakluckan testats.

Vi har redan konstaterat i tråden att BlueStar inte måste säga något om mängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in