2016-07-09, 14:21
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du behöver inte vara formell och tilltala mig med ni. Visa när jag avfärdat hundhistorien kategoriskt och inte reserverat mig för att KJs historia kan vara sann.

Jag anser KJ ljuger när han berättar när och varför han googlat hundens annatomi. Det är min egen tolkning, men jag kan inte bevisa om det är en lögn, likväl som du inte kan bevisa att det inte är en lögn. Du känner till den diskussionen utan sidhänvisning i FUP.

KJ försöker förklara att när han skriver "hund", så kompletterar google med "hund anatomi" eftersom han sökt på det tidigare. Inget konstigare än så.

FUP s1727:
Citat:
H: Alltså…joo, enligt det här så är ju det eftersom att de…ehh…det…ni har sökt in på det där och så kanske om…för Google, de plockar ju ur både…ja, om jag skriver en djur…djur…hundens anatomi, då blir det ju så att datan googlar djur och djuranatomi och anatomi när de plockar fram allt deras material.

Förhörsledare Klang säger själv i förhöret att det är inget annat än ett rykte - att hunden figurerat styckad på bild, på Facebook. Något Kling och Klang väldigt enkelt hade kunnat kolla upp.

FUP s1728:
Citat:
F2: Luleälven och öppet vatten. Det finns uppgifter att den här…den här arma hunden ska vara upplagd på någon facebook-sida i någon form av styckat…styckat skick. Kan du…kan du dementera den här uppgiften? Alltså…
H: Den personen skulle jag gärna vilja ha ett jävligt bra snack med i så fall.
F2: Kan du dementera den här uppgiften?
H: Ja, jag kan det.
F2: Alltså att du…du har inte lagt upp några sådana bilder då?
H: Nej, jag har inte lagt upp………….
F2: Och du har inte styckat…
H: Nä.
F2: …den här hunden? Det är ett rykte. Jag kan inte belägga det med…alltså ett foto eller bevis, utan ett rykte.

Åklagare i målet som ska visa på fakta och leda sin tes i bevis. Inte släppa sekretessbelagda uppgifter till media i syfte att påverka utgången i målet.
Citera
2016-07-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
KJ försöker förklara att när han skriver "hund", så kompletterar google med "hund anatomi" eftersom han sökt på det tidigare. Inget konstigare än så.
Inga problem att du är av annan åsikt än mig.

Citat:
Förhörsledare Klang säger själv i förhöret att det är inget annat än ett rykte - att hunden figurerat styckad på bild, på Facebook. Något Kling och Klang väldigt enkelt hade kunnat kolla upp.
Du måste förväxlat mig med någon annan. Jag påstår inte att KJ måste ha styckat sin hund och har absolut inte påstått att det skulle finnas bilder på det. Jag har bara svårt att få ihop hans historia kring hundens död och kraftiga tungblödning pga. bett i elsladd.

Citat:
Åklagare i målet som ska visa på fakta och leda sin tes i bevis. Inte släppa sekretessbelagda uppgifter till media i syfte att påverka utgången i målet.
Återigen måste du ha förväxlat mig med någon annan. Jag vet inte med mig att jag har grundat mitt resonemang på sekretessbelagda uppgifter som åklagaren släppt till media.
Citera
2016-07-09, 16:50
Medlem
Theforeigners avatar
4 maj, 2016 lämnar Jan Kyrö in resningsansökan till hovrätten.

Den 26 Maj, 2016 skrev Brottsplats Sverige på sin hemsida att:

20 juni väntas hovrätten lämna besked om fallet tas upp igen

Det är nu 2 månader och 5 dagar sedan resningsansökan lämnades in till hovrätten.

Och det är 20 dagar sedan svaret, enligt Brottsplats Sverige, skulle ha kommit.

Någon som hört något ???
Citera
2016-07-11, 22:43
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Det är nu 2 månader och 5 dagar sedan resningsansökan lämnades in till hovrätten.

Någon som hört något ???

Händer inte mycket just nu.

I fråga om resningsansökan skickades en skrivelse från RÅ till Åklagarkammaren Luleå den 21 juni. Samma datum skickades en skrivelse åt andra hållet - dvs från Åklagarkammaren Luleå till RÅ.

I fråga om extra sidomaterialet hölls en föredragning i Kammarrätten den 5 juli. Inga beslut är fattade ännu.
Citera
2016-07-11, 23:02
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

I fråga om resningsansökan skickades en skrivelse från RÅ till Åklagarkammaren Luleå den 21 juni. Samma datum skickades en skrivelse åt andra hållet - dvs från Åklagarkammaren Luleå till RÅ.

I fråga om extra sidomaterialet hölls en föredragning i Kammarrätten den 5 juli. Inga beslut är fattade ännu.

Tack så mycket zero73
Citera
2016-07-12, 17:29
Medlem
Startsidan / Nyheter / Brottscentralen 2016-05-04
Bodström: ”Här är frågetecknen kring styckmordet”
Thomas Bodström: För det första är det så här: Var har det här mordet skett? Det vet man alltså inte. Man sa ju först att det var i lägenheten, men där finns det inte egentligen ett enda spår på att det har skett där, just där. Det finns spår efter henne, men det är ju inte så konstigt. Hon har ju varit där. De har ju varit tillsammans. Så det är det första – Var har det skett?

Sen är det andra: När har det skett? Här talar man om flera olika dagar.

Sen nästa frågetecken: Hur har det skett? Hur har hon mördats? Det vet man inte heller.

Och sen, den viktigaste frågan: Vem har gjort det?

Så att det är många frågetecken, även om det finns stark bevisning..

Lindah C Mohlin: Men även motivet – fanns det något motiv?
Thomas Bodström: Naäe, dom har aldrig haft en relation, och det kan man ju, det är ju inte helt ovanligt. Men i det här fallet fanns det inget klart och tydligt motiv, utan det var ju också det som spreds här. Här fanns det andra personer som kanske hade ett starkare motiv än han som dömdes sen.
Lindah C Mohlin: Och sen finns det väl heller inget mordvapen?
Thomas Bodström: Neej, man vet ju alltså inte hur hon mördades och inte heller något mordvapen har hittats. Så det är många frågetecken, ovanligt många frågetecken för en person som faktiskt dömdes.
Lennart Ekdal: Och du var ju inne på själv att det var väldigt oklart huruvida man skulle komma fram till en fällande dom.
Thomas Bodström: Ja det var det.
Lennart Ekdal: Vad, vad var liksom det som avgjorde?
Thomas Bodström: Samtidigt så är det ändå, det ska vi komma ihåg, det finns ändå bevisning som talar för, och det är det som är…det finns ändå blodspår efter henne i hans bil, som han inte riktigt förklarar varför hur dom har kommit dit och så vidare. Det finns andra saker, om han nu var så orolig, varför han inte sökt henne och så…
Men sen är det också så att osannolika saker sker - man kan säga så här att: Det är osannolikt att blixten slår ner innan man går ut, men för den som drabbas är det ju 100 % sannolikhet att det har skett.
Lennart Ekdal: Mm.
Thomas Bodström: Men för alla andra är det extremt osannolikt. Så att osannolika saker sker faktiskt.
Lennart Ekdal: Så den verkligheten ställs även jurister…
Thomas Bodström: Ja, och det glömmer man ibland bort, tycker jag, i domstolen och säger: Det är så oerhört osannolikt att det ska hända. Jaa – men osannolika saker sker faktiskt.
Lennart Ekdal: Mm. Linda du har pratat med styvpappan?
Lindah C Mohlin: Jaa jag pratade med honom idag (2016-05-04), och han är ju väldigt kritisk till rättssystemet.
Lennart Ekdal: Mm?
Lindah C Mohlin: Just att man sänkte från 14 års fängelse i tingsrätten, och man ändrade ju t o m rubriceringen till dråp..
Thomas Bodström: Till dråp, ja.
Lindah C Mohlin: .. i hovrätten och dömde till 10 år., så att han är ju väldigt kritisk och..
Thomas Bodström: Mm.
Lindah C Mohlin: ..han säger att, jamen han tänker mycket på sin dotter så klart och tycker att det här är fruktansvärt jobbigt. Men just kritiken mot rättssystemet…
Thomas Bodström: Det är klart och det ser vi ofta, och det har jag full förståelse för att han känner. Jag har ju också pratat med honom, och det är så att för de anhöriga så är det ju en slags livstid, det går ju aldrig över och drabbas på det här sättet. Även om vi andra inte ska försöka tro att vi kan leva in i det, men det är klart, det blir ett hån då, 10 år, dessutom sitter man 2/3.
Lennart Ekdal: Tycker du som advokat att oklarheterna är alltför många?
Thomas Bodström: Nej alltså vi tar faktiskt inte ställning här – och det är det som vi vill också göra till något speciellt. Vi vill att läsaren ska ta ställning. Och vi har sett också och hört, av de som har läst boken, så är vissa helt övertygade om att det är rätt person – medan andra tycker att det här är ju rena justitiemordet.
Och det visar hur svårt det är. Och det är ju så att många säger: Vad bra, det blir rättegång. Då får vi reda på sanningen. Men det får man inte. Man får inte reda på sanningen – Man får reda på om just den domstolen ansåg att bevisningen räckte. Mer än så vet man inte. Det kan vara frustrerande.
Det är därför vi tycker att var och en får bilda sin egen uppfattning. Är det rätt person? Är det rätt dömt?
Jag kan säga själv har vi svajat lite fram och tillbaka.
Lennart Ekdal: Mm, men tycker du att din bok bringar reda i detta, så att en förnuftig, normalbegåvad person kommer fram till en bestämd slutsats, även om du inte vill tala om den slutsatsen?
Thomas Bodström: Det bringar reda så mycket så att man själv kan bilda sig en uppfattning om bevisningen räcker. Vi har ju en möjlighet att fördjupa oss mycket mer, än tex tidningar som bara bevakar, eftersom vi har skrivit en hel bok om det. Så man får samma bild som domstolen hade, och kanske, alltså där alla omständigheter, sen försöker vi också lyfta fram människorna bakom det här, det är också en viktig del
Lennart Ekdal: Mm. Men det här kan vara käpprätt åt pipan, alltså?
Thomas Bodström: Det vet vi inte om det är rätt person
Lennart Ekdal: …Justitiemord rent av?
Thomas Bodström: Jag skulle inte säga justitiemord, för det tycker jag är när det inte finns någon bevisning, och det är helt fel och man vet att det är en oskyldig, utan det är just den här gränsen – då det är precis på gränsen till att fälla eller fria.
Lennart Ekdal: Mm.
Thomas Bodström: Det är där, det är just det som gör det här fallet också så intressant, tycker jag.
(…)
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/brottscentralen/article22754040.ab (Hämtad 2016-07-12)

Bodström, Thomas och Lampers Lars Olof. 2016. Svenska brott : Bodenfallet
Källa: http://www.adlibris.com/se/bok/svenska-brott-bodenfallet-9789113065472#show-comments (Hämtad 2016-07-12)
Citera
2016-07-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Någon som hört något ???

Citat:

Tack Theforeigner och zero73.
Citera
2016-07-12, 17:37
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Lindah C Mohlin: Men även motivet – fanns det något motiv?
Thomas Bodström: Naäe, dom har aldrig haft en relation, och det kan man ju, det är ju inte helt ovanligt. Men i det här fallet fanns det inget klart och tydligt motiv, utan det var ju också det som spreds här. Här fanns det andra personer som kanske hade ett starkare motiv än han som dömdes sen.

Bodström har inte ens koll på fakta. Hade KJ och VB inte en relation? De va verkligen NYTT. Varför står inte det i resningsansökan tillsammans med att det saknas uppgifter om att VB var gravid eller att polisens tekniker kan misstänkas vara drullputtar?
Citera
2016-07-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Bodström har inte ens koll på fakta. Hade KJ och VB inte en relation? De va verkligen NYTT. Varför står inte det i resningsansökan tillsammans med att det saknas uppgifter om att VB var gravid eller att polisens tekniker kan misstänkas vara drullputtar?
Ja judenheten, det stämmer att Vatchareeya och hennes gode vän KJ tidigare hade haft en relation, och han gjorde sen slut med henne, vilket hon tog hårt. Trots detta kontaktade Vatchareeya honom igen, och sedan dess var de goda vänner som höll kontakt med varandra.

VB → KJ: Men du har ju varit vaken sen imorse du hat svårt att vakna:-( jag vet jag har sovit hos dej flera gånger
SMS 2013-04-16 22:42 0 (FUP s 694)
Citera
2016-07-12, 18:10
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ja judenheten, det stämmer att Vatchareeya och hennes gode vän KJ tidigare hade haft en relation, och han gjorde sen slut med henne, vilket hon tog hårt. Trots detta kontaktade Vatchareeya honom igen, och sedan dess var de goda vänner som höll kontakt med varandra.

VB → KJ: Men du har ju varit vaken sen imorse du hat svårt att vakna:-( jag vet jag har sovit hos dej flera gånger

Precis, och när KJ gjort slut med henne p g a att hon var asiat blev hon så sårad att hon inte vill ha tillbaka honom när han ångrade sig på morgonen efter. Relationen var allt annat än okomplicerad känslomässigt, vilket ju också KJ mer eller mindre erkänner i förhör.
Citera
2016-07-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Precis, och när KJ gjort slut med henne p g a att hon var asiat blev hon så sårad att hon inte vill ha tillbaka honom när han ångrade sig på morgonen efter. Relationen var allt annat än okomplicerad känslomässigt, vilket ju också KJ mer eller mindre erkänner i förhör.

Alla sms mellan Vatchareeya och hennes gode vän KJ gick att återskapa.
[SMS:konversation mellan VB och KJ ur FUP, s : Bearbetade SMS rapport B, 2013-08-27 12:56 diarienr: 2500-K8041-13 (KJ:s telefon)]

Här är ett exempel på Vatchareeyas och KJs konversation när Vatchareeya återknöt kontakten med KJ igen 2012-07-27 23:33, trots att han tidigare gjort slut med henne, vilket hon tog hårt. Sedan dess var de goda vänner som höll kontakten.

Källa FUP;
PM KJ:s Facebook-konversation m. VB, 2013-07-25 12:32 diarienr: 2500-K8041-13

Konversationen startade den 27 juli 2012

VB → KJ: Hej vännen såg att du har flyttat?
FB 2012-07-27 23:33 (FUP s 805)

KJ → VB: Heeej, jo jag bor i bodsvedjan i en 70kvm 2:a.. vad gör du nu förtiden?
FB 2012-07-31 02:22 (FUP s 805)

VB → KJ: jaha oki fint bor du själv? jag studerar till civilingenjör på luleå universitetet. Du jobba?
FB 2012-07-31 09:27 (FUP s 805)

KJ → VB: Najjs! Jo ja jobbar som vaktmästare på boden arenan. Bor du kvar i boden?
FB 2012-07-31 15:33 (FUP s 805)

VB → KJ: nej det gör jag jajamensan kvar i boden men ska flytta till luleå förmodligen.nästa år
FB 2012-07-31 16:00 (FUP s 806)

KJ → VB: okej, kan man få ditt mobilnummer? kan vi smsa om du vill
.mitt är iaf ****** ***7
FB 2012-07-31 16:05 (FUP s 806)

KJ → VB: hur visste du att jag hade flyttat?
FB 2012-07-31 16:11 (FUP s 806)

VB → KJ: nej du få inte mitt nummer du har en tjej
. jag visste för att jag såg
FB 2012-07-31 16:26 (FUP s 806)

KJ → VB: Hur såg hon ut, då jag har vart singel sedan mars..
2012-07-31 17:00 (FUP s 807)

KJ → VB: men men vf kan vi inte bara vara vänner?
FB 2012-07-31 17:40 (FUP s 807)

VB → KJ: haha höhö
.ash ojj hon dumpa det var ju inte bra :/
.samma här varit singel länge nu två veckor
.den här gången var det jag som dumpade han
FB 2012-07-31 17:46 (FUP s 807)

VB → KJ: så nu har jag skickat sms till ditt nummer
.fick du?
FB 2012-07-31 18:18 (FUP s 807)

KJ → VB: Nop har inte fåt något sms
FB 2012-07-31 21:15 (FUP s 808)

VB → KJ: •jaha
.<(
. det hamnade i utkast i telefonen min
.lol
FB 2012-07-31 21:27 (FUP s 808)

VB → KJ: jag har gamla nummer om du inte har kvar den i telefon din så är det otur
FB 2012-07-31 21:41 (FUP s 808)

KJ → VB: Nop jag har inte kvar ditt nummer, men skicka ett sms till *********7 (mitt nummer)
FB 2012-07-31 21:41 (FUP s 808)

VB → KJ: "skicka ett sms till *********7 (mitt nummer)"
.så nu har jag skickat
FB 2012-07-31 00:33 (FUP s 809)

KJ → VB: Har fortfarande inte fått något, men skicka ditt nummer via FB
FB 2012-07-31 00:38 (FUP s 809)

VB → KJ: okej jag skicka ditt nummer via FB *********7
.förresten visste du att jag har fått barn?
.: )
.Jag ska testa ringa
FB 2012-07-31 00:40 (FUP s 809)

KJ → VB: Eller om du vill så kan jag komma till dej om du vill vara lite social och prata Lite Face to Face :P
FB 2012-07-31 00:47 (FUP s 809)

VB → KJ: hih
.hihi
.
.vill mer än det
.vi kan inte vara vänner
.menar jag
FB 2012-07-31 00:48 (FUP s 810)

KJ → VB: Vad vill du?
FB 2012-07-31 00:49 (FUP s 810)

VB → KJ: .jag vill vara mer än vänner
.vill du inte?
FB 2012-07-31 00:49 (FUP s 810)

(...)
Senast redigerad av tankar 2016-07-12 kl. 19:35.
Citera
2016-07-12, 19:25
Medlem
Citat:

Det du inte fattar att dessa två turturduvor aldrig någonsin varit ett par i vanlig bemärkelse.

Att hon sökte sig till KJ denna för henne ödesstigra dag var inte av vänskap utan spela ut sin "dramaqueen" och tyvärr så fattade inte KJ detta utan tog till våld som han inte kunde hantera.

KJ är den siste som såg VB i livet och därför dömdes han för dråp fast det borde varit mord, men advokat TO gjorde ett bra jobb och fick det till maxstraff för dråp.

Hade länsman slagit rätt från början så hade uppklarningen snabbats på, det sågs som mest logiskt i början att det måste vara tränaren men så var det inte vilket försenade utredningen i onödan. Nu följde man bibeln så första slaget var nog korrekt utifrån initiala förhör med bl.a. styvfadern. Man måste ju börja gräva någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in