2016-06-01, 15:35
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durst
Ser många i tråden som skriver att folk var tvungna att sälja sitt hus för "1 kr". Någon som kan förklara mer, varför priset är så lågt?

Folk som inte hade lån lär köpt så in i helvete med hus då eller har jag missat något väsentligt?
Om grannen, med lån på sin villa måste paniksälja för exempelvis 10 000 kr nog fan hade jag använt lite av mitt kapital till att köpa. Eller menar ni att kontantinsattsen är 1 kr? (I detta exempel är jag skuldfri sedan innan.)

Jag är inte så insatt i bostadsmarknaden eller ekonomi i övrigt.... :P

Sälja för en krona handlade generellt inte om att man hade så tunga räntor att betala att man inte hade råd och var tvungen att sälja. I ett sådant scenario består ju lånet och kostnaden där dessutom säkerheten försvinner och räntan riskerar att höjas på lånet.

Snarare är det så att föreningen tvingades till kapitaltillskott eller konkurs, kunde man då inte bära kostnaden så ville man sälja istället för att få en skyhög avgift till föreningen som tom översteg räntan.

Alltså var man "tvungen" att sälja för det var billigare att sälja och behålla lånet in blanco än att behålla bostaden, lånet och få chockhöjd avgift på köpet.

Lite arbetslöshet på det och försäljning var ett faktum. Eller skilsmässa där en person inte klarade av ekonomin själv.

Du hade alltså troligen inte köpt en bostad som idag kostar 5 miljoner för 1 miljon om ett kapitaltillskott på 3 miljoner hänger i luften samt att avgiften ser ut att gå från 3000 kr i månaden till 22 000 kr i månaden eller dylikt.
Citera
2016-06-01, 15:58
Medlem
Förstår inte grejen. Tar man lån så får man förvänta sig att något sånt här ska hända!
Citera
2016-06-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Subventionerna i personalmatsalen minskades, kanske försvann de rentav helt och hållet.

Just det; Rikskuponger togs bort.
Citera
2016-06-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ser många i tråden som skriver att folk var tvungna att sälja sitt hus för "1 kr". Någon som kan förklara mer, varför priset är så lågt?

Folk som inte hade lån lär köpt så in i helvete med hus då eller har jag missat något väsentligt?
Om grannen, med lån på sin villa måste paniksälja för exempelvis 10 000 kr nog fan hade jag använt lite av mitt kapital till att köpa. Eller menar ni att kontantinsattsen är 1 kr? (I detta exempel är jag skuldfri sedan innan.)

Inte hus, utan Br , inte kul att sitta med 10 borätter med 5000 i avgift på varje.
Citera
2016-06-01, 16:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Varför man var tvungen att sälja? Finns massor av orsaker: skilsmässa, någon i familjen dör...

De som råkade mest illa ut hade belånat sig max och köpt när det var som dyrast. Sedan rasade huspriserna jävligt fort, de försökte sälja, men hittade ingen köpare. Sedan fick de till slut huset (lägenheten) sålt till ett pris som låg långt under lånesumman och vips satt de där med stora kvarvarande lån, men inget hus... kul va?
Citera
2016-06-01, 19:43
Medlem
Bottenlånet låg på 15,75, topplånet var uppe i 19. Huspriserna sjönk, det fanns de som inte hade råd att bo kvar, men alternativet var att sälja med förlust.
I vår familj räknade vi med att den enes lön gick oavkortad till boendekostnader.
Dessutom var matpriserna mycket högre än i dag. Allra värst drabbades förstås de som blev arbetslösa.
När räntan gick ner till 12 procent jublade vi....
Men det gick över och jag tycker fortfarande att en ränta på 6-7 procent är lågt.
Citera
2016-06-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Sälja för en krona handlade generellt inte om att man hade så tunga räntor att betala att man inte hade råd och var tvungen att sälja. I ett sådant scenario består ju lånet och kostnaden där dessutom säkerheten försvinner och räntan riskerar att höjas på lånet.

Snarare är det så att föreningen tvingades till kapitaltillskott eller konkurs, kunde man då inte bära kostnaden så ville man sälja istället för att få en skyhög avgift till föreningen som tom översteg räntan.

Alltså var man "tvungen" att sälja för det var billigare att sälja och behålla lånet in blanco än att behålla bostaden, lånet och få chockhöjd avgift på köpet.

Lite arbetslöshet på det och försäljning var ett faktum. Eller skilsmässa där en person inte klarade av ekonomin själv.

Du hade alltså troligen inte köpt en bostad som idag kostar 5 miljoner för 1 miljon om ett kapitaltillskott på 3 miljoner hänger i luften samt att avgiften ser ut att gå från 3000 kr i månaden till 22 000 kr i månaden eller dylikt.

Jag trodde att dessa extremt låga priser som t.ex. 1 kr för ett hus under 1990-talet hade mer med avfolkningen av landsbygden att göra. Det vill säga jag trodde att det berodde på att befolkningsökningen i Sverige totalt var nära 0 och samtidigt pågående urbanisering. Men jag är i.o.f.s. inte speciellt insatt i marknaden heller, kanske var det inte riktigt så bra som det verkade. Det har i.a.f. ryktats om såna försäljningar där nyblivna pensionärer köpt fina hus på landsbygden för skräpsummor, och stundtals har det även varit populärt bland tyskar och holländare m.fl. att köpa svenska hus i inlandsobygden billigt för att ha som sommarstuga. Dessa tider är förbi, inte ofta man ser eller hör talas om såna affärer.
Citera
2016-06-01, 20:15
Medlem
Citat:
Vad är väldigt många? 5 000, 50 000, 500 000 personer? De allra flesta drabbades inte, vid tillfället bodde det väl strax under 8 miljoner människor i Sverige, de flesta av de drabbades inte precis som jag skrev.

Citat:
Jag hänvisar inte till min egen familj, jag hänvisar till min familj, släkt, vänner och bekantskapskrets, Dvs ungefär alla som jag rimligen kan känna till utan att referera till tidningsartiklar om drabbade. Jag uppfattade TS som att han snarare frågade om hur du/jag/vi drabbades och upplevde krisen inte vad som skrevs i tidningen. Exakt det svarade jag på.

Det är okej, jag uppfattade dock TS på ett annat sätt och beskrev därför verkligheten istället för mina egna erfarenheter.

Citat:
Vidare angående din kommentar om 500% ränta så var det så här "1992 havererade den fasta växelkursen på grund av valutaspekulation. För att försvara kronkursen höjdes marginalräntan mycket kort, mellan 16 september och 21 september, till 500 %."

500% ränta på 1 miljon i 6 dagar ger en kostnad om 82 191 kr minus ränteavdrag som gällde då. Dock var detta marginalräntan och alltså inte bostadslåneräntan.

Att du postar en länk som inte visar räntorna under perioden 16:e till 21:a september -92 säger inte mycket. Att du ändå säger att en extra kostnad om 82 191kr inte var något anmärkningsvärt visar hur mycket du är ute och cyklar...

Citat:
Här har du lite bolåneräntehistorik http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/historik-bostadsrantor-1985-1992/ inga direkta jättehopp i räntan för bolån under perioden eller?

Chockhöjningen varade i några få dagar så som du själv redan sagt, dessa dagar är inte med i din statistik.

Citat:
Återigen jag försöker svara på hur jag och folk i min närhet drabbades vilket var vad jag uppfattade som TS fråga. Du kör invektiv och dillar om 500% ränta och kör med just den mytbildningen som har blivit så här 20 år senare.

Vem bryr sig om hur din familj drabbades? Mytbildning? Påstår du att vi inte hade en finanskris på 90-talet?

Citat:
Nej väldigt många tvingades inte sälja för att de inte hade råd med räntan som jag visat ovan så var det inga 500% ränta osv utan räntebanan var hyfsat jämn för bolån hävda.

Du har inte visat räntorna de datumen du själv refererar till, du har alltså inte visat något. Det är löjeväckande om man tror att bostadspriserna och försäljningarna rasade/ökade på grund av skilsmässor... Man måste vara galet obildad om man inte erkänner att vi i början på 90-talet hade en verklig ekonomisk kris.
Citera
2016-06-01, 20:20
Medlem
Jag tror att flertalet av de bostäder som "såldes" för 1 kr handlade om nybyggda bostadsrättsföreningar som fortfarande var väldigt högt belånade vilket är vanligt precis i början. De tog en oerhörd smäll när räntan klättrade upp. Samtidigt är även hyran hög i nybyggda bostäder.

Det är också här man hittade de som inte klarade situationen och kunde sitta lugnt i båten. För att då bli av med den dyra bostaden "sålde" man för 1 symbolisk krona.

Jag vet inte hur många som faktiskt gjorde det. De allra flesta fick se sina bostäder sjunka i värde, räntan gå upp till 10-17% och om de ekonomiskt klarade situationen så återhämtade bostadsmarknaden sig inom 3-6 år därefter. Räntan sjönk stadigt sen därefter. Det kan vara väl värt veta att en normalränta på den tiden ansågs vara 6-8% vilket är betydligt högre än dagens.

Iallafall en ränta på 17% när man har ett miljonlån är saftigt och ännu värre om det skulle röra sig om ett lån på 4 miljoner. Det är räntekostnader på 680.000 kr om året. Tror inte det är speciellt många som skulle klara en sådan ränteuppgång idag.

Med dagens räntor så är det väldigt lätt för en företagare och även bostadsägare att bygga upp en stor förmögenhet. Det viktiga är fortfarande att köpa billigt och sälja dyrt. Man är INTE rik om man har ett stort lån när en räntekris sätter in. Då är det goodbye!
Citera
2016-06-01, 20:23
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban

Du har inte visat räntorna de datumen du själv refererar till, du har alltså inte visat något. Det är löjeväckande om man tror att bostadspriserna och försäljningarna rasade/ökade på grund av skilsmässor... Man måste vara galet obildad om man inte erkänner att vi i början på 90-talet hade en verklig ekonomisk kris.

Snygg klipp och klistra i citeringen. Det står i den andra artikeln jag länkade till som du elegant klippte bort att räntan var runt 20% under den perioden som marginalräntan var 500%.

Nej, priserna rasade inte pga skilsmässor, däremot så tvingades många sälja pga skilsmässor på en marknad med havererade priser.

Vi hade en verklig ekonomisk kris i början av 90-talet. Jag har inte påstått något annat. Mytbildningen består i att påskina att en stor del av Sveriges vuxna befolkning fick lämna hus och hem med restskulder i miljonklassen då de fick betala räntekostnader för en ränta om 500% och bara fick en krona när de sålde. Det är en myt som sprids som du i varierande grad bidrar till i dina inlägg.

För övrigt har du inte heller visat vad räntan var under de aktuella datumen men lik förbaskat menar du att räntan var 500%.
Citera
2016-06-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jag trodde att dessa extremt låga priser som t.ex. 1 kr för ett hus under 1990-talet hade mer med avfolkningen av landsbygden att göra. Det vill säga jag trodde att det berodde på att befolkningsökningen i Sverige totalt var nära 0 och samtidigt pågående urbanisering. Men jag är i.o.f.s. inte speciellt insatt i marknaden heller, kanske var det inte riktigt så bra som det verkade. Det har i.a.f. ryktats om såna försäljningar där nyblivna pensionärer köpt fina hus på landsbygden för skräpsummor, och stundtals har det även varit populärt bland tyskar och holländare m.fl. att köpa svenska hus i inlandsobygden billigt för att ha som sommarstuga. Dessa tider är förbi, inte ofta man ser eller hör talas om såna affärer.
Hus kunde man inte få för en krona.
Bostadsrätter med hög avgift däremot skänkte folk bort.
Citera
2016-06-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Bra sammanfattning av Eerie.

Ehhh, har vi läst samma sammanfattning?

Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Satt i styrelsen för föreningen och vi hade faktiskt folk som helt sonika lämnat sina lägenheter, inga jag kände dock. Vi i styrelsen målade och tapetserade om lägenheterna och försökte få dem uthyrda, bland annat en sjurummare minns jag.

Folk bara lämnade? De bara försvann och ni i styrelsen tapetserade och målade i lägenheterna i hopp om att få dom uthyrda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in