Citat:
Ser många i tråden som skriver att folk var tvungna att sälja sitt hus för "1 kr". Någon som kan förklara mer, varför priset är så lågt?
Folk som inte hade lån lär köpt så in i helvete med hus då eller har jag missat något väsentligt?
Om grannen, med lån på sin villa måste paniksälja för exempelvis 10 000 kr nog fan hade jag använt lite av mitt kapital till att köpa. Eller menar ni att kontantinsattsen är 1 kr? (I detta exempel är jag skuldfri sedan innan.)
Jag är inte så insatt i bostadsmarknaden eller ekonomi i övrigt.... :P
Folk som inte hade lån lär köpt så in i helvete med hus då eller har jag missat något väsentligt?
Om grannen, med lån på sin villa måste paniksälja för exempelvis 10 000 kr nog fan hade jag använt lite av mitt kapital till att köpa. Eller menar ni att kontantinsattsen är 1 kr? (I detta exempel är jag skuldfri sedan innan.)
Jag är inte så insatt i bostadsmarknaden eller ekonomi i övrigt.... :P
Sälja för en krona handlade generellt inte om att man hade så tunga räntor att betala att man inte hade råd och var tvungen att sälja. I ett sådant scenario består ju lånet och kostnaden där dessutom säkerheten försvinner och räntan riskerar att höjas på lånet.
Snarare är det så att föreningen tvingades till kapitaltillskott eller konkurs, kunde man då inte bära kostnaden så ville man sälja istället för att få en skyhög avgift till föreningen som tom översteg räntan.
Alltså var man "tvungen" att sälja för det var billigare att sälja och behålla lånet in blanco än att behålla bostaden, lånet och få chockhöjd avgift på köpet.
Lite arbetslöshet på det och försäljning var ett faktum. Eller skilsmässa där en person inte klarade av ekonomin själv.
Du hade alltså troligen inte köpt en bostad som idag kostar 5 miljoner för 1 miljon om ett kapitaltillskott på 3 miljoner hänger i luften samt att avgiften ser ut att gå från 3000 kr i månaden till 22 000 kr i månaden eller dylikt.