2016-06-01, 12:45
Avslutad
Att bostadsrätter föll till symboliska 5-10 000 kr på 90-talet var inte ovanligt. Anledningen var att bostadsrättsföreningarna hade skulder, så månadskostnaden var som hyran för en hyresrätt. Varför då köpa en bostadsrätt och binda sig. Exempelvis kunde en bostadsrätt kosta 5 000 kr samtidigt som månadsavgiften också var 5 000 kr.

Så botten för hur lågt en bostadsrätt kan sjunka avgörs av månadsavgiftens relation till hyresläget i samma stad.

Det äckliga är alltså att bostadsrätters priser kan stiga mångdubbelt högre än vad de kostar att bygga, samtidigt kan värdet sjunka till noll, eller varför inte t o m till negativa värden.
Citera
2016-06-01, 13:07
Medlem
JustZlatans avatar
Vanligt folk drabbades av konkurs och försäljning av hus. Sen blev många skuldsatta hela livet.
Citera
2016-06-01, 13:24
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bildt försvarade inte den fasta kronan utan släppte den fri vilket räddade Sverige.

Nja Bengt Dennis heter han dåvarande Riksbankchef

Bildt släppte in massvis med jugoslaver som försämrade återhämtningen så han sänkte Sverige
Citera
2016-06-01, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Nja Bengt Dennis heter han dåvarande Riksbankchef

Bildt släppte in massvis med jugoslaver som försämrade återhämtningen så han sänkte Sverige
Släppte Bildt in Jugoslaver? Jobbade han som grindvakt vid gränsen då eller?
Citera
2016-06-01, 13:30
Medlem
Mellan 91-93 gick 2000 st fastighetsbolag i konkurs.
Citera
2016-06-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
LOL när skrev jag det??

Du skrev att bildt räddade Sverige med att släppa kronan fri. vilket är så långt ifrån sanningen man kan komma.

Han öppnade för jugoslaver att komma hit för att undvika en regeringskris med bengt Westerberg
för att klara detta så lånade Sverige pengar vilket gjorde att återhämtningen tog längre tid, alltså sänkte bildt Sverige
Inte ens sossarna menar att det var Bildt som sänkte Sverige!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10205567.ab
Citera
2016-06-01, 13:58
Medlem
Mamma blev arbetslös. Året innan köpte hon en lägenhet för 350 000 kr, som sen fick säljas för 50000 kr för att hon inte kunde behålla det. Hon vart arbetlös i flera år efter krisen och hamnade i tung skuldfälla. Åren senare blev det skuldsanering och idag är hon skuldfri.
Citera
2016-06-01, 14:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror det är väldigt skillnad på var man befann sig när krisen härjade. Bodde man i en stad med mycket verkstadsindustri (som drabbades värst av varslen) så var det nog mer märkbart. I staden jag växte upp i märkte vi det som sagt knappt.
Självklart är det så. Det beror på var och hur man bor, om man har säkert jobb eller inte.

Men nedskärningar, skattehöjningar etc slog rätt brett i samhället, så de flesta drabbades nog på något sätt ändå, mer eller mindre. Och det var inte bara industrin som drabbades, utan som sagt även finansiell och offentlig sektor. Även tjänstenäringar var tvungna att skära ned, då de drabbades indirekt av nedgången i andra sektorer.
Citera
2016-06-01, 14:05
Medlem
Många varslades av arbetsgivare som tidigare ansetts som säkra; kommuner exempelvis. Trots många års erfarenhet i yrket blev man plötsligt "sist in först ut" om man bytt arbetsgivare. LAS fungerar så (egentligen var tanken att skydda de som arbetat länge - och det gäller enbart om man stannat hos samma arbetsgivare). Det blev tufft för de som dragit upp familjen för att flytta till nytt jobb.

Hyresvärdar med nybyggda bostäder gick i konkurs, bostadsrättsföreningar också. Andra höjde i ett slag hyran/månadsavgiften med 50 % (lånen blev plötsligt väldigt mycket dyrare).

Plötsligt satt man där varslad med fördubblade boendekostnader.
Citera
2016-06-01, 14:18
Bannlyst
Subventionerna i personalmatsalen minskades, kanske försvann de rentav helt och hållet.
Citera
2016-06-01, 14:55
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
vart tar räntan vägen som de betalar ? vi har minusränta i dagens läge .
all ränta de betalar tillfaller väl banken? varför ska då staten ge 1 miljon tillbaks ? de har ju inte fått in en spänn , okej om vi hade typ 5% reporänta men i nuläget?

sedan är det ju som reportern säger, ökar räntan så ökar statens utgifter lavinartat.

var Reinfeldt också kommunist år 2005?

Va? Räntan är en kostnad för att bo i 9 fall av 10 för hus"ägaren", därför kan man kvitta den. Precis som ett företag kan dra av kostnader innan man betalar skatt.
Citera
2016-06-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
En polare hade ett rätt fett hus, i samma veva som krachen gick i botten så kom hans fru på att hon ville skiljas, efter husförsäljningen så stod de med 400 tusen i skulder var, det gick inte så bra för någon av dem... 400 var mycket pengar då.

Andra fick sälja bostadsrätter för 1 krona... efter ha stått med dubbla hyror/avgifter i månader.

Själv så pyttsade jag in allt jag ägde på fast ränta låst konto på åtta år... var runt 6-700 tusen.
Har något papper kvar, 12, 4%
Ser många i tråden som skriver att folk var tvungna att sälja sitt hus för "1 kr". Någon som kan förklara mer, varför priset är så lågt?

Folk som inte hade lån lär köpt så in i helvete med hus då eller har jag missat något väsentligt?
Om grannen, med lån på sin villa måste paniksälja för exempelvis 10 000 kr nog fan hade jag använt lite av mitt kapital till att köpa. Eller menar ni att kontantinsattsen är 1 kr? (I detta exempel är jag skuldfri sedan innan.)

Jag är inte så insatt i bostadsmarknaden eller ekonomi i övrigt.... :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in